Tiistai 22.5.2012 - Hemminki, Hemmo
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 29.3.2010 12:19  (1/104)

Ettekö tee lapsille toista lämmintä ateriaa alkuillasta?

Päivällä syödyn lounaan lisäksi siis.

Meillä on 1- ja 2-luokkalaiset ja teen heille ruuan klo 17 aikaan, mutta selvästikään muilla perheillä ei ole tällaista käytäntöä. Lasten kaverit pyörivät tuntikausia meillä, iltapäivästä iltaan asti eikä kukaan koskaan soita/hae heitä kotiin syömään. Ihmettelen oikeasti, että onko tosiaan näin yleistä, että perheen kesken ei syödä alkuillasta tai että edes lapsille ei ole ruokaa tarjolla. Eikö ole suositeltavaa, että kasvaville lapsille on kaksi lämmintä ateriaa päivässä? Vai olenko ihan väärässä?

Myönnän, että minua ärsyttää noiden "hyvin yksinään pärjäävien" lasten nurkissa pyöriminen siksikin, että olen itse hoitovapaalla ja tuntuu, että saan tässä vahtia ja ruokkia muidenkin lapset. Myös siitä saa jatkuvasti sanoa, että ei tulla nenä ruokapöydän reunalle tuijottamaan kun me syömme vaan odotetaan lastenhuoneessa. Omatkaan lapset eivät syö kunnolla kun kaverit hoputtavat kyljessä.

Vastaukset

Vierailija - 29.3.2010 12:21  (2/104)

Kyllä tehdään

Meillä ruoka on klo 19 mikä on samalla lasten kotiintuloaika.

Vierailija - 29.3.2010 12:24  (3/104)

meillä kyl tehään kans

kun tullan töistä ja haetaan lapset niin syödään 15.30-17 riippuen onko eilisiä tähteitä jälellä vai tehäänkö uutta ruokaa...

Vierailija - 29.3.2010 12:25  (4/104)

Minä en tiedä yhtään perhettä, jossa ei tehtäisi päivällistä.

Vierailija - 29.3.2010 12:26  (5/104)

Kyllä tehdään meilläkin.

Yleensä syödään n. klo 17.30 tai aiemminkin, jos on ruokaa jo valmiina.

Vierailija - 29.3.2010 12:30  (6/104)

Me syödään klo 17-18.30

riippuu hieman töistä. Lapsen kouluruokailukin vaihtelee, jos on aiemmassa ryhmässä, pyritään syömään aiemmin.

Vierailija - 29.3.2010 12:34  (7/104)

Kyllä tehdään ja lomilla tietysti se kaksi ateriaa

päivässä. Kuitenkin tapoja on monia... esim. meidän naapurit eivät KOSKAAN syö lounasta vaan heillä ainoa lämmin ateria on tuo iltapäivän ruoka. Heillä syödään lounasaikaan aamupala.

Vierailija - 29.3.2010 12:35  (8/104)

meillä syödään

Päivällinen on 16.30-17.30 riippuen siitä mitä ruokana ja koska mies pääsee töistä kotiin.
Samalla kun kutsun omat mukulat syömään, lähetän lasten kaverit kotimatkalle. Päivällisestä alkaa meidän perheen oma iltaohjelma ja en tykkää jos lauma ylimääräisiä parveilee siinä jaloissa.

Vierailija - 29.3.2010 12:36  (9/104)

Totta kai syödään kaksi lämmintä ateriaa.

Siinä klo 16.30 maissa yleensä päivällinen. Lapsille varsinkin pitää tarjota kaksi lämmintä ateriaa päivässä, aikuiset nyt pärjäävät ilmankin jos sellainen tilanne on. Mutta lapsille ehdottomasti!!

Vierailija - 29.3.2010 12:37  (10/104)

Hah!

Mä olen vasta viideltä kotona.

Vierailija - 29.3.2010 12:39  (11/104)

Ei me lomilla ja viikonloppuina syödä kuin kerran päivässä lämmin ruoka.

Nukutaankin niin pitkään ettei kerittäis :)
Mutta arkisin tietty syödään, ihan siksikin että lapset eivät kouluruokaa syö kuin ihan minimaalisesti.
Mutta minä nyt hoitovapaalla ollessa aamupalan lisäksi en syö muuta kuin sen yhden aterian perheen kanssa n.klo 16.00.

Vierailija - 29.3.2010 12:41  (12/104)

Meillä syödään päivällä vain yksi lämmin ateria.

Meillä on ns. lounas klo 12-14 ja myös koululaiset syövät heti koulusta tultuaan. Joten sitten saattavat pyöriä iltapäivän kavereiden luona kun meillä seuraava ruoka on vasta klo 19-20 joka on ns. päivällinen tai jos tahtoo sanoa niin lämmin iltapala. Noiden välissä välipala jos lapsille maistuu. Ja koululaiset syövät tietysti myös kouluaterian.

Vierailija - 29.3.2010 12:41  (13/104)

Hei

Pidätkö ap jotain iltapäiväkerhoa? Oletteko kutsuneet ne lastenne kaverit teille? Jos olette silloin annat ruokaa myös heille tai ainakin tarjoat se on kohteliasta.

Mutta muutoin mitä ihmettä ne lapset teillä kaiket illat pyörii? Eikö todella 1 ja 2 luokkalaisten vanhemmat välitä missä heidän lapsensa ovat? Sanot näille lasten vanhemmille, että teille ei sovi vierailut joka ilta ja ainakin ilmoitat suoraan, että ennen kello 17 lapset lähtevät koteihinsa, koska teillä alkaa silloin perheaika.

Todellakin myös meillä syödään päivällistä n.17-18 vällillä joskus saattaa mennä myöhempään.

Vierailija - 29.3.2010 12:42  (14/104)

Syödään kuuden-puoli seitsemän aikoihin

yhden perheen kyllä tiedän, jossa ei syödä. Anorektisen äidin mielestä varmaan eivät tarvi toista ruokaa...

Vierailija - 29.3.2010 12:43  (15/104)

jatkan vielä

Jos pidät iltapäiväkerhoa sinun kuuluu saada maksu työstäsi. Pyydäpäs joskus.

Vierailija - 29.3.2010 12:45  (16/104)

Haloo! Ei ole mitään velvollisuutta tarjota ruokaa lasten kavereillekin!

Lainaus:
Oletteko kutsuneet ne lastenne kaverit teille? Jos olette silloin annat ruokaa myös heille tai ainakin tarjoat se on kohteliasta.

Ei siihen voi aina varautua, että syömässä onkin monta suuta enemmän. En ainakaan itse pitäisi siitä, että lapset olisivat syöneet jossain kavereillaan!

Onhan noita, joilla ei ole mitään rajoja eikä ruoka-aikoja.

Vierailija - 29.3.2010 12:45  (17/104)

Ei

Joka päivä ei tehdä, ja silloin kun tehdään niin se on jonkus 19.30 aikoihin/jälkeen.

Vierailija - 29.3.2010 12:47  (18/104)

Kyllä meillä lapset syövät lämpimän aterian illallakin.

Syömme yleensä klo 17 mennessä, mutta joskus venyy lähemmäs kuutta. Riippuu monelta tulen kotiin ja onko vanhaa ruokaa lämmitettäväksi.

Viikonloppuisin on joskus vain yksi kunnon ruoka, jos on herätty myöhemmin ja syödään myöhäisempi ja tuhti lounas. Silloin tehdään myös tuhdimpi iltapala esim. pizzaa, pannaria...

Vierailija - 29.3.2010 12:48  (19/104)

Miksi tekisin?

Kyllä kylmä ruoka ajaa asian ihan samalla tavalla vai millä perusteella luulet, että lämmin ruoka muka olisi suositeltavampaa?

Meillä syödään riittävästi ja terveellisesti eikä lapset syö muiden nurkissa.

Vierailija - 29.3.2010 12:48  (20/104)

Olen aina ihmetellyt samaa kuin ap.

Me syömme pääsääntöisesti aina lounaan lisäksi päivällisen, tosi tosi harvoin jää toinen lämminruoka väliin. Mieluummin teen ruoan kuin että lapset vähän väliä hakevat leipää, hedelmää ym. Mutta kuten ap:n olen ihmetellyt miksi esim.naapurit eivät tee iltaruokaa? syödään vain leipä koulun jälkeen ja sitten saadaan mennä missä vaan koko ilta, eikä kukaan soita/kysele perään. Kyllä olen tarjonnut joskus lasteni kavereille ruoan ihan sen takia, kun ovat nälissään ja kun kysyn, että koska teillä on ruoka-aika niin vastaus on, että söin jo leivän, eikä ruokaa tänään tehdä.

Vierailija - 29.3.2010 12:48  (21/104)

ei ole velvollisuutta ruokkia

Mutta jos kutsuu kylään ruoka-aikaan eikö olekin kohteliasta tarjota myös vieraille?

Yllätysvieraat on tietysti eriasia. Lasten kavereille ja heidän vanhemmilleen voi ja pitääkin mainita asiasta jos esim.ruoka-aine allergioita on.

Vierailija - 29.3.2010 12:48  (22/104)

kyllä syödään

Tietty syödään. Johan itsekin jo "kuolisin nälkään" jos en saisi kahta lämmintä ateriaa päivässä! Ja aamupala ja iltapala ja välipala kuuluu myös meidän arkeen. Viikonloppuisin jos väsyttää niin että herätään melkein lounasaikaan syödään vain yksi lämmin ateria ja tuhti aamupala.

Vierailija - 29.3.2010 12:49  (23/104)

Muutamille lasteni kavereille

tehdään kyllä ruoka lautaselle jääkaappiin odottamaan tai ruuaksi on jääkaapissa jotain einestä mutta mitään yhteistä ruoka-aikaa ei ole vaan jokainen käy syömässä kun haluaa. No eiväthän lapset malta mennä omatoimisesti syömään vaan kärvistelevät päivän nälässä ja lämmittävät ruokansa vasta illalla. Ei minulla ole varaa ruokkia koko pihan poikia vaan komennan kaverit kotiinsa meidän ruokailun ajaksi, tosin yleensä jäävät pihalle notkumaan siksikin ajaksi. Muutaman kerran olen näitä poikia ruokkinut ja kaikki meillä syötävä peruskotiruoka on yök. Esim. Potut ja jauhelihakastike. Kuulemma syövät eines pitsoja, jotain pakastekinkkurullia, lämpimiä voileipiä ja lihiksiä. Nämä siis n. 10-vuotiaita.

Vierailija - 29.3.2010 12:50  (24/104)

äiti maalta

neuvoo tehkää kattilallinen soppaa tai iso läjä makaroonilootaa niin ei tarvii joka ilta ruokaa erikseen vääntää ja koululapset lämmittää jo itsekin sapuskat niin ei tarvitse nälkäisinä kyläillä.

Vierailija - 29.3.2010 12:52  (25/104)

Syödään, mutta vasta klo 19-19.30,

kunhan mieskin on ehtinyt kotiin. Lapselle annan yleensä jotain välipalaa tms. pientä, kun tullaan kotiin klo 17. Sen jälkeen lapsi on kavereittensa kanssa ja syödään vasta illalla. Kotiintuloaikakin on klo 19 lapsella.

Vierailija - 29.3.2010 12:53  (26/104)

Ankeeta syödä samaa ruokaa monta päivää

Lainaus:
neuvoo tehkää kattilallinen soppaa tai iso läjä makaroonilootaa niin ei tarvii joka ilta ruokaa erikseen vääntää ja koululapset lämmittää jo itsekin sapuskat niin ei tarvitse nälkäisinä kyläillä.

Vierailija - 29.3.2010 12:54  (27/104)

Ei meidän tuttavapiirissä ole yhtään tuollaista perhettä

Täällä kaikilla lapsilla on tapana mennä kotiin syömään alkuillasta - ainoastaan ruoka-ajat vaihtelevat. pari naapuria näyttää syövän päivällisen viideltä, meillä se on seitsemältä.

En tunne yhtään perhettä jossa ei syötäisi päivällistä yhdessä. Ja päivällinen käsittääkseni on juuri sitä, mitä toiset tarkoittavat sanoessaan "lämmin ruoka". Vaikka se olisikin esim. ruokaisa salaatti (joka ei siis tarkkaan ottaen ole lämmintä).

Vierailija - 29.3.2010 12:54  (28/104)

onhan sitä

äitejä, isiä jotka ei lapsistaan välitä. Kaupassa kerran näin kun isi osti lastensa kanssa kaljaa ja tupakkaa ja lapset kyseli jotain ruokaa... tuli sääli.

Vierailija - 29.3.2010 12:55  (29/104)

Ei nyt kannata vetää heti johtopäätöstä että eivät syö!

Mä olen töissä päivisin, kotona vasta viiden jälkeen. Lapset ovat syöneet edellisen päivän ruokaa tai sitten jotain einestä. Meillä lapset menee koulun jälkeen suoraan kotiin tekemään läksyt ja samalla syövät. Sen jälkeen saavat lähteä ulos tai kavereille tai sitten meillä tulee kavereita.
Kyllä mä soitan ja kysyn missä mun lapset on? Jopa yläluokkalaiselle. Mutta kun mä olen itse töissä niin mä olen vaan tyytyväinen siitä että mun lapsilla on tekemistä ja kavereita, ei tartte yksin olla. Mun mielestä se on kavereiden vanhempien vastuulla kotiin laittaminen jos siltä tuntuu että liikaa nurkissa notkuu. Meillä lapset ainakin nuorimmat kuuden aikoihin kotiin, mulle se on ihan ok, jos se jotain vanhempaa harmittaa että niin myöhään saavat kyläillä, niin ajakoon ulos.
Niin, ja sitten tehdään se ruoka kun olen kotona että aika myöhäseksi menee valitettavasti, mutta kyllä meidän lapset syö!

Vierailija - 29.3.2010 12:55  (30/104)

kumpi ankeempaa

syödä samaa ruokaa vai nähä nälkää?

Vierailija - 29.3.2010 12:57  (31/104)

Tehdään kuuden maissa. Tarjotaan kyllä

kavereillekin ,jos sattuu kylässä silloin olemaan. Meillä ei kavereita kuitenkaan jatkuvasti ole.

Vierailija - 29.3.2010 12:59  (32/104)

miten niin ettekö tee?

mulle se on itsestäänselvyys, että lapset saa 2 lämmintä ateriaa päivässä. ja niin meillä syö aikuisetkin saman verran.

varmaan nuo lasten vanhemmat ajattelevat, että lapset saavat syödä samalla teillä kun muutkin syövät? pitäisihän tuollaisesta etukäteen sopia.

Vierailija - 29.3.2010 13:02  (33/104)

Meillä tehdään puoli kuudelta tai hiukan

jälkeen. Joskus menee myöhäisemmäksikin. Mies pääsee töistä viideltä ja riippuu haenko hänet ja käydäänkö kaupassa tmv.

Mutta tosiaan kaikissa perheissä ei tehdä. Esimerkiksi omassa lapsuudenkodissa ei ollut virallista lämmintä ateriaa illalla vaan lapsena meille lämmitettiin jotain pöydän kulmalle, parhaimmillaan viikonlopun ruokaa ja joskus joku Saarioisten pizza tai lihapiirakka. Vanhemmat eivät itse syöneet mitään kunnolla vaan mutustivat leipää kahvin kanssa.

Vierailija - 29.3.2010 13:04  (34/104)

Kyllä tehdään

joka pvä, n. klo 18-19. Mutta tarjoan kyllä meillä kylässä olevillekin, lapsille ja aikuisille, toisin kuin ap, se on minusta peruskohteliaisuutta. Toisaalta en antaisi lasten kaverien "pyöriä" meillä joka ikinen jumalan päivä, hulluksihan siinä tulisi; max. pari kertaa viikossa riittää ihan hyvin. Eli ehkä se ap:n ongelma on tuo vierailujen rajoittamattomuus, ei niinkään tuo ruoka?

Vierailija - 29.3.2010 13:05  (35/104)

Ei tartte nähdä nälkää vaikkei söisikään samaa ruokaa

tai edes joka pv kahta lämmintä ruokaa. Ruuan lämpötilalla kun ei ole merkitystä sen täyttävyydelle yms.

Lainaus:
syödä samaa ruokaa vai nähä nälkää?

Vierailija - 29.3.2010 13:34  (36/104)

Meillä syödään "päivällinen"

joka voi olla myös esim munakas ja salaattia tai itsetehtyä - toki usein myös ihan "lämmin ruoka", mutta usein lapset ei jaksa toista ruokaa.

Vierailija - 29.3.2010 13:35  (37/104)

siis itsetehtyä VISPIPUUROA

piti äskeisessä olla, sori.

Vierailija - 29.3.2010 13:44  (38/104)

Miksi ette tarjoa lapsen kavereille?

Oletteko pihejä vai epäkohteliaita? En voi kuvitella sikamaisempaa käytöstä kuin että vieraat joutuvat nälkäisinä katselemaan kun isäntäväki syö. Hyi mitä opetatte lapsillennekin.

Vierailija - 29.3.2010 13:46  (39/104)

Taapero ja teini

syövät kaksi lämmintä ateriaa päiväss.

Mies ja minä yhden.

Meillä ei ole koskaan syöty toista ateriaa klo 17, koska ruoka ei ole koskaan ollut valmista silloin.
Nykyisin meilä syödään noin 18-20. Taaperon kanssa tietysti mennään hänen rytminsä mukaisesti.

Vierailija - 29.3.2010 13:47  (40/104)

Miks ap et juttele sun lapsien kavereiden kanssa?

Aika moni asia selviää siten!
Mä ainakin kysyn vaikka mitä jos joku askarruttaa esim. monelta sun pitää mennä kotiin? eikö ole kotiintuloaikoja? pitäiskö sun mennä kotiin syömään? onko sun vanhemmat vielä töissä? monelta ne pääsee? jne.

Yksinkertaista!

Vierailija - 29.3.2010 13:49  (41/104)

Me asutaan varmaan teidän naapurissa : )

Paitsi että taapero saa tietty kaikki 5 ruokaansa oikeina aikoina. Hänen rytminsä mukaisesti.
Yleensä me syömme aamupalan silloin hän lounaan.
Ja päivällisine silloin hän syö päivällisen.

Näin siis vkl ja lomilla.

Vierailija - 29.3.2010 13:50  (42/104)

kyllä tehdään

noin klo 18 aikaan ja silloin kaverit saavat lähteä pääsääntöisesti kotiin.

pyrimme silloin olemaan koko perhe kiireettömästi koolla.
Sääntönä on isommilla lapsilla joilla on jo harrastuksensa,että arkipäivistä(5),kolmena pitää olla paikalla.

Toimii ja luulen että lapsetkin nauttivat.

pienempien,eskari-ikäisten kaverit siis saavat lähteä meiltä pois kun käymme pöytään.

Voisitko kokeilla samaa myös teillä?

Vierailija - 29.3.2010 13:50  (43/104)

Meillä syödään

päivällinen klo 16-17, ja niin syödään kaikkien lasten kavereillakin. En taida juuri tuntea ketään jolla näin ei olisi.

Vierailija - 29.3.2010 13:58  (44/104)

vertailuksi

Alankomaissa lapset syö ensimmäisen lämpimän ruuan illalla kuudelta. Lounasaikaan syödään voileipiä, myös päiväkodeissa. Hyvin pärjää noinkin, tottumiskysymys.

Vierailija - 29.3.2010 14:04  (45/104)

En mä ehdi, enkä jaksa.

Hyvä kun saan päivittäin edes yhden lämpimän aterian väsättyä.

Vierailija - 29.3.2010 14:22  (46/104)

Totta kai tehdään päivällisruoka!

Vierailija - 29.3.2010 14:25  (47/104)

Voi kiesus!

Lainaus:
päivällinen klo 16-17, ja niin syödään kaikkien lasten kavereillakin. En taida juuri tuntea ketään jolla näin ei olisi.

Tulen töistä Helsingin keskustasta kotiin Espooseen noin klo 17-17.30.

Päivällinen tehdään silloin. No nyt tunnet jonkun, joka ei tarjoa päivällista klo 16!

Vierailija - 29.3.2010 14:27  (48/104)

Miksi se pitää tehdä niin vaikeaksi?

Lainaus:

Mulla on tapana tehdä isot satsi ruokaa kerralla ja sitä syödään niin kauan kuin sitä riittää. Esim. eilen tein ison makaronilaatikon ja sitä syödään niin monella ruokailukerralla kuin sitä on. Olen tämän tavan oppinut äidiltäni ja minusta se tekee päivittäisin ruokahuollon paljon helpommaksi kuin se, että tekisi kaksi eri lämmintä ruokaa päivässä. Lapset osaavat itse lämmittää ruokansa mikrossa, ei ongelmaa. Jos en ole kotona vielä, kun iltapäiväruuan aika on, niin homma toimii silti eikä tarvitse stressata. Tämä tapa on myös taloudellinen, ei meidän perheessä tulisi kuuloonkaan keitellä kahta lämmintä ruokaa päivässä, rahaa palaa tuhottomasti. Ja kyllä, meillä syödään monipuolisesti ja terveellisesti. Ei juurikaan eineksiä ja joka ruualla on myös kasviksia mukana. Käyttäkää ihmiset maalaisjärkeä, älkääkä tehkö kaikkea aina vaikeimman kautta :)

Vierailija - 29.3.2010 14:29  (49/104)

Olipa kavereiden ruokailut mihin aikaan vaan

niin jonkinlaista rajaa voi ja pitääkin kyllä vetää siinä miten teillä saa kyläillä.

Vierailija - 29.3.2010 14:30  (50/104)

näin meilläkin, ja sitä ruokaa voi myös pakastaa

jos ei halua samaa syödä peräkkäisinä päivinä

samaten nopeasti syntyviä laatikoita, keittoja, pastakastikkeita on vaikka kuinka paljon (puolivalmisteista) - esim. pastan keittää + kastike siihen 10 minuutissa

Lainaus:
Lainaus:
Mulla on tapana tehdä isot satsi ruokaa kerralla ja sitä syödään niin kauan kuin sitä riittää. Esim. eilen tein ison makaronilaatikon ja sitä syödään niin monella ruokailukerralla kuin sitä on. Olen tämän tavan oppinut äidiltäni ja minusta se tekee päivittäisin ruokahuollon paljon helpommaksi kuin se, että tekisi kaksi eri lämmintä ruokaa päivässä. Lapset osaavat itse lämmittää ruokansa mikrossa, ei ongelmaa. Jos en ole kotona vielä, kun iltapäiväruuan aika on, niin homma toimii silti eikä tarvitse stressata. Tämä tapa on myös taloudellinen, ei meidän perheessä tulisi kuuloonkaan keitellä kahta lämmintä ruokaa päivässä, rahaa palaa tuhottomasti. Ja kyllä, meillä syödään monipuolisesti ja terveellisesti. Ei juurikaan eineksiä ja joka ruualla on myös kasviksia mukana. Käyttäkää ihmiset maalaisjärkeä, älkääkä tehkö kaikkea aina vaikeimman kautta :)

Vierailija - 29.3.2010 14:31  (51/104)

Mä inhoon ruuanlaittoa enkä viihdy keittiössä

Lainaus:
Lainaus:

Kuhan saan jotakin leipää lasten nokan alle kasattua iltapäivällä niin se on ihan hyvä. Olen hyvä äiti sitten jossakin toisessa kohtaa. Ruokailu ei kiinnosta mua tippaakaan.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]