Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 5.12.2010 16:16  (1/102)

Piiskaaminen oli vielä 70-luvulla ihan hyväksytty kuritusmuoto lapsille,

ei siinä piiskaaja seksiä ajatellut

Vastaukset

Vierailija - 5.12.2010 16:21  (2/102)

Totta.

Nykyään kaikkeen haetaan selityksiä ja osa niistä on todella kaukaa haettuja. Ei nykyään kaikki varmasti ajattele seksiä ensimmäisenä kun kuulevat puhuttavan piiskaamisesta.

Vierailija - 5.12.2010 16:33  (3/102)

Seksiä???

Lainaus:
ei siinä piiskaaja seksiä ajatellut

Missä tällaista on sitten väitetty?

Vierailija - 5.12.2010 16:34  (4/102)

Alempana

Vierailija - 5.12.2010 16:35  (5/102)

Ei ollut enää 70-luvulla hyväksytty

Vierailija - 5.12.2010 17:07  (6/102)

Kyllä se oli 70-luvulla hyväksytty

Vierailija - 5.12.2010 17:11  (7/102)

No onneksi ei enää eletä 70-luvulla!

Vaan lastakin kohdellaan ihmisenä!

Vierailija - 5.12.2010 17:12  (8/102)

Todellakin oli 70-luvulla hyväksyttyä

ne jotka eivät silloin eläneet ottakoot asiasta selvää.

"kiltti lapsi" vm -75 joskin piiskan välttänyt, poikkeuksena sisaruksista ja kavereista.. niinpä sitten olenkin aikuisena tuhma.

Vierailija - 5.12.2010 21:00  (9/102)

Ei piiskaaminen 70-luvulla ollut hyväksytty tapa.

Itse olen 1970 syntynyt, eikä ketään meistä lapsista koskaan piiskattu, enkä tuntenut ketään, jota olisi piiskattu.

Vaikkei nimitystä tuolloin vielä ollut, oli se wt-touhua, joka ei normaalipiireissä tosiaankaan ollut hyväksyttyä.

En tajunnut tuota ap:n seksiviittausta.

Vierailija - 5.12.2010 21:05  (10/102)

Minua piiskattiin 70-luvulla, synnyin kyllä jo 60-luvulla.

Äidillä oli ihan selviä mielenterveysongelmia, hakkasi piiskalla aivan raivoissaan pienestä syystä. Nykyään en tunne äitiäni kohtaan lainkaan rakkautta, tapaan vain velvollisuudesta kerran vuodessa.

Lapsiani en ole lyönyt.

Vierailija - 5.12.2010 21:05  (11/102)

Ei mun vanhempien mielestä

Mua ei koskaan piiskattu, tukistettu, lyöty tai läpsitty.

Vierailija - 5.12.2010 23:03  (12/102)

Synnyin -71,

muistan risun oven päällä;-o. Oikeasti en silti muista, sainko koskaan risusta, vai oliko sen pelkkä pelote vanhaan malliin. Kyllä se ainakin jonkinlainen varoitusmerkki oli.

Vierailija - 5.12.2010 23:06  (13/102)

Minua ei ole koskaan kuritettu fyysisesti

Silti saan kiksejä piiskaamisesta, tukistamisesta jne.

Vierailija - 5.12.2010 23:09  (14/102)

Minä olen syntynyt -73

ja varsin yleistä tuntui olevan. Me emme veljeni kanssa piiskaa saaneet, mutta tiesimme sen olevan mahdollista mikäli olisimme käyttäytyneet huonosti. Tukkapöllyä olen kyllä saanut eikä siitä mitään suurempia traumoja ole jäänyt.

Vierailija - 5.12.2010 23:12  (15/102)

-78 syntynyt

sain vyöstä ja henkarista, omia en piiskaa. Jälkensä on jättänyt.

Vierailija - 5.12.2010 23:31  (16/102)

Ei meitäkään 70-luvulla piiskattu mutta

kyllä muistan kuinka isän puheiden mukaan piiskaus oli jonkinlainen hyve. Puhui yhdestä naapurin häirikkötytöstä että siitä on tullut tuollainen kun se ei ole saanut koskaan piiskaan.

Joskus meilläkin oli se risu oven päällä mut ei piiskattu meitä kuitenkaan.

Vierailija - 5.12.2010 23:32  (17/102)

ei ollut

Mistä olet saanut moisen ajatuksen? Piiskaaminen oli kaikkea muuta kuin hyväksytty kuritusmuoto 70-luvulla.
T. 70-lukulaisen äiti

Vierailija - 5.12.2010 23:34  (18/102)

Ei ollut!

Näitä viestejänne lukiessani en voi muuta kuin todeta, että Vauva-palsta taitaa olla täynnä sairaita mieliä, peräisin sairaista kodeista. Surettaa. Sillä teidän elämänne on varmaankin ollut epäinhimillistä. Vaan ei tavallista. Voi kunpa saisitte nyt aikuisina tarvitsemanne avun!

Vierailija - 5.12.2010 23:37  (19/102)

Ns "koivuniemen herra" lienee monelle tuttu

Ja edelleen se puheissa elää vaikkei käytössä olekaan.Tällä vitsalla oli hyvä pelotella lapsia ja se pelkkä pelote ehkäisi tekemästä tyhmyyksiä.

Vierailija - 5.12.2010 23:59  (20/102)

Hyväksytty tai ei, yleinen kuitenkin

Olen myös vm -71 ja risua tuli pienestä pitäen. Housut piti itse laskea ja risukin usein hakea itse. Risua sai esim. sisarusten kanssa riitelystä.
Nurkassa seisotettiin myös, puolesta tunnista tuntiin, ja se oli melkein vielä pahempaa:-(

Ja noita muistoja kannan mukanani koko ajan, eipä ne siitä ole mihinkään hälvenneet. Käyn terapiassa, mutta voin edelleen hyvin huonosti.

Vierailija - 6.12.2010 0:09  (21/102)

Kyllä sitä tapahtui vielä 80-luvullakin.

Meidän kotona ei ikinä, mutta kavereiden muistan saaneen. Meidän (stadilainen) äiti selitti, että se oli maalainen tapa. Suhtauduin pitkään maalaisiin hyvin varauksellisesti :)

Vierailija - 6.12.2010 0:13  (22/102)

Viiskymppisenä helsinkiläisenä haluan

todeta että en tunne ketään jota vanhemmat olisivat hakanneet, tai lyöneet. Jos parikymmentä ihmistä av:llä on jotain mieltä, ei pidä yleistää sitä koskemaan koko suomea.

Vierailija - 6.12.2010 0:16  (23/102)

Itse aiemmin korostin sitä,

että risu oli varoituksena olemassa, mutta en todellakaan muista, että olisin piiskaa saanut sen kummemmin kuin mitään muutakaan kuritusta. Ja aika paljon pahuuksiani sentään ehdin kakarana tehdä;-D. En koe, että koti olisi ollut väkivaltainen tai vanhemmat pelottavia, päinvastoin. Vanhempani kyllä sairastivat fyysisesti, se toki vaikutti minuunkin, mutta henkisesti olivat varsin ok:-). Tosin tavan uskovainen, luterilaishenkinen kotini kyllä oli. Ihan hyvä: ei kiroiltu, ei juotu eikä poltettu, ei tapeltu.

Onhan meilläkin koko ajan uhkana lasten mielissä se, että nettiyhteydet katkaistaan;-D! Koskaan ei ole vielä sitä tarvinnut tehdä:-).

Vierailija - 6.12.2010 0:19  (24/102)

Hassua miten lapsena näkee asiat

Minä tunsin lapsena sääliä ja kauhua ystäväni puolesta, joka sai tuhmuuksista piiskaa. Se tuntui jotenkin niin suurieleiseltä ja pelottavalta, kun risut haettiin ulkoa, housut piti laskea jne.

Sen sijaan minulle oli siinä vaiheessa ihan luonnollista omalta äidiltäni saamani pahoinpitely, joka tuli ilman mitään esivalmisteluja. Hiuksista repiminen tai avokämmenellä poskelle niin että pää heilahti.

Vierailija - 25.12.2010 8:56  (25/102)

Silminnäkijä

Lainaus:
Mistä olet saanut moisen ajatuksen? Piiskaaminen oli kaikkea muuta kuin hyväksytty kuritusmuoto 70-luvulla.
T. 70-lukulaisen äiti

En muista missä vaiheessa laki puuttui asiaan, mutta muistan 80-luvulta ainakin kolme yhdeksäsluokkalista poikaa, jotka saivat vielä piiskaa. Lisäksi oli nuorempia yläasteelaisia samanlaisessa ojennuksessa. Näistä piiska-asioista puhuivat pojat itse ja heidän vanhempansa varsin avoimesti. Estottomimmat kertoivat jopa oliko lyöty risulla vai remmillä. Joten kyllä selkäsaunat melko yleisiä olivat.

Samalla vuosikymmenellä tunsin myös yhden riskin ison isännän, joka oli sitä mieltä, että hän piiskaa naapurikylässä asuvan nuoren miehen, lähes parikymppisen, kunhan saa tämän kiinni. Tuo nuorimies oli tehnyt pahojaan isännän saunarannassa. Tuo rikollinen oli vain muutaman vuoden minua nuorempi ja kun kuuntelin isännän puheita niin sydän alkoi naputtaa melko tiheään. Vanhat muistot tulivat sen verran pintaan, että rupesi miettimään josko itse on tehnyt jotakin kiellettyä.

Korvausvaatimuksista tuo isäntä ei puhunut mitään, mutta selkäsaunan antamisesta oli varma näkemys. En tiedä miten tuossa asiassa lopulta kävi.

Vierailija - 25.12.2010 8:59  (26/102)

Silminnäkijä

Lainaus:
T. 70-lukulaisen äiti

En muista missä vaiheessa laki puuttui asiaan, mutta muistan 80-luvulta ainakin kolme yhdeksäsluokkalista poikaa, jotka saivat vielä piiskaa. Lisäksi oli nuorempia yläasteelaisia samanlaisessa ojennuksessa. Näistä piiska-asioista puhuivat pojat itse ja heidän vanhempansa varsin avoimesti. Estottomimmat kertoivat jopa oliko lyöty risulla vai remmillä. Joten kyllä selkäsaunat melko yleisiä olivat.

Samalla vuosikymmenellä tunsin myös yhden riskin ison isännän, joka oli sitä mieltä, että hän piiskaa naapurikylässä asuvan nuoren miehen, lähes parikymppisen, kunhan saa tämän kiinni. Tuo nuorimies oli tehnyt pahojaan isännän saunarannassa. Tuo rikollinen oli vain muutaman vuoden minua nuorempi ja kun kuuntelin isännän puheita niin sydän alkoi naputtaa melko tiheään. Vanhat muistot tulivat sen verran pintaan, että rupesi miettimään josko itse on tehnyt jotakin kiellettyä.

Korvausvaatimuksista tuo isäntä ei puhunut mitään, mutta selkäsaunan antamisesta oli varma näkemys. En tiedä miten tuossa asiassa lopulta kävi.

Vierailija - 25.12.2010 9:54  (27/102)

Juu. Koivuniemen herra nökötti

Lainaus:
Ja edelleen se puheissa elää vaikkei käytössä olekaan.Tällä vitsalla oli hyvä pelotella lapsia ja se pelkkä pelote ehkäisi tekemästä tyhmyyksiä.

kaapin päällä tai oven karmin välissä muistuttamassa, että "ruotamaa" saattoi saada ellei ollut kiltisti.

Vierailija - 25.12.2010 9:57  (28/102)

Muitan kuinka serkkujani

kuritettiin (70-luvun loppu, 80-luvun alku) ihan systemaattisesti nahkavyöllä. Niin että juomut selässä. Kukaan ei siitä mihinkään ilmoittanut vaikka muistan toisten sukulaisten sitä ääneen paheksuneen.

Vierailija - 25.12.2010 9:57  (29/102)

Ja sehän näkyy näissä piiskatuissa

Mieheni on siitä oivallinen esimerkki.
Olisi terapian tarpeessa ) :

Onneksi mies on sen verran älykäs, ettei lasta lyö. Tarkoitan, että on pystynyt katkaisemaan väkivallan kierteen. Lapsena lyödyt läimivät estotta omia lapsiaan.

Minun vanhempani olivat onneksi sen verran valistuneita, etteivät moiseen ryhtyneet. Isäni ei olisi sellaiseen edes pystynyt - ihana ja empaattinen mies kun on.

Vierailija - 25.12.2010 10:20  (30/102)

80-luvulla ei ollut

Menin kouluun 1980 ja ensimmäisiä asioita, mitä opettajan kanssa käytiin läpi oli, että vanhemmat eivät saa tukistaa, antaa tukkapöllyä, lyödä eivätkä piiskata ja se on meidän oikeus.

Vierailija - 25.12.2010 10:22  (31/102)

Ootsä jostain Lapista tai Kainuusta?

Lainaus:

"kiltti lapsi" vm -75 joskin piiskan välttänyt, poikkeuksena sisaruksista ja kavereista.. niinpä sitten olenkin aikuisena tuhma.

Mä olen synt. 73 ja en tunne ketään, jota olisi piiskattu. Olin niitä harvoja, jotka sai tukkapöllyä.

Vierailija - 25.12.2010 12:17  (32/102)

Oon 60-luvulla syntynyt,

ja meillä päin oli ihan yleistä saada vitsaa tai remmiä 70-luvulla. Moni kaverikin sai vitsaa silloin tällöin. Meitä lyötiin viikottain, kaikki naapurit ei tykänneet, mutta ei siihen kukaan puuttunutkaan. Jopa opettajat tiesi, että meillä lyödään muullakin kuin remmillä, mutta sitä pidettiin perheensisäinenä asiana silloin.

Vierailija - 25.12.2010 12:52  (33/102)

Valitettavasti sitä harrastetaan vielä 2000-luvullakin!

Ostettiin talo vuonna 2002 ja talo oli rakennettu 1998. Heillä oli 8-vuotias poika. Taloa katsottaessa siellä oli risu teipattuna tuulikaapin oven yläpuolelle. Ihmettelin sitä pitkään, kunnes mies tajusi asian. Ainakin uhkana oli lapselle.

Itse olen syntynyt 1975, enkä ole saanut piskaa tai muutakaan ruumiillista rangaistusta. Eikä saanut kuin yksi kaveri, jonka äiti hutmi remmillä. Oli ihan kahjo ämmä muutenkin. Ei mun ikäluokassa selkäsaunat enää mitään tavallista ollut. Äitinikään ei ole koskaan saanut piiskaa. Isä kerran (ja kuulemma aiheesta) ja on syntynyt 1949.

Vierailija - 25.12.2010 12:55  (34/102)

Piiskaaminen on ehkä ollut hyväksyttyä ns. roskaväen parissa,

Lainaus:

muttei ikinä sivistyneissä normaaliperheissä. t. 60-luvulla syntynyt.

Vierailija - 25.12.2010 13:00  (35/102)

No se serkkuni perhe ainakin piti itseään

Lainaus:
Lainaus:

hyvin kulturellina ja hyvänä perheenä. Mies kapungin johtavissa hommissa. Remmillä läiksi lapsiaan tämän tästä. Myös ne perheet joissa lapset piiskaa tai risua mahdollisesti saivat (ainakin uhkana oli) olivat tavallisia keskiluokkaisia perheitä.

Vierailija - 25.12.2010 13:10  (36/102)

Niin ja myös ihan 80- luvullakin oli sallittua.

Vierailija - 25.12.2010 13:15  (37/102)

On sellaisiakin (sivistys?)sukuja ja perheitä, joiden piirissä

piiskaaminen ja muu lasten ruumiillinen kuritus ei ole koskaan ollut hyväksyttävää. Ehkä he ovat sitten olleet fiksuja edelläkävijöitä, jotka ovat olleet vaikuttamassa siihen, että lasten ruumiillinen kuritus ja pahoinpitely on nykyään laissa kiellettyä.
Itse en tunne yhtäkään perhettä, jossa lapsia olisi piiskattu, mutta tiedän että joissakin perheissä niin tehdään vieläkin. Yleensä näissä perheissä on paljon muitakin asioita vinksallaan.

Vierailija - 25.12.2010 13:16  (38/102)

Itse olen syntynyt -65, eikä meillä ainakaan ikinä

vanhemmat käyttäneet minkäänlaista väkivaltaa lapsia kohtaan. Ei vitsaa, tukkapöllyä, luunappeja tai mitään muutakaan vastaavaa. Eikä tule kyllä mieleen että olisin ikinä kuullut kavereiden tai sukulaislastenkaan saaneen piiskaa.

Vierailija - 25.12.2010 13:16  (39/102)

Sama täällä, tosin olen vähän nuorempi kuin viisikymppinen.

Lainaus:
todeta että en tunne ketään jota vanhemmat olisivat hakanneet, tai lyöneet. Jos parikymmentä ihmistä av:llä on jotain mieltä, ei pidä yleistää sitä koskemaan koko suomea.

Taitaa olla tietyissä piireissä tietynlaiset tavat, ihan vuosikymmenistä riippumatta.

Vierailija - 25.12.2010 13:31  (40/102)

Täällä myös -65 syntynyt (Lapin läänissä, duunariperheessä),

enkä koskaan ole saanut koivuniemen herraa tai muutakaan fyysistä kuritusta. Ei myöskään ikätovereitani piiskattu (tai sitten se on hyvin salattu ja arka asia, ns. luuranko kaapissa). Varsin vapaan kasvatuksen tunnen saaneeni. Ero nykyaikaan on lähinnä siinä, että vanhemmat eivät osallistuneet lasten leikkeihin (paitsi mahdollistamalla leikkejä, tekemällä esimerkiksi keinuja, puuhevosia, puujalkoja, korkeushyppytelineitä, jäädyttämällä luistinkenttiä ym).

Vierailija - 25.12.2010 13:36  (41/102)

Voihan sitä itseään pitää minä tahansa, mutta lasten piiskaaminen

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:

hyvin kulturellina ja hyvänä perheenä. Mies kapungin johtavissa hommissa. Remmillä läiksi lapsiaan tämän tästä. Myös ne perheet joissa lapset piiskaa tai risua mahdollisesti saivat (ainakin uhkana oli) olivat tavallisia keskiluokkaisia perheitä.

ei missään tapauksessa ole SIVISTYNYTTÄ, pitipä perhe itseään miten kulturellina tai hyvänä.

Vierailija - 25.12.2010 13:37  (42/102)

No ei olekaan. Ulkokuori oli sivistynyt ja

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:

ei missään tapauksessa ole SIVISTYNYTTÄ, pitipä perhe itseään miten kulturellina tai hyvänä.

hyvon toimeentuleva. Mitä siellä sisällä tapahtui, sitä nyt eivät kaikki tuskin tietäneetkään. Kuten mekään emme kaikkien perheiden asioita voi tietää.

Vierailija - 26.12.2010 15:23  (43/102)

joopa joo..

Lainaus:
Näitä viestejänne lukiessani en voi muuta kuin todeta, että Vauva-palsta taitaa olla täynnä sairaita mieliä, peräisin sairaista kodeista. Surettaa. Sillä teidän elämänne on varmaankin ollut epäinhimillistä. Vaan ei tavallista. Voi kunpa saisitte nyt aikuisina tarvitsemanne avun!

Kato iha mist tahansa, kielletty suomessa vasta 1984.

Vierailija - 5.1.2011 23:51  (44/102)

Piskaaminen oli vielä 70-luvulla ihan hyväksyttävä kuritusmuoto lapsille

Olen syntynyt -69 ja ajan myötä minusta nuorimmasta veljestä (meitä on kolme) kehittyi melkoinen pikku krinaali. Isäni tarttui asiaan, kun olin n. 9,5v. Kun puheet eivät auttaneet, otettiin ensin koivunieherra käyttöön ja myöhemmin remmi. Viimeksi remmi paukkui ja kunnolla, isän antamana kun olin jo täyttänyt 15v. Veljeni eivät ole koskaan saaneet kuritusta, mutta he olivatkin malli poikia - joten saman perheen sisällä voi olla (monestakin syystä erillaisia lapsia) minä olin se meidän perheen "hilluja" Olen kiitollinen isälleni että hän tarttui asioden kulkuun, olisi sen voinut tehdä jo aikaisemminkin. Jos näin ei olisi tapahtunut, kun puhe ei kerran tehonnut, luulen että olisin melkoinen "kriminaali nyt. Se oli minun terapiani, eihän se mukavalta tuntunut, kun remmistä tuli ja lujaa, paljaalle pyllylle., mutta jos näin ei olisi tapahtunut, missähän olisin nyt.. Olen pelkästään kiitollinen isälleni että hän tarttui asioitten kulkuun. Ei minulla mitään traumoja ole ja olen kunnon ammatissa ja kahden pojan onnellinen isä. Pojat ovat hyvää vauhtia kasvamassa ja kunnon nuoria heistä näyttäisi tulevan, kuten veljienikin lapsista. Ei ole käynyt mielessäkään, kun ei ole ollut tarvetta, että remmi meidän huushollissa laulaisi, aina on puhumalla selvitty ja toivottavasti selvitään jatkossakin. Mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että kunnon isän kädestä saatu kunnollinen remmin antaminen olisi suotavaa, näille joillekkin nykyajan nuorille jotka ovat sitä mieltä ettei millään ole mitään väliä. ja tekevät typeryyksiä typeryyksien perään. Itse ole elävä esimerkki siitä, pää oli "luuta" ja ainoa keino oli pehittää sitä remmin avulla. Jotkin nyky nuoret ovat varmasti sen tarpeessa, kuten olin itsekkin. On aivan turha jeesustella, että puhe menee kaikille, varsinkin pojille perille (poikieni kaveripiirissä, kyllä esimerkkejä löytyy)joten kunnon löylytys tekisi varsin hyvää, näille nuorille miehen aluille. Kaikile kun sana ei mene perille (syytä voi olla myös ja onkin, välinpitämättömissä tämän päivän vanhemmissa..) Joten rankempikin kuritus, joissain tapauksissa on paikallaan ja näin vältytään monen nuoren syrjäytymiseltä ja saadaan typerä rikoskierre katkaistua. Ja säätytään kalliilta nuorisovankila paikoilta!

Vierailija - 5.1.2011 23:56  (45/102)

Turha väittää

Lainaus:
Alempana

että alempana, kun se ketju voi olla ylempänäkin. Laittakaa linkki siihen ketjuun, pässit.

Vierailija - 5.1.2011 23:57  (46/102)

Saisi olla vieläkin.

Lainaus:
Niin ja myös ihan 80- luvullakin oli sallittua.

Vierailija - 5.1.2011 23:57  (47/102)

jaa

minä sain piiskaa ja olen syntynyt 67, keskiluokkainen sivistynyt perhe. kuritusta perusteltiin raamatulla, siellä käsketään kurittamaan lapsia. eli jos ei kurita, ei rakasta.

Vierailija - 6.1.2011 5:23  (48/102)

Joo, äkkiä ihmiset tuntuvat unohtavan

Minä olen syntynyt -68. Kyllä sain piiskaa ja risu oli oven päällä pelotteena. Tukkapöllyä tuli vielä teini-iässäkin. Totta kai se on sitä pelolla kasvattamista läheisyyden sijasta. Mutta mistäs kaikilla vaan ei ole resursseja kasvattaa luomalla hyvää suhdetta lapseen.
itsekin ihmettelen miten lapseni voivat olla lähes täyspäisiä vaikka en mitenkään jaksa heidän seuraansa enkä pysty olemaan oikeasti kiinnostunut heidän asioistaan. No esikoista kuritin ruummiillisestikin, luunapeilla ja tukkapöllyillä ja tuntikausien aresteilla lukitussa huoneessa. Mutta nykyään hän on ihan ok 16-vuotias. Sen kaikki lapseni ovat kyllä minulta "perineet" että eivät erityisemmin nauti elämästä vaan useinkin puhuvat että kuoleminen olisi mukava vaihtoehto. Mutta mehän uskomme että elämä ei pääty kuolemaan, joten haluamme vain tästä elämäntilanteesta pois, johonkin parempaan.

Vierailija - 6.1.2011 9:12  (49/102)

Olen 70-luvulla syntynyt.

Ja kyllä veljeni sai remmistä ihan olan takaa.Ja ihan keksityistä syistä.Yläasteella 80-luvulla uskonnon tunnilla opettaja kysyi että kuinka moni on saanut selkäänsä ja olin melkein ainoa joka ei viitannut eli n.90% luokasta oli selkäänsä saanut.Tämä Helsingissä.

Vierailija - 6.1.2011 9:37  (50/102)

Oliskos se piiskaaminen tullut laittomaksi

vuonna 1984 tms.

Vierailija - 6.1.2011 9:40  (51/102)

Musta tuntuu,

että piiskaaminen tms on edelleen hyväksyttyä tietyissä piireissä, eikä sillä ole silti mitään tekemistä seksin kanssa.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]