Tiistai 22.5.2012 - Hemminki, Hemmo
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 11.3.2010 8:44  (1/29)

Mun miehen palkka on tasan kaksi kertaa mun palkka

olemme molemmat akateemisia, valmistuneet samaan aikaan jne.
Eikö ookin helkutin hienoa?!

Vastaukset

Vierailija - 11.3.2010 8:48  (2/29)

Kyllähän se pistää miettimään

kuinka aliarvostettua työtä teet, kun palkka on noin heikko. Ellei miehellä sitten ole poikkeuksellisen hyvä palkka. Meillä kävi näin, että ajattelin miehen saavan heti valmistuttuaan parempaa palkkaa kuin minä n. 4:n vuoden kokemuksella. Mutta saikin sitten 20 % vähemmän palkkaa. Meillä myös molemmilla samantasoiset yliopistokoulutukset.

Mutta voithan olla iloinen miehesi hyvästä palkasta!

Vierailija - 11.3.2010 8:58  (3/29)

Niin oonkin - tottakai iloinen, kun se hyödyttää koko

perhettä :9
Mutta musta tää tilanne on hyvin kuvaava.
Minä nainen valtiolla (palkan noususta ei toivoa)
Hän mies yksityisellä (palkka tarkistetaan säännöllisesti).
Tiedän, että mieheni tekee työnsä hyvin, mutta en silti usko, että hänellä olisi sama palkka naisena...

Vierailija - 11.3.2010 9:00  (4/29)

Minullakin on niska nyt kipeänä

ken hieroisi?

Vierailija - 11.3.2010 9:19  (5/29)

Mun mies tietotekniikan DI ja mä FM.

Arvannet, että meillä sama tilanne. Niin se vaan menee, että tietyillä aloilla paremmat palkat.

Vierailija - 11.3.2010 9:28  (6/29)

Jeps. Täällä yksi valmis FM, joka saa noin

KOLMANNEKSEN DI-miehensä palkasta.

Mun palkka pari tonnia, miehen melkein kuusi. Itse olen lisäksi opintojen aikana kerännyt yli kymppitonnin opintolainaa (kun työharjoittelut, gradut ym. tehtiin palkattomana ja opiskelu vei todellakin täyspäivän), mies rekrytoitiin heti perusopintojen jälkeen isoon IT-alan yritykseen, jonka piikkiin hän on tietysti palkallisena tehnyt opinnäytteensä ym.

Mutta en minä valita. Hyödynhän itsekin miehen isosta palkasta ja itsehän olen alani valinnut. - En pärjäisi enkä viihtyisi miehen alalla.

Vierailija - 11.3.2010 9:30  (7/29)

Meillä myös sama tilanne ja samat tutkinnotkin..

Lainaus:
Mun mies tietotekniikan DI ja mä FM. Arvannet, että meillä sama tilanne. Niin se vaan menee, että tietyillä aloilla paremmat palkat.

Vierailija - 11.3.2010 10:21  (8/29)

Meillä on sama ala, joten pärjäisin myös mieheni alalla

en minäkään valita, mutta musta tähän tasa-arvoon on hyvä kiinnittää aika ajoin huomiota eikä tyytyä 'huonompaan asemaan'.
-ap
Mutta en minä valita. Hyödynhän itsekin miehen isosta palkasta ja itsehän olen alani valinnut. - En pärjäisi enkä viihtyisi miehen alalla.

Vierailija - 11.3.2010 10:44  (9/29)

Kasi. Puhutko nyt naisen ja miehen tasa-arvosta

vai alojen tasa-arvosta. Kyllä minun humanistisella alalla ne miehetkin tienaavat sen pari tonnia ja rapiat, samoin minulla on pari naiskaveria IT-alalla, ja he tienaavat sen neljä-kuusi tonnia kuussa.

Saahan sitä tänä päivänä kukin valita alansa ja opiskella juuri sitä mitä haluaa.

En siis kiellä työmaailmassa yhä vallitsevaa naisten alisteista asemaa, mutta jos tässä ketjussa puhutaan nyt FM-koulutuksen hankkineiden puolet tai yli puolet pienemmistä palkoista verrattuna DI-puolisoihin, niin eihän se ole sukupuoli vaan alakysymys.

Minulla on kyllä ystäväpariskuntia, joissa nainen tienaa enemmän kuin mies. Esim. DI(nainen) + sosiaalialalla oleva(mies), Vakuutusalalla oleva esimies (nainen) ja tutkija (mies)...

Vierailija - 11.3.2010 10:49  (10/29)

8 vsataa: puhu samalla alalla olevien

tasa-arvosta sukupuolesta riippumatta.

Vierailija - 11.3.2010 10:59  (11/29)

No älkää nyt olko naiset naiiveja

Kyllä se naisten palkka- ja urakehitys jää pysyvästi jälkeen viimeistään siinä vaiheessa kun lapsia on maailmassa. Lapsethan vaikuttavat naisen uraan negatiivisesti, miehen positiivisesti. Ja aika lailla riippumatta miten vanhempainvapaat on järjestetty.

Toki aina poikkeusyksilöitä on, mutta yleinen trendi on tämä. Sitä vaan on vaikea uskoa kun katsoo alta kolmekymppisenä asiaa, mutta katsokaapa asiaa uudestaan kun olette vaikka 45.

Näin siis ainakin yksityisellä sektorilla.

Vierailija - 11.3.2010 11:01  (12/29)

meilläkin ennen

Aiemmin mies tienasi tasan kaksi kertaan sen minkä minä. Mulla akateeminen koulutus, miehellä opistotason tutkinto. Molemmat oltiin tavallisia työntekijöitä.
Nyt tilanne se, että molemmilla tasan sama palkka, itse olen edennyt uralla, mutta tähän taitaa ansiotason nousu tyssätä.

Vierailija - 11.3.2010 11:07  (13/29)

Tuo on valitettavasti totta -ap

Lainaus:
Kyllä se naisten palkka- ja urakehitys jää pysyvästi jälkeen viimeistään siinä vaiheessa kun lapsia on maailmassa. Lapsethan vaikuttavat naisen uraan negatiivisesti, miehen positiivisesti. Ja aika lailla riippumatta miten vanhempainvapaat on järjestetty.

Toki aina poikkeusyksilöitä on, mutta yleinen trendi on tämä. Sitä vaan on vaikea uskoa kun katsoo alta kolmekymppisenä asiaa, mutta katsokaapa asiaa uudestaan kun olette vaikka 45.

Näin siis ainakin yksityisellä sektorilla.

Vierailija - 11.3.2010 11:11  (14/29)

Höpöhöpö.

Valitkaa alanne paremmin.

Nyt AP loparit sieltä valtion hommista ja yksityiselle puolelle. Ympärillä tuulee enemmän, tahti on kovempaa, mutta liksakin on parempi.

Vierailija - 11.3.2010 11:13  (15/29)

No mun (netto)palkka on tasan 1,5x niin suuri kuin miehen (netto)palkka

Mekin olemme molemmat akateemisia, valmistuneet samaan aikaan jne. Eli voi se noinkin mennä. Mutta myönnän, että ap:n tilanne on se tilastollisesti todennäköisempi.

Vierailija - 11.3.2010 11:14  (16/29)

Kävi taas eilen kyllä mielessä ;) ap

Lainaus:
Valitkaa alanne paremmin.

Nyt AP loparit sieltä valtion hommista ja yksityiselle puolelle. Ympärillä tuulee enemmän, tahti on kovempaa, mutta liksakin on parempi.

Vierailija - 11.3.2010 11:14  (17/29)

Ja vielä

Lainaus:
Mekin olemme molemmat akateemisia, valmistuneet samaan aikaan jne. Eli voi se noinkin mennä. Mutta myönnän, että ap:n tilanne on se tilastollisesti todennäköisempi.

Meillä on siis 3 lasta, olen ollut kunkin kanssa kotona noin vuoden, ja olemme niukin naukin/vähän päälle 4-kymppisiä.

Vierailija - 11.3.2010 11:27  (18/29)

Kyllä Suomessa on tasa-arvo toteutunut 100%

Palkkaerot johtuu ihan muista asioista. sanoisin pikemminkin, että nyt on käynyt niin, että naiset ovat tasa-arvoisempia kuin miehet...

Vierailija - 11.3.2010 11:31  (19/29)

Samasta työstä sama palkka, joo.

Palkkauksen epäsuhdat ovat alakohtaisia. Kukaan ei pakota hakeutumaan matalapalkka-alalle, jos liksa on niin osa elämää.

Vierailija - 11.3.2010 11:31  (20/29)

Miksi minua sattuu välillä pissatessa

Vierailija - 11.3.2010 11:36  (21/29)

Mistä olikaan kyse

Hmm, mikä siis oli ap:n ja miehen ala? Ei kyse minusta ole ollenkaan sukupuolten välisestä erosta vaan yksityisen ja julkisen sektorin välisistä palkkaeroista. Minä tienaan (nais)juristina yksityisellä sektorilla 7.000e/kk ja (nais)kollega julkisella puolella varmaan puolet tuosta.

Niin että hus pois julkiselta...

Vierailija - 11.3.2010 11:40  (22/29)

mä yksityissektorilla tienaan sihteerinä enemmän kuin ystäväni (akat.) julkisella

meillä on sama koulutus, mäkin siis filmaist, mutta teen tavallisia tstohommia (onneksi akateemisuus ei häiritse muita täällä) ja muutama kaveri meni koulutustavastaavaan työhön julkiselle. Tylsää ja huonostipalkattua. Kuten huomaatte, teen jo kirjoitusvirheitä, kun akateemisuus on saanut jäädä unholaan.

Vierailija - 11.3.2010 11:41  (23/29)

Sama täällä

Paitsi että mun miehen palkka on vielä hieman isompi kuin 2 kertaa mun palkkka. No, olen ollut 4 vuotta kotona eri vaiheissa lasten vuoksi. Se on ollut oma valintani.

Vierailija - 11.3.2010 11:43  (24/29)

Valtiolla on pitkä mutta kapea leipä

Aloittajalla on varma, verorahoista maksettu virka eikä tarvitse yt:itä pelätä. Siksi hänen palkkansa on pienempi. Ei riskiä -> ei suurta palkkaa. Miehesi on yksityisellä puolella ja voi saada kenkää koska tahansa, siksi hänen palkkansa on parempi. Sellaista se on, ei voi saada sekä julkisen puolen turvallista vakivirkaa että yksityispuolen palkkaa.

Vierailija - 11.3.2010 11:44  (25/29)

23 jatkaa

Me ollaan molemmat yksityisellä puolella, ja mun palkka on sellainen naisekonomin keskipalkka. Eli ei ole kyse julkisen ja yksityisen eroista.

Vierailija - 11.3.2010 11:47  (26/29)

Hakeutukaa naiset

rohkeasti miesvaltaiselle alalle! Palkkaus kunnossa ja työskentelykin mukavampaa miesten kanssa, kuin jossain naisvaltaisella alalla. Ei nää asiat edisty vain valittamalla, teot auttaa.

Vierailija - 11.3.2010 11:49  (27/29)

Aika harvinaista

Lainaus:
Aloittajalla on varma, verorahoista maksettu virka eikä tarvitse yt:itä pelätä. Siksi hänen palkkansa on pienempi. Ei riskiä -> ei suurta palkkaa.

nykyään, että virka on jatkuva. kyllä ne vaan pätkätöitä on. Ehkä jossain virastossa noita vielä on. Ja yliopistoistakin tuli työnantajia ja viroista työsuhteita ja ensimmäiset yt-neuvottelut on jo käynnissä.

Vierailija - 11.3.2010 11:51  (28/29)

Sinä julkisella, mies yksityisellä

Eri koulutukset, eri työtehtävät. Siitähän se ero tulee.

Vierailija - 11.3.2010 11:53  (29/29)

mä saan melkeen kaks kertaa enemmän käteen

kuin mieheni, joka hänkään ei tienaa huonosti

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]