![]() Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Juoksenteleeko teidän muiden alle kouluikäiset lapset kaiket päivät ulkona kavereiden kanssa?
Milloin vanhemmat ehtivät viettää oman lapsen kanssa yhteistä aikaa, kun sisällä käydään vain syömässä ja painutaan sitten äkkiä takaisin ulos kavereiden luokse?Onko ihan normaalia, että 3-6-vuotiaat ovat melkein koko päivät ulkona naapureiden lasten kanssa? Ovatko vanhemmat julmia, jos vaativat pienten lasten olevan välillä ihan kotona?
Toivoisin todella saavani jotain kommentteja aiheesta!
Vastaukset
Juoksentelevat.
:)meilä juoksevat
illalla on sovittu että tulevat sisään klo 19.30...antakaa juosta kesällä syksy tulee pianno en mä mun 3v ainakaan laske yksin pihalle juoksentelemaan.
Aika vastuutonta jättää sen ikäinen valvomatta.Eivät juokse
Minussa ei ole tarpeeksi naista siihen, että laittaisin muut aikuiset vahtimaan meidän 4v ja 6v lapsia. Meillä saa mennä naapuriinkin vain luvan kanssa, omasta pihasta ei yleensä poistuta ja pienempi on käytännössä koko ajan silmissäni tai ainakin kuuloetäisyydellä.Meillä kans juoksevat
Käyn välillä futiskentällä katsomassa, siellä olivat tänäänki varmaan 8 tuntia...varsinkin
näillä keleillä juoksentelevat. Jos kelit huonommat vietetään enemmän aikaa perheen kesken. Nauttikoot kesästä ja kavereista, kyllä iltaisin kuitenkin rauhotutaan yhdessä, käydään päivän touhut läpi jne. Muksut 4v ja 6v. Ja tarkkojen rajojen sisäpuolella saavat mennä, välillä omalla takapihalla koko jengin kanssa jne.EI meillä juokse edes kouluikäiset
Me tiedämme, missä ja kenen kanssa alakoululaiset ovat. Heillä on sovittu aika eivätkä koskaan ole kuin muutaman tunnin kerrallaan poissa. Viihtyvät eniten veljessarjan kesken kotona, kotipihalla ja ylipäätään tässä lähellä.Musta on kamalaa, että lasten annetaan kulkea ihan vapaasti, etenkin alle kouluikäisten!
no ei todellakaan 3 v ja 5 v juokse meidän pihan ulkopuolella ilman vanhempia
Ja jos jonkun naapurin 3 v tai 4 v juoksisi, tekisin ilmoituksen. Ei sen ikäisten pidä antaa itsekseen kulkea, heitteillejättö se olisi.Meillä 4- ja 6-vuotiaat juoksentelevat.
tiedän, että tulee sadepäiviä, jolloin ovat enemmän sisällä. Mulle tulee siitä tosi hyvä mieli, kun näen lasten viihtyvän niin hyvin kavereidensa kanssa. Kivoja leikkejä ja juttuja heillä :)Väliin lapset ovat naapureiden pihoissa, jolloin näiden talojen äidit kattovat minunkin lasten perään. Ja minä pidän huolen heidän lapsistaan, kun meillä vierailevat. Mikä tässä on vaikeaa?
löysää jo nutturaa!
Lainaus:
Ja jos jonkun naapurin 3 v tai 4 v juoksisi, tekisin ilmoituksen. Ei sen ikäisten pidä antaa itsekseen kulkea, heitteillejättö se olisi.
Ja jos jonkun naapurin 3 v tai 4 v juoksisi, tekisin ilmoituksen. Ei sen ikäisten pidä antaa itsekseen kulkea, heitteillejättö se olisi.
ei juokse! Juoksisivat kyllä jos vain päästäisin
Siitä jatkuva riita. Lapset 4v täyttävä ja 5v. Olisivat kaiken aikaa ties missä ja menohalut on hirveät. AINAINEN RIITA. Vapaasti pitäisi vaellella, mut kun raa'at vanhemmat ei päästä pihasta ilman aikuisia. Yrittävät kyllä karkailla.En kyllä yksin uskalla päästää kohta viisivuotiasta ulos.
En edes taloyhtiön pihalle (ei näköyhteyttä, koska ikkunat toiseen suuntaan)Kyllä meidän 4- ja 5-vuotiaat kavereiden kanssa ovat mutta
ei tietenkään ilman valvontaa. Eikä naapuriin mennä, ellei niin ole sovittu.Eikä meillekään tule yksikään kouluikäinen kylään ilman ettäs iitä on erikseen vanhempien kesken sovittu.
Kuka hullu antaa jonkun 3- tai 4-vuotiaan juosta missä lie
Ei taida olla lapsi kovin arvokas sellaiselle vanhemmalle.Kuka hullu antaa jonkun 3- tai 4-vuotiaan juosta missä lie
Ei taida olla lapsi kovin arvokas sellaiselle vanhemmalle.Mitä teette, jos jossain kodissa ei olekaan aikuisia paikalla?
Lainaus:
tiedän, että tulee sadepäiviä, jolloin ovat enemmän sisällä. Mulle tulee siitä tosi hyvä mieli, kun näen lasten viihtyvän niin hyvin kavereidensa kanssa. Kivoja leikkejä ja juttuja heillä :) Väliin lapset ovat naapureiden pihoissa, jolloin näiden talojen äidit kattovat minunkin lasten perään. Ja minä pidän huolen heidän lapsistaan, kun meillä vierailevat. Mikä tässä on vaikeaa?
tiedän, että tulee sadepäiviä, jolloin ovat enemmän sisällä. Mulle tulee siitä tosi hyvä mieli, kun näen lasten viihtyvän niin hyvin kavereidensa kanssa. Kivoja leikkejä ja juttuja heillä :) Väliin lapset ovat naapureiden pihoissa, jolloin näiden talojen äidit kattovat minunkin lasten perään. Ja minä pidän huolen heidän lapsistaan, kun meillä vierailevat. Mikä tässä on vaikeaa?
Eli lapset alle 7v porukalla pihalla, mutta ei isää tai äitiä tms. paikalla ollenkaan? Varmistatteko, että joka pihasta löytyy aikuinen?
MInä en halua ottaa vastuulleni koko päiväksi 10 - 20 lasta, joten meille ei tulla noin vain.
Kyllä nuo juoksee, tosin
serkkujen kanssa. Mökillä kun ollaan. Kaupungissa ei tulisi kuuloonkaan juosta pitkin pihoja koko päivää. Lapsilla ikää 7 ja 5. Pihalla saavat kyllä olla mutta liikkumisalue on rajattu tarkkaan ja aina tiedämme, kenen kanssa lapset leikkivät.Meidän 5-vuotias
viettää koko päivän taloyhtiön pihamaalla kaverinsa kanssa. Jo useamman kesän. Tietää ja tuntee reviirinsä, ei ole koskaan pettänyt luottamusta. Meillä taloyhtiön piha on suojaisa ja meillä on ikkunat sinne päin. Lisäksi tapaan pitää ovea auki, että pääsevät helpommin vessaan, hakemaan juotavaa jne...kyllä juoksevat
alle kouluikäiset ja ekaluokkalainen omalla kerrostalon pihalla. Välillä tietenkin käyvät syömässä ja juomassa ja sitten taas menevät. Enkä näe tässä itään pahaa. Koululaiset sitten jo vähän laajemmin m3n3vät ja välillä ovat kavereillaankin. syksyllä sitten taas paremmin viihtyvät sisällä. Ihanaa kun lapsilla on seuraa!!!!Olisi kiduttamista estää lapsia
juoksentelemasta. Sehän on heidän luontonsa!Meidän lapsi täytti hiljattain 6 vuotta eikä tosiaan juokse
yksin missään. Kavereilla käy leikkimässä, mutta silloin vanhemmat sopivat tapaamisesta ennakkoon tai lähtee lapsen mukaan saatille naapurustoon (tien ylityksen päässä lähimmät kaverit) hakemaan leikkiseuraa ex-tempore.Meilläpäin lapsista pidetään hyvää huolta, ei täällä yksikään alle kouluikäinen juoksentele omilla teillään.
Meidän edes tokalle menevä ei juoksentele yksin.
Saa se tietty tohon pihalle mennä, mutta täällä ei asu samanikäisiä lapsia, niin ei pahemmin halua mennä. Käydään sitten yhdessä rannoilla, kavereilla ja leikkipuistossa.Samalla luokalla jotkut lapset näyttävät juoksevan ympäri kaupunkia kavereidensa kanssa kaikki päivät. Minusta se on vastuutonta.
Meillä tyttö 6-v juoksentelisi vaikka vuorokauden ympäri, jos saisi!
Kulkee mielellään kavereilla päivät pitkät, mutta käy kotona "ilmottautumassa" 1-2 tunnin välein. Tiedän siis koko ajan, että kenellä kaverilla hän on, kodeissa on aina aikuinen, jonka saan puhelimella kiinni. Nyt on tytölle itselleenkin oma puhelin hankittu, joten saan helpommin kiinni, jos esim. itse lähden kauppaan tms. Asumme suht rauhaisalla omakotitaloalueella ja tyttö tietää, minne saa mennä ja minne ei.24 jatkaa.
4,5-vuotiastamme en vielä päästä ilman aikuista muualle kuin kotipihaan.Ei ole normaalia
mikä on äidin/isän tehtävä jos ei valvoa jälkikasvuaan? Äiti/isä voi olla pihalla vaikka lukemassa ja turvana jos jotain sattuu. vai mitä näiden pihalla oman onnensa nojalla heiluvien lasten vanhemmat tekevät?Kyllä meillä 5-v puuhaa rivitaloyhtiömme pihassa
muiden talon lasten kanssa päivät pitkät. Ikkunasta näkee ja kuulee, että lapset ovat omassa pihassa. Miksi lapsi pitäisi sisällä pitää? En ymmärrä.27 ja mikä on sulle niin tähdellistä
ettet voi olla itse ulkona?no en antaisi 3 vuotiaan ulkona olla ilman valvontaa
sen verran on kaikkia pipipäitä liikkeellä! ja turha kenenkään ulista nutturan löysyttämisestäHöpö-höpö
Lainaus:
viettää koko päivän taloyhtiön pihamaalla kaverinsa kanssa. Jo useamman kesän. Tietää ja tuntee reviirinsä, ei ole koskaan pettänyt luottamusta. Meillä taloyhtiön piha on suojaisa ja meillä on ikkunat sinne päin. Lisäksi tapaan pitää ovea auki, että pääsevät helpommin vessaan, hakemaan juotavaa jne...
viettää koko päivän taloyhtiön pihamaalla kaverinsa kanssa. Jo useamman kesän. Tietää ja tuntee reviirinsä, ei ole koskaan pettänyt luottamusta. Meillä taloyhtiön piha on suojaisa ja meillä on ikkunat sinne päin. Lisäksi tapaan pitää ovea auki, että pääsevät helpommin vessaan, hakemaan juotavaa jne...
vai useamman kesän jo ja tietää reviirinsä alle 5-vuotias ei tosiaan tiedä reviiriään.
Komppaan 29ä!
Turha sitten itkeä, kun joku pedofiili iskee.Miten ne lasten leikit siitä muuttuisi
että vahdin pihassa heidän hiekkakakkujaan? Meidän kotiportaalta hiekkalaatikolle on tasan neljä askelta.Teen itse käännöstöitä ja olen sijoittanut työpöydän ikkunan eteen sitä varten, että näen pihalle. Yrittäjän retkaleilla ei useinkaan ole sitä kesälomaa mutta koska teen töitä kotona, en pidä penskoja kesäisin päivähoidossa. Pihassa pyörii myös 9-vuotias esikoinen, joskin hänen reviirinsä on satunnaisesti sitten jo suurempi mutta yllättävän usein silti hän touhaa talon 5-vuotiaiden kanssa.
taisin olla numero 27
Mitä ne vanhemmat sitten tekevät?
Istuvat ikkunan vieressä kuuntelemassa, että lapset ovat pihalla vai?27 tuskin ne lapset koko kesää siinä hiekkalaatikolla
istuvat.No täähän riippuu täysin, millainen ympäristö
Meidän 4,5 -vuotias todellakin juoksentelee oman rivitaloyhtiön pihalla ja naapurin kerrostalon pihalla. Vahdin ikkunoista. Ei ole kertaakaan karannut alueen ulkopuolelle. Jos häviää hetkeksi nurkan taakse, niin menen perään ja muistutan, että mikä se alue olikaan. Ei muillakaan tuon ikäisillä vanhempaa ole mukana.Juuh, onhan siinä vieressä myös keinu
joten keinuvat välissä. Samoin hoitavat vauvanukkeja vaunuissa ja leikkivät barbeilla meidän portailla. Joskus jopa potkivat palloa ja hyppivät narua, hui.se 27
Asiat voi toki käsittää ihan miten vain...
Meillä isompi (5v) lapsi saa leikkiä muiden naapuruston lasten kanssa taloyhtiön (rivitalo) pihalla ilman jatkuvaa valvontaa. Iältään lapset ovat 4-7v eikä kukaan ole ikinä lähtenyt yhteiseltä piha-alueelta pois.Kotona on ovet auki, joten pihalle kuulee ja aina pääsee käymään sisällä ja ruoka-ajat rauhoitetaan omalle perheelle.
Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa tämän järjestelyn kanssa.
31
Ei sulla ole hajuakaan siitä miten bedofiilit toimii!Harvassa on kaappaajat ja muut täysin lapselle vieraat ihmiset jotka käyttää hyväkseen.
Valtaosa naisten raiskauksista tekee joku tuttu, entistä suuremmin lapsien kohdalla.
Me asutaan ok- talossa, päättyvällä kujalla. Meidän lapset ainakin pysyy pihassa jos niin sanotaan, jos haluaa mennä naapuriin niin kysyy luvan molemmista kodeista. Näin 5- ja 6- vuotiaamme tehny pari vuotta, voi itse jo olla sisällä, ikkuna auki.
ihana asua kerrostalossa
kavereita eiittää ja touhua sitä myötä.37 jatkaa
Minä teen tällä välin kotitöitä ja kun ne on tehty mennään pienemmän kanssa myös pihalle. Iltapäivällä saatan oleskella omalla pihalla ja siinä ne lapset sitten touhuilee milloin meidän pihalla tai yhteisellä pihalla tai jonkun kaverin pihalla.Meidän taloyhtiö on sen verran pieni, että helposti pystyy sitä "laumaa" pitämään silmällä ja lapset tulevat aina kysymään luvan, jos ovat menossa jonnekin sisälle.
se on ihan eri asia jos on omalla pihalla ja ikkunasta näkee
Joku sen sijaan kirjoitti että saa mennä naapurien pihoilla ja ilmeisen kaukana ilman mitään näköyhteyttä. Lapsi siis saattaa olla tuntejakin omilla teillään?Tuollainen ei meidän okt-alueella tulisi kuuloonkaan. Vasta koululaiset saavat liikkua itsenäisesti pihasta toiseen.
Juoksentelevat,
mutta viisivuotias ei tietenkään yhtä paljon kuin seitsemän- ja 10-vuotias. Mä olen kotoisin talosta jossa asui kymmeniä lapsia ja mun mielestä on tosi kivaa että, omilla lapsilla on pihapiirissä kavereita. Sosiaalistuvat, oppivat paljon uusia asioita, itsenäistyvätkin varmaan vähän. Meidän taloyhtiön vanhemmat pitää yhtä, katsovat perään (aina on joku äiti tai isä kotona). Yhteistä aikaa on lasten kanssa runsain mitoin esim talvella ja päivittäin, kun leikit kavereiden kanssa loppuvat.Se on muuten pedofiilit
kuka on valmis ottamaan riskin, siitä että lapselle tapahtuu jotain sellaista, minkä omalla valvonnalla pystyisi ehkäisemään? Ja tosiaan, mitä nämä vanhemmat tekevät, joiden lapset juoksentelevat päivät ulkona, muiden vahdittavana? Meidän pihassa juoksee pikkulapsia, joiden tämän kesän keksintö on soitella naapurin mammojen summereita yms. pikkukivaa, joita tuon porukan vanhin(8-vuotias)keksii.Joka kesä saa lukea karkuteillä olevista 5-vuotiaista
Tuonikäiset ovat vielä niin tilanteen vietävissä. Joku keksii että mennään retkelle ja kohta ollaankin ties kuinka kaukana, eikä ehkä enää osatakaan kotiin.Nämä samat mammat
jotka antavat lastensa juosta pihalla ilman valvontaa tai jonkun toisen valvottavana, nostaisivat hirveän mekkalan, jos heidän kullannuppusensa olisivat päiväkodissa ilman valvontaa. Nostakaa ne löllöpeppunne siitä tietokoneelta ja menkää katsomaan, mitä siellä pihalla tapahtuu. Pikkulapset tarvitsevat vanhempiensa tukea ja opastusta, esim. vahingon tai riidan sattuessa, se ei ole naapureiden tehtävä.Vastuuta!
Meillä on lasten kavereiden kanssa hyvin samanlaisen, sovitut pelisäännöt ja ollaan yhteydessä keskenään. Soitetaan, kävellään toisten luokse kun lapset on leikkineet. Tunti kerrallaan leikitään toisten luona, pidemmistä ajoista soitellaan lisäaikaa. Pidemmissä ajoissa myös puolin ja toisin lapset syövät välipalaa jne. vaikka asutaankin naapuri tiellä.Molemmissa päissä tiedetää, että aikuinen vahtii. Lapset 5-7v. Ilman lupia jos ollaan liikkeellä, passitetaan kotiin takaisin. Eihän lapset voi tuossa iässä mielivaltaisesti itse juoksennela ympäri kortteleita. Vanhemman täytyy olla tietoinen mitä ne lapset tekevät, leikit menevät usein melko holtittomiksikin..
46 jatkaa siis lasten kavereiden vanhempien kanssa ne pelisäännöt jne..
46 hyvin sanottu!
leikit tosiaan menevät välillä holtittomiksi ja porukassa tyhmyys tiivistyy. Meillä on käynyt kylässä jo useamman vuoden tyttö, joka tulee kylään ja viipyy tuntitolkulla, koska ei koe oloaan kotona turvalliseksi, ruoka-aikoja ei ole ja äiti touhuaa omiaan. Tyttö(7v) oli jopa viime kesänä isompien(10v.) kanssa uimarannalla klo 21 jälkeen, vaikkei osaa edes kunnolla uida.Ei todellakaan!
Meillä on pojat 6v ja 8v ja tyttö 3v. Sovimme aina naapureiden kanssa, et voiko heille tulla ja saako mennä sisälle vai leikitäänkö ulkona. Jos itse olen ulkotöissä, lapset eivät saa olla keskenään sisällä. Ulkona sen sijaan ovat keskenään, mutta vain meidän pihalla. Jos meille tulee lasten kavereita, koen olevani heistä vastuussa. Jo pelkkä trampoliinilla hyppiminen vaatii valvontaa. En jaksaisi siis koko päivää vahtia naapureiden lapsia, joista osa on todellakin viikareita, joten rajoitamme koko naapuruston kesken leikkaikaa. Pojilla riittää keskenäänkin kotona tekemistä, ei aina tarvitse olla menossa jossakin.Ympäristöllä on suuri merkitys tässäkin asiassa. me asumme haja-asutusalueella, mut taloja on joka puolella ja lapsia myös. Vieressä on maatila, jossa on omat vaaransa. Asuinalueen läpi kulkeva tie on 60km/h, mutta paljon raskasta liikennettä ja ylinopeuksia. Jo tuon vuoksi 3 vuotias ei saa olla valvomatta pihalla. Koskaan ei ole karannut tielle, mutta ajattelen, että ei tarvitse karata kuin kerran. Keväisin on isoja vesiojia, jotka kiinnostavat lapsia. Meillä muksut saavat touhuta monenlaista pihalla, rakentavat majoja, sahaavat ja vasaroivat, mutta valvotusti. Autotallissa on kainenmoista kojetta, työvälineitä jne., jotka kiinnostavat lapsia. Maalla ei siis välttämättä ole "turvallisempaa", kuin kaupungissa, mutta on lapsilla siinä mielessä turvallisempaa, kun tiedän mitä he tekevät, missä ja kenen kanssa.
Juuri
tälläkin hetkellä on tuossa pihalla jengi 3-4-vuotiaita joita ei kukaan valvo=(Itse lähden kohta oman 3-vuotiaan kanssa ulos...7-vuotias on aika paljon ulkona kavereitten kanssa,mutta hänkin ilmoittaa jos menee puistoon yms..
Taitaa nyt mammoilta unohtua, että alueita ja ympäristöjä on erilaisia
On ihan eri asia antaa 5-vuotiaan juoksennella jossain kerrostalopihoilla ilman jatkuvaa valvontaa kuin antaa sen leikkiä suojaisassa rivitalo- tai omakotitalopihassa, jossa ei naapuriin siirtyäkseen tarvitse mennä tielle.Todellinen heitteillejättö on asia erikseen. Itse annan 5-vuotiaan leikkiä naapurin lasten kanssa ulkona ilman jatkuvaa valvontaa, mutta kurkin kuitenkin vähän väliä ,missä ovat. Poika tietää rajat eikä lähde taloyhtiön alueelta pois. Asumme suojaisalla paritaloalueella, joka rajoittuu metsään. Itse olen usein myös ulkona 1,5-vuotiaan kanssa, joten kuulen yleensä, missä isommat ovat.
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > 10 vuotta ilman avioseksiä: mikä parasta vaihtoehto?
- > Jarna on menossa Berliinissä Trandeburgin portille.
- > mitä laihduttaja voi syödä aamupalaksi?
- > Ajeleekohan Vickan pimpulinsa?
- > Mitä alkuraskauden merkkejä sinulla oli ennen kuin tiesit?
- > Minusta tämä on kaunein asunto pitkään aikaan
- > Ääntelevätkö naiset seksin aikana myös oikeasti?
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Mitä kysyä bloggaajalta?
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
4.63 m/s