![]() Tiistai 22.5.2012 - Hemminki, Hemmo
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
ruokitteko naapurit kakarat?
Jos teillä on kylässä leikkimässä naapurin lapsia ja teillä ruoka-aika, komennatteko kotiin syömään siksi aikaa kun teillä syödään vai kutsetteko ne syömään myös?En nyt tarkoita et jos silloin tällöin, mutta jos joka päivä lähes ovat teillä kylässä?
Vastaukset
En ruoki
naapurin lapset kyllä saavat meillä ruoka-aikana ruokaa ja jos lapseni on naapurissa, niin sama juttu. Tasapuolisesti käyvät kylässä.Kyllä ruokin, jokainen joka tosta meidän ovesta sisään tulee on tervetullut ystävä.
aloittaja jatkaa
Eikö teitä sitten ärsytä jos he ovat aina "kyttäämässä" tai nälkäisiä kun käyvät kylässä?En ruoki
En ruoki naapurin kakaroita, mutta en myöskään komenna kotiin. Jos kylässä on kavereita joista ns. sovittu kyläily, niin niitä kyllä sitten ruokin.en ruoki saman pihan lapsia,
paitsi jos sovittu, että ovat hoidossani. Jos meillä ruoka, kaverit saavat odotella. Yleensä kyllä syödään ennen kaverien tuloa. Jos kylässä pidemmältä lapsi ja sovittu useammasta tunnista, niin ruokin. Silloin olen ilmoittanut vanhemmille, et syö meillä. Ja jos lähdemme jonnekkin kaveri mukana, annan ruuan ennen lähtöä. Mutta tosiaan, pihan lapsia en missään nimessä ruoki, enkä tarjoa mehua.Kyllä ruokin
Itse muistan hyvin nuoruudestani kun olin koulupäivän jälkeen joskus kylässä joidenkin ystävieni luona ja he itse söivät vaikka muroja tai leipää välipalaksi mutta vanhemmat eivät tarjonneet meille muille lapsille mitään. Oli tosi kurja olo ja hirveä nälkä jos kello oli vaikka 16 tai 17 ja edellisen kerran oli syönyt aamupäivällä koulussa noin klo11. Oli aika kurja sitten leikkiä tyhjällä mahalla iltaan asti ennenkuin pääsi kotiin syömään. Omat vanhempani puolestaan aina tarjosivat ruokaa myös muillekin lapsille.Kiva asenne.
Lainaus:
Eikö teitä sitten ärsytä jos he ovat aina "kyttäämässä" tai nälkäisiä kun käyvät kylässä?
Eikö teitä sitten ärsytä jos he ovat aina "kyttäämässä" tai nälkäisiä kun käyvät kylässä?
Vaikea uskoa että lapset kyttäisivät muiden ruokia tai juonittelisivat niin että saisivat ruokaa kun ovat leikkimässä kaverin kanssa.
naapurien lapset menevät yleensä kotiinsa ihan ilman sanomista
Eikö edes sentään mehua voisi tarjota oman pihan lapsille ?
tottakai ruokin.
ja lisäksi usein, kun on kvereita kylässä, alan ihan varta vasten vielä ruoan päälle letunpaistoon... herkutellaan letuilla,hillolla ja kermavaahdolla:)minusta on mukavaa,kun kaverit syö meillä ja viihtyy.
ovat kuin kotonaan. sellainen lämmin tunnelma.meillä voi rohkeasti kaverit sanoa,että on nälkä/ jano,minä hoidan pötyä pöytään.
En ruoki, mutta saatan mä joskus jotain tarjota.
Meillä ei lapset tule suoraan koulusta kylään
vaan käyvät kodin kautta. Näin myös kavereitten kotona. Minusta aika kummaa jos saa suoraan koulusta mennä kavereille iltaan asti. Eikö nykyaikana enää ole ruoka-aikoja jne.Erästä pihan tyttöä seurannut ja heillä tosiaan näyttää olevan normaalia, etä tyttö menee kylään koulusta suoraan ja saapuu illalla. Olen ollut tilanteesta vähän huolissani. Minun silmiini näyttää, että lapsesta ei huolehdita kunnolla.
10
En tarjoa enää mehua, koska siinä alkoi käydä niin et tultiin pyytelemään ihan ulkoakin :-). Pienet lapset semmoisia. Vettä tarjoan kyllä. Meillä tosiaan pihan lapsilla matkaa kotiin 20-100 metriä, eli ei ole pitkä matka kotiin juomaan tai vessaan.Mitlloin omat vanhempasi sitä ruokaa muille tarjosivat?
Lainaus:
Itse muistan hyvin nuoruudestani kun olin koulupäivän jälkeen joskus kylässä joidenkin ystävieni luona ja he itse söivät vaikka muroja tai leipää välipalaksi mutta vanhemmat eivät tarjonneet meille muille lapsille mitään. Oli tosi kurja olo ja hirveä nälkä jos kello oli vaikka 16 tai 17 ja edellisen kerran oli syönyt aamupäivällä koulussa noin klo11. Oli aika kurja sitten leikkiä tyhjällä mahalla iltaan asti ennenkuin pääsi kotiin syömään. Omat vanhempani puolestaan aina tarjosivat ruokaa myös muillekin lapsille.
Itse muistan hyvin nuoruudestani kun olin koulupäivän jälkeen joskus kylässä joidenkin ystävieni luona ja he itse söivät vaikka muroja tai leipää välipalaksi mutta vanhemmat eivät tarjonneet meille muille lapsille mitään. Oli tosi kurja olo ja hirveä nälkä jos kello oli vaikka 16 tai 17 ja edellisen kerran oli syönyt aamupäivällä koulussa noin klo11. Oli aika kurja sitten leikkiä tyhjällä mahalla iltaan asti ennenkuin pääsi kotiin syömään. Omat vanhempani puolestaan aina tarjosivat ruokaa myös muillekin lapsille.
Oletan heidän olleen töissä, koska sinua ei oltu ruokittu koulun jälkeen, vaan nälkäisenä olit kylässä vielä klo 16-17?
Minä luulen, että monikaan kavereidesi vanhemmista ei tarjonnut ruokaa sinulle ilkeytensä vuoksi, vaan siitä syystä, että he ajattelivat perheesi siipeilevän heidän kustannuksellaan. Meidän naapurissa asuu perhe, jonka kummatkin lapset ovat reippaasti kouluikäisiä ja vanhemmat tulevat töistä klo 17-18. Perheen äiti auliisti myöntää, että hän ei yhtään tiedä, missä lapset syövät välillä koulun päättyminen ja ruokailu (klo 18). Kotona kuulemma eivät syö. Minä tiedän, missä syövät: meillä ja kaikilla muilla naapureilla... Raivostuttavaa.
En ruoki vieraita lapsia normaalipäivinä,
synttärit on toki eri asia :)Tarjoan toki janoiselle vettä janoon tarvittaessa.
Meillä on kolme lasta, rahat tiukassa ja isot ruokalaskut, joten mulla ei vain ole rahaa ruokkia ylimääräisiä suita. En toisaalta myöskään odota, että minun lapsiani ruokitaan kyläpäikoissa, huolehdin että he menevät kylään vatsat täynnä.
Jos meille tulee joku kaveri etukäteen sovitusti kylään, syömme ruuat enenn ja jälkeen vierailun. Vierailu sovitetaan ruoka-aikojen väliin. Jos taas joku lapsi tulee ex tempore kylään ja meillä on juuri ruokailu, pyydän häntä odottamaan lapsiani lasten huoneessa ja leikkimään sen aikaa että saamme syötyä.
Kuljetusoppilaat tulee kylään suoraan koulusta
Ikävää olisi pitää nälissään koko iltaa.Mutta toki jos on niin köyhä, ettei omillekaan riitä niin silloin ymmärrän.
Meillä ei vieraat koskaan norkoile ruokaa. Ihan samalla tavalla ovat kuin omatkin lapset nälkäisiä. Jos on pitkämatkalainen niin totta ihmeessä kutsun ruokapöytään.
Te kai odotatte omilta vierailtakin, että heillä on eväät matkassa.
Lainaus:
vaan käyvät kodin kautta. Näin myös kavereitten kotona. Minusta aika kummaa jos saa suoraan koulusta mennä kavereille iltaan asti. Eikö nykyaikana enää ole ruoka-aikoja jne.
Erästä pihan tyttöä seurannut ja heillä tosiaan näyttää olevan normaalia, etä tyttö menee kylään koulusta suoraan ja saapuu illalla. Olen ollut tilanteesta vähän huolissani. Minun silmiini näyttää, että lapsesta ei huolehdita kunnolla.
vaan käyvät kodin kautta. Näin myös kavereitten kotona. Minusta aika kummaa jos saa suoraan koulusta mennä kavereille iltaan asti. Eikö nykyaikana enää ole ruoka-aikoja jne.
Erästä pihan tyttöä seurannut ja heillä tosiaan näyttää olevan normaalia, etä tyttö menee kylään koulusta suoraan ja saapuu illalla. Olen ollut tilanteesta vähän huolissani. Minun silmiini näyttää, että lapsesta ei huolehdita kunnolla.
Ei odoteta vierailta et eväät mukana :-)
Miten muuten kuljetusoppilaat teille tulevat? Eikö kuljetus vie lapset omiin koteihinsa? Kuulostaa aika kummalle, et aina teille tulisivat kuljetuksella.ei tosiaan
ole ylimääräistä ruokaa ruokkia muiden kakaroita. Ihmettelen kyllä suuresti, ettei joillain lapsilla näytä koskaan olevan kiire kotiin syömään. Toivon myös ettei omilleni tarjota, vaan lähetetään ruoka-aikana kotiin syömään. Lapset kun eivät aina tajua, vaan saattavat tarjotessa syödäkin muualla, ja sitten eivät jaksakaan syödä enää kotona.Aion tehdä, kuten oma äitini
Meille sai AINA tulla ja kaikille tarjottiin myös syötävää. Jos itse söimme, kaverit saivat samaa ruokaa, muuten vähintään mehua ja jonkun voileivän.Meillä oli myös aina tupa täynnä varsinkin veljen kavereita, kun pojat viihtyvät isommissa porukoissa. Nyt vasta tajuan, miten paljon se on vanhemmiltani vaatinut. Mutta paljon he ovat myös saaneet, nimittäin nyt aikuisina nämä ovat kaikki edelleen myös vanhempieni ystäviä. Vanhemmillani ei ole vaikeuksia saada lumenluontiapua ja kaverimme edustavat nykyään melkoista ammatillista kirjoa, joihin voi ottaa yhteyttä eri tilanteissa.
Lisäbonuksena oli, että murrosiässä olimme tosi paljon kotona, koska siellähän ne meidän kaverimmekin olivat. Eli samaan aion pyrkiä.
Vastavuoroisuutta
Eli jos tapana et lapset kylässä ruokitaan, se tapahtuu sit vastavuoroisesti. Ei minusta kovin reilua jos yhdessä paikassa annetaan ruokaa ja toisessa ei. Siksi me vanhemmat sovimme ruokailuista toistemme kanssaTeinin kaverit ruokitaan
mutta 7 vuotiaan pihakavereita ei ruokitaSiis esim. pojan paras kaveri on busskuljetuksessa
Lainaus:
Miten muuten kuljetusoppilaat teille tulevat? Eikö kuljetus vie lapset omiin koteihinsa? Kuulostaa aika kummalle, et aina teille tulisivat kuljetuksella.
Miten muuten kuljetusoppilaat teille tulevat? Eikö kuljetus vie lapset omiin koteihinsa? Kuulostaa aika kummalle, et aina teille tulisivat kuljetuksella.
asuu niin kaukana.
Tulee monesti meille esim. perjantaisin suoraan koulusta pojan kanssa. Äitinsä sitten hakee illalla kun tulee töistä.
Paljon järkevämpää kuin menisi ensin kotiinsa. Odottaisi sitten äidin tulevan töistä ja sitten ei äiti enää jaksaisikaan ajaa 30km meille kylään ja hakea pois.
Eli tämä suoraan koulustatulo on ainoa keino pojan päästä kylään meille kun äitinsä ei ehdi kuskata edes ja takaisin.
Vähän olisi noloa pitää poika nälissään koko illan.
Mutta toki ymmärrän, että on erilaisia tapoja ja sinä et antaisi lapselle ruokaa. Mutta itse olen pitkien välimatkojen paikasta kotoisin ja kyllä meillä aina lasten kaverit ruokittiin. Ja sama homma on nyt, että äitini on leski ja saa paljon apua niiltä meidän kavereilta, jotka jäivät paikkakunnalle asumaan.
Heille meidän koti oli kuulemma kuin toinen koti.
23
Tuohan on silloin vanhempien kanssa sovittua tuo kyläily. Aivan eri juttu. Täällä muutenkin puhuttu, et pidemmältä tulleille tarjotaan ruoka. Nyt oli puhe, et viereisis ovissa asuville, ei moni tarjoa.Ja aivan varmasti antaisin ruuan jos olisi tuommoinen kyläilysopimus tehty.
Mua alkaa nyppii koko av kun täällä ollaan aina niin kauhean tuomitsevia
Minä noudatan periaatetta, että ruokin meillä olevat kaverit
ja ilokseni olen saanut huomata, että lasteni kavereilla toimitaan samalla tavalla. Meillä menee myös tokaluokkalainen tyttö usein kaverin luokse suoraan koulusta (kaveri asuu koulun vieressä ja me pidemmällä). Kaverin äiti on pienempien sisarusten kanssa kotona ja on luvannut että heille saa mennä. Eskarimme taas menee usein suoraan päiväkodista parhaan kaverinsa kotiin häntä haettaessa, tai vastavuoroisesti tulevat meille. Aina on ruokailut sujunut hyvin - puolin ja toisin.Täytyy myöntää, etten ole tullut edes ajatelleeksi ennen tätä keskustelua, että joitakin vanhempia asia ärsyttää.
Itse ollessani lapsi meillä kotona ruokittiin myös aina kaverit - riippumatta siitä oliko heitä yksi vai yksitoista! Kiitos siitä vanhemmilleni :)
En ruoki
muuta kuin poikkeustapauksissa.Surullinen totuus on, että monella lapsella ei ole kiire kotiin syömään, kun siellä ei ole ruokaa tai tolkussaan olevaa ruuanlaittajaa..:-(
No, en pidä lasten kavereita mitenkään kakaroina
vaan ovat ihan kivoja lapsia ja tervetulleita meille milloin vaan. Ja aina olen tarjonnut syötävää, juotavaa ja välipalaa, siitä ei meidän talous mene konkurssiin. Hyvin usien vielä kehuvat miten himuisen hyvää ruokaa meillä on, ja kaikkea mitä oma äiti ei koskaan tee kuten marjakiisseliä, itsetehtyjä lihapullia tai vastaleivottua pullaa. Ja kun omat laspet on puolestaan heillä, saavat sitten vastaavasti siellä syötävää jos nälkä yllättää. Tämähän ei ole keneltäkään pois, vai mitä.Lapsille ruokaa
Lainaus:
muuta kuin poikkeustapauksissa.
Surullinen totuus on, että monella lapsella ei ole kiire kotiin syömään, kun siellä ei ole ruokaa tai tolkussaan olevaa ruuanlaittajaa..:-(
muuta kuin poikkeustapauksissa.
Surullinen totuus on, että monella lapsella ei ole kiire kotiin syömään, kun siellä ei ole ruokaa tai tolkussaan olevaa ruuanlaittajaa..:-(
No eikö silloin juuri kannattaisi antaa niille lapsille ruokaa, jos tietää ettei kotona ole kaikki kunnossa? Että saavat edes jossain tolkullista syötävää?? Turha niitä lapsia on vielä lisää rangaista kotioloistaan. Varsinkin jos on itsellä varaa pariin lisäperunaan päivässä... Ehkä eri juttu jos lapsia on joka päivä 15 jonossa ja kaikilla olisi kotona sopat odottamassa.
Mun lapsuudessa meillä oli aina naapurin lapsi pöydässä. Niillä oli kotona asiat vähän niin ja näin. Äitini ei olisi kuvitellutkaan heittävänsä lasta pihalle ruokailun ajaksi eikä koskaan ottanut mitään herneitä nenään vaan oli iloinen että lapsi sai kerran päivässä kunnon lämmintä ruokaa.
Tosi moni ei osaa lukea
Kysymys kuului, ruokitteko naapurin kakarat? Ehkä olisi syytä määritellä kuka luokitellaan naapuriksi. Minusta outoa et puhutaan auto kyydeistä jne vaikka kyseessä naapuritNiin en minäkään siis
miellä lapsen kavereita naapurustossa "naapurin kakaroiksi", vaan lapseni ystäviksi, jotka asuvat tässä naapurustossa.Heidän asiansa ovat minunkin asiansa siinä mielessä, että he ovat niitä pieniä ihmisiä, joiden kanssa oma lapseni viettää aikaa ja joista hän pitää. Minulle on myös itsestään selvää, että haluan tietää, keitä nämä naapurin kakarat ovat eli olen kylä pimpottanut ihan vieraiden ihmisten ovea, käynyt esittäytymässä X:n äidiksi ja vähän kysellyt, minkälaisia sääntöjä heillä on esim. kyläilyjen suhteen.
Meillä saa syyödä
Yleensä aina jää vähän ruokaa yli. Siis muutama peruna hiukan kastiketta, tai vähän keittoa jne.Tämä menee meillä koirankuppiin, ellei muita syöjiä ole. Miksi tätä ei siis voisi antaa naapurin lapsille syötäväksi?
Minä en usko siihen, että kenenkään ruokailukulut merkittävästi muuttuvat jos pöydässä istuu ruoka-aikana yksi ylimääräinen suu. Kun ei kuitenkaan tarvi syöttää 24/7
En ruoki.
Se vähän riippuu
yleensä kyllä kaikki menevät ruoka-aikaan omaan kotiinsa syömään, ruuan jälkeen sitten voivat vielä ulkona leikkiä. Samoin koululaiset menee koulusta kotiinsa läksyille ja välipalalle, sen jälkeen sitten kavereille.Toki jos ollaan sovittu pidemmästä kyläilystä vaikka lastenhoitoasiassa, vieraskin lapsi syö meillä.
en ruoki
kerran viikossa kaksi kaveria jotka asuvat kauempana tulevat suoraan koulusta koska menevät yhdessä harrastukseen jonne minä heidät vien. Toisen äiti hakee heidät harkoista ja kuljetta vastavuoroisesti heidät kotiin. Ehkä kerran kuussa yökyläilevät toistensa luona jolloin tietysti Speciaali ruuat. Naapureista huonoja kokemuksia jos kerran tarjoaa ovat aina mankumassa. Lisäksi haluan, että läksyt tehdään heti koulun jälkeen joten en kaipaa ketää oven taakse pimputtelemman ja ihmettelemään eikö ne läksyt jo ole tehty mikset sä jo tuu tee ne vast illalla. Pyynöstäni huolimatta eivät usko kun selitetään joten naapoureille on ehdoton EI.kyllä ruokin jos
ruokaa sattuu olemaan niin paljon että kaverillekin riittää. en ota mitään paineita asiasta. yleensä sitä ruokaa riittää muillekin, koska meillä on pieni perheJos asiat ovat jollakin lapsella tässä jamassa,
asiat eivät hänen elämässään muutu parempaan, jos naapuri joskus tarjoaa särvintä. Oikea tapa on tehdä ls- ilmoitus ja sen jälkeen sosiaaliviranomaiset päättävät kuuluuko lapsi sijoittaa toiseen kotiin elämän sellaista elämää, mitä lapsen kuuluu saada elää.Tällainen ongelmaperheen lapsen satunnainen ruokkiminen vain lykkää ongelman korjaamista.
Lainaus:
Lainaus:
muuta kuin poikkeustapauksissa. Surullinen totuus on, että monella lapsella ei ole kiire kotiin syömään, kun siellä ei ole ruokaa tai tolkussaan olevaa ruuanlaittajaa..:-(
No eikö silloin juuri kannattaisi antaa niille lapsille ruokaa, jos tietää ettei kotona ole kaikki kunnossa? Että saavat edes jossain tolkullista syötävää?? Turha niitä lapsia on vielä lisää rangaista kotioloistaan. Varsinkin jos on itsellä varaa pariin lisäperunaan päivässä... Ehkä eri juttu jos lapsia on joka päivä 15 jonossa ja kaikilla olisi kotona sopat odottamassa. Mun lapsuudessa meillä oli aina naapurin lapsi pöydässä. Niillä oli kotona asiat vähän niin ja näin. Äitini ei olisi kuvitellutkaan heittävänsä lasta pihalle ruokailun ajaksi eikä koskaan ottanut mitään herneitä nenään vaan oli iloinen että lapsi sai kerran päivässä kunnon lämmintä ruokaa. muuta kuin poikkeustapauksissa. Surullinen totuus on, että monella lapsella ei ole kiire kotiin syömään, kun siellä ei ole ruokaa tai tolkussaan olevaa ruuanlaittajaa..:-(
8!
Samaa mieltä olen minä ja kyllä ärsyttää.Ennen ruokkisin, mutta nykyään en.
Ihan härskiä ruinaamista on ja näillä lapseni kavereilla oma lapseni ei saa mitään, vaan ajetaan pois.
Tein stopin, kun tuli hyväksikäytetty olo ja kukaan ei huomioinut vastavuoroisesti lastani.
Kaverit on pihapiiristä.
Huomasin, että kun antaa pikkusormen, niin ne vie koko käden.
meillä näin
Meidän lapsen kaveri saattaa tulla meille päivällä klo 12:00,kukaan ei hae häntä välipalalle,päivälliselle yms ja meille ei ole mitään ilmoitettu yhtään mistään.Yleensä leipää ja mehua olen antanut ja jos tarpeeksi ruokaa niin annan hänellekkin...tämä kaveri saattaa olla meillä 8h ja mminun mielestäni se ei ole minun tehtäväni ruokkia naapureiden lapsia vähistä rahoistani...oma lapseni (ei muutkaan naapurin lapset) ei saa mennä tälle kaverille kylään ja äitiä en tunne ollenkaan muuta kuin ulkonäöltä.Tiedän myös ihmisiä joita oikeasti häiritsee jos oma lapsi syö jossain muualla,ainakin meidän perheessä yhteinen ruokahetki on niin tärkeä että en edes halua että oma lapseni muualla söisi...ja jos säisi niin minulta täytyisi kysyä lupa että osaan kotona toimia meidän ruokien kesken...Jos kavereita on kylässä vain yksi ja meillä on
sellaista ruokaa, josta liikenee useammalle (esim. keittoa, makaronilaatikkoa...), niin silloin voin tarjota kaverillekin ruokaa, mutta jos ruokana on jotain pihvejä tmv. "kappalemääräistä", jota on varattu yksi/ruokailija, niin silloin ilmoitan, että ruokaa ei nyt kaverille riitä. Lapseni kavereiden vanhemmissa ei tiettävästi ole alkoholisteja tmv. ihmisiä, jotka olisivat kykenemättömiä huolehtimaan lastensa perustarpeista, joten voin ihan hyvillä mielin jättää tarjoamatta kavereille ruokaa.Toi mehu teoria oli kiva!
Ovat sitten kaikki lapset oven takana pyytelemässä mehua, siis päivittäin.Eräskin tyttö haki aina pojaltani ruokaa ja sano ettei saa kertoa meille.
Lisäksi poikani salaa varasti pihan kaikille lapsille jäätelöä, kun lapset pyysivät. Tätä jatkui koko kesä.
Törkeää hyväksikäyttöä ja sitten oma lapsi ei ole muille minkäänarvonen, voidaan heitellä miten vain.
Antaisin ruokaa kyllä, jos se olisi vastavuoroista.
Nykyajan lapset on härskejä.
Se joka ei ruoki enään.
Näin meilläkin,
Lainaus:
ja lisäksi usein, kun on kvereita kylässä, alan ihan varta vasten vielä ruoan päälle letunpaistoon... herkutellaan letuilla,hillolla ja kermavaahdolla:) minusta on mukavaa,kun kaverit syö meillä ja viihtyy. ovat kuin kotonaan. sellainen lämmin tunnelma.meillä voi rohkeasti kaverit sanoa,että on nälkä/ jano,minä hoidan pötyä pöytään.
ja lisäksi usein, kun on kvereita kylässä, alan ihan varta vasten vielä ruoan päälle letunpaistoon... herkutellaan letuilla,hillolla ja kermavaahdolla:) minusta on mukavaa,kun kaverit syö meillä ja viihtyy. ovat kuin kotonaan. sellainen lämmin tunnelma.meillä voi rohkeasti kaverit sanoa,että on nälkä/ jano,minä hoidan pötyä pöytään.
minun puolestani voisivat tulla useamminkin lettuilemaan... :)
38, eikö kannattaisi jutella lapsen äidin kanssa?
Tuohan on heitteillejättöä? Minkä ikäinen lapsi on?joo
tietenkin. Ei siitä vaivaa ole.Sitten saattaisiin käskeä kotiin jos olisivat hyvin isoruokaisia ja söisivät kaapit tyhjäksi.
Miksi tällainen on yleensäkään nykyään ongelma?
Itse olen ollut tuossa kyläluutailu iässä kymmenisen vuotta sitten, eikä siihen aikaan tällaisesta asiasta tehty ongelmaa.Toki kun oli sovittu esimerkiksi yökyläilystä (vaikka ihan siinä naapurissa), silloin kaverin luona tarjottiin ruoka koska tällöin kaverin luona pystyttiin valmistautumaan ylimääräiseen ruokailijaan.
Normaali tilanteessa homma meni niin, että kyllä minulta aina kysyttiin haluanko syödä kun oli kylässä (ja samoin meillä kavereiltani), mutta siihen aikaan opetettiin sentään vielä sen verran tapoja että jokaisen paikka siellä ruokapöydän ääressä on ihan siellä kotosalla, joten kieltäydyin kohteliaasti ja joko odotin sivummalla kiltisti tai lähdin ITSE kotiin syömään.
Onko se niin vitun vaikeaa opettaa hiukan tapoja niille nykyajan kakaroillekkin?
Kyllä ruinaavat ruokaa ja herkkuja!
Vuoden verran ruokkisin ja nyt se on loppu. Omani ajetaan aina pihalle tai kotiin, kun perhe syö.En tarjoa enään, koska kukaaan ei anna lapselleni mitään.
Poika ihmettelee, että miksei saa tarjota enään herkkuja muille, niin kysyin että saatko sinä jäätelöä tai ruokaa muualla ja vastaus oli en saa.
Pojan eräs kaveri ruinaa kokoajan ruokaa ja välipalaa.
Huutaa pojan huoneesta, että lihapiirakka ketchupilla, törkeä on.
Vähiten ruokaa ruinaa sellaiset, joilla kotona säännölliset ruoka-ajat.
Ärsyttää, kun tämä yksi lapsi tulee aina nälkäisenä meille, vaikka piti kotona syödä. Äiti sanoi ettei söisi mitään kotona, no meillä söisi vaikka kokoajan.
Tykkäisin tarjota, jos olisi vastavuoroisuutta, mutta sitä ei ole.
Kaikki kaverit ovat naapurista.
Meillä sama juttu, kuin numerolla 40!
Poikani varasti kaikille jäätelöä, koska lapset pyysivät.Mehua jos annoin, niin pyydettiin aina ja uudelleen, kun kerran oli saanut.
Eräs tyttö haki hapankorppua tilauksena pojaltani ja sanoi, ettei meille saa kertoa.
Eniten juuri häiritsee se, että oma poikani ei ole minkään arvoinen, kun hänestä kukaan vieras ei huolehdi.
Meillä on kavereita kylässä päivittäin. Monet ei edes päästä kotiinsa. Naapuri päästi vasta, kun huomasi että on pakko päästää, kun meille ei aina päässytkään mieheni opiskelun vuoksi.
T.45
Meillä myös samaa, että pihalta
isommat lapset käskee pienten lasteni hakea kotoa jätskiä ja karkkia niille jatkuvalla syötöllä!Mutta jos niillä sattuu olemaan karkkipussi tai jätskiä niin ei yhtä karkkia tarjoa lapsilleni koskaan! Törkeää hyväksikäyttöä ja pienempien huijaamista!
Myös tuohon mehun huutelemiseen alkaa hermo mennä! Naapurin tyttö omalta pihaltaankin huutaa minulle, kun olen pihalla, että "mulla on jano, saanko mehua!" Ja oma ovi on hänellä metrin päässä! Kyllä tekis silloin mieli sanoa, että haeppa kuule sieltä omasta kodista sitä mehua, kun se on paljon lähempänä!
Ja toinen on kun koko naapuruston lapset pomppii tossa meidän trampoliinilla ja itse yritän imettää vauvaa sisällä ja kokoajan jatkuvalla syötöllä joku lapsi sieltä trampoliinilta huutelee, että tuo mehua, mulla on jano! Pistää välillä hiukka vihaksi!
Niin ja pihan vanhemmat olettaa, että mulla vastasyntyneen koliikkivauvan äidillä on aikaa ja jaksamista vahtia hirveää lapsilaumaa koko ajan trampoliinilla ja juottaa ja ruokkia heitä samalla! Ja mulla on jo tarpeeksi tekemistä omien lapsien hoitamisessa ja vahtimisessa varsinkin, kun tämä uusin tulokas on hyvin itkuinen ja nukkuu erittäin vähän, joten väsynyt olen jo ihan ilman naapurinlasten vaatimuksiakin!
naapuri ruokintaa
Ennen minäkin ajattelin, että on mukava antaa jotain naposteltavaa, en enää. Naapurin hienostoperheen poika tuli ensimmäistä kertaa pihatouhuihin pojan kaveriksi. lämmin ilma ja poikani huuteli saavatko juotavaa, toki helteellä juoda pitää. En heti vienyt ja naapurin poika käveli ovesta sisään ja meni suoraan jääkaapillemme, totesi vain, että mitäs täältä löytyy. Olin niin ihmeissäni, etten voinut kuin tuijottaa. Olen antanu pojalle jo silloin, kun kavereissa alettiin käymään, säännöt, kenenkään keittiöön ei mennä ilman pyyntöä, toisten ruokailua ei mennä häiritsemään, mitään ei pyydetä, vain jos jano tulee, voi nätisti kysyä saisiko vettä ja kiittää siitäkin. Eräässä kaveriperheessä poika on 2 kertaa pyydetty ruokapöytään, mutta niistäkin on soitettu kotiin ja kysytty. Itselläni on nyt trauma, kun mietin, että kaveri täytyisi vastaavasti ruokkia nyt meillä. Ehkä saan sen toteutettua nyt kun grillausaika alkaa. Eräs poikani kaveri, joka on puolet isompi kuin omani, seisoi vieressäni kun laitoin ruokaa ja kyseli koko ajan koska on valmista. Olin lopulta niin ärsyyntynyt että sanoin, että sitten kun sinä olet kotonasi. Poika totesi vain, ettei hänellä ole mitään kiirettä. Vastaavasti, kun omani oli heillä ruoka-aikaan, söi poika normaalisti ja pojan äiti huuteli meidän pojalle otatko nakin! Siis miksi olla noin törppö?? Jos ei tarjoa kunnon ruokaa, niin nakki on jokseenkin naurettavaa. Poikani kiitti ja kieltäytyi kunniasasta.samaa mieltä mutta...
Itse olen myös antanut lasten kavereille ruokaa, koska eihän ne kirpun annokset paljoa kustanna. Mutta odotan myös tasapuolisuutta kaveriperheeltä, että meidän muksut saa myös heillä syödä.Sitten olen myös huomannu sen että joissakin perheissä ei oikein nuo ruoka-ajat toimi. Myöhällä iltapäivällä leikkimään tuleva lapsi voi sanoa että on aamulla viimeksi syönyt....mitäs tähän sitten voisi tehdä???
Minä en saanut kaverin luona pienenä ruokaa
silloin harvoin kun olin siellä kylässä. Kaveri ruokittiin aina meillä, pidin sitä itsestäänselvyytenä. Meillä oli välimatkaa ainakin 5 km, eli kyllä tämän lapsen vanhemmat tiesivät etten pääse heti kotiin syömään ja sama tietysti toisinpäin. Tämä kaveri oli tosin meillä paljon useammin kuin minä heillä.Meillä ruokitaan lasten kaverit, jos ovat kylässä ja ruokaa
on varattu paljon. Joskus on tilanteita etten tiedä jonkun tulevan kylään ja ruokaa on tehty juuri 5:lle hengelle, niin silloin pahoittelen etten voi tarjota ruokaa. Mutta pääsääntöisesti lasten kaverit voivat syödä meillä, lapsia on 3.Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Olisiko miehesi ottanut sinut jos olisit ollut yhtä lihava kuin nykyään?
- > Mitä syötte/söitte iltapalaksi?
- > Lihonut nainen
- > MIES mielipiteitä tästä kuvasta? (EI!!!!!! NAISILLE!!)
- > Uimahallin uimakoulusta: ovatko vanhemmat siellä altaan reunalla uima-asuissa vai vaatteet päällä?
- > Satutko muistamaan minut ja pitkän vuodatukseni miesystävästäni, josta sitten erosin?
- > Onko menneisyydessäsi sellaista miestä/suhdetta, jota säännöllisesti haikeana muistelet?
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
- > Äideille
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
5.66 m/s