![]() Maanantai 21.5.2012 - Kosti, Konsta, Konstantin
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Osasitko lukea kun aloitit koulun?
Näistä nykykersoista suurin osa näyttää osaavan lukea kouluun mennessään. osasitko sinä?Minä en osannut lukea enkä laskea kun ekaluokan aloitin. Lukemaan en meinannut millään oppia ja jouduin käymään tukiopetuksessa. vanhempani pelkäs että joudun apukouluun. Lopulta opin lukemaan. En tieda oliko mulla joku lukihäirio tms mutta kielet on aina tuottaneet vaikeuksia.
Laskeminen sujui hyvin ja olinkin luokan parhaimpia laskijoita vaikken lukea osannutkaan.
Vastaukset
En osannut
en käynyt eskasrissa tai tarhassa
ihan kotona olin.ap.
en osannut
1lk:n jouluna luin jo sujuvasti.Osasin.
Opin lukemaan 4-vuotiaana ja luin ekaluokkalaisena jo aika paljon kaikenlaista. Tavuhommat tuntuivat silloin ekalla jotenkin kamalan turhauttavilta, vaikka näin vanhempana niiden merkityksen tietysti ymmärtää.osasin
opin itse, kun kuuntelin veljeni oppeja. Tiedähäntä, vaikuttiko myös se että olen syntynyt alkuvuonna? Lapseni on syntynyt jouluna, ei osannut lukea ennen koulun alkua, mutta oppi kun koulua oltiin käyty 2 viikkoa.En osannut
Äitini oli opettaja ja hän sanoi, että "kyllä ne siellä koulussa sitten opettaa". Hän itse opetti juuri luokkia 1-4 (miesopet kuulemma halusi opettaa aina niitä 5-6 luokkia...).Opin lukemaan ekan luokan kevätpuolella. Muistaakseni luin vielä tokalla luokallakin aika huonosti. Laskemisen oppimista en oikein muista.
Opin lukemaan 4 -vuotiaana ihan itsekseni.
Olen esikoinen ja vanhemmat ei todellakaan opettaneet, olin kai vaan niin kiinnostunut kirjaimista.Kouluun kun menin 6-vuotiaana sain tehdä Luko-pelejä opon huoneessa kun muut opettelivat lukemaan ja tavuttamaan.
Osasin
Opin 4-vuotiaana, kun seurasin sivusta siskon opettelua, joka aloitti silloin koulun. Osasin myös kirjoittaa ja laskea. En ollut eskarissa, vain pph:lla.Ekaluokan syksy oli tylsä, kun piti vain lueskella nurkassa kirjoja (jotka oli nopeasti luettu). Ekaluokan jälkeen en enää ollut muita edellä.
Miten niin nykykersoista suurin osa osaa lukea ennen eka luokkaa?
Eipä osannut lapseni luokalta lukea kuin yksi ja hänkin oli jäänyt luokalle.Lapseni ei osannut, eikä ollut kiinnostunut opettelemaan. En tosin kysynytkään, kun ajattelin että parempi opetella koulussa.
Itsekään en osannut.
osasin, opin 5-vuotiaana
Osasin, opin 4-vuotiaana
Esikoiseni oppi 5-vuotiaana. Nykylapsista suurin osa käsittääkseni ei osaa lukea kouluun mennessään vaikka se vähän yleisempää taitaa nykyään olla kuin ennnen. Nykyisin koulussa on kyllä omat tehtävät lukutaitoisille.joo, osasin. opin 5-vuotiaana
Tuolloin 80-luvun alussa samalla 20 oppilaan luokalla yht. 4 osasi lukea koulun alkaessa. Me saimme lukukirjat kun muut saivat aapiset.En osannut.
Muistaakseni ekassa todistuksessa oli lukemisen kohdalla "tarvitsee lisää harjoitusta".Itse pidin hyvin outona tilannetta jossa eräs poika joutui uusimaan 3.-luokan koska ei osannut lukea!
En osanut.
Osasin
Opin lukemaan joskus 5-vuotiaana sitä varten tarkoittujen kirjojen avulla. Osasin myös jonkin verran kirjoittaa ja laskea ennen kouluun menoa.En osannut
Mutta jouluun mennessä opin.Muutenkin olin koulussa sellainen keskiverto, en erityisen hyvä missään, joskaan en erityisen huonokaan.
Osasin
vanhanaikainen ope ei kyllä eka meinnanut noteerata meitä lukoijoita mitenkään :P Tavasimme siis A, A, AA mudien mukana ja oli TYLSÄÄ. Onneksi vanhemmat soittelivat ja saimme sitten lukea kirjoja luokan takana sillä aikaa kun muut opetteli kirjaimia.Näin 80-luvun puolivälissä.
en osanut koko kouluaikana
opettajat lienee olleet huonoja. opin vasta nuorisovankilassa jossa osattiin opettaa. tapella osasin jo eskarissa.t: punkkari äiti
Hei
Laittakaas tosiaan vähän suuntaa minkä ikäisiä olette/milloin olette kouluun menneet jos vain viitsitte :)En osannut.
Äidinkieli ollut aina kiitettävä.Sä tulit köyhistä oloista, opit olemaan kova
Lainaus:
opettajat lienee olleet huonoja. opin vasta nuorisovankilassa jossa osattiin opettaa. tapella osasin jo eskarissa.
t: punkkari äiti
opettajat lienee olleet huonoja. opin vasta nuorisovankilassa jossa osattiin opettaa. tapella osasin jo eskarissa.
t: punkkari äiti
Sä tiedät mitä on kärsimys ja kova elämä.
En osannut, mutta jouluna luin jo hyvin
Muistan, kun suututti etten saanut lainata koulun kirjastosta yli 5 kirjaa loma/ajaksi. Mutta laskea osasin hyvin, osasin kertotaulun ulkoa ennen kouluunmenoa, isojen sisarusten päntätessä niitä olin oppinut.23 lisää
olin tasan 7v kun aloitin koulun, syntymäpäivänäni:-). Ja nykyisin olen toimittaja.Vastaaja 16
Menin kouluun -93Osasin
reilusti ennen koulua, mutta esikoiseni ei, eikä näytä keskimmäinenkään oppivan...kuopus taitaa hyvinkin oppia ennen kouluikää.Kyllä
opin 6-vuotiaana, kouluun menin 1985.Esikoisemme oppi lukemaan jo neljän vanhana ja kirjoittaa nyt 5-vuotiaana tosi hyvin.
Musta tuntuu, etten vieläkään osaa laskea. Pelkään nyt jo, miten tulen auttamaan läksyissä.
En osannut ja mulle se lukemaan oppiminen
oli myös vaikeaa. Muistan jopa olleeni tukiopetuksessa. Nuorempi siskoni sitten oppi lukemaan siinä sivussa kun harjoittelin.Nyt sitten olen yrittänyt opettaa lapsia lukemaan edes opettamalla heille kirjaimet jos heille lukemaan oppiminen on yhtä vaikeaa.
En osannut
Menin kouluun v. 67. Ei silloion juuri kukaan osannut lukea ennen koulun alkua. Kaikki mun lapset lukivat sujuvasti ennen koulun alku. Vanhin aloitti koulun v. 95.Enkä näköjään osaa vieläkään kirjoittaa
Lukeminen sentään sujuu. - 29Osasin.
Varmaan puolisen vuotta ennen kouluunmenoa opin.Olen loppuvuodesta syntynyt, eli olin 6v kun aloitin koulun. Ikinä en ollut päivähoidossa tai esikoulussa.
Olen vm -81, koulu alkoi siis -87.
#9 aloitti koulun 80-luvun lopussa.
Lainaus:
Laittakaas tosiaan vähän suuntaa minkä ikäisiä olette/milloin olette kouluun menneet jos vain viitsitte :)
Laittakaas tosiaan vähän suuntaa minkä ikäisiä olette/milloin olette kouluun menneet jos vain viitsitte :)
Osasin lukea mennessäni kouluun
6-vuotiaana. Opin 4-vuotiaana. Nykyään koululuokasta usein puolet osaa lukea, onpa ollut outo tapaus tuo lapsesi luokka!Lainaus:
Eipä osannut lapseni luokalta lukea kuin yksi ja hänkin oli jäänyt luokalle.
Lapseni ei osannut, eikä ollut kiinnostunut opettelemaan. En tosin kysynytkään, kun ajattelin että parempi opetella koulussa.
Itsekään en osannut.
Eipä osannut lapseni luokalta lukea kuin yksi ja hänkin oli jäänyt luokalle.
Lapseni ei osannut, eikä ollut kiinnostunut opettelemaan. En tosin kysynytkään, kun ajattelin että parempi opetella koulussa.
Itsekään en osannut.
Osasin mennessäni kouluun.
Ja silloin vain yksi toinen tyttö osasi myös.Yksi luokaltamme ei osannut edes kirjoittaa nimeään, jäi mieleen tuo. Vaikka siis se oli koulu, ei esikoulu. Oi niitä aikoja..Nykyään lapsia kuormitetaan kaikella turhalla ja vanhemmat ihan paineissa :/
En osannut
Meidän luokalta osasi yksi.Opin lukemaan jouluun mennessä ja vissiin kirjoittamaan myös. Muistan, kun sain joululahjaksi päiväkirja ja siitä asti aloin kirjoittamaan päivittäin. Menestyin koulussa hyvin ja niin suullinen kuin kirjallinenkin ilmaisu on ollut helppoa. Sillä pärjäsin lukion ja yliopistonkin läpi :)
Olen samaa mieltä, että lapsille kohdistuu turhan paljon paineita nykyaikana. Toisaalta on hyvä, että vihdoin tajutaan ns. herkkyyskaudet ja tuetaan lapsia niissä. Silloin voi helposti oppia lukemaan vaikka viiden vanhana. Mutta, jos se vaihe jää väliin, niin suotta siitä mitään paineita ottaa. Ehtii myöhemminkin :)
osasin
Opin itsekseni neljävuotiaana. Aloitin koulun 6-vuotiaana v. 85.en mutta
opettaisin omalle lapselleni kyllä. itse osasin kirjaimet jo 4-5v.muistan kuinka koulussa lukemisen opettelu aloitettiin a- ja i-kirjaimilla: huom. tärkeää: kun on yksi a, se lausutaan lyhyenä. kaksi aa:ta pitkänä.
Jos joku olisi tuon sanonut mulle ennen koulua, olisi ehkä oppinut lukemaan.
Koulussa sitten vaan alussa luettiin yhteen ääneen tavuja:
a a aa
i ii i
ai i aa
ai ii a
ai ai i
Helppoa!
Osasin
Opin 6,5 vuotiaana. Aloitin koulun 1989. Luokallani vain yksi toinen oppilas minun lisäkseni osasi lukea.Pitäneekö se nyt aivan paikkansa, että melkein kaikki lapset nykyään osaavat lukea ennen koulunalkua?
Osasin, opin 6-vuotiaana, ja oma lapseni teki samoin.
Mun kuopus aloitti koulun syksyllä
2/3 hänen luokallaan osasi lukea, 1/3 sujuvasti. Kun esikoinen aloitti koulun 15 vuotta sitten, osasi vähän vajaa puolet oppilaista lukea.En osannut, mutta opin koulussa helposti.
Mun esikoinen osasi lukea,oppi eskarikeväänä. Keskimmäinen ei osannut. Oppi vajaassa kuukaudessa koulussa.Osasin
Opin lukemaan ilman opetusta 6-vuotiaana. Luokallani neljä osasi lukea ja opetus eriytettiin meille sopivaksi. Aloitin koulun vuonna 1983.Koulussa, jossa työskentelen osaa nykyään n. 2/3 koulun aloittavista lukea vähintään sanatasolla.
opi jopa lukemaan
..helposti aakkospelin avulla:http://www.hupe.tk
> aakkospeli
joo, opin 5 v
en kyllä ole mitenkään kielellisesti lahjakas. Ihan ok.paras kaverini oppi vasta koulussa lukemaan. Kielten opettajat sanoivat yläasteellä/lukiossa, että hän on lahjakkain oppilas, mitä heillä on koskaan ollut.
osasin
opin lukemaan 4-vuotiaana. Pikkusisko puolestaan oppi lukemaan ekalla luokalla.missä asut?
lasteni luokilla suurin osa osasi lukea ennen koulun alkua. Itse osasin myös.Osasin
On arvoitus kaikille, myös itselleni, milloin ja miten olen oppinut lukemaan.lukeminen on ihanaa
En osannut itse lukea kouluunmennessäsi, muistaakseni opin kyllä sen sitten koulussa helposti.Mutta oma tyttäreni oppi ihan itsenäisesti lukemaan sujuvasti jo 3 vuotiaana!! :O
En osannut
Eikä ole osanneet lapsenikaan.Tosin me kaikki ollaan siihen ekan luokan jouluun mennessä opittu lukemaan sujuvasti. Kirjoitusvirheitä teen vieläkin.
opin itsekseni 5-vuotiaana lukemaan
en osannut, en lukea enkä laskea
opin kyllä, molempia.Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Kertokaapa teknisesti lahjakkaat, mitä teen väärin. Yritän ladata kuvia kamerasta tietokoneelle
- > Kummastelin tänään lasten vaatteita leikkipuistossa.
- > Miksi ihmeessä Estellen ristiäiset ovat tiistaina?
- > Mikä vaivaa 2v. 9kk poikaani?
- > Kysymys muslimeista, eikä tarkoitus ole loukata.
- > mistä löytää seksiseuraa netistä? naiselle
- > Talvi/kevät vauva 2013
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
- > Äideille
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
5.66 m/s