Tiistai 22.5.2012 - Hemminki, Hemmo
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 21.3.2010 16:13  (1/52)

Oletko koskaan ollut nälkäinen siksi, että ei ole ollut rahaa?

Millainen tilanne?

Vastaukset

Vierailija - 21.3.2010 16:14  (2/52)

En

vaikka olen ollut köyhä

Vierailija - 21.3.2010 16:17  (3/52)

olen,

sinkkuna osa-aikatyössä välillä oli tiukkaa. söin esim riisiä viikon, en muuta :P

Vierailija - 21.3.2010 16:23  (4/52)

Kyllä

En saanut edes kahvia viikkoon kun ei ollut varaa. Makaronia taisi olla kaapissa ja jotain marjoja pakastimessa. Olin työttömänä siihen aikaan.
Mies kyllä söi päivän aikana, mutta ei kuulemma hoksannut tuoda ruokaa minulle asti. Tai antaa rahaa ruokaan, enkä minä kehdannut pyytää, tuore suhde näet. Nykyään tuo mies on ex.

Vierailija - 21.3.2010 16:26  (5/52)

Ei.

Joskus on ollut tili tyhjä jo pari viikkoa ennen palkkapäivää, mutta aina sitä jotain makaroonia ja ketsuppia tms. on ollut kaapeissa.

Nuudelit oli aika yleinen köyhäilyruoka opiskeluaikoina.

Vierailija - 21.3.2010 16:29  (6/52)

Silloin kun asuin mutsilla, niille viina oli tärkeämpää kuin lasten ruuat.

Vierailija - 21.3.2010 16:33  (7/52)

Joo, olin kai aika köyhä

n 10-15 v sitten. Kävin töissä, mutta palkka oli surkee ja opiskelinkin sitten iltaisin. Raha ei riittänyt välillä edes opiskelukirjoihin, mutta tentin muistiinpanoistani. Sain niin huonoa palkkaa, että sain sitten lopulta myös asumistukea vaikka asuin kaupungin vuokra-asunnossa (sinkkuna). Oli nälkä, kävin välillä viikonloppuna mummilla syömässä kun ei kertakaikkiaan ollut mitään. Kävin yhdessä kaupassa josta sai ostaa ostaa kananmunia kappaleittain ihan sen takia kun ei ollut varaa siihen 6 kappaleeseen.

Täytyy sanoa, että kaikesta huolimatta se kannusti minua opiskelemaan ja saavuttamaan aseman työpaikassa jota ei muuten olisi ehkä tullut hankkineeksi. Enää ei tarvitse nähdä nälkää, mutta ymmärrän erittäin hyvin köyhiä ihmisiä.

Vierailija - 21.3.2010 16:34  (8/52)

Ja seiska

lisää, että pidin muuten kunnia-asianani luovuttaa sen vuokrakämpän köyhemmälle heti kun mulla oli varaa asumisoikeusasuntoon. Nytten asun ikiomassa (tai no, pankin) asunnossa.

Vierailija - 21.3.2010 16:50  (9/52)

Luojan kiitos on aina ollut ruokaaa.

Nälkäkin onollut ,kun ei ole kerinnyt syömään,Meilläon aina kuiva muonaa ja säilykkeitä.Pakkasessa on vihanneksiä ,marjoja ,leipää ja lihoja.Jos vaikka ei olisi rahaa ei vähään aikaan nälkään kuoltaisi.

Vierailija - 21.3.2010 17:03  (10/52)

En ole.

Vaikken olekaan aina elänyt leveästi, on ruokaan riittänyt aina rahaa.

Vierailija - 22.3.2010 12:26  (11/52)

up

Vierailija - 22.3.2010 12:27  (12/52)

Olen ollut. Monesti.

Ei ollut rahaa syödä kuin kerran päivässä. Töissä joskus varastelin ruokaa esim. palaverin jälkeen jääneitä voileipiä tms.

Luojan kiitos en ollut tuohon aikaan perheellinen. En edes halua kuvitella mitä on köyhyys lasten kanssa.

Vierailija - 22.3.2010 12:34  (13/52)

olen ollut

opiskeluaikana.
Olin opiskelujen loppuvaiheessa vuoden mittaisessa palkattomassa työharjoittelussa. Sain työharjoittelun ajalta normaalisti opintotukea toukokuuhun asti. Kesä piti pärjätä opintolainan turvin, eikä se riittänyt kuin vuokran maksuun :/

Vierailija - 22.3.2010 12:34  (14/52)

en ikinä

vaikka olen köyhä yh. Koskaan ei ole ruoka loppu eikä tili täysin tyhjä. Ennakointia, ystävät, ennakointia.

Vierailija - 22.3.2010 12:37  (15/52)

En ole nähnyt nälkää,

mutta usein nykyisessä elämäntilanteessani (yksinhuoltaja), joudun ostamaan ravintosisällöltään köyhää ruokaa vain siksi, ettei rahat joskus riitä esim. ennen palkkapäivää/lapsilisäpäivää parempaan.

Vierailija - 22.3.2010 12:38  (16/52)

Olen

perjantaina, lauantai ja eilen viimeksi!

Onneksi tänään tuli rahaa ja tuollaista tilannetta ei enää koskaan tule.

Vierailija - 22.3.2010 12:39  (17/52)

16

16 jatkaa..

Kelan nettisivujen antamien väärien tietojen syytä.

Piti tulla jo ke. rahaa mutta eipä sit tullukaan.

Vierailija - 22.3.2010 12:41  (18/52)

En

Oltiin aika köyhiä, kun olin lapsi, mutta nälkää ei tarvinnut koskaan nähdä. Opiskeluaikoina taas rahaa oli niin paljon, ettei koskaan sitä ennen eikä sen jälkeen. Kävin töissä opiskeluaikoina, ja nostin kaikki lainatkin (80-luvulla ihan "pakko"). Olin lähes 20 vuotta kotiäitinä, ja vaikka maksoin opintolainoja, ei rahat olleet koskaan lopussa. Nyt, kun olen töissä, on koko ajan tuhansia euroja tilillä, vaikka olen pienipalkkainen.

Vierailija - 22.3.2010 12:44  (19/52)

Juu

tilanne se, että minä työtön, mies apurahatutkijana, lapsi koulussa. En syö aamiaista ("ei ole nälkä"), enkä lounasta (kukaan ei ole kotona), syön vasta kun lapsi tulee koulusta. Vuokra ym. pakolliset menot nielee ison osan rahoista ja pakko kiristää vyötä, kirjaimellisesti. En ole enää muutakaan keksinyt, ja yllättävän nopeasti tähän on tottunut, enää ei edes tule nälkä ennen kuin joskus iltapäivällä.

No, mahdun ainakin vanhoihin farkkuihini...

Vierailija - 22.3.2010 12:46  (20/52)

Niin ja mies ja lapsi ei siis tiedä tavastani.

Lainaus:
tilanne se, että minä työtön, mies apurahatutkijana, lapsi koulussa. En syö aamiaista ("ei ole nälkä"), enkä lounasta (kukaan ei ole kotona), syön vasta kun lapsi tulee koulusta. Vuokra ym. pakolliset menot nielee ison osan rahoista ja pakko kiristää vyötä, kirjaimellisesti. En ole enää muutakaan keksinyt, ja yllättävän nopeasti tähän on tottunut, enää ei edes tule nälkä ennen kuin joskus iltapäivällä.

No, mahdun ainakin vanhoihin farkkuihini...

Vierailija - 22.3.2010 12:47  (21/52)

no

minä olin kotiäitinä ja mies lomautettiin. jouduttiin silloin elämään pitkään pelkällä vedellä. Lapselle kyllä saatiin ruokaa ostettua ja pari laskua aina maksettua. Tarpeeksi kauan kun oltiin syömättä niin jouduin sairaalaan. sen jälkeen sukulaiset tajusivat tilanteemme (ei kehdattu keneltäkään rahaa pyytää)
saimme aina välillä sukulaisilta ruokakasseja.

Vierailija - 22.3.2010 12:50  (22/52)

opiskeluaikana usein olin

mutta se ei koskaan johtunut siitä etteikö rahaa olisi ollut alunperin, vaan siitä että ne rahat menivät bilettämiseen ja vaatteisiin, jotka koin tuolloin tärkeämpänä kuin syöminen.

Vierailija - 22.3.2010 12:50  (23/52)

Opiskeluaikana

Pääsin peruutuspaikalla, paperit eteenpäin vasta koulun aloituspäivänä.
Ei ollut yhtään rahaa. Pääsin tutuille asumaan pariksi vkoksi ja kun sain halvan kämpän, söin hernekeittopurkkia 3 pv jne.
Fattassa hukkas paperit, kun sain sieltä jotain, sain monta, monta sataa.
Kävin verta luovuttamassa mahd usein ja menin aina ennen sulkemisaikaa. Hoitajat antoivat ylimääräiset leivät ja pullat mukaani. Laihduin tosi paljon tätä kesti lähes puoli vuotta. Välillä ystäväni otti mut mukaan kirppikselle. Olin hyvä myymään. Mä myin kaikkien tavaroita ja mun ei tarvinnut maksaa paikkamaksua.

Vierailija - 22.3.2010 12:54  (24/52)

Huutava nälkä oli

Kerran opiskelijana. En voinut tehdä kesälomalla tenttejä, ei ollut mahdollista, joten en saanut opintorahaa kesällä. Ei ollut säästöjä kovin paljoa ja työpaikka peruuntui, johon oli tarkoitus päästä.

Kaksi kuukautta raha riitti vain vuokraan. Ruokaa ostin sen verran, että tein ison kattilan keräkaalista ja jauhelihasta sekä perunoista ruokaa ja laitoin pakastimeen. Söin kaksi kuukautta tätä kaalta ja näkkileipää, juomana vettä. Kaveri tarjosi kerran lihakastiketta kun kävin vieraisilla.

Oli kamala kesä sen voitte uskoa. Nälkä oli kamala ja laihduin yli 10 kiloa. Sossusta en saanut mitään kun olin opiskelija. En voinut lainata keneltäkään, en halunnut ja varastamaan minusta ei ole. Kirpparipöytään ei ollut varaa ja kaniin en kehdannut mennä.

Vierailija - 22.3.2010 13:05  (25/52)

Huutava nälkä oli

Opintolainaa en saanut ja oma suku oli liki tuhannen kilometrin päässä.

Vierailija - 22.3.2010 13:14  (26/52)

Kouluaikana

Minä olin ammattikoulussa ja mies intissä, minulla ei ollut viikolla rahaa käydä kaupassa vuokran ja laskujen jälkeen, viikonlopuksi säästin 30mk mikä jäi viikon jälkeen että saatiin syötyä jotain miehen kotilomilla. Arkisin söin vaan yhden koulun tarjoaman ruuan ja muuten join vettä nälkään. Äitini tuli kerran jonain pääsiäispyhänä kylään ja toi bebeleivokset eikä tajunnut että se leivos oli päivän ruokani kun koulusta oli silloin vapaapäivä:D koulun lounaalla söin sitten sikamaisia satseja ja hamstrasin näkkäreitä taskuun.

Vierailija - 22.3.2010 13:18  (27/52)

Olen varmaan ns. "syömäköyhä"

koska ruokaan on aina riittänyt rahaa, vaikka muuten sitten olenkin köyhäillyt, esim. opiskeluaikana välillä jätin bussilipun hankkimatta yms., mutta söin silti aina tarpeeksi. Halpaa ruokaa tosin, mutta riittävästi.

Vierailija - 22.3.2010 13:33  (28/52)

Tavallaan

Exän mielestä tuhlasin liikaa rahaa ruokaan, joten hän piti tarkasti kirjaa siitä, mitä kulutin. Asuimme ulkomailla ja hänen mielestä rahat oli hänen. Pidin aina huolen, että lapsille riitti ruokaa (ja hänelle, etten saanut turpaan). Piilottelin kolikoita,jotta sain edes leipää itselleni, jota söin salaa. Laihduin parissa kuukaudessa vaarallisen alipainoiseksi, johon exä totesi, että olen kuvottavan laiha, miksi en syö...Niin sairasta,että nyt ei voi kuin nauraa.

Vierailija - 22.3.2010 13:51  (29/52)

Olen

nuorena ollut yhden kesän yhteiskunnan ulkopuolella,ei asuntoa eikä mitään tuloja..asuin ulkona ja kavereilla..onneksi kesällä löytyi aina joku pullo niin sai esim.yhden jugurtin sillä=(
Erotessani jäin yh:ksi ja silloin näin nälkää,lapsille oli just ja just ruoka ja onneksi kesällä ilmainen puistoruokailu..olin masentunut ja en uskalatanut edes hakea apua=(Onneksi ei ole tarvinnut nähdä nälkää vuosiin=)Nytkin voi olla välillä tiukkapäivä,mutta se tarkoittaa että kaapissa aina edes puurohiutaleita=)

Vierailija - 22.3.2010 14:46  (30/52)

En oikeastaan. Silloin kun oli

oikein tiukkaa 3 lapsen yh:na teimme usein iltapalaksi popcorneja. Lapset olivat innoissaan eivätkä tajunneet ettei ollut leipää tarjolla:D Onneksi popparit on suht tervellisiä...

Vierailija - 22.3.2010 15:12  (31/52)

poppareita?

eix ois ollu halvempaa leipoo leipä itse..

Vierailija - 22.3.2010 15:30  (32/52)

Kyllä

Ulkomailla viimeisenä lomapäivänä kun rahat loppuivat juuri ennen kotiinlähtöä. Ei ollut varaa ostaa edes vesipulloa ja kauhea jano. Piti odottaa kunnes pääsi koneeseen.

Vierailija - 26.9.2010 14:50  (33/52)

olen, nytkin

viimeistelen opintoni (opiskelija) ja olen yksinhuoltaja, jolla on vain kaksi tukikuukautta jäljellä (neljä menee pakostakin), joten kahden kuukauden tuki + laina venytetään riittämään neljäksi kuukaudeksi. Lapsilta en halua säästää, joten itse noin kaksi viikkoa sitten siiryin menetelmään "syön vain kerran päivässä". Maha ei ole vielä tottunut ja nälkä kiusaa, vaikka tiedän että tuolla ruokamäärällä selviän kyllä vuoden loppuun, joilloin opinnot toivottavasti paketissa ja voin mennä töihin. Ruokakasseja pitäisi hakea, jos sitten raaskisi niistä itsekin syödä. Sosiaaliin voi mennä kysymään, kun on konkurssissa, mutta aika nivasti suhtautuvat opiskelijoihin. Voisinhan vaan olla kotona yhteiskunnan elättinä, joten ihan oma valintani.

Vierailija - 25.10.2010 17:50  (34/52)

Olin, äsken

Edelliseen lisäys, että opintotukeen sai hyvillä perusteluilla lisätukikuukausia, joten nyt voi taas nälkäkuurin unohtaa. Kyllähän pienilläkin tuloilla paljon tekee, kun laittaa itse ruat ja ostaa vain taropeellisen ja käytettynä. Halit muille ruokakuluista säästäville.

Vierailija - 25.10.2010 18:00  (35/52)

En ole. Ikinä.

Ja sentään elätin kaksi lasta yh:an opiskellessani. Toki sain lapsilisiä + elatusmaksun (tai itse asiassa elatustukea kunnalta), mutta siltikin.

Ruoka ei ole kallista. Perusruokaa saa halvalla, kunhan sitä laittaa itse. Puurohiutaleet ovat halpoja, samoin jauhot. Leipää voi leipoa itse. Ruokaa saa erittäin halvalla itse laittaen.

Meillä opiskeluaikoinani makaroni oli halvinta halpakaupasta saatavaa makaronia, ei siis mitään pastaa ;-). Lapset söivät sujuvasti porsaan kieltä (ihan ok keitettynä muuten). Pizzatäyte oli kuullotettua sipulia ja porkkanaa (ei siis jauhelihaa tms). Kaikki ruoka tehtiin itse, koskaan ei ollut eineksiä. Katsoin _kaikesta_ hinnan, mitään erityistä ja poikkeavaa ei ostettu.

Rahan saa riittämään kun elää kukkaron nyörit tiukalla eikä osta _mitään_ mihin ei ole varaa.

Vierailija - 25.10.2010 18:01  (36/52)

27: sama juttu mulla

t. 35, joka ei ostanut bussilippua kuin ihan talvipakkasilla, muuten liikuttiin toki pyörällä lasten kanssa

Vierailija - 25.10.2010 18:07  (37/52)

no jos nyt ei ihan nälkäinen niin melkein..

kyllä..

Mies 0 tuloilla, ite kotihopidontuella, 2 lasta ja velekaa, että siinäpä se..

Onneksi tämä on väliaikaista, mutta on saanu pakastimen koluta pohjia myöten ja yrittää keksiä ruokaa pöytään ihan tosissaan.. Onneksi lapsilla ei ole ollut ruoasta puute ennemmin ite tingin syömisistä kuin että tämä rahattomuus vaikuttaisi lapsiin mitenkään.. On leivottu leipää ite ja senttiä venytetty ihan äärimmilleen :(

Vierailija - 25.10.2010 18:17  (38/52)

Kyllä.

Ajat sitten olin opiskelija ja päätin hakea lääkikseen. Piti ostaa pääsykoekirjat (myös lukion kirjat pääsykokeeseen liittyen) ja olin pelkällä opintorahalla. Söin puuroa monta kertaa päivässä sen kevään. Ajattelin, että kestän, kun on rajallinen aika. Töissä en tietenkään kerinnyt käydä, kun piti sekä opiskella, että lukea niihin pääsykokeisiin.

Kannattihan se. Nyt toimin lääkärinä :).

Vierailija - 25.10.2010 18:29  (39/52)

Nälkää en ole nähnyt, mutta

opiskeluaikana ja sen jälkeen ollessani työtön ruokavalioni oli kyllä välillä surkea. Rahaa oli joskus vain kaurapuuroon ja perunoihin, joista tein muusia.

Vierailija - 25.10.2010 18:32  (40/52)

opiskeluaikana en koskaan voinut ostaa katsomatta

hintoja ja olipa välillä kaapit (tai se ainoa kaappi :{) tyhjä ja piti odottaa seuraavaa "tilipvää". Tein kyllä hanttihommia minkä jaksoin, mutta kun mitään apuja ei kotoa tullut, niin tiukkaa teki. Opiskelu ja köyhäily kuitenkin kannatti, nyt fyffeä on riittävästi.

Vierailija - 25.10.2010 18:38  (41/52)

Olen eron jälkeen

masennuin ja rahat oli vähissä, ulosotossa ja mietin jo kuinka kävisin dyykkaamassa ja ostin varalle teltan. Asunto meni alta ja jouduin olemaan vanhemmillani. Aikaa kesti yhden syksyn ja tiedän mitä on olla aika pohjalla.

Vierailija - 25.10.2010 19:55  (42/52)

Olen, lapsena.

Vanhempani eivät aina muistaneet tai viitsineet ostaa kotiin ruokaa. Koulussa sain toki ruokaa, mutta iltapäivinä, iltoina ja joinain viikonloppupäivinä olin yksin kotona eikä ruokaa ollut. Käytin viikkorahojani, keräsin pulloja ja kaikkialta metsästämiäni kolikoita siihen, että sain lähikaupoista ostettua halpaa suklaata tai kermaa nälkääni. Muistan, että suunnittelin kolikkojeni käyttöä niin, että niistä riittäisi monelle päivälle. Muistan myös sen, että kävin useissa eri kaupoissa, koska minua olisi hävettänyt käydä samassa kaupassa niin usein. Kävelin ennemmin monta kilometriä toiseen kauppaan.

Aina ei lapsella tietenkään ollut kolikoita. Niinä päivinä olin sitten syömättä ja seurana oli väsymys, kun ei jaksanut paljon muuta tehdä kuin maata sängyssä. Silloin muistan myös olleeni surullinen ja itkeneeni paljon. Ja niiden päivien iltoina sain kuulla olevani erityisen vaikea lapsi. ;(

Vierailija - 25.10.2010 20:00  (43/52)

Olen

ollut opiskeluaikoina tosi tiukilla, mutta nälkä oli silti vain ajoittaista.

Vierailija - 25.10.2010 20:03  (44/52)

kyllä

Ostin asunnon, jossa piti olla lyhennyserät puolen vuoden välein. Unohtivat kertoa eka lyhennys onkin 4 kk päästä ja siitä sitten alkoi 6 kk välein pyöriminen.
Mulle jäi rahaa varmaan n 100 mk per kk ruokaan seuraavan 4 kk ajan. Mä sitten söin puuroa 3 krt päivässä. Äiti oli tuonut pakkaseen marjoja ja töihin oli kesätyöntekijä jättänyt maitojauhetta, jonka vein mukanani. Onneksi asuin työpaikkani vieressä ja lounastunti oli todellakin tunnin mittainen. Kerkesin käydä kotona syömässä puurolounaan.
Kivasti sitä tuli laihduttua ja jos joskus oli työillallinen, tuli syötyä muittenkin edestä. Muistan vieneeni hedelmiäkin jälkkäripöydästä kotiin.
Sitä tuli keksittyä vaikka mitä. Esim kävin VR.n kirpparilla myymässä tavaroita. Myyntiaika kun alkoi klo 08, menin klo 10 ja matkalaukun tyhjensin tyhjälle pöydälle. Näin en maksanut paikkavuokraa lainkaan. Mutta kaikki laskut tuli maksettua ajoissa ja onneksi se 4 kk meni aika nopeasti.

Vierailija - 25.10.2010 20:36  (45/52)

Olen.

Olin sinkku ja opiskelin.
Yhdestä maksalaatikosta sain kahden pvän ruuat.

Vierailija - 25.10.2010 20:41  (46/52)

Ulkomailla asuessani olen.

Kun työ loppui yllättäen, ja piti elää 3-4 kk pelkillä pienillä säästöillä, niin joskus ei ollut varaa kuin pulloveteen (vesijohtovettä ei voi juoda) jonka maustoin lihaliemellä, ja ranskanleipään josta piti riittää kolmeksi päiväksi. Onneksi siellä oli ihania ystäviä, jotka kutsuivat luokseen syömään.

Suomessa en ole ollut nälkäinen rahojen vähyyden vuoksi. Ei se olisi mahdollista täällä.

Vierailija - 25.10.2010 22:37  (47/52)

Voi 42 :-(

Halaus sulle näin jälkikäteen

Vierailija - 25.10.2010 22:53  (48/52)

Olen.

Opiskeluaikoina.
Ja nyt yksinhuoltajana Helsingissä.

Vierailija - 25.10.2010 23:33  (49/52)

Ei ole koskaan...

Vierailija - 25.10.2010 23:40  (50/52)

Laskut voi jättää maksamattakin

mutta syömättä EI voi olla

Vierailija - 25.10.2010 23:53  (51/52)

Olen lapsena ollut monestikin,

rahat oli tiukilla, isäni joi ne vähätkin rahat.
Itse on osannut hoitaa raha-asioita vähän päälle parikymppisenä, kävin kyllä töissä ja asuin omillani mutta yhdessä vaiheessa rahat kului bilettämiseen ja etelänmatkoihin. Välillä rahat saattoi loppua viikonkin ennen tilipäivää.
Ylpeys ei antanut myöten että olisin pyytänyt äidiltäni tai siskoltani, näin sitten mieluummin nälkää tai paremminkin elin tonnikalalla ja riisillä.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]