![]() Maanantai 21.5.2012 - Kosti, Konsta, Konstantin
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Helsinkiläislasten vanhemmat, mitä mieltä olette tulevasta kasvisruokapäivästä?
Vastaukset
oikealla
Seuraavaksi puunhalaajat keksivät kieltää autoilun.Haluaisin vastaavasti myös liharuokapäivän. Pelkkää liharuokaa.
kuinkahan paljon tämä vaikuttaa negatiivisesti
seuraavissa kunnallisvaaleissa vihreiden kannatukseen?Hieno homma! Hyvä, että lapsia opetetaan syömään kaikenlaista ruokaa
Loistava juttu!
Hyvä, että lapset oppivat, että kasvisruokakin voi olla oikein koostettuna täyttävää, terveellistä ja herkullista. Onhan koulussa silti liharuokiakin tarjolla neljänä päivänä viikossa!Erinomaista.
Kunhan kasvisruokaan panostetaan sen verran, että siitä välittyvä kuva on positiivinen. Mielestäni ei myöskään olisi tarvetta erikseen korostaa tätä "kasvisruokapäivänä". Ruoka on RUOKAA, vaikkei siinä aina olisikaan lihaa! Tämä on nykypäivän tavisajattelussa ärsyttävin piirre ruokaan liittyen: kuvitellaan, että "oikea ruoka" tarkoittaa aina jotain, missä on lihaa.Tosiasiassa tuo on hirvän kapea, mielikuvitukseton ja valistumaton mielikuva ruoasta. Kun oikeasti niitä proteiineja ja hyviä rasvoja voi saada niin monesta muustakin lähteestä maukkaasti ja terveellisesti. Yksi "kasvisateria" viikossa (!) jokaisen koululaisen ruokavalioon on YKSINOMAAN positiivinen asia - voittehan sitten kotona tarjota sitä liharuokaa vuoden jokaisella aterialla, jos tosiaan niin juntteja (sori) olette.
Kouluissa on jo valmiiksi "kasvisruokia", joita lapset rakastavat: pinaattiletut, ohrapuuro, sosekeitot jne. Nämä nyt tietenkään eivät ole malliesimerkkejä ravintoarvoiltaan oikein kootusta kasvisruoasta, mutta muistuttavat ehkä, ettei kasvisruoka pelkkään herne-maissi-paprikaa ole, kuten kai luulette. Jospa tajuttaisiin laittaa listalle vaikkapa hyvin haudutettua linssikeittoa, hyvin maustettuja tofu- ja soijaruokalajeja, ruokaisia salaatteja ja muutenkin monipuolista "kasvis"ruokaa, niin asenteet vertyisivät...
toivottavasti siitä ei tule pinaattilättypäivää
tai porkkanalättypäivää. kauheimpia kasvisruokia mitä maa päällään kantaa.eikös noita pinaattilettupäiviä ole ollut
samoin vellipäiviä ihan ruokalistan mukaan? Minusta tuo on ihan ok, lapset syö jauhelihaa jo muutenkin jokapäivä.Edelyttäen että kasvisruoka on hyvin toteutettua
ja ravintoarvoiltaan hyvää (omasta kokemuksesta ongelma on usein varsinkin proteiinin puute, joka johtuu lähinnä siitä, että kasviruoka tehdään "väärin" lihattomana liharuokana).Mutta jos kunnollisen ruuan tuottamiseen riittä rahkeita, idea on erittäin hyvä.
Liharuokapäivään vertaaminen on sikäli täysin asurdia ja tuo lähinnä mieleen 5-vuotiaiden tavan perustella ja väitellä: "mä haluun", "en syö, se on pahaa!" (vaikkei ole ikinä maistanut), "tyhmä" ja vielä kerran "NO KU MÄ HALUUUUN".
Lihaa syövät ovat kuitenkin jo määritelmällisesti sekäsyöjiä, joiden ruokavalioon kuuluu sekä kasvis- että liharuoka. Heidän vakaumustaan tai valintaansa vastaan ei siis rikota tarjoamalla ruokaa, joka jo valmiiksi kuuluu heidän ruokavalioonsa.
Paitsi tietysti jos voidaan katsoa, että lapsen oikeuksia jotenkin poljetaan aina, kun tarjotaan ruokaa, jota hän ei nimenomaisesti halunnut. Tuo on kuitenkin aika absurdi ja kasvatuksellisesti arveluttava pointti. Lisäksi lienee itsestäänselvää, ettei kouluruoka voi olla mikään buffetpöytä jo käytännön syistä.
Lisäksi kasvisruokapäivää puoltamaan on löydettävissä eettisiä, käytännöllisiä ja taloudellisia perusteita. Liharuokapäivää puoltamaan näitä ei taas löydy.
Hyvä juttu!
Lihaa pitäisikin syödä nykyistä vähemmän eli ei pakosta ihan joka aterialla. Lihakarjan viljely kuormittaa valtavasti maapalloa. Viljaa/kasviksia ei voi kasvattaa sillä pinta-alalla, jossa on karjaa plus että karjalle kasvatetaan rehua ihmisten viljalle/kasviksille tarkoitetulla maalla. (Plus vielä tietenkin lannat, lannoitteet ja muut.) Sitten kirjoitetaan kuinka vehnän hinta kallistuu ja sitä hätäillään. Yksi ratkaisu olisi esimerkiksi se, että jokainen ihminen korvaa yhden tai kaksi liha-ateriaa viikossa kasvisaterialla. Sekin vähentäisi lihan myyntiä tuntuvasti ja vaihtoehtoisesti lihakarjan kasvatukseen tarvittavaa peltoalaa saisi vehnälle takaisin. Eli hyvä hyvä!Mutta samalla tavalla argumentointi hyväksytään kasvissyöjille?
Lainaus:
Liharuokapäivään vertaaminen on sikäli täysin asurdia ja tuo lähinnä mieleen 5-vuotiaiden tavan perustella ja väitellä: "mä haluun", "en syö, se on pahaa!" (vaikkei ole ikinä maistanut), "tyhmä" ja vielä kerran "NO KU MÄ HALUUUUN".
"Kun mä en haluu", "mä niin tykkään eläimist", "tyhmää", "en mä voi".
Oikeasti olen huolissani myös allergikoista. Miten esim. raaoille ja kypsennetyille kasviksille, juureksille ja vihanneksille allergiselle valmistetaan terveellinen ruoka-annos?
Itselläni on allergiat olleet pahimmillaan siitelpölyaikana sitä luokkaa, että sain oireita koulun höyrytetyistä perunoista. Soijat, pavut, idut, herneet, pähkinät ovat aina kiellettyjen listalla.
Tosiasia on se, että ihminen on sekasyöjä. Mielestäni kannattaisi ennemmin panostaa eettisesti kestävän lähiruoan tuottamiseen, kun pakottamiseen. Jos kasvisruoka olisi hyvää ja ravitsevaa, eivätkö koululaiset sitä jo söisi?
Itse kannattaisin kouluihin myös vähähiilihydraattista päivää kerran viikossa
Silloin energia saataisiin rasvoista ja proteiineistä. Liika hiilihydraatti ei ole ihmiselle terveellistä, joten tällainenkin päivä olisi todella hyväksi, jotta koululaiset oppisivat syömään terveellisesti ja huomaisivat, että vähähiilihydraattinen ruokavalio voi olla maistuvaa ja laadukasta.Tarvittavat kuidut esim. leivästä koululaiset voisivat saada kotona, koska eihän kouluruokailun tulekaan kattaa koko päivän tarpeita.
Hyva juttu!
Toivottavasti tehdaan viela hyvaa ja ravintoarvoltaan hyvaa kasvisruokaa. Hyvaksi lapsille, ymparistolle, lompakolle.Katsoin huvittuneena HS:n keskustelupalstaa aiheesta. Mika hirvea haloo siita etta yhtena paivana viikossa ei saa koulussa syotavakseen lihaa!! Taitaa osalta unohtua etta se on vain yksi ateria paivassa ja lasta on tarkoitus ruokkia kotonakin. Asun ulkomailla jossa kasvissyonti on ihan tavallista ja ilmaisesta kouluruoasta voi vaan haaveilla.
Hyva Helsinki!! Espoo nyt on ihan perassahiihtaja kaikissa uusissa virtauksissa muutenkin. Pakko sanoa vaikka onkin entinen kotikaupunkini.
Mä ainakin urheilin aika tehokkaasti jo koulussa.
Lainaus:
Itse kannattaisin kouluihin myös vähähiilihydraattista päivää kerran viikossa. Silloin energia saataisiin rasvoista ja proteiineistä. Liika hiilihydraatti ei ole ihmiselle terveellistä, joten tällainenkin päivä olisi todella hyväksi, jotta koululaiset oppisivat syömään terveellisesti ja huomaisivat, että vähähiilihydraattinen ruokavalio voi olla maistuvaa ja laadukasta.
Tarvittavat kuidut esim. leivästä koululaiset voisivat saada kotona, koska eihän kouluruokailun tulekaan kattaa koko päivän tarpeita.
Itse kannattaisin kouluihin myös vähähiilihydraattista päivää kerran viikossa. Silloin energia saataisiin rasvoista ja proteiineistä. Liika hiilihydraatti ei ole ihmiselle terveellistä, joten tällainenkin päivä olisi todella hyväksi, jotta koululaiset oppisivat syömään terveellisesti ja huomaisivat, että vähähiilihydraattinen ruokavalio voi olla maistuvaa ja laadukasta.
Tarvittavat kuidut esim. leivästä koululaiset voisivat saada kotona, koska eihän kouluruokailun tulekaan kattaa koko päivän tarpeita.
Kyllä olisi tullut suru puseroon, jos olisi huomannut, ettei koulusta saa hiilaripitoista ruokaa kestolajin treeniä varten. Olis pitänyt joko jättää treeni väliin, tehdä yksin illalla niin, että olisi voinut syödä ensin kotona tai treenata huonosti. Tai sitten ottaa eväät tai syödä muualla tai rytmittää treenit niin, että kun ei saa treeniruokaa, ei ole mitään rankkka ohjelmassa..
En kyllä kannata sellaista ruokavaliota, joka jotenkin rajoittaa oppilaiden elämää. Erilaisten makujen testaaminen taa on ihan ok. Vähähiilarinenkin ruoka on okei, jos siinä on rinnalla riisiä tai pastaa ikään kuin lisukkeena yliopistoruokailuhengessä niille, jotka tarvitsevat hiilarinsa.
Miten niin hyväksytään?
Lainaus:
Mutta samalla tavalla argumentointi hyväksytään kasvissyöjille? "Kun mä en haluu", "mä niin tykkään eläimist", "tyhmää", "en mä voi".
Oikeasti olen huolissani myös allergikoista. Miten esim. raaoille ja kypsennetyille kasviksille, juureksille ja vihanneksille allergiselle valmistetaan terveellinen ruoka-annos?
Itselläni on allergiat olleet pahimmillaan siitelpölyaikana sitä luokkaa, että sain oireita koulun höyrytetyistä perunoista. Soijat, pavut, idut, herneet, pähkinät ovat aina kiellettyjen listalla.
Tosiasia on se, että ihminen on sekasyöjä. Mielestäni kannattaisi ennemmin panostaa eettisesti kestävän lähiruoan tuottamiseen, kun pakottamiseen. Jos kasvisruoka olisi hyvää ja ravitsevaa, eivätkö koululaiset sitä jo söisi?
Lainaus:
Mutta samalla tavalla argumentointi hyväksytään kasvissyöjille? "Kun mä en haluu", "mä niin tykkään eläimist", "tyhmää", "en mä voi".
Totta kai on myös niitä kasvissyöjiä, jotka eivät tykkää lihasta samalla tavalla kuin joku ei tykkää paprikasta. Teoriassa nämä kaksi ovat ihan samalla viivalla hyväksyttävyyden suhteen. En usko, että kukaan tekee tapauseroa ruokapyödässä sen välille, joka sanoo, ettei tykkää vaikkapa sianlihasta ja sen välille, joka sanoo ettei tykkää sipulista - samalla tavalla nirsoja kummatkin. Käytännössä kuitenkin on mahdotonta erottaa nirsot kasvissyöjät "oikeista" kasvissyöjistä, joten kasvisruokaa heille tarjottaman. Se, että nirsotkin saavat kasvisruokaa ei ole hyväksyntä- vaan käytännön erottelukysymys.
Sillä ns. oikealla kasvissyöjällä taas on ruokavalionsa taustalla arvovalinta, johon liittyy muita perusteita kuin makukysymys, esimerkiksi ympäristötekijät, ruuan tuotannon gobaali eettisyys, elävien olentojen kärsimys jne. Lihansyöntiin laitosoloissa, joissa riistan tarjoaminen ei käytännössä ole mahdollista, vastaavia näkemyksiä ei liity.
Kasvisyönnillä on siis minusta jonkinlainen etulyöntiasema tämän suhteen siitä syystä, että se on joko arvovalinta tai makutottumuskysymys, lihansyönti taas vain jälkimmäistä (ainakin minä toivon, että lauseilla "paprika on pahaa" ja "murhaaminen on väärin" on kaikkien mielestä eri painoarvo). Yksilölliset makutottumukset taas eivät voi olla kovin ratkaisevassa roolissa kouluruuan laadinnassa, koska tuolloin ainoa vaihtoehto on laaja buffet, jossa olisi jokaisen lempiruokaa.
Allergikot saavat nykyäänkin oman sopivan ruokansa, joka on usein valmistettu erilaisista raaka-aineista kuin päivän sapuska riippumatta siitä, mitä ruokaa on muille tarjolla. Kyseessä on kasvisruokapäivä, ei myrkytetään allergikot soppatykeistä -päivä, joten miksi tämä muuttuisi?
Ja kyllä, ihmisellä on luontainen mahdollisuus sekasyöntiin; siihen, että syö kasviksia ja lihaa. Sekasyöjän ruokavalioon kuuluu jo määritelmällisesti sekä kasvis, että liharuoka. Jos taas koulu tarjoaa sekä kasvis- että liharuokaa suhteessa 1 kasvis per 4 lihaa, en näe, miten sekäsyönti vaarantuu, varsinkin kun lihaa syövät oppilaat syövät lihaa päivittäin myös kotonaan, jolloin tälle kasvis/lihasyöjälle ei satu tulemaan edes kokonaista kasvisruokapäivää.
Vierastan myös ajatusta siitä, että se, mikä on mahdollista määrittää sen, mikä on oikein.
Eettisesti kestävä lähiruoka taas voi olla sekä kasvis- että liharuokaa, joten tämä ei ole joko-tai-kysymys. Kasvisruokapäivää on mahdollinen sekä nykyisen laitosruuan että eettisen lähituotannon suhteen - kysymys ei poistu näin.
Pakottamisesta taas on tässä hieman puhua, koska kyseessä on ruokalaji, joka kuuluu oppilaan ruokavalioon ja koulun ruokalistahan "pakottaa" oppilaat aina syömään jotakin tiettyä yhtä, mahdollisesti ei juuri heidän makutottumuksiaan vastaavaa ruokaa. Miksi olisi enemmän pakottamista pakottaa oppilaat syömään linssikeittoa, koska listassa lukee niin, kuin nakkikeittoa, koska listassa lukee niin? Kyse on makutottumuksista.
Ottaen huomioon, missä määrin koululaiset (ja muuktin) syövät esimerkiksi mäkin ranskalaisia ja irtokarkkeja, pidän vähän hassuna väitettä siitä, että ihmiset syövät luontaisesti sitä, mikä on hyvää ja ravitsevaa. Pitäisikö koulussa tarjota suklaata, koska koululaiset syövät sitä jo?
Jos taas viittaat siihen, että ruokia, jotka ovat hyviä ja ravitsevia ovat tasan ne, joita koulu nyt tarjoaa, muistuttaisin sellaisista kummallisuuksista kuin kalapuikot (ravitsemusarvot sinne päin jos sitäkään) ja pinaattilettupäivä (koulun kasviruokapäivä jo nyt - ja ihan hyvinhän ne uppoavat, joten kasvisruuan konsepti käytännössä ei koululaiselle töki - ravitsemusarvot vähän sinne päin tässäkin) sekä siitä, että hyviä ja ravitsevia ruokalajeja on huomattavasti enemmän kuin mitä palmia tai muu keskus- tai koulukeittiö voi kerralla valmistaa.
Mutta en kyllä ihan ymmärtänyt tuota kohtaa, joten kerro toki omin sanoin, mitä tarkoitit, jos ymmärsin hirveän väärin. :)
Ja muiden väärinkäsitysten välttämiseksi: olen itse sekäsyöjä, joka pitää erityisesti lohesta, kuhasta, lahnasta ja kanasta.
Minä en tajua näitä pointteja
Itse usein lihaa syövänä sekasyöjänä koen, ettei lihansyönti todellakaan ole sen "huonompi" vaihtoehto kuin kasvissyöntikään. Missä vaiheessa tässä niin kävi että kaikkien tulisi olla kasvissyöjiä/kieltäytyä punaisesta lihasta?? Sekasyöjien syrjiminen on arkipäivää etenkin näissä keskusteluissa, ärsyttävää. Kasvissyöjillä on kova tarve päteä valinnoillaan ja olla ns. älykkäämpi osapuoli, mutta MUIDEN IHMISTEN VALINNAT EIVÄT KUULU TEILLE. Voisitteko opetella kunnioittamaan toisia ihmisiä, myös niitä jotka eivät ole samaa mieltä kanssanne? Itsehän jokapaikassa vaaditte oman ruokavalionne/ideologianne kunnioittamista!Toinen asia mikä ei mene paksuun kallooni, on tämä "urheileva nuorukainen"-vouhkaus. Eli otetaan joku ääriesimerkki liikuntaa paljon harrastavasta (poika)lapsesta ja säälitään sitten häntä "kun ei se lapsi pärjää kunnolla ilman hiilari/liha/kalapihvi-pitoista ruokaa" jne. Hei haloo!! LOUNAS ON VAIN YKSI PÄIVÄN 3-5 ATERIASTA!! Sillä ei kuulukaan tyydyttää edes puolia päivän proteiini/hiilaritarpeesta eikä ole koulun tehtävä syöttää "urheilijaa" kuin porsasta- edes silloin, kun tällä on kisat samana päivänä!! Raivostuttavaa että osa vanhemmista olettaa koulun kantavan vastuun ravitsemuksestakin; mihin katosi oma vastuu ja siitä huolehtiminen, että lapsi saa oikeanlaista ruokaa myös kotona??
Mä en tajua tätä vouhotusta koko asiasta!
Vuosia kouluissa on tarjottu mm. niitä pinaattilettuja. Se ei ole nostanut mitään myrskyä aiemmin, mutta nyt kun joku keksi "laputtaa" nuo samat ruuat kasvisruokapäivälle, alkoi mieletön vouhkaaminen!Nettipalstat pursuaa aivan käsittämättömän typeriä (sori vaan) kommentteja viherpiipertäjistä ja jopa terroristeista. Ihan oikeasti, siis todella oikeasti: mitä ihmeen haittaa on syödä esim. kerran viikossa lihatonta ruokaa?
Syöttekö te kaikki fanaatikot ihan jokainen päivä kotonanne lihaa? Ette kalaa tai kasviksia?
Kala on lihaa.
Hyvä säästökohde, ja oppiipahan lapset jossain syömään kasviksia.
En tykkää. Koulussa pitäisi tarjota kunnollista ruokaa
ei mitään pelkkiä kasviksia. Niitä voi jokainen syödä kotonaankin mielin määrin. En jaksaisi itsekään pelkällä kasvislounaalla koko työpäivää.Isommilla lapsilla koulupäivien pituudet ovat jo usein 7 tuntisia.
Sitä paitsi kasvisruokapäivästä voi allergikolle tulla tosi suppean ruuan päivä.
Jos et tajua, niin annapa minä selitän!
Lainaus:
Itse usein lihaa syövänä sekasyöjänä koen, ettei lihansyönti todellakaan ole sen "huonompi" vaihtoehto kuin kasvissyöntikään. Missä vaiheessa tässä niin kävi että kaikkien tulisi olla kasvissyöjiä/kieltäytyä punaisesta lihasta?? Sekasyöjien syrjiminen on arkipäivää etenkin näissä keskusteluissa, ärsyttävää. Kasvissyöjillä on kova tarve päteä valinnoillaan ja olla ns. älykkäämpi osapuoli, mutta MUIDEN IHMISTEN VALINNAT EIVÄT KUULU TEILLE. Voisitteko opetella kunnioittamaan toisia ihmisiä, myös niitä jotka eivät ole samaa mieltä kanssanne? Itsehän jokapaikassa vaaditte oman ruokavalionne/ideologianne kunnioittamista!
Toinen asia mikä ei mene paksuun kallooni, on tämä "urheileva nuorukainen"-vouhkaus. Eli otetaan joku ääriesimerkki liikuntaa paljon harrastavasta (poika)lapsesta ja säälitään sitten häntä "kun ei se lapsi pärjää kunnolla ilman hiilari/liha/kalapihvi-pitoista ruokaa" jne. Hei haloo!! LOUNAS ON VAIN YKSI PÄIVÄN 3-5 ATERIASTA!! Sillä ei kuulukaan tyydyttää edes puolia päivän proteiini/hiilaritarpeesta eikä ole koulun tehtävä syöttää "urheilijaa" kuin porsasta- edes silloin, kun tällä on kisat samana päivänä!! Raivostuttavaa että osa vanhemmista olettaa koulun kantavan vastuun ravitsemuksestakin; mihin katosi oma vastuu ja siitä huolehtiminen, että lapsi saa oikeanlaista ruokaa myös kotona??
Itse usein lihaa syövänä sekasyöjänä koen, ettei lihansyönti todellakaan ole sen "huonompi" vaihtoehto kuin kasvissyöntikään. Missä vaiheessa tässä niin kävi että kaikkien tulisi olla kasvissyöjiä/kieltäytyä punaisesta lihasta?? Sekasyöjien syrjiminen on arkipäivää etenkin näissä keskusteluissa, ärsyttävää. Kasvissyöjillä on kova tarve päteä valinnoillaan ja olla ns. älykkäämpi osapuoli, mutta MUIDEN IHMISTEN VALINNAT EIVÄT KUULU TEILLE. Voisitteko opetella kunnioittamaan toisia ihmisiä, myös niitä jotka eivät ole samaa mieltä kanssanne? Itsehän jokapaikassa vaaditte oman ruokavalionne/ideologianne kunnioittamista!
Toinen asia mikä ei mene paksuun kallooni, on tämä "urheileva nuorukainen"-vouhkaus. Eli otetaan joku ääriesimerkki liikuntaa paljon harrastavasta (poika)lapsesta ja säälitään sitten häntä "kun ei se lapsi pärjää kunnolla ilman hiilari/liha/kalapihvi-pitoista ruokaa" jne. Hei haloo!! LOUNAS ON VAIN YKSI PÄIVÄN 3-5 ATERIASTA!! Sillä ei kuulukaan tyydyttää edes puolia päivän proteiini/hiilaritarpeesta eikä ole koulun tehtävä syöttää "urheilijaa" kuin porsasta- edes silloin, kun tällä on kisat samana päivänä!! Raivostuttavaa että osa vanhemmista olettaa koulun kantavan vastuun ravitsemuksestakin; mihin katosi oma vastuu ja siitä huolehtiminen, että lapsi saa oikeanlaista ruokaa myös kotona??
Eihän siinä lihan syömisessä noin niinku muuten olisi mitään vikaa, mutta kun siinä on! Esim.
- liha on kaksinkertaisesti tuotettua ruokaa, joten siihen, että me rikkaat länsimaalaiset syömme lihaa joka ikisellä aterialla, ehkäpä vielä eri lihoja, kuluu aika paljon maapallon rajallisia resursseja
- lihatalous on suurin kasvihuonepäästöjen tuottaja
- nykyisellään tehomaatalous tuottaa eläimille tarpeetonta kärsimystä vain sen takia, että ihmiset saisivat enemmän lihaa halvemmalla.
Itse olen kasvissyöjä, mutta en ole sitä mieltä, etteikö lihaa saisi syödä ollenkaan, vaan sen pitäisi olla huomattavasti kalliimpaa, jotta sitä ei syötäisi niin paljon, koska taasen tämä maapallo, jolla meidän pitäisi elää vielä jatkossakin, ei kestä nykyistä menoa. Ympäristö kun ei valitettavasti ole mikään absurdi asia, vaan ihan konkreettinen paikka, jossa asuvat muutkin kuin puunhalaajat, ja kun se tuhotaan, sitä on vaikeaa saada takaisin.
Jos nämä argumentit eivät kuulosta sinun mielestäsi valideilta, niin olisipa kiva tietää miksi!
Sulla ei taida oikein olla käsitystä
Lainaus:
ei mitään pelkkiä kasviksia. Niitä voi jokainen syödä kotonaankin mielin määrin. En jaksaisi itsekään pelkällä kasvislounaalla koko työpäivää.
Isommilla lapsilla koulupäivien pituudet ovat jo usein 7 tuntisia.
Sitä paitsi kasvisruokapäivästä voi allergikolle tulla tosi suppean ruuan päivä.
ei mitään pelkkiä kasviksia. Niitä voi jokainen syödä kotonaankin mielin määrin. En jaksaisi itsekään pelkällä kasvislounaalla koko työpäivää.
siitä, mikä ruuassa on se ainesosa, jolla "jaksaa? No, voin kertoo, että se on proteiini, ja se ei ole sellainen asia, joka esiintyy ainoastaan lihassa, vaan sitä on myös kasviksissa. Millä sä luulet, että me kasvissyöjät "jaksetaan" koko päivä? Paras proteiininlähde kasvisruokaan tulee esim. palkokasveista.
Onpa olemattomasta taas nostettu kohu
Ja joku virkamies taas tehnyt itsensä tarpeelliseski valmistelemalla päätöksen, että kouluissa voiskin olla kasvisruokaa... Haloo, ainahan kouluissa on ollut kasvisruokapäiviä, eikä sitä ole aiemmin mitenkään erikseen toitotettu.Toivottavasti sitten tarjolla on laadukkaista kotimaisista aineksista tehtyä, kunnollista ja hyvänmakuista ruokaa. Vai onko tämä vain säästökohde? Pelkäänpä, että lopputuloksena tilataan puoli-ilmaista porkkanaa ja perunaa Puolasta ja höyrytetään ne. Ei laiteta mausteita. Sitähän se kouluruoka nykyisin on.
T. Ope, joka ei enää syö kouluruokaa kuultuaan, että perunat tulevat Puolasta
Loistavaa!
vastaan, vaikka olenkin ex-helsinkiläinen. Toivoisin samaa tänne Espoon puolelle.Toivottavasti kasvisruokapäivän ruoka on laadukasta ja hyvää!
Kauhea vaahtoaminen, vaikka "kasvisruokapäiviä" on ollut kouluissa iät ajat.
Aivan käsittämätöntä!
Itse kasviruokaa vastaan mulla ei ole mitään, mutta vaihtoehdottomuutta on! Kouluissa on neljänä päivänä viikossa siis sekä liha- että kasvisvaihtoehto, yksi päivä viikossa on vaihtoehdoton. Vastustan kaikenlaista pakottamista ja vaihtoehtojen puutetta. Eipä tule mieleen muuta, kun Hitlerin pakollinen kasvispäivä kerran viikossa Saksassa silloin aikoinaan...Monet huippu-urheilijat on kasvissyöjiä
Mitenkähän ne "jaksaa"? Esim. yksi Carl Lewisin parhaista kausista oli sellainen, että mies oli vegaani. Toki ne voi vetää kaikenlaisia mömmöjä lisäksi, mutta niin vetää muutkin kilpailijat. Kummasti vaan kasviksillakin töppönen nousee.:DDDDDDDDDDDd
Lainaus:
Itse kasviruokaa vastaan mulla ei ole mitään, mutta vaihtoehdottomuutta on! Kouluissa on neljänä päivänä viikossa siis sekä liha- että kasvisvaihtoehto, yksi päivä viikossa on vaihtoehdoton. Vastustan kaikenlaista pakottamista ja vaihtoehtojen puutetta. Eipä tule mieleen muuta, kun Hitlerin pakollinen kasvispäivä kerran viikossa Saksassa silloin aikoinaan...
Itse kasviruokaa vastaan mulla ei ole mitään, mutta vaihtoehdottomuutta on! Kouluissa on neljänä päivänä viikossa siis sekä liha- että kasvisvaihtoehto, yksi päivä viikossa on vaihtoehdoton. Vastustan kaikenlaista pakottamista ja vaihtoehtojen puutetta. Eipä tule mieleen muuta, kun Hitlerin pakollinen kasvispäivä kerran viikossa Saksassa silloin aikoinaan...
Ei voi olla totta. Ja Goodwiniin lain mukaan tämä keskustelu on nyt sitten tässä :).
Mistähän syystä hernekeitossakin on aina lihaa mukana?
Ettei vaan ihan sen takia, ettei pelkillä herneillä kukaan jaksa.Lainaus:
siitä, mikä ruuassa on se ainesosa, jolla "jaksaa? No, voin kertoo, että se on proteiini, ja se ei ole sellainen asia, joka esiintyy ainoastaan lihassa, vaan sitä on myös kasviksissa. Millä sä luulet, että me kasvissyöjät "jaksetaan" koko päivä? Paras proteiininlähde kasvisruokaan tulee esim. palkokasveista.
Lainaus:
Tulepa katsomaan,
Lainaus:
Ettei vaan ihan sen takia, ettei pelkillä herneillä kukaan jaksa.
Ettei vaan ihan sen takia, ettei pelkillä herneillä kukaan jaksa.
Lainaus:
Lainaus:
onko meidän hernekeitoss lihaa! Ei muuten ole!
Oikeasti, jos sä argumentoit tuollaisilla heitoilla, niin sanoisin, että perustiedot on heikot. Kysypä vaikka omilta vanhemmiltasi, oliko seidän lapsuudessaan hernekeitossa lihaa, koska todennäköisesti ei ollut. Perinteisesti hernekeitto keitetään läskin tai luun kanssa, mutta käsittääkseni tuo jauhelihan lisääminen on aika uusi käytäntö. Hernekeittohan on vanha paastoruoka, ei siihen ole senkään takia laitettu lihaa.
Yritäpä nyt jollain paremmalla argumentilla, jooko!
Äh, taas tuosta viestistä katosi loppuosa!
Piti vielä sanoa se, että minä ainakin jaksan hienosti kasvisruualla, samoin mieheni sekä kaikki kasvissyöjäystäväni.Paljasta nyt, että olet provoilija, jooko, et voi oikeasti olla noin tietämätön!
Helsingissä on joka päivä kasvisvaihtoehto nytkin
Saako sen valita kuka tahansa, vai pitääkö ilmoittautua kasvissyöjäksi? Meillä aikanaan koulussa kasvisruuan sai vain ne, joilla oli siihen lupalappu kotoa. Ja jopa meidän työpaikkaruokalassa pitää siirtyä kokonaan kasvissyöjäksi, että saa ottaa kasvisruokaa!Alkuperäiseen kysymykseen, vaikken ole helsinkiläinen: hyvä ajatus.
Samat sanat!
Lainaus:
Vuosia kouluissa on tarjottu mm. niitä pinaattilettuja. Se ei ole nostanut mitään myrskyä aiemmin, mutta nyt kun joku keksi "laputtaa" nuo samat ruuat kasvisruokapäivälle, alkoi mieletön vouhkaaminen! Nettipalstat pursuaa aivan käsittämättömän typeriä (sori vaan) kommentteja viherpiipertäjistä ja jopa terroristeista. Ihan oikeasti, siis todella oikeasti: mitä ihmeen haittaa on syödä esim. kerran viikossa lihatonta ruokaa? Syöttekö te kaikki fanaatikot ihan jokainen päivä kotonanne lihaa? Ette kalaa tai kasviksia?
Vuosia kouluissa on tarjottu mm. niitä pinaattilettuja. Se ei ole nostanut mitään myrskyä aiemmin, mutta nyt kun joku keksi "laputtaa" nuo samat ruuat kasvisruokapäivälle, alkoi mieletön vouhkaaminen! Nettipalstat pursuaa aivan käsittämättömän typeriä (sori vaan) kommentteja viherpiipertäjistä ja jopa terroristeista. Ihan oikeasti, siis todella oikeasti: mitä ihmeen haittaa on syödä esim. kerran viikossa lihatonta ruokaa? Syöttekö te kaikki fanaatikot ihan jokainen päivä kotonanne lihaa? Ette kalaa tai kasviksia?
Todellakin hämmästyin kun huomasin mikä haloo tästä on noussut!! Käsittämätöntä?!
No, eipä tuo meitä ole mitenkään hetkauttanut, lapset ovat tottuneet syömään kasvisruokaa koulussa ( ja kotona) koska eivät syö sianlihaa.
huh
Minä sekaruuan syöjä olen hyvin hämmentynyt tästä kohusta. :OSehän luulisi olevan kaikkien tiedossa, että maailman lihantuotanto on suurimpia tekijöitä ilmastonmuutoksessa. Onko kukaan ajatellut mikä määrä viljelysalaa menee lihakarjan ravinnon tuottamiseen? Meidän yhteinen maapallomme ei kestä sitä, että kaikki syövät lihaa joka päivä. Lihan syöntiä tuleekin meidän kaikkien pyrkiä VÄHENTÄMÄÄN. Tästä on puhuttu jo pitkään.
Hieno veto ottaa tämä tulevaisuuden kannalta tärkeä asia asia esiin kouluruokailussa. Nuoriin vaikuttamalla saavutetaan eniten. Keski-ikäiset salaatinsyöjille naureskelevat lihansyöjät on menetetty sukupolvi.
Eli minä sekasyöjänä liputan täysillä tällaisen suuntausten puolesta. Toivottavasti tällaista kokeiltaisiin myös työpaikkaruokaloissa. Eduskunnan kuppila voisi näyttää mallia! Ollaan itseasiassa mietitty ihan meidän perheessä, että pidettäisiinkö aina yksi kasvisruokapäivä viikossa.
Kasvisruoka on sitä paitsi kunnolla ja ajatuksella valmistettuna HYVÄÄ.
Mulle on ihan sama,
mutta nousee mieleen vain yksi kysymys. Eli aletaanko kasvispäivää pitämään siksi, että saataisiin kustannuksia vielä entistäkin alemmaksi? Kasvispäivä ei nimittäin varmastikaan tule olemaan mikään ihmeellinen makuelämys, eiköhän siellä ole ne pinaattilätyt yms. sitten tarjolla, jolloin se kallis liha voidaan hyvillä mielin jättää pois ja kustannukset vähenee.Onhan nytkin jo ihme jos kastikkeen mukana saa lautaselleen enemmän kuin yhden lihapalan, kalapullat ei ole kalaa nähnytkään jne. Ravintoarvot näissä ruuissa on suoraan sanoen ihan pyllystä.
Mitäpä ei tehtäis säästämisen toivossa..
Saat kasvissyöjän täyden
Lainaus:
Minä sekaruuan syöjä olen hyvin hämmentynyt tästä kohusta. :O
Sehän luulisi olevan kaikkien tiedossa, että maailman lihantuotanto on suurimpia tekijöitä ilmastonmuutoksessa. Onko kukaan ajatellut mikä määrä viljelysalaa menee lihakarjan ravinnon tuottamiseen? Meidän yhteinen maapallomme ei kestä sitä, että kaikki syövät lihaa joka päivä. Lihan syöntiä tuleekin meidän kaikkien pyrkiä VÄHENTÄMÄÄN. Tästä on puhuttu jo pitkään.
Hieno veto ottaa tämä tulevaisuuden kannalta tärkeä asia asia esiin kouluruokailussa. Nuoriin vaikuttamalla saavutetaan eniten. Keski-ikäiset salaatinsyöjille naureskelevat lihansyöjät on menetetty sukupolvi.
Eli minä sekasyöjänä liputan täysillä tällaisen suuntausten puolesta. Toivottavasti tällaista kokeiltaisiin myös työpaikkaruokaloissa. Eduskunnan kuppila voisi näyttää mallia! Ollaan itseasiassa mietitty ihan meidän perheessä, että pidettäisiinkö aina yksi kasvisruokapäivä viikossa.
Minä sekaruuan syöjä olen hyvin hämmentynyt tästä kohusta. :O
Sehän luulisi olevan kaikkien tiedossa, että maailman lihantuotanto on suurimpia tekijöitä ilmastonmuutoksessa. Onko kukaan ajatellut mikä määrä viljelysalaa menee lihakarjan ravinnon tuottamiseen? Meidän yhteinen maapallomme ei kestä sitä, että kaikki syövät lihaa joka päivä. Lihan syöntiä tuleekin meidän kaikkien pyrkiä VÄHENTÄMÄÄN. Tästä on puhuttu jo pitkään.
kunnioituksen ja kompin!
Helsinki säästää kaikesta, se ei ole uutta. :-/
Nykyisinkin kouluruoka on enimmäkseen surkeaa einestä ja kastikkeesta saa yleensä lihapaloja todella etsiä.Kasvavat nuoret tarvitsevaat lihaa, siis oikeaa lihaa, ei mitään rasvaisia ja friteerattuja kananpaloja. Mutta siitähän päättäjät vähät välittävät.
Mutta oletko ajatellut,
Lainaus:
Nykyisinkin kouluruoka on enimmäkseen surkeaa einestä ja kastikkeesta saa yleensä lihapaloja todella etsiä.
Kasvavat nuoret tarvitsevaat lihaa, siis oikeaa lihaa, ei mitään rasvaisia ja friteerattuja kananpaloja. Mutta siitähän päättäjät vähät välittävät.
Nykyisinkin kouluruoka on enimmäkseen surkeaa einestä ja kastikkeesta saa yleensä lihapaloja todella etsiä.
Kasvavat nuoret tarvitsevaat lihaa, siis oikeaa lihaa, ei mitään rasvaisia ja friteerattuja kananpaloja. Mutta siitähän päättäjät vähät välittävät.
että vähemmällä rahalla on mahdollista tehdä laadukkaampaa kasvisruokaa. Laatulihaa ei saa halvalla, mutta esimerkiksi linssit ovat erittäin terveellisiä sekä edullisia!
Eihän se ole edes mikään uusi asia!
koulujen 5 viikon ruokalistassa on kolmena viikkona jo kasvisruokapäivä (pinaattiletut yms), eli muutos olisi 2 päivää nykymenoon verrattuna.Ja joo, kannatan. Olen kysellyt tutuilta kouluikäisiltä, ja vaan pari on vastustanut, muut kannattaneet.
en jaksa lukea koko ketjua mutta toivon joltain vastausta tähän:
kun täällä panikoidaan siitä, että kasvisruokavalio ei ole yhtä terveellistä kuin liha lapsille, niin tiedättekö te mitä se liha kouluissa on? Jauhomakkaraa ja halvinta mahdollista jauhelihaa. Kukkakaalikastike on tasan varmasti terveellisempää. Jos mulla olisi lapsia koulussa, en edes antaisi heidän koskea siihen "lihaan".Turha
näille vatipäille on mtn yrittää selittää! Onhan se nyt paljon tärkeämpää että meidän pikku-pekka saa ne kolme lihapalleroaan. Sitä paitti koko ilmastonmuutos on vaan hassujen setien keksimää höpinää. Ku nytkin on pakkasta. nih.Jossain oli laskelma, että kasvisruokapäivä EI säästä rahaa
eli säästöistä ei ole kyse.Lihantuotanto on yksi suurimpia kasvihuonekaasujen ym. tuottajia maailmassa. Suomalaiset myös yleisesti ottaen syövät aivan liian vähän kasviksia, joka on monen kohdalla asennekysymys (näkyy tässäkin keskustelussa). Kasvisruokapäivä kerran viikossa olisi kannanotto näihin - liha ei ole välttämätön osa jokaista ateriaa.
Siksi toisekseen, kouluissa on tosiaan jo niitä kasvisruokapäiviä 3 kpl/5 viikkoa. Teistä olisi siis kammottavaa jos tarjolla olisi näiden lisäksi esim. spagetti ja lihaton tomaattikastike ja linssikeitto?
-sekasyöjä, jonka perheessä syödään 1-3 liha-ateriaa viikossa.
linssit on pahoja
ennemmin jauhomakkaraa kuin linssejäjos multa kysytään.
mä en tykkää tästä muutoksesta ja tulen kyllä valittamaan asiasta eteenpäin
Ai kun sinusta linssit on pahoja, niin on kaikista muistakin :D
Mahtava logiikka!Ja ne linssit oli vaan esimerkki. Ruoka voisi olla myös lihaton hernekeitto ja lihaton chili con carne tai sitetn jotain ihan muuta.
Lainaus:
ennemmin jauhomakkaraa kuin linssejä
jos multa kysytään.
ennemmin jauhomakkaraa kuin linssejä
jos multa kysytään.
Mitä
Aikooko helsinki siis lopettaa kasvisruoan tarjoilun neljänä päivänä viikossa ja tarjota sitä vain kasvisruokapäivänä? Pöyristyttävää, pitäisi kasvissyöjillekin olla mahdollisuus syödä ruokavalionsa mukaisesti. Palveluja huononnetaan.Kun nyt kerran kysyt,
En ottaisi ehdottamaasi ruokaa työpaikkaruokalassa mitenkään. Eihän tuo edes ole mitään ruokaa! Spagetin kanssa pitää kyllä olla muutakin kuin pelkkä tomaattikastike ( mitä muuten ketsuppikin on). Söisitkö todella itse pelkkää spagettia ketsupin kanssa vai vielä kutsut sitä täysipainoiseksi ruuaksi?Lapset ovat sentään kasvuiässä, aikuinen pärjää tarvittaessa huonommillakin eväillä.
Lainaus:
eli säästöistä ei ole kyse.
Lihantuotanto on yksi suurimpia kasvihuonekaasujen ym. tuottajia maailmassa. Suomalaiset myös yleisesti ottaen syövät aivan liian vähän kasviksia, joka on monen kohdalla asennekysymys (näkyy tässäkin keskustelussa). Kasvisruokapäivä kerran viikossa olisi kannanotto näihin - liha ei ole välttämätön osa jokaista ateriaa.
Siksi toisekseen, kouluissa on tosiaan jo niitä kasvisruokapäiviä 3 kpl/5 viikkoa. Teistä olisi siis kammottavaa jos tarjolla olisi näiden lisäksi esim. spagetti ja lihaton tomaattikastike ja linssikeitto?
eli säästöistä ei ole kyse.
Lihantuotanto on yksi suurimpia kasvihuonekaasujen ym. tuottajia maailmassa. Suomalaiset myös yleisesti ottaen syövät aivan liian vähän kasviksia, joka on monen kohdalla asennekysymys (näkyy tässäkin keskustelussa). Kasvisruokapäivä kerran viikossa olisi kannanotto näihin - liha ei ole välttämätön osa jokaista ateriaa.
45 minulta tiettävästi kysyttiin tässä mielipidettä
syö sinä vaan linssejäsi ihan vapaasti, minä ja perheeni syömme lihaa ja makkaroita vastakinMahtavaa!
Lainaus:
kannatan pakollista kasvisruokaa ihan kaikille päiville!
Meillä on useinkin spagettia ja tomaattikastiketta
ja kyllä se on ihan kunnon ruokaa ja nälkä pysyy poissa hyvin. Tiesitkö että tomaattikastikkeseen tulee muutakin kuin tomaattia eikä se _todellakaan_ vastaa ketsuppia ?Lainaus:
En ottaisi ehdottamaasi ruokaa työpaikkaruokalassa mitenkään. Eihän tuo edes ole mitään ruokaa! Spagetin kanssa pitää kyllä olla muutakin kuin pelkkä tomaattikastike ( mitä muuten ketsuppikin on). Söisitkö todella itse pelkkää spagettia ketsupin kanssa vai vielä kutsut sitä täysipainoiseksi ruuaksi?
Lapset ovat sentään kasvuiässä, aikuinen pärjää tarvittaessa huonommillakin eväillä.
En ottaisi ehdottamaasi ruokaa työpaikkaruokalassa mitenkään. Eihän tuo edes ole mitään ruokaa! Spagetin kanssa pitää kyllä olla muutakin kuin pelkkä tomaattikastike ( mitä muuten ketsuppikin on). Söisitkö todella itse pelkkää spagettia ketsupin kanssa vai vielä kutsut sitä täysipainoiseksi ruuaksi?
Lapset ovat sentään kasvuiässä, aikuinen pärjää tarvittaessa huonommillakin eväillä.
Sen kun syötte
mutta oletko varma että lapsesi eivät söisi linssejä jos niitä heille tarjottaisiin vaikka siellä koulussa? Oletko varma että he pitävät vain samoista ruuista kuin sinä?Lainaus:
syö sinä vaan linssejäsi ihan vapaasti, minä ja perheeni syömme lihaa ja makkaroita vastakin
syö sinä vaan linssejäsi ihan vapaasti, minä ja perheeni syömme lihaa ja makkaroita vastakin
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Kertokaapa teknisesti lahjakkaat, mitä teen väärin. Yritän ladata kuvia kamerasta tietokoneelle
- > Onko ihminen huora jos hän deittailee varattua?
- > Mikä vaivaa 2v. 9kk poikaani?
- > MIES mielipiteitä tästä kuvasta? (EI!!!!!! NAISILLE!!)
- > Mitä kamalaa päälläsion nyt?
- > Ministerin vastuu?
- > Mitä tekisit tässä tilanteessa (2v lapsen nukkumaan menemisestä)
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
- > Äideille
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
5.66 m/s