Tiistai 22.5.2012 - Hemminki, Hemmo
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 30.3.2010 21:55  (1/51)

Puhelimen takavariointi lapselta kurinpitotoimenpiteenä?

Olen ostanut lapselle puhelimen lahjaksi. TArkoitus on, että lapsi voi olla sen välityksellä yhteydessä kavereihinsa ja minuun eli lapsen äitiin. Lapsi asuu vuoroviikoin isänsä uusperheessä. Maksan lapsen puhelinlaskut ja lapsi voi soittaa puhelimella myös isälleen jne.

Onko oikein, että isä ja äitipuoli vievät lapselta kännykän, jos tämä ei käyttäydy heidän mielestään kunnolla? Itse olisin siis sitä mieltä, että lapsen kaverisuhteita ei saa pilata tuolla konstilla ja isän perhe voisi keksiä jonkin paremman kurinpitotoimenpiteen. Olenko mielestänne väärässä? Kyselen siis ihan uteliaisuuttani...

Vastaukset

Vierailija - 30.3.2010 21:58  (2/51)

hankalaa

Mutta kyllähän se puhelin on helppo tapa rankaista, hyväksyn.

Vierailija - 30.3.2010 22:00  (3/51)

On varmasti HELPPO tapa, mutta

onko oikein pilata lapsen kaverisuhteet? Eikö tosiaan ole muita keinoja?

ap, yhä ihmeissään "ammattikasvattajan" kurinpitotoimista...

Vierailija - 30.3.2010 22:01  (4/51)

No saa olla aika iso rike,

että hyväksyisin puhelimen poisottamisen..

Vierailija - 30.3.2010 22:01  (5/51)

Siinäpähän oppii.

Hyvä keino. Kai sen puhelimen saa sitten myös takaisin. Erittäin hyvä keino.

Vierailija - 30.3.2010 22:04  (6/51)

No ei se mitään kaverisuhteita pilaa

jos nyt päivän pari on ilman kännykkää. Tiedätkö yhtään, miten lapsesi käyttäytyy siellä? Onko ehdottaa parempaa rangaistusta? Meillä puhelintakavarikko on tehokas rangaistus, myös tietokonepelikielto on varsin hyvä.

Vierailija - 30.3.2010 22:07  (7/51)

kännykän jäähylle laitto on varsin toimiva ja hyvä rangaistus

enemmän sinua taitaa nyppiä se, että puhelin on sinun maksamasi ja silti toiset puuttuvat siihen?

t. ammattikasvattaja

Vierailija - 30.3.2010 22:10  (8/51)

Kyllä minä haluan, että tavoitan lapsen puhelimella

kun olen sen lapselle ostanut! En minäkään estä lasta soittamasta isälleen tai äitipuolelle.

ap, joka voisi kyllä ottaa puhelimen muutamaksi tunniksi pois, mutta ei päiväkausiksi

Vierailija - 30.3.2010 22:11  (9/51)

Meillä ainakin sekä puhelimen takavarikko

ja tv:n tai tietokoneen käyttökielto ovat kokemuksen mukan hyviä rangaistuksia. Ja hei, muutama päivä ilman kännykkää ei pilaa kaverisuhteita.

Vierailija - 30.3.2010 22:12  (10/51)

MInä taas ihmettelen sitä,

että lapsilla nykyään yleensäkään on omat puhelimet. Eivät mielestäni ollenkaan välttämättömiä alle lukioikäisillä.

Vierailija - 30.3.2010 22:13  (11/51)

Minun isäni piti puhelintani takavarikossa

kuukausi kaupalla.. Oli kyllä todella kurja rangaistus. :(

Riippunee mitä lapsi on tehnyt, olisiko hyväksyttävää.. Mutta sinänsä rangaistus on väärä, koska siitä kärsii muutkin kuin lapsi itse.
4

Vierailija - 30.3.2010 22:15  (12/51)

Keksisin muun rangaistuskeinon

En piittaa niinkään kaverisuhteista tässä kohden, vaan lapseni turvallisuudentunteesta. Hänen on tarvittaessa saatava yhteys minuun tai isäänsä.

Vierailija - 30.3.2010 22:16  (13/51)

Lapsen kaverit soittavat minulle ja kyselevät,

että onko lapsi suuttunut jostain, kun ei vastaa puhelimeen. Myös yhden lapsen äiti soitti tänään ja myös kummitäti oli yrittänyt tavoitella lasta. Jälkimmäinen oli jo huolissaan...

No, ei ne kaverisuhteet tietenkään tuosta mene pilalle, mutta itse en tosiaan ottaisi puhelinta moneksi päiväksi pois.

ap

Vierailija - 30.3.2010 22:16  (14/51)

No kuukausikaupalla lienee vähän eri asia.

Mutta kaikkein tehokkaimmat rangaistukset ovat juuri sellaisia, joista kärsii joku muukin, kuin väärintekijä. Lapsi joutuu miettimään, että omalla käytöksellään vaikuttaa muidenkin elämään.

Vierailija - 30.3.2010 22:18  (15/51)

Minkäikäinen lapsi on?

Eikö ole normaalia, että lapsen asioita voi hoitaa myös äidin kautta?

Vierailija - 30.3.2010 22:21  (16/51)

VArmaan joo,

mutta tässä tapauksessa näyttää siltä, että jo parin päivän jälkeen muutkin kuin äiti ovat ihmeissään, kun lasta ei tavoita puhelimitse. Tässä on todennäköisesti taas ideana vaikeuttaa lapsen äidin ja lapsen välistä yhteydenpitoa, eikä mitään muuta. Kiusa se on pienikin kiusa. :(

ap

Lainaus:
Mutta kaikkein tehokkaimmat rangaistukset ovat juuri sellaisia, joista kärsii joku muukin, kuin väärintekijä. Lapsi joutuu miettimään, että omalla käytöksellään vaikuttaa muidenkin elämään.

Vierailija - 30.3.2010 22:22  (17/51)

Ap:n kannattaa keskustella asiasta lapsen isän kanssa.

Jos teillä on yhteishuoltajuus, eikö lapsen isällä ole oikeus kasvattaa lasta? Varmaankin voitte sopia, että sinä saat tarvittaessa puhua lapsesi kanssa isän puhelimella? Lapsi ei mene siitä rikki, jos joutuu selittämään kaverilleen, että tuli tehtyä tyhmyyksiä eikä sen takia voi vastata puhelimeen.

Vierailija - 30.3.2010 22:26  (18/51)

8 vuotta.

On vaikeaa hoitaa tiettyjä lapsen asioita, kun en saa yhteyttä lapseen.

ap

Lainaus:

Vierailija - 30.3.2010 22:26  (19/51)

En ymmärrä.

Lainaus:
mutta tässä tapauksessa näyttää siltä, että jo parin päivän jälkeen muutkin kuin äiti ovat ihmeissään, kun lasta ei tavoita puhelimitse. Tässä on todennäköisesti taas ideana vaikeuttaa lapsen äidin ja lapsen välistä yhteydenpitoa, eikä mitään muuta. Kiusa se on pienikin kiusa. :(

ap

Lainaus:

Jos lapsi on isällään, niin kai isän saa puhelimeen? Kyllähän jossakin lapsen lähettyvillä nyt puhelimen luulisi olevan.

Vierailija - 30.3.2010 22:26  (20/51)

Puhelin pois vain jos on rikkonut puhelimeen liittyviä sääntöjä.

Rangaistus on kova. Sama jos väärin pysäköinnistä joutuisi vankilaan -> väärä oppi. 11 taidat olla tosi nuori kun lapsilla kännyköitä on ollut max 10 vuotta.

Vierailija - 30.3.2010 22:28  (21/51)

Minusta 8-vuotias ei edes tarvitse omaa puhelinta.

Lainaus:
On vaikeaa hoitaa tiettyjä lapsen asioita, kun en saa yhteyttä lapseen.

ap

Lainaus:

Et saa yhteyttä lapseen? Ei kai lapsi missään eristyksissä ole, voithan soittaa lapsen isälle ja pyytää lapsen puhelimeen.

Vierailija - 30.3.2010 22:32  (22/51)

En tiedä, mitä lapsi on tehnyt väärin, kun on otettu puhelin pois.

Ei todennäköisesti liity mitenkään puhelimen käyttöön.

Lapsen isä ei vastaa puheluihin tai viesteihin. En pysty tavoittamaan lasta millään tavalla, jos puhelin ei ole käytössä. Lapsi soittaa minulle yleensä useita kertoja päivässä.

Tässä on taas vain yksi esimerkki siitä, että vuoroasuminen ei toimi, jos vanhemmat eivät ole väleissä...

ap

Lainaus:
Rangaistus on kova. Sama jos väärin pysäköinnistä joutuisi vankilaan -> väärä oppi. 11 taidat olla tosi nuori kun lapsilla kännyköitä on ollut max 10 vuotta.

Vierailija - 30.3.2010 22:32  (23/51)

Kyllä lapsella on puhelin oltava, varsinkin jos ei edes ole

kotona. Mielestäni silkkaa kiusantekoa, en muutenkaan ymmärrä tollasta käytöstä että takavarikoidaan tavaroita. Ja mistä sen tietää että lapsi on väärässä? Ihan hyvin se voi olla väärinkäsitys, niissähän aikuiset on mestareita, jopa sotia saavat aikaan.

Vierailija - 30.3.2010 22:37  (24/51)

LApsella voi olla kummassakin kodissa hieman erilaiset säännöt.

Isä ei vastaa puhelimeen, eikä anna puhelintaan lapselle. Jos isä vie lapselta puhelimen, niin voisi sitten myös ilmoittaa edes minulle, että on puhelimenkäyttökiellossa, että tietäisin edes kertoa asiasta minulle soittaville ihmisille.

Lapsi kulkee esim. koulumatkat bussilla ja minun mielestäni on tärkeää, että hän voi tavoittaa puhelimella vanhempansa, jos esim. myöhästyy bussista.

ap

Lainaus:
Jos teillä on yhteishuoltajuus, eikö lapsen isällä ole oikeus kasvattaa lasta? Varmaankin voitte sopia, että sinä saat tarvittaessa puhua lapsesi kanssa isän puhelimella? Lapsi ei mene siitä rikki, jos joutuu selittämään kaverilleen, että tuli tehtyä tyhmyyksiä eikä sen takia voi vastata puhelimeen.

Vierailija - 30.3.2010 22:37  (25/51)

Näkyy olevan vaikeaa.

On tietysti eri juttu, jos isä ei anna mahdollisuutta tavoittaa lasta. Mutta se on isän oma virhe. Kännykänkäyttökielto sinällään on ihan hyvä kasvatuskeino.

Vierailija - 30.3.2010 22:42  (26/51)

Vanhemmuus on lähinnä hukassa näillä kieltojen kannattajilla,

tai lapset alle kouluikäisiä.

Vierailija - 30.3.2010 22:44  (27/51)

Jessus sentään

Nykyäänkö on vanhemmuus hukassa, jos lasta uskaltaa jotenkin kieltää tai rangaista? Jännää.

Vierailija - 30.3.2010 22:50  (28/51)

Tässä tapauksessa lapsi tuntuu olevan vallankäytön väline.

Jäähy, videoiden katselukielto tms. olisi sopiva rangaistus, mutta jos lapsi on normaalisti paljon yhteydessä äitiinsä ja kulkee kouluun bussilla, niin puhelin on tärkeä turvallisuuden tunteeseen liittyvä tekijä.

T: ammattikasvattaja

Lainaus:
Nykyäänkö on vanhemmuus hukassa, jos lasta uskaltaa jotenkin kieltää tai rangaista? Jännää.

Vierailija - 30.3.2010 22:50  (29/51)

Nohnoh

vanhemmuus on vaikeaa kun koti hajoaa ja sijaitsee kahdessa osoitteessa.

Mielestäni lapsella tulisi olla oikeus soittaa äidilleen ja äidillä lapselleen. Yritä saada yhteys exmieheesi ja tämän uuteen vaimoon. Yrittäkää luoda säännöt, joita voi noudattaa kummassakin kodissa. Kirjoita exälle vaikka sähköposti, jossa tuot näkemyksesi kiihkottomasti julki, osoita se myös uudelle vaimolle. Ehdota sopivia kurinpitotoimia ja painota, että lapsi kaipaa äitiään niin paljon että soittaa useaan kertaan päivässä. Kohtuuttomuus puhelinrangaistuksessa voisi johtaa lapsen vieraantumiseen isästään, sitä hän tuskin haluaa.

Muutoin puhelimen pois ottaminen on ihan hyvä rangaistus mutta jos lapsi on pois kotoa ja kovasti ikävöi äitiään ja turvallisuudentunne kärsii, se on lapselle liikaa.

Vierailija - 30.3.2010 22:58  (30/51)

Jos rankaisemalla tulis jotenkin parempia ihmisiä, ni mikä sen helpompaa,

mutta oikeesti siitä kasvaa vaan katkeruutta, ja kostonhalua, varsinkin kun niitä rangaistuksia tehtaillaan mielivaltaisesti, on jo raskasta kun pitää asua kahdessa eri paikassa, kukaan aikuinen tuskin alistuisi moiseen, lapsella ei ole mitään mahdollisuuta valita.

Vierailija - 30.3.2010 23:02  (31/51)

Ap, lapsi on isällään ja isä

saa tasan silloin päättää rangaistustoimenpiteet. Sinä et niihin puutu, mikäli eivät ole lapselle aidosti vahingollisia. Herranen aika, ensimmäinen sääntö eronneille vanhemmille on, että toisen luona pelataan toisen säännöillä ja sille toiselle se ei kuulu, jos lapsi ei ole vaarassa!!!

Vierailija - 30.3.2010 23:10  (32/51)

Taas menee lapsi pesuveden mukana, mihin jäi lapsen oikeudet?

Vierailija - 30.3.2010 23:14  (33/51)

Noh..

Olen 24v, että taitaa aikalailla 10 vuotta olla niistä ajoista kun isäni minua rankaisi.. Sikäli kuin se tähän alkuperäiseen asiaan mitenkään liittyy.

11

Vierailija - 31.3.2010 1:05  (34/51)

Hyvä keino

Lainaus:
onko oikein pilata lapsen kaverisuhteet? Eikö tosiaan ole muita keinoja? ap, yhä ihmeissään "ammattikasvattajan" kurinpitotoimista...

kuinka ihmeessä ne kaverisuhteet pilaalle menisi. Jos tuosta menee pilaalle niin ei ole lapsella hääppösiä kavereita!

miten ap itse rankaisitsit lastasi? eikö ole hyvä jos joku lastasi kasvattaa jos et itse ole tapoja hänelle onnistunut opettamaan.

Vierailija - 31.3.2010 8:12  (35/51)

No, ei tulisi mieleenkään ottaa puhelinta

pois, koska puhelin on hommattu turvallisuuden takia.

Lapsi koulun jälkeen yksin kotona ja ei ole mitään keinoa soittaa itselleen apua jos jotain tapahtuu.

Vaarallinen koulumatka, miksi puhelin oikeastaan hommattiin.

Mahdollisuus saada aikuinen kiinni jos jotain tapahtuu.

Kyllä aikuisella pitää olla muut keinot kasvattaa lasta kuin viedä se väline, mikä on turvallisuuden takia hankittu.

Vierailija - 31.3.2010 8:16  (36/51)

Mä en ole ikinä takavarikoinut lapsiltani kännykkää.

Ja hyvin on saatu lapset kuriin muillakin toimenpiteillä. Lapset on 15- ja 8-vuotiaat.

Vierailija - 6.11.2011 11:08  (37/51)

Ihan hyvä keino.

No kyllä se puhelimen takavarikoiminen on ihan hyvä keino koska minä takavarikoin lapseltani puhelimen, ja kummasti lapsi paransi tapansa.

Vierailija - 6.11.2011 11:21  (38/51)

Meillä

vedetään piuhat irti konsolista tai modeemista. Puhelin ei ole näille pojille niin tärkeä, että sen takavarikoimisesta olisi mitään vastaavaa hyötyä. Pienemmiltä evätään huonosta käytöksestä lempiohjelma tai pistetään lempilelu käyttökieltoon. Jokaisella lapsella on se tietty juttu, jonka käyttökielto toimii.

Vierailija - 6.11.2011 11:37  (39/51)

Puhelimen takavarikointi urpo rangaistus

Meillä lapsella puhelin siksi että me vanhemmat saamme kiinni ja että lapsi saa soitettua muutoksista sekä ongelmatilanteissa ilmoitettua meille. Lapsella on ADHD ja ajantaju aivan kateissa. Samoin saa itsensä usein kiipeliin, juuttuu koloihin jne.

Rangaistus pitäisi koskea "huvittelua". Esim. telkan katselu, pelaaminen jne.

Olen muutenkin hieman rangaistus vastainen. Uskon keskusteluun ja vanhempien ja lasten hyviin väleihin. Joku aresti myös aivan idioottimainen rangaistus ainakin pidempi kestoisena tai jos tarkoittaa eristämistä muusta perheestä.

Todella inhottavaa AP ettet saa lastasi kiinni, hän sinua ja et edes tiedä rangaistusta.

Vierailija - 6.11.2011 11:49  (40/51)

Tuo on

lapsen isän ja hänen puolisonsa kiusantekoa sinulle.

Sinun pitää saada yhteys lapseesi suoraan hänen puhelimeensa isäviikolla.

Tämä on ap ihan lastensuojelullinen asia. Keksiköön paremmat rangaistukset.

Vierailija - 6.11.2011 11:55  (41/51)

Meillä ei ole puhelimia takavarikoitu

Kaikenlaisia rangaistuksia on käytetty, mutta ei puhelimen takavarikointia. Pidän itse siitä ,että lapsi on tavoittettavissa.

Vierailija - 6.11.2011 11:58  (42/51)

eli pohjimmiltaan olet sitä mieltä, että puhelimen poisottamisella vain kiusataan sinua?

Lainaus:
mutta tässä tapauksessa näyttää siltä, että jo parin päivän jälkeen muutkin kuin äiti ovat ihmeissään, kun lasta ei tavoita puhelimitse. Tässä on todennäköisesti taas ideana vaikeuttaa lapsen äidin ja lapsen välistä yhteydenpitoa, eikä mitään muuta. Kiusa se on pienikin kiusa. :( ap
Lainaus:

Sinua näyttää myös nyppivät pahasti, että nimenomaan ammattikasvattaja kasvattaa lastasi - saanko arvata, isän nykyinen puoliso on tämä ammattikasvattaja?

Puhelimen ottaminen jäähylle muutamaksi päiväksi on erittäin hyvä rangaistuskeino. Siitä ei ole lapselle kohtuutonta haittaa, mutta se on tärkeä lapselle ja siksi tehokas keino. Jos puhelimattomuus sotkee lapsen ja sinun elämäsi jo muutamassa päivässä niin ehkä eniten kannattaisi olla huolissaan siitä, että lapsi on noin riippuvainen puhelimesta..

Ja miten ihmeessä sinun ja lapsen yhteydenpitoa vaikeutetaan? Onko siis isä kieltänyt yhteydenpidon? Jos lapsen puhelin on jäähyllä niin voit soittaa isän puhelimeen ja pyytää lasta puhelimeen, ei ole kovin vaikeaa.

Pidän myös aika outona kummitädin käytöstä - hän siis yrittää saada lasta kiinni kerta toisensa jälkeen ja huolestuu, vasta sitten ottaa vanhempiin yhteyttä. Helpompi olisi varmasti laittaa vanhemmille viestiä jos lapsi ei vastaa ja huolestua vasta sitten jos vanhempikaan ei tiedä lapsesta.

Vierailija - 6.11.2011 11:59  (43/51)

Meillä puhelin vaihdetaan "mopo"-malliin

Siis saa käyttöönsä puhelimen, jossa ei ole muita ominaisuuksia kuin soittomahdollisuus ja tekstiviestit.

On toiminut hyvin ennaltaehkäisynä. Ei ole tarvinnut juurikaan ottaa käyttöön.

Lapsi 9v.

Vierailija - 6.11.2011 12:03  (44/51)

Muita lukematta -

kai teillä on isän kanssa joku käsitys siitä mitä on lapsen "kunnollinen käyttäytyminen"? Olettehan lapsen äiti ja isä, kasvattajat.
Jos lapsen kaverisuhteet menevät pilalle (max. viikonmittaisella?) kännykän takavarikoinnilla, niin sosiaalisissa suhteissa on häikkää. Eivätkö kaverit näe toisiaan naamakkain ollenkaan, vaan kännykkä on heille ainoa yhteydenpidon muoto? Kauheaa, jos niin on!

Vierailija - 6.11.2011 12:13  (45/51)

Vallankäyttöähän tuo on, ja kiusantekoa

Jos isänkään kautta ei saa lapseen yhteyttä, niin tuo on silkkaa ilkeyttä ja hyökkäys äitiä kohtaan.

Itse en ottaisi puhelinta pois. Voihan siihen laittaa vaikka soitoneston muihin kuin vanhempien numeroihin, jos haluaa. Tietokone- peli - ja muut samanlaiset kiellot ovat hyviä vaihtoehtoja.

Vierailija - 6.11.2011 12:24  (46/51)

Mielestäni

puhelimen poisotto on sinällään ihan ok rangaistus, MUTTA vain silloin, jos äiti saa lapseen yhteyden isän kautta. Jos ex-puolisosi ei vastaa soittoihisi eikä viesteihin, eikä anna lapselle puhelintaan, ei hän silloin saa viedä lapsen puhelinta!

Vierailija - 6.11.2011 12:27  (47/51)

eniten olisin huolissani siitä, että 8v lapsi on noin kiinni puhelimessa

ehkä muutaman päivän irtiotto silloin tällöin tekee ihan hyvää.

Vierailija - 6.11.2011 12:31  (48/51)

Yhden haastavan

lapsen olen kasvattanut aikuiseksi ja kymmenen vuoden aikana satoja yläkoululaisia.

Koskaan ei ole minun aikuisena tarvinnut alentua jakelemaan rangaistuksia.

Olen säilyttänyt kunnioitukseni ja arvostukseni itseni ja ennen kaikkea näiden lasten ja nuorten silmissä.

Vierailija - 6.11.2011 12:43  (49/51)

Kännykkä pois vain jos

sitä käyttäessä rikkoo jotain sääntöä. Esim. tekstailee kavereille nukkumaanmenoajan jälkeen sängyssä, ostaa puhelimella jotain, tekee isoa laskua tms.

Tietokoneen poisotto tai pelikielto on ihan paikallaan muistakin syistä, mutta kännykän poisotto muista syistä on hullua ja vaikeuttaa ap:nkin kohdalla liikaa elämää.

Vierailija - 6.11.2011 16:33  (50/51)

Opeta ap lastasi käyttäytymään

niin ei tarvitse puhelinta takavarikoida. Saisit olla tyytyväinen kun joku haluaa asettaa rajoja ja kasvattaa lastasi.

Vierailija - 6.11.2011 16:35  (51/51)

Väärin on.

Keksiköön toisen kurinpitotoimenpiteen.
Sunhan voi joskus olla pakko saada lapsi kiinni ja ei onnistu.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]