Tiistai 22.5.2012 - Hemminki, Hemmo
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 2.3.2010 15:23  (1/42)

Paljon lapsenne saa viikkorahaa?

Ja lapsen iät?

Onko 5e 7v ja 9v liian suuri summa?

Vastaukset

Vierailija - 2.3.2010 15:32  (2/42)

2€/vko. Lapset 8v ja 11v.

Vierailija - 2.3.2010 15:46  (3/42)

2e vkossa meilläkin

Lapset ovat 7 ja 8.

5 e on minun mielestäni aika paljon, se on 20e/kk. Paljonko ajattelit teini-iässä antaa?

Meillä viikkorahaan sisätyy vielä seuraavat ehdot: huone pidetään perussiistinä, läksyt hoidetaan ja käytös pitäisi olla sellaista kohtuu hyvää. Pieniä kiukutteluja toki sallitaan mutta ei toiseen kohdistuvaa törkeää käytöstä.

Vierailija - 2.3.2010 15:46  (4/42)

2e/vko 10v.

Vierailija - 2.3.2010 15:47  (5/42)

Meillä saa 9 e / 9v

Järkevä ja säästeliäs.

Vierailija - 2.3.2010 15:49  (6/42)

Meillä kolmevuotias saa 2 euroa

mutta joutuu ostamaan sillä kaikki karkit, tarrat yms tosi pienet tyttöjen jutut. Haluaa itse maksaa kassalla.
Kyllä mä nyt kouluikäiselle antaisin jo kympin, eihän tolla kahdella eurolla saa joku 8v paljon mitään!?!

Vierailija - 2.3.2010 15:51  (7/42)

Mihin teillä lapset käyttää tuon viikkorahan?

Meillä kokeiltu viikkorahaa 10 v.llä, mutta se raha menee aina samana päivänä karkkiin, oli se sitten 2 tai 5 euroa.

Siksi olemme päätyneet siihen, että ei anneta viikkorahaa, mutta ostetaan joka perjantai viikonloppunamia, ja joskus viikollakin, samoin kuin nuoremmille sisaruksille.

Vierailija - 2.3.2010 15:57  (8/42)

Mun lapsen ostokset tänä vuonna on 2 pleikkapeliä

(toinen käytetty), toinen uusi ja yksi legopakkaus. Lapsi suunnittelee pitkään yleensä, miettii ja vertailee hintoja. Joskus on ostanut omilla rahoilla karkkia elokuvissa yms käydessään, mutta tää on kenties 1-2 kertaa vuosi. Sen 9e saavan 9 v äiti. Lomilla ostelee kanssa jotain pientä, muuten tosiaan on noi legot johon rahat menee.

Vierailija - 2.3.2010 15:58  (9/42)

ei yhtään, 3v

Vierailija - 2.3.2010 16:01  (10/42)

Meillä...

6v ja 2 euroa. Säästää saamansa muut rahat (esim. isovanhemmilta) ja viikkorahat ja suunnittelee mitä ostaisi. Joskus on sovittu, että tietyn summan säästettyään saa meiltä loput (esim. uuteen polkupyörään, kun halusi kalliimman, kuin mitä olisimme muutoin ostaneet). Toki osa menee joskus karkkiin. lehtiin tai muuhun pikkutavaraan.

Vierailija - 2.3.2010 16:01  (11/42)

14-vuotias saa 15 e/vko

Vierailija - 2.3.2010 16:04  (12/42)

11v saa 15 eur kuukausirahaa ja 14 v saa 20 euroa kuukausirahaa

Itse ostavat näillä karkit ja osan pistävät säästöön. Molemmat esim. uusivat puhelimensa viime vuonna säästörahoilla. Olen yrittänyt opettaa lapsille, että säästetään siihen mitä tarvitaan ja velaksi ei osteta. Tarpeelliset tarvikkeet vanhemmat ostavat ja "ylimääräiset" ostavat sitten omillaan. Hyvin toimii meillä ja ovat oppineet hienosti säännöstelemään rahaa =)

Vierailija - 2.3.2010 16:06  (13/42)

Mihin tämä raha kuluu?

Vierailija - 2.3.2010 16:07  (14/42)

ei mitään

8v ja 6v

Vierailija - 2.3.2010 16:12  (15/42)

meillä 4 ja 6 v

saivat 1€ / viikko, mutta kun vanhemmat aina unohtivat varata kolikoita ja maksaa viikkorahan, niin siirryimme siihen, että lomamatkoilta (teemme pieniä matkoja parin kuukauden välein) lapset saavat käyttöönsä 10 €, jolla saavat ostaa mitä haluavat. Kertaakaan eivät ole koko rahaa käyttäneet, vaan tärkeintä on ollut saada jotain pientä mieluista. Tämä laittaa lapset valitsemaan reissussa, mitä oikeasti haluavat, eivätkä ole joka kaupassa tms. kinuamassa jotain.

Vierailija - 2.3.2010 16:17  (16/42)

Juuri 4 ja 6 täyttäneet,

eivätkä saa mitään. Ehkä sitten kun koulu alkaa, voisi 2 euroa antaa...en tiedä. Mihinkään kun tuon ikäiset ei rahaa tarvitse kun kaiken saa meiltä vanhemmilta. Eikä tuon ikäiset tietenkään missään käy ilman meitä. Synttäri- ym. lahjoiksi saaneet rahat saavat käyttää mihin haluavat (toki katsotaan, että on jotain "järkevää").

Vierailija - 2.3.2010 16:19  (17/42)

13v tyttö

saa elatusmaksunsa tililleen, noin 140e kuukausi. Maksaa sillä vaatteensa, leffassa käynnit yms....ruokaa ei tarvitse maksaa itse.

Vierailija - 2.3.2010 16:24  (18/42)

11v saa 20e/kk.

Vierailija - 2.3.2010 16:40  (19/42)

meillä 10-vuotias ei saa viikkorahaa

Me vanhemmat huolehdimme hänen kaikista tarpeistaan ja ostamme myös karkkipäiväkarkit jne tarpeen mukaan. Lapsi saa isovanhemmiltaan rahaa syntymäpäivinään ja säästää niitä rahoja. joskus saa ostaa jotain pientä niillä rahoilla, vanhempien luvalla.

Vierailija - 17.3.2010 13:41  (20/42)

näin....

meillä 9vuotias saa 5e/viikko.sisältäen joka päivä pienen kotihomman.hän itse hyvin innostunut tästä ja kysyy aina mitä voin tänään tehdä.6v.saa 1euron..hän ei rahasta niin välitä vielä,mutta säästöön laittaa kaikki.9vuotias säästää osan.annamme myös joka kuukausi limsa ja vissypulloista tulleet rahat lasten säästöpossuihin.6v.tuo myös pihalta löytyneen limupullon kotiin,koska tietää,että saa 20centtiä taas lisää possuun.

Vierailija - 17.3.2010 13:43  (21/42)

50 e/kk

15-vuotias.
Maksaa mopon bensat tuosta rahasta.

Vierailija - 17.3.2010 13:45  (22/42)

7-vuotias saa 2 euroa

Tyypillisesti säästää siitä johonkin pieneen leluun. Jos lelu maksaa vähän enemmän, sovitaan että hän säästää puolet ja me tulemme sitten vastaan. Karkkipäivän karkit tarjoaa talo.

Vierailija - 17.3.2010 13:45  (23/42)

Meilla 4 lasta. vanhin jo 18v . eivät saa yhtään, eivät ole koskaan saaneet

ovat ansainneet rahansa ihan oikealla työllä tai sit hyvillä koenumeroilla/todistuksilla tai lahjaksi sukulaisilta.

Vierailija - 28.3.2010 11:19  (24/42)

yleissivistys !

Meillä nuo huoneen siivous, läksyt ja käytös kuuluu "yleissivistykseen". Ei siitä makseta !
Lapset 9v ja 11v

Vierailija - 9.6.2010 18:15  (25/42)

Näin meillä

Meillä viikkorahaa saa sen mukaan millä luokalla on ja sihen 1€ päälle. Eli nuorin 8v eli tokaluokkalainen saa 3€ ja vanhin lukiolainen saa 11€ vko. Välillä avustamme suurempien ostosten kanssa. Lapsetin ymmärtävät eteivät saa mitään 50 euroa viikossa, onhan heitä viisi ja rahaa ei muutenkaan ole paljoa. Heille on heti opetettu että rahoja säästetään eikä tuhlata aina heti kaikkea.
Viikkorahan saamisehtoina on se, että on autellut kotitöissä ja omahuone on siisti ja käytös on ollut perushyvä.

Vierailija - 9.6.2010 18:45  (26/42)

Hyvä kysymys

12 vuotias saa kuukausirahaa 12 euroa
10 vuotias saa kuukausirahaa 8 euroa
6 vuotias ei saa vielä mitään
4 vuotias ei saa mitään

Meillä lapset saavat kaiken vaatteet, herkkuja ja karkkia, ruuan yms kotoa. kuukausiraha käytännön syistä, helpompi kerralla kun jatkuvasti olla kaivelemassa niitä roposia. Rahalla voi käydä leffassa, ostaa karkkia, voi säästää mitä nyt haluavat. Minusta se on ihan tarpeeksi. Jos saisivat enemmän ostaisivat jotain ajattelematta sen kummemin, koska eivät oikeasti tarvitse yhtään mitään tärkeää. Keskusteluissa olemme huomanneet, että se mihin enempi raha menisi olisi lehtiä, leffoja, karkkia, sipsiä, hampurilaisia ja jätskibaaria, joten siitäkään syystä ei enempää.

Vierailija - 9.6.2010 18:51  (27/42)

Ei yhtään

eikä tule saamaankaan, jos se on musta kiinni. Vanhin nyt 7v.

Mä en halua, että mun muksut on tuolla muun porukan mukana ostamassa hillittömiä karkkimättösäkkejä ja energiajuomia välipalaksi. Ihan tarpeeksi näitä nähty. Mun lapset saa rahaa tarpeen mukaan nimeämäänsä kohteeseen.

Vierailija - 9.6.2010 19:15  (28/42)

Mun lapsi saa iän mukaan , nyt 9v 9e.

on saanut 7v eteenpäin. Suurimman osan säästää, joskus ostaa pleikkapelin tai legoja, lomilta joskus jotain pientä. Karkkia yms ei niillä rahoillaan osta. Jokainen lapsi on erilainen, meidän lapsesta on tullut hyvin hintatietoinen, miettii tarkkaan jokaisen ostonsa ( eikä kinua enää meiltäkään :-)

Vierailija - 9.6.2010 21:26  (29/42)

Meillä ei todellakaan ostella mitä sattuu viikkorahoilla

Lainaus:
eikä tule saamaankaan, jos se on musta kiinni. Vanhin nyt 7v. Mä en halua, että mun muksut on tuolla muun porukan mukana ostamassa hillittömiä karkkimättösäkkejä ja energiajuomia välipalaksi. Ihan tarpeeksi näitä nähty. Mun lapset saa rahaa tarpeen mukaan nimeämäänsä kohteeseen.

Lapset ovat 8v ja 6v ja ovat 2v saaneet viikkorahaa 20snt/ikävuosi.
Viikkorahoilla ei saa tehdä mitä haluaa, lasten täytyy sopia meidän vanhempien kanssa, mihin ne käytetään (tähän asti ei ole käytetty juuri mihinkään, muutamaan asusteeseen ja pikkuleluun).

Karkinsyönnistä päättävät meillä aikuiset (ja ostamme myös karkit), joten mitään "hillitöntä" moskaa meillä ei ostella.
Näemme viikkorahan lähinnä tavan opettaa lapsia yleensäkin rahan käsittelyyn (ovat hyvin kiinnostuneita siitä, mitä mikäkin maksaa verrattuna siihen, mitä heillä on; ostaa heidän ei tarvitse huomatakseen tuon).
Toisekseen vkorahanmaksu on hyvää matikkaharjoitusta:-)

Vierailija - 14.8.2010 11:47  (30/42)

Meillä 13v kaksosista

tyttö saa 50 euroa viikossa, poika 2 euroa. Tosin mieheni eli lasten isän mielestä on erittäin epäreilua poikaa kohtaan, että sisko saa noin paljon enemmän rahaa kuin poika, mutta pojan ei tarvitse olla koko ajan ostamassa uusia vaatteita eikä hänen tarvitse ostaa meikkejä tai kuukautissiteitä kuten siskonsa, niin hän ei tarvitse rahaa.

Vierailija - 14.8.2010 11:55  (31/42)

Täh!

Lainaus:
tyttö saa 50 euroa viikossa, poika 2 euroa. Tosin mieheni eli lasten isän mielestä on erittäin epäreilua poikaa kohtaan, että sisko saa noin paljon enemmän rahaa kuin poika, mutta pojan ei tarvitse olla koko ajan ostamassa uusia vaatteita eikä hänen tarvitse ostaa meikkejä tai kuukautissiteitä kuten siskonsa, niin hän ei tarvitse rahaa.

Tämähän ei ole totta, eihän?

Vierailija - 14.8.2010 11:57  (32/42)

11-vuotias

saa tarpeen mukaan.

Vierailija - 14.8.2010 12:05  (33/42)

Meillä tämä asia on polttava

8- ja 7-v. eivät ole tähän asti saaneet viikkorahaa. Vanhemmat ostavat karkkipäivän karkit, leluja taas ei osteta kuin jouluna ja synttäreille. Poikkeuksena puuhakirjat, kynät, tarrat ym. joita hankitaan tarpeen mukaan.

Olemme vielä empineet tuon viikkorahan kanssa, koska emme todellakaan halua lasten ostelevan viikottain tai edes kuukausittain jotain pikkurihkamaa. Pelkään vain, että pieniin leluihin tuo raha kuitenkin kuluisi.

Vierailija - 14.8.2010 12:10  (34/42)

Poika 7 vuotta saa 10e viikkorahaa.

Rahat laittaa säästöön ja hänellä on oma tili minne käy välillä siirtämässä rahoja talteen.

Lisäksi pystyy tienata hieman lisää tekemällä pieniä kotitöitä.

Vierailija - 14.8.2010 12:21  (35/42)

16-vuotias saa kuukausirahan joka on 60 euroa kuussa.

10-vuotias saa 5 euroa viikossa.

Vierailija - 14.8.2010 12:25  (36/42)

Ei mitään

Lapset 9 ja 13. Saavat aika paljon rahaa joulu- ja synttärilahjoina. Mummut palkitsevat koulumenestyksestä. Nämä rahat riittävät hyvinkin koko vuoden ajaksi.

Vierailija - 14.8.2010 12:26  (37/42)

Kuukaudessa 10,- (7 ja 10 v)

Vierailija - 14.8.2010 12:29  (38/42)

Ei saa 9v ollenkaan viikko- tai kuukausirahaa.

Eipä ole sen perään kysellytkään. Omaa rahaa hänellä on muutenkin. Isovanhemmat antaa. Yleensä säästää, minä ostan karkit yms.

Joskus saattaa pyytää, niin toki silloin annan. Esim. leffaan

Vierailija - 14.8.2010 13:46  (39/42)

Viikkoraha

13v tyttö saa 120e, omat lapsilisänsä. On melko säästäväinen.

Vierailija - 14.8.2010 13:56  (40/42)

8v ei saa mitään,

ei ole tullut mieleenkään antaa viikkorahaa. Ei käy yksin kaupassa, joten ei tartte rahaakaan.

Vierailija - 14.8.2010 16:11  (41/42)

Tietenkin se on totta!

Lainaus:
Lainaus:
Tämähän ei ole totta, eihän?

Minun tapoihini ei kuulu valehdella edes näin netissä. Tyttäreni vain tarvitsee enemmän rahaa kuin poikani ja sitäpaitsi tyttäreni on minulle paljon rakkaampi kuin veljensä, koska tyttö on samaa sukupuolta kanssani. T: ap.

Vierailija - 14.8.2010 16:19  (42/42)

ei euroakaan

Lapset 7 ja 9. En anna viikkorahaa. Keräävät panttipulloja ja saavat pitää niistä kertyneet rahat. Joskus viikossa tulee 2e joskus 7e. Tämä opettaa lapset jo pienestä pitäen tekemään töitä rahansa eteen, ja oppivat että mitään ei saa ilmaiseksi. Oppivat myös säästäväisiksi, sillä jos tällä viikolla löytyy pulloja 10eurolla ja ensi viikolla voi tulla vain 2eurolla, niin eivät heti tuhlaa sitä kymppiä.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]