Tiistai 22.5.2012 - Hemminki, Hemmo
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 5.3.2010 20:29  (1/93)

Miksi annatte tytärtenne meikata ala-asteella?

Lapseni on neljännellä luokalla. Jokin aika sitten leukani loksahti, eikä ole vieläkään oikein mennyt paikoilleen, kun näin hänen luokkakaverillansa ripsiväriä ja jonkinlaista kajalin yritystä. Miksi annatte lastenne meikata jo ala-asteella? Tuntuu, että kuudennen luokan tytöistä naamaansa piirtelee jo enemmistö. Tuntuu ihan hullulta tällainen.

Vastaukset

Vierailija - 5.3.2010 20:38  (2/93)

miksi olet sitä mieltä että meikki tekee tytöstä huonomman?

MInä olen vain pojan äiti, joten oman lapseni kohdalta en sano mitään. Ei ole ollut tarvetta kieltää tai antaa lupaa meikkaamiseen pojalle vielä.

Mutta musitelen omasta lapsuudestani joskus 80-luvun alussa, että kyllä silloinkin meikattiin ja ala-asteella. Ja miksi ei? Eikö ole tarpeen opettaa tytöt nauttimaan omasta ruumiistaan ja hyväksymään se kaikkine etuineen ja leikkeineen mitä se tarjoaa? Arvostamaan omaa ulkonäköään ja ruumistaan sen halveksimisen sijasta? Meikkaaminen on yksi keino tähän, keino, jolla murrosikäinen tyttö voi kokea hallitsevansa omaa ruumistaan edes jotenkin. Paljon terveempi keino kuin monet muut. On tärkeää antaa tytöille hyväksyttäviä keinoja oman ruumiinsa kontrolliin.

Vierailija - 5.3.2010 20:42  (3/93)

En voisi olla enemmän eri mieltä.

Millä lailla meikkaava pikkutyttö hallitsee ruumistaan? Jos ei meikkaa, niin silloinko halveksii?

Meikkihän ennemminkin vain rajoittaa tytön elämää. Pitää vahtia, että valuvatko ripsarit ja onko kauluksessa meikkivoidetta jne. Kuuluuko tällainen ala-asteikäisten elämään?

Vierailija - 5.3.2010 20:48  (4/93)

Itsekin

aloittelin meikkaamista viidesluokkalaisena. Ripsiväri ja huulikiiltoa joskus. Aina sain kiitosta ja kehua tutuilta aikuisilta naisilta kuinka osasin meikata aina kauniisti, koskaan ei mennyt yli.

Vierailija - 5.3.2010 20:51  (5/93)

itse aloin meikata yläasteella eli 13 v iässä

mielestäni omat lapsenikin voivat alkaa meikata ylästeella

t. aito blondi, jolla valkoiset ripset

Vierailija - 5.3.2010 20:53  (6/93)

MIksi aloititte meikkaamaan?

Mitä opettajat sanoivat sinulle, joka aloitti viidennellä luokalla huulikiillon käytön? Vai eikö kukaan todellakaan sanonut mitään?

Vierailija - 5.3.2010 20:55  (7/93)

Tuosta oman kehon halveksimisesta.

Voihan asian ajatella myös toisin päin, että jos meikkaa niin silloin halveksii kehoaan kun ei kehtaa olla sitä mitä on.

Kyllähän tästä(kin) asiasta saa väännettyä juttua suuntaan jos toiseenkin.

Itellä kolme poikaa, jotka ei vielä ees koulussa niin en osaa mitään tähän asiaan omalta kohalta sanoa. Muutaku että koskaan en oo meikannu.:)

Vierailija - 5.3.2010 20:57  (8/93)

Niin juuri.

Lainaus:
Voihan asian ajatella myös toisin päin, että jos meikkaa niin silloin halveksii kehoaan kun ei kehtaa olla sitä mitä on.

Kyllähän tästä(kin) asiasta saa väännettyä juttua suuntaan jos toiseenkin.

Itellä kolme poikaa, jotka ei vielä ees koulussa niin en osaa mitään tähän asiaan omalta kohalta sanoa. Muutaku että koskaan en oo meikannu.:)

Näen asian niin, että on surullista, että jo näinkin pienet lapset pyrkivät kasvamaan "aikuisiksi" ja ymmärtävät naiseuden jonakin asiana, jota pitää aina jotenkin parannella.

Vierailija - 5.3.2010 20:57  (9/93)

aloitin meikkaamaan, jotta näyttäisin enemmän siltä, miksi itseni tunsinkin

ja koska musta oli hauska kokeilla, miltä eri jutut näyttäisivät päälläni.

Minä aloitin joskus kuudennella, eikä siihen kyllä kukaan sanonut mitään. Äidin kanssa ostettiin ekat meikit, hän ohjasi ja neuvoi ja maksoi, kun oli nensin vähän kokeillut hänen meikeillään (äitini oli kyllä sellainen 70-luvun änkyräfeministi, joka ei itse meikannut yhtään, mutta laatikoista löytyi vanhoja "inkkarimeikkejä")

Vierailija - 5.3.2010 20:59  (10/93)

Itse olen

syntynyt vuonna 80 ja meillä myös jo ala-asteella meikattiin ja se oli ihan normaalia. Ei tietenkään kaikki, vaan osa meikkasi ja osa ei. Oma tyttöni on nyt 2 luokkalainen ja joskus laittaa vähän huulikiiltoa ja luomiväriä kouluun. Eipä tuo minua haittaa. Ripsiväriä ei saa käyttää eikä sellaista edes omista. Omasta mielestäni ei ole mitenkään pahasta jos joku haluaa vähän huulikiiltoa tai luomiväriä laittaa. Ja mielestäni ihan ok joltain 5-6 luokkalaiselta käyttää sitä ripsariakin.

Mutta sitä kyllä ihmettelen miksi ylä-aste ikäiset meikkaavat ja pukeutuvat kuin maksulliset naiset. Eikö heidän vanhempansa katso miten lapsensa meikkaavat ja pukeutuvat.

Vierailija - 5.3.2010 20:59  (11/93)

Kukaan ei

koskaan sanonut mitään negatiivista, ainoastaan positiivista juuri siksi, että osasin ehostaa ilman että oli liian meikatun näköinen. Minulla on isot huulet, joten huulikiiltoa käytin harvoin. Se oli myös väritöntä. Mutta ripsiväriä ja joskus rajasin haaleasti tummanruskealla kynällä yläluomen. Joskus kahdeksannella aloin lisäämään meikkiä ja otin käyttöön puuterin ja joskus meikkivoiteen.

Aloin myös ottamaan pieniä vaaleita raitoja hiuksiini viidennellä.

Olin muuten itseäni vanhemman näköinen tuolloin muutenkin, Rintani olivat jo kasvaneet ja pituuttakin oli 164cm.

Lainaus:
Mitä opettajat sanoivat sinulle, joka aloitti viidennellä luokalla huulikiillon käytön? Vai eikö kukaan todellakaan sanonut mitään?

Vierailija - 5.3.2010 20:59  (12/93)

Millä perusteella kiellän?

En toivo tytön isommin meikkaavan yläasteellakaan, mutta aion joka tapauksessa pitää oikeutenani kontrolloida meikkiä, ettei mene överiksi. Ihan samalla perusteella kun edellytän lapselta siistit vaatteetkin.

Jos ala-asteikäinen haluaa laittaa vaikka huulikiiltoa, niin millä perusteella sanon, että se ei käy ennen kuin olet esim. 12 vuotta?
Huulirasva käy, mutta huulikiilto ei?
Entä ripsari vaikka 10 vuotiaalle?

Vierailija - 5.3.2010 21:00  (13/93)

Kuudennella annoin tytön meikata

Mitä haittaa siitä on, jos murrosiän alkaessa tyttö haluaa kokeilla meikkaamista? Miksei 12-vuotias voisi meikata?

Ei ymmärrä ;) Tyttö on nyt 18-vuotias lukiolainen, eikä häntä ainakaan meikkaus haitannut.

Itsekin aloitin 12-13 vuotiaana meikkaamaan 70-luvulla.

Vierailija - 5.3.2010 21:01  (14/93)

eli sun mielestä naiseuden ydin on ruumiisa ja ulkonäössä

Lainaus:

ja tytön pitää mukauttaa henkinen minuutensa siihen, mitä hänen ulkonäkönsä sattuu olemaan, eikä päinvastoin? Koska näinhän se menee, jos ulkonäköä ei saa muunnella - henkinen minuun nimittäin muuttuu joka tapauksessa.

Vierailija - 5.3.2010 21:02  (15/93)

Mun tyttö alkoi viidennellä mös meikata tyttöjen kanssa salaa aamuisin.

Muiden äidit kielsivät sen ehdottomasti, minä opastin omaani ehostamaan kasvoja nätisti ja hillitysti.
Muut tytöt meikkasivat kielloista huolimatta ja pesivät naamansa ennen kotiin menoa. Ja he olivat kuin intiaaanimaskissa! Naurettavan näköisiä suorastaan. Jos tyttö tahtoo meikata, se tekee sen kuitenkin, salaa meiltä aikuisilta. Avoin kannattaa olla, sillä eteen tulee vielä vaikeita aikoja jolloin luottamusta tarvitaan.
Päihteet, poikaystävät sun muut.

Vierailija - 5.3.2010 21:02  (16/93)

11.=4.

Vierailija - 5.3.2010 21:03  (17/93)

Tokaluokkalaisella luomiväriä...

No eikö ole sitten ihan luonnollinen kehitys, että yläasteiässä näyttää venäläiseltä huoralta, jos tokaluokalla aloittaa. Siitä sitten vähitellen lisää pakkelia naamaan...

Kai nyt lapselta voi asioita kieltää ilman suuria perustelujakin? Tyttäreni ei meikkaile, mutta jos keksisi sellaista kokeilla, en tarvitsisi mitään sen kummempia perusteluja. Sanoisin, että et ole oikeassa iässä. Minulle oikea ikä, jos pitää meikata, olisi siinä 15 v ylöspäin.

Vierailija - 5.3.2010 21:09  (18/93)

Meillä tyttö kutosella.

Tyttö siis täyttää kohta 13-vuotta. On meikannut luvan kanssa ripsiväriä jo vuoden verran. Ei meikkaa kouluun, koska siellä pomottaja tytöt ovat sitä mieltä, että se on out. Meikkaa oikeastaan silloin, kun ollaan jonnekin lähdössä eli juhliin ja vaikka lauantain shoppailureissuille. Mulla ei ole ollut tarvetta sitä kieltää, koska tyttö laittaa ripsivärin taitavasti ja nätisti. Sitä tuskin kukaan välttämättä edes huomaa...

En ole koskaan sen kummemmin miettinyt, miksi tytöllä on tarve sitä ripsaria laittaa. Ehkä siksi, että itse laitan ripsarin joka aamu. Haluan olla aina huoliteltu ja olen yrittänyt sitä samaa opettaa myös lapsille. Olen myös sitä mieltä, että kun lapsi lähentelee teini-ikää, ei vanhemman sovi puuttua enää ulkonäköön muuten kuin jos se on hänelle itselleen haitallista tai terveyttä uhkaavaa. Ripsivärin laitto on tuskin kumpaakaan :)!

Vierailija - 5.3.2010 21:13  (19/93)

Itse en meikkaa juuri koskaan mutta

en tule sitä kieltämään kokonaan lapseltani. Mutta toivoisin että tyttöni ei alottaisi meikkaamista kovin nuorena koska kemikaalit läpäisevät lapsen ihon helpommin kuin aikuisen. Ja tuskin nuo kemikaalit kovin terveellisiä ovat elimistössä ja mikä lienee sitten pitkäaikaisvaikutus kun on vuosikymmeniä meikattu jatkuvasti.

Eli toivoisin ohjaavani kevyeen meikkaamiseen ja vain erityistilanteisiin ei siis tavallisina koulupäivinä eikä ainakaan vielä ala-asteella. Mutta aika näyttää miten käy.

Vierailija - 5.3.2010 21:20  (20/93)

Meillä näkyy tätä jo kolmannella luokalla

Tyttö kysyi, että saako meikata kouluun. Ostettiin ripsari ja huulikiilto. Opetin meikkaamaan. Samoin ostin puhdistusmaidon, että saa meikit pois.

Jaksoi kiinnostua 2 viikkoa aiheesta. Ja osasi laittaa ripsarin tosi nätisti. Ihan hitusen ripsen kärkeen.

Kulkee myös aika persoonallisissa vaatteissa. Isojen veljiensä paidoissa ja baskeri päässä ja pillifarkut jalassa.
Välillä on hametta ja välillä kerrospukeutumista yms.

No, hänellä on pari kaveria, joiden äidit vielä aamuisin vetävät letit niin tiukkaan, että silmät on vinossa. Ei korviksia, ei meikkiä ja vaaleanpunaiset toppapuvut ja leuan alle sidottavaa pipoa.

Ja kas. Ketkä kulkee kaikkein räikeimmissä meikeissä koulussa ja pusero kiskotaan olemattomien tissien alle, että olis napapaita. Kielenkäyttö todella törkeää ja toinen ainakin tupakkaakin maistanut.

Hassua on tosiaan, että tyttöni, kuka sai korvikset jo päiväkodissa, luvan meikata ja saa valita vaatteensa itse, kulkee perse piilossa ja napa piilossa. Ei esittele itseään ja ei viitsi enää meikatakaan.

Samaa ei voi sanoa näistä ns. mamman kilteistä pikkutytöistä.

Lainaus:
Muiden äidit kielsivät sen ehdottomasti, minä opastin omaani ehostamaan kasvoja nätisti ja hillitysti.
Muut tytöt meikkasivat kielloista huolimatta ja pesivät naamansa ennen kotiin menoa. Ja he olivat kuin intiaaanimaskissa! Naurettavan näköisiä suorastaan. Jos tyttö tahtoo meikata, se tekee sen kuitenkin, salaa meiltä aikuisilta. Avoin kannattaa olla, sillä eteen tulee vielä vaikeita aikoja jolloin luottamusta tarvitaan.
Päihteet, poikaystävät sun muut.

Vierailija - 5.3.2010 21:23  (21/93)

Mun vanhin tyttö on myös neljännellä,

enkä anna hänen meikata kuin leikeissä.

Ehkä kuudennella voisin kuvitellä hänen käyttävän esim. ripsaria, mutta toivon, että käyttäisi meikkiä järkevästi ja siksi yritän opastaa meikkaamisesta.

Vierailija - 6.3.2010 7:27  (22/93)

Kyllä minä perustelen säännöt

Jos ei perustele niin minusta herättää lapsessa ärtymystä ja turhaa kapinaa. Opetan lapsiani neuvottelemaan ja keskustelemaan, mutta se kyllä edellyttää että minäkin perustelen kantani ja keskustelen.

Asiaan...
Muistan omasta nuoruudestani miten kovasti olisin halunnut jotenkin "kaunistautua" ja meikkaamaton äitini ei sitä ymmärätnyt eikä osannut auttaa. Kovin yksin tutkin pieniä vihjeitä lehdistä ja vei vuosia että opin järkevää meikkausta.

Minuakin tökkii ajatus luomiväristä ala-asteikäisellä, mutta olisi kyllä vaikea selittää lapselle mitä -pahaa- siinä on.

Lainaus:
No eikö ole sitten ihan luonnollinen kehitys, että yläasteiässä näyttää venäläiseltä huoralta, jos tokaluokalla aloittaa. Siitä sitten vähitellen lisää pakkelia naamaan...

Kai nyt lapselta voi asioita kieltää ilman suuria perustelujakin? Tyttäreni ei meikkaile, mutta jos keksisi sellaista kokeilla, en tarvitsisi mitään sen kummempia perusteluja. Sanoisin, että et ole oikeassa iässä. Minulle oikea ikä, jos pitää meikata, olisi siinä 15 v ylöspäin.

Vierailija - 6.3.2010 7:41  (23/93)

Itselläni on myös kahdekasavuotias tyttö.

Aivan sairaalta tuntuisi, jos hän meikkaisi, miksi lapsen pitäisi ehostaa itseään?

Vierailija - 6.3.2010 7:49  (24/93)

Lukematta viestiketjua kokonaan

haluan silti kommentoida. Mielestäni ap on oikeassa. Ala-asteikäiset ovat vielä lapsia(noh, ehkä varhaisteinejä korkeammilla luokilla). Meikkaaminen voi siinä iässä olla kotona kokeilua ja osa leikkiä, mutta kaupungille meneminen pakkelissa, joka muutenkin on ala-arvoisesti tehty, herättää korkeintaan sääliä ja häpeä.

Tiedättehän miksi aikuinenkin meikkaa, eikö? Mm siksi että olisi puoleensavetävämpi vastakkaista sukupuolta varten, siksi että on huono itseluottamus tai tuntee pakkoa peittää/korostaa omia LUONNOLLISIA piirteitä.

Mitä se viestii lapselle? Et kelpaa sellaisena kuin olet. Sääli.

Oma lapsi on vasta 5v. ja tyttö laittaa jo "huulipunaa", odotan kauhulla tulevaa. Miten saan tytön tajuamaan että meikit ei ole välttämättömyys? En millään... joudun tod.näk. opettelemaan tyttöä meikkaamaan niin ettei näytä narkkari-huoralta.

Vierailija - 6.3.2010 8:28  (25/93)

Minä kiellän jo siitä syystä, että meikit on suunniteltu aikuisen iholle

ei lapsen. Lasten käyttämissä tuotteissa on paljon tiukemmat kemikaalimääräykset, meikit eivät täytä niitä.
Nyky-ympäristöstä saa muutenkin huikeasti suuremman kemikaalikuorman omaan lapsuuteemme verrattuna. Päivittäinen meikki pikkulapsella on melkoista järjen köyhyyttä. Erikoistilanteet (juhlat) on asia erikseen, mutta jatkuva meikkaaminen on järkevä aloittaa vasta murrosiän loppuvaiheessa, (jos sen jotenkin välttämättömäksi kokee).

Vierailija - 6.3.2010 8:32  (26/93)

Minä olen tytöltäni kieltänyt prinsessaleikit ja meikit

Ne kaikki on vain miehen miellyttämistä varten.
Olen opettanut tyttöni hyväksymään itsensä sellaisenaan. Meillä ei saa koristautua, eikä korostaa itseään. Se kaikki on saatanasta ja tarkoitettu vain miesten miellyttämiseksi.

En ymmärrä äitejä, jotka antaa tyttölapsen katsella itseään peilistä ja laittaa tukkaansa ja vaihdella vaatteita ja panna hameita päälle.Se kaikki on säälittävää ja saa pedofiilit liikkeelle ja herättää heissä himoja.

Vierailija - 6.3.2010 8:42  (27/93)

ekallakin jo meikataan..

itsella ekaluokkailainen tyttö.. ihmettelen kans kovasti miten nuorena sitä saa tytöt meikata.. on ripsaria ja luomiväriä.. miksei lapset voi olla lapsia.. en ymmärrä.. ja ensinnäkin ihonhoito tuskin on kovin monen lapsen hallinnassa.. ja tollasia kemiallisia tököttejä käyttävät.. tuskin moni vanhempi on ostanu pienille tytöilleen puhdistusaineiita yms.. ei tod tee hyvää iholle meikit..

Vierailija - 6.3.2010 8:45  (28/93)

hoh..

"
En ymmärrä äitejä, jotka antaa tyttölapsen katsella itseään peilistä ja laittaa tukkaansa ja vaihdella vaatteita ja panna hameita päälle."

kai sitä ny saa pukeutua ja käyttää hameita.. eri asia käyttääkö jotain minimittasia.. aikuisista lapset tietty mallia ottaa..

mut koulussa helposti haukutaan jos on erilainen..

Vierailija - 6.3.2010 8:49  (29/93)

no tää on just joku, joka rei'ittää 1-vuotiaan korvat ja 3-vuotislahjaksi eka meikkisetti :P

Lainaus:
Ne kaikki on vain miehen miellyttämistä varten.
Olen opettanut tyttöni hyväksymään itsensä sellaisenaan. Meillä ei saa koristautua, eikä korostaa itseään. Se kaikki on saatanasta ja tarkoitettu vain miesten miellyttämiseksi.

En ymmärrä äitejä, jotka antaa tyttölapsen katsella itseään peilistä ja laittaa tukkaansa ja vaihdella vaatteita ja panna hameita päälle.Se kaikki on säälittävää ja saa pedofiilit liikkeelle ja herättää heissä himoja.

Vierailija - 6.3.2010 8:56  (30/93)

No tuo iho ja kemikaalit on ihan hyvä peruste

Tosin ripsari tuskin saisi vahinkoa aikaan, eihän se oikeastaan edes ole iholla...?

Ainakin esikoinen osaisi kysyä perustelua sille, miten voi olla eroa esim 10vuotiaan ja 12 vuotiaan iholla (onneksi on poika!).

- perusteluja kysellyt

Vierailija - 6.3.2010 9:06  (31/93)

Näin juuri 26 :D

Minulla oli alaastella vielä aika heikko itsetunto..5-6 luokalla! Melko hankalaa toi ikä...Olin juuri sillon useinkin puhkeamassa kukkaan kuten isäni tapasi sanoa...oeli finni ongelmia...jos joku olisi silloin minulta kieltänyt peitepuikon puuterin ja ripsarin käytö..olisin tehnyt sen kuitenkin salaa ja kiinnijäätyäni veikkaan että olisin nostanut ihan sairaan kapinan!
Itsekkin meikkaan jopa kauppareisulle...(minulla aina ollu melko huono iho ja epätasoinen väri kasvoissa) ni lapset sitä seuraa vierestä...ja kyselee saako hänki...ni olen leikiläni laittanut vaikka puuteria..vaikka huiskassa ei mitään olekaan tämä kelpaa toistaseksi :D Itse en aijo kieltää meikkejä vaan juuri opstaa kauniiseen meikkiin..ettei sitten tarvii tälläsiä pikkujutuja ruveta salailemaan, jos meikkauksesta tulee noin suuri asia vanhemmille..ni miten luulette että tulee sitten myöhemmin kyselemään isommista jutuista!

Enkä tajua miten meikkaus oisi jotenkin naista alentavaa...joo enkä tee sitä pelkästään miesten takia :D vaan koska oikeesti naamani sävyt muistuttavat korppikotkan naamaa jos en millään sitä korjaa!
Ja sitä paitsi miehetkii nykysi käyttää meikkiä...anatteko sitten niille pojille luvan peitepuikon käyttöön jos sitä tulevat kyselemään!

Vierailija - 6.3.2010 9:17  (32/93)

30

Ripsiväri ohentaa ripsiä...ja itelläni ainakin oma ripsien väri haaalentunut kovasti jatkuvan ripsarin käytön ansiosta!

Ja olen sama joka tuossa muutama viesti aiemmin puolusti meikkaamista!

Vierailija - 6.3.2010 9:36  (33/93)

Mun tyttö lakkas meidän tokaluokkalaisen pojan kynnet

pari viikkoa sitten.
Tekiköhän poika sen miehiä miellyttääkseen..hmmm...

Lainaus:
Minulla oli alaastella vielä aika heikko itsetunto..5-6 luokalla! Melko hankalaa toi ikä...Olin juuri sillon useinkin puhkeamassa kukkaan kuten isäni tapasi sanoa...oeli finni ongelmia...jos joku olisi silloin minulta kieltänyt peitepuikon puuterin ja ripsarin käytö..olisin tehnyt sen kuitenkin salaa ja kiinnijäätyäni veikkaan että olisin nostanut ihan sairaan kapinan!
Itsekkin meikkaan jopa kauppareisulle...(minulla aina ollu melko huono iho ja epätasoinen väri kasvoissa) ni lapset sitä seuraa vierestä...ja kyselee saako hänki...ni olen leikiläni laittanut vaikka puuteria..vaikka huiskassa ei mitään olekaan tämä kelpaa toistaseksi :D Itse en aijo kieltää meikkejä vaan juuri opstaa kauniiseen meikkiin..ettei sitten tarvii tälläsiä pikkujutuja ruveta salailemaan, jos meikkauksesta tulee noin suuri asia vanhemmille..ni miten luulette että tulee sitten myöhemmin kyselemään isommista jutuista!

Enkä tajua miten meikkaus oisi jotenkin naista alentavaa...joo enkä tee sitä pelkästään miesten takia :D vaan koska oikeesti naamani sävyt muistuttavat korppikotkan naamaa jos en millään sitä korjaa!
Ja sitä paitsi miehetkii nykysi käyttää meikkiä...anatteko sitten niille pojille luvan peitepuikon käyttöön jos sitä tulevat kyselemään!

Vierailija - 6.3.2010 12:44  (34/93)

Mun kohta 10vuotias..

..tyttö saa meikata kotona, huulikiiltoa ja luomiväriä.Meikit naamalla ei saa lähtee mihinkään, vaikka osaakin laittaa tosi nätisti eikä mene överiksi.
On pyytänyt ripsiväriä, mutta olen sanonut että parin vuoden päästä.

Tyttöni on hyväksynyt tämän kun olen vain selittänyt että hän on liian nuori vielä meikkaamaan esim.kouluun.

Vierailija - 6.3.2010 13:02  (35/93)

Mietin tätä kun 10-vuotias

kummityttöni tuli meikeissä kylään. Kuitenkin hän leikki nukeilla illalla 6-vuotiaani kanssa. Eli on vielä turvallisesti lapsi, joka haluaa kokeilla turvallisesti jotain isojen juttua.

Se, että kokeilee ripsaria, on vielä ihan eri juttua, kuin minimekkoon tai topattuihin rintsikoihin pukeutuminen.

Meilläkin kokeiltiin meikkaamisia kouluun ala-asteella, enkä näe mitään traumoja siitä kenellekään tulleen. Siinä vaiheessa, kun kokonaisuus alkaa mennä överiksi, voi puuttua. Eli jos kummityttöni olisikin halunnut meillä ollessaan vain mesettää ja karannut nurkan taakse tupakalle, olisin huolissani. Mutta hän leikki nukeilla.

Vierailija - 6.3.2010 13:23  (36/93)

En anna meikata

Meikit eivät todellakaan kuulu alakouluikäiselle. Alakouluikäisten vanhempien kuuluu kasvattaa lapsensa niin, että heillä on sellainen itsetunto, että pystyvät hyväksymään itsensä luonnollisina.

Miksi vanhemmat eivät anna lastensa olla lapsia, vaan hyväksyvät sen, että lapset hyppäävät aikuisten maailmaan jo noin varhain? Turha hakea lyhyelle lapsuudelle syitä ympäristöstä. Kyllä ne ovat vanhemmat, jotka pidentävät tai lyhentävät lastensa lapsuusaikaa!

Käsittämätöntä!

Vierailija - 6.3.2010 13:40  (37/93)

Oma tyttäreni on vasta pk-ikäinen, mutta

en aio antaa hänen meikata ala-asteella enkä värjätä hiuksia alle 16-vuotiaana. Asennekasvatus on jo alkanut, moitin vahvasti ja suttuisesti meikattuja teinejä ja kauhistelen mustaksi tai muuten luonnottomaksi värjättyjä hiuksia. Samalla kehun luonnonkauniita ja hillitysti ehostettuja. Meikit ja värit vain rumentavat nuoria tyttöjä ja kuluttavat nassua. Mitä aikaisemmin meikkaamisen aloittaa, sitä hankalampi on enää esiintyä ilman. Meikki-ja pukeutumisleikit ovat asia erikseen ja ehkä joskus 6.luokkalaisena voi alkaa kokeilla huulikiiltoa tai hajuvettä juhlatilanteissa. Koristautua voi koruilla ja kauniilla kampauksillakin.

Vierailija - 6.3.2010 13:45  (38/93)

Sanoo mainokset mitä tahansa, niin

Lainaus:
Tosin ripsari tuskin saisi vahinkoa aikaan, eihän se oikeastaan edes ole iholla...? Ainakin esikoinen osaisi kysyä perustelua sille, miten voi olla eroa esim 10vuotiaan ja 12 vuotiaan iholla (onneksi on poika!). - perusteluja kysellyt

kyllä ripsiväri huonontaa ripsiä. Tottakai ripset voivat paremmin kun saavat olla luonnontilassa ilman kökkökerrosta. Monet taiteilijat, jotka joutuvat työnsä puolesta käyttämään esiintymismeikkiä, antavat ihonsa levätä vapaa-ajalla. Meikit eivät hoida vaan kuluttavat.

Vierailija - 6.3.2010 13:45  (39/93)

36

Oletko itse ollut ala-asteikänen?
Vai onko siitä niin kauan ettet enää muista?

Itse ainakin halusin ihan vaan laittaa meikkiä.
Oli minulla rintaliivitkin koska rinnat kasvoi 9- vuotiaana.

Onhan se ihan kamalaa että lapsesta kasvaa varhaisnuori ja kiinnostaa tälläytyminen. Isosiskoni varasti salaa äidiltä meikkejä, joten he teki tilaa äidin käsitykselle että joskus lapsi kasvaa itsekin ulos niistä muumi-paidoista ja haluaa olla isompi.

Kyllä lapsiakin voi joskus kuulla kuin pakottaa jämähtämään johonkin asiaan. Tällöin voi lastaan opettaa laittamaan meikkiä rajotetusti ja lapsi ei ole silloin pääsiäisnoidan näkönen!

En ainakaan itse tunne vanhempia, jotka itse laittaa meikkiä, eikä lapsi halua. Kyllä halu tulee lapselta joka perustelee itseään ja siitä ympäristöstä. En tiedä sinun tuntemia vanhempia ilmeisesti.. ;)

Vierailija - 6.3.2010 13:49  (40/93)

MInusta parempi

että äiti opettaa lapsensa meikkaamaan nätisti (esim sallii ripsarit, huulikiillot jne), kun että lapsi itse rupeaa opettelemaan asiaa ja töhrii itselleen jonkun kamalan sotamaalauksen.

Minä ainakin aion opettaa omalle tytölleni meikkaamisen salat ihan heti kun hän haluaa (niin teki oma äitinikin aikoinaan). Itseasiassa 4-vuotiaani jo nykyisin ihastelee vieressä kun meikkaan ja joskus on halunut huulikiiltoa tms. kokeilla. Ja olen toki antanut, miksen.

Vierailija - 6.3.2010 13:50  (41/93)

Minkähän ikäinen 39 sitten on?

Teini-iästä ei taida olla vielä kovin montaa vuotta. Totta kai lapset haluavat kaikenlaista. Ja murrosikäiset varsinkin. Tälläytyminen voi kiinnostaa, ei siinä mitään. Mutta kun se on vanhempien asia valvoa, että missä rajoissa sitä sitten tälläydytään. Nykyäänkö muka muumipaidan ja huulukiillon välissä ei enää ole mitään? Että lapsi on kymmenen- tai kahdeksanvuotiaana tarpeeksi vanha meikkaamaan, koska sitä on alkanut se kiinnostaa?

Vierailija - 6.3.2010 13:54  (42/93)

pakko jatkaa

kun tuossa joku kirjoitti aloittaneensa asennekasvatuksen ja pahaksuu mm. värjättyjä hiuksia lapsensa kuullen. Olen ihan varma, että juuri tuollaiset lapset, joilta asiat kielletään, rupeavat herkemmin niitä kieltoja rikkomaan ja ovat ne pahimmat naamansa suttaajat.

Ja mitä pahaa on tummaksi värjätyssä tukassa?? Minulla itsellänikin on sellaiset, myös raitoja yms. ja tämä minun 4-vuotiaani on saanut myös ekat raitansa - ei tietenkään mitään oikeita, vaan yhden ohuen värikkään hiuslisäkkeen.

Lainaus:
että äiti opettaa lapsensa meikkaamaan nätisti (esim sallii ripsarit, huulikiillot jne), kun että lapsi itse rupeaa opettelemaan asiaa ja töhrii itselleen jonkun kamalan sotamaalauksen. Minä ainakin aion opettaa omalle tytölleni meikkaamisen salat ihan heti kun hän haluaa (niin teki oma äitinikin aikoinaan). Itseasiassa 4-vuotiaani jo nykyisin ihastelee vieressä kun meikkaan ja joskus on halunut huulikiiltoa tms. kokeilla. Ja olen toki antanut, miksen.

Vierailija - 6.3.2010 13:55  (43/93)

41

Ai, et sitten vastaa kysymykseen? Heität takasin vastaamatta.. :)

30- vuotias olen.
Ja meikkaamaan olen alkanut 12- vuotiaana. Aikasemminkin olisin halunnut, mutten puhunut äidille asiasta silloin.

Ja oma tytär saa laittaa meikkiä (ilman sotamaalausta). En pidä yhtään viisaana että jos lapseni perustelee, minun pitää alistaa hänet tahtooni.

Kerro, 41 onko sinun vanhemmat tehnyt sinulle niin kun asia on noin kuuma peruna?

39

Vierailija - 6.3.2010 13:58  (44/93)

Minä en ole numero 36 vaan 41

Minulta ei ole kysytty yhtään mitään.

Vanhempani keskustelivat kylläkin kanssani. Jos sitä tarkoitat. Meillä ei kukaan meikannut, eikä ollut kiinnostustakaan. Voin kuvitella, että jos olisin alkanut 12-vuotiaana meikkaamaan, ei äitini olisi siitä pitänyt ja nykyään ymmärrän häntä täysin.

Vierailija - 6.3.2010 14:06  (45/93)

näin 70-luvulla

Muistan että noin neljännellä ja viidennellä luokalla kaikilla tytöillä oli makuhuulirasvoja ja erityisesti roll-on huulikiiltoja. niitä laitettiin n. 5 minuutin välein. tukkaa kammattiin ahkerasti ym pientä.

yksi kaverini nuoli lyijyvärikyniä ja hinkkasi niistä väriä silmiinsä.. jääpuikkoja hierottiin huuliin ja poskiin, että tulivat punaisiksi.

meikit olivat kiehtovia. itselläni oli huulikiiltojen lisäksi parfyymeja :)

toivottavasti meikkiä vastustavat antavat tyttöjensä ainakin käyttää antiperspiranttia, ettei kavereilta tarvitse kuulla haisevansa hielle!

ala-asteella tytöillä oli myös hiuskihartimet ja föönit kovassa käytössä.

näin siis 1970-luvulla.

Vierailija - 6.3.2010 14:09  (46/93)

vielä..

sieltä 70-luvulta; finneistä kärsivät käyttivät värillisiä finnivoiteita eli peiteaineita ja peitepuikkoja. vähän kauheaa jos sellaiset olisi kielletty. yksi kaverini kävi myös kosmetologilla ihonpuhdistuksessa jostain 5 tai 6 luokalta alkaen.

yläasteelta muistan monen pojan käyttäneen myös peitepuikkoa finneihin.

Vierailija - 6.3.2010 14:13  (47/93)

Sä voit olla ihan varma siitä, mutta mietipä

Lainaus:
kun tuossa joku kirjoitti aloittaneensa asennekasvatuksen ja pahaksuu mm. värjättyjä hiuksia lapsensa kuullen. Olen ihan varma, että juuri tuollaiset lapset, joilta asiat kielletään, rupeavat herkemmin niitä kieltoja rikkomaan ja ovat ne pahimmat naamansa suttaajat. Ja mitä pahaa on tummaksi värjätyssä tukassa?? Minulla itsellänikin on sellaiset, myös raitoja yms. ja tämä minun 4-vuotiaani on saanut myös ekat raitansa - ei tietenkään mitään oikeita, vaan yhden ohuen värikkään hiuslisäkkeen.
Lainaus:
että äiti opettaa lapsensa meikkaamaan nätisti (esim sallii ripsarit, huulikiillot jne), kun että lapsi itse rupeaa opettelemaan asiaa ja töhrii itselleen jonkun kamalan sotamaalauksen. Minä ainakin aion opettaa omalle tytölleni meikkaamisen salat ihan heti kun hän haluaa (niin teki oma äitinikin aikoinaan). Itseasiassa 4-vuotiaani jo nykyisin ihastelee vieressä kun meikkaan ja joskus on halunut huulikiiltoa tms. kokeilla. Ja olen toki antanut, miksen.

miksi lapsilla on erilaisia asenteita erilaisiin asioihin? Tottakai asenteet tulevat kotoa ja aikuisten tehtävä on opastaa ja kasvattaa lapsia. En sanonut, että tummaksi värjätyssä tukassa on automaattiusesti jotain pahaa, etenkään aikuisen ihmisen kohdalla. Kyse oli mustasta tukasta, joka ei todellakaan pue suomalaisia ja jos ihmettelet mitä pahaa on korpinmustassa tukassa, niin kehoitan katsomaan ympärille kaupungilla. Siellä täällä pikimustia hiuksia lakananvaaleaa naamaa vasten, pahimmillaan juurikasvua ja kynällä vedetyt ei-niin-luonnolliset kulmat. Huh huh! Kun nuorilta kysyy ketä he arvostavat, on tutkimuksen mukaan vastaus useimmiten oma äiti. Samoin monet kertovat äidin opettaneen lapsuudessa, että naisella pitää olla omat rahat tai muista aina puhtaat alusvaatteet tms. Mitenkäs tämä on mahdollista? Ei ole kyse jyrkästä kiellosta vaan asennekasvatuksesta. Lapsuus on ihanaa ja arvokasta aikaa ja luonnollinen on kaunista, ei naamaan suttaaminen. En ole myöskään tuominnut lapsen leikkihiuslisäkettä tai puuterisudin kokeilemista äidin meikatessa, joten en voi vastata mitä pahaa noissa asioissa on. Lukutaitoa!

Vierailija - 6.3.2010 14:24  (48/93)

Täällä sitä aina osataan...

Rinnastetaan deodorantin käyttö meikkaamiseen. No kyllä, lapseni käyttävät deodoranttia. Vanhin on yläasteella. En antaisi hänen kuitenkaan meikata. Ei ole onneksi kiinnostunutkaan.

Jos lapsella on huono iho, niin tietysti sitä pitää hoitaa. Mutta ettekö tiedä, että silloin pitäisi juuri välttää kaikkien peitepuikkojen käyttöä?

Vierailija - 6.3.2010 14:26  (49/93)

Kai se riippuu hiukan

kaveripiiristä ja koulustakin! Itse kävin pientä maalaiskoulua ja minusta oli ihan normaalia että 6 luokalla juostaan poikien kanssa tukka lumipaakku takussa toppahousuissa! Lähistöllä asui myös saman ikäisiä jotka olivat niin sanotussa ''kaupunkilaiskoulussa'' jossa oli enemmän porukka! Niilä oli ihan tavallista käyttää meikkiä 5-6 luokalla! Ja tämä siis 80-luvulla! Vaikka iten olin se suttusempi ni eipä toi kavereihin vapaa ajalla vaikuttanut oliko meikkiä vai ei! Mutta sillon jo tajusin että jos tossa koulussa olisin...ni haluisin ripsarin ostaa..koska en haluis olla se luokan ainut silmätikku harmaavarpusen...enkä myöhemminkään oo siihen kuollut että olosuhteet tai työ...vaatisi pientä ehostusta..ja miten tämä niin hurjasti eroaa vaikka siitä kauniista kampauksesta..sydäänhän silläkin miehiä tolla ajattelumallilla!

Ja minusta tässä ei mitenkään pakoteta kasvamaan aikuisiksi jos käyttää meikkiä...eikös se ole jatkoa noille prinsessa leikeille..kruunut käy vuodesta toiseen kyllästyttämään ja sitten keksitään että voihan sitä ehostaa naama hiukan väreilläkin...niikun prinsessoillakin on! :D

Ja vaikka olen se takkutukka sieltä poikaremmistä...ni nykyisin meikkaan joka päivä..amattikin sitä melkein vaatii :D ja enää en oikeen osaa mihikkään ilmankaa lähteä! Äiti oli harmaavarpunen eikä siis osannut neuvoa meikeissä...ja kaverit noita poikia..ei siis ollut sellasta tyttöporikkaa jossa ois voinu just kokeilla ja opetella ja täytyy myöntää että oon vieläkii aika onneton ton meikin kanssa osaan tehdä vaan yhenlaisen meikin ja sävytkii melkein aina samoja :D

Ja eikös nää sotamaalaus lapset juuri käsitykseni mukaan ole juuri niitä kapinoivia :D eli toisin sanoen valtataistelua vanhempien kanssa jotka kieltää kaiken :D Tai sitten ovat vaan ihan muuten vaa tällingissä..esim musikkimakunsa tai aatteittensa mukaan! Ja aattethan muuttuu tossa iässä 3/kuussa :D

Vierailija - 6.3.2010 14:29  (50/93)

joo...

:D:D:D:D:D

tuli tosi vakuuttava kuva tuosta viestistäsi...

:D:D:D:D

osaat varmasti ajatella asioita todella syvällisesti...

:D:D:D:D:D:D:

Vierailija - 6.3.2010 15:41  (51/93)

Eikö olisi hullumpaa, jos esimurrosikäistä lasta ei kiinnostaisi?

Sitä minä en ymmärtäisi, jos 10-vuotias saisi laittaa sotamaalauksen kouluun ja kuitenkin vielä pomppisi vesilätäköissä välituntisin. Toisaalta en ymmärrä sitäkään, että kielletään ilman hyvää syytä asia josta lapsi on kiinnostunut, esim. prinsessaleikit tai kevyt meikki lapselta, jolla on murrosikä alkanut (mikä ei 10-vuotiailla nykytytöillä ole erityisen epätavallista). Lapselle ostetaan deodorantti kun hiki alkaa haista, kuukautissuojia kun menkat alkaa, rintsikat kun rinnat kasvaa, ihonhoitotuotteet kun iho muuttuu "aikuisemmaksi" (=useimmilla finnejä). Miksi olisi eri asia opastaa meikkauksessa ja vaatetuksessa, hieman myöhemmin rakkausasioissa ja seksissäkin, kun lapsella niihin luontainen mielenkiinto herää? Eikö me vanhemmat juuri sitä varten olla olemassa, että kasvatetaan lapset aikuisuuteen kehityskausi kerrallaan?

Ja onhan meillä joillakin ihan häiritseviäkin piirteitä jotka ehostuksella saisi pois näkyvistä. On hämmentävää lukea kun täällä av-mammat siunailevat uimahallissa näkemiään naisvartaloita ilkeinkin sanakääntein ja oma lapsi ilmeisesti saa mennä kouluun vaikka unibrowneissa - muiden av-mammojen kasvattamien lasten kiusattavaksi?

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]