Maanantai 21.5.2012 - Kosti, Konsta, Konstantin
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 27.1.2010 15:54  (1/29)

Mikä ehkäisy 30-vuotiaalle toisen lapsen jälkeen?!!

Pillereistä "pimahdan" ja muutenkin inhoan hormonien nielemistä.. Ja pelkään unohtavani niitten ottamisen.
Kierukan kannalla oli (siis kupari) ja ajattelin sen laitatuttaa jälkitarkastuksen yhteydessä mutta "täältä kuulin" että epäluotettava ehkäisymenetelmä..

Minkä ihmeen valitsisin, varma pitää olla koska lapsiluku jäämässä kahteen, mutta mihinkään sterilisaatioon en ole suostumassa!

Vastaukset

Vierailija - 27.1.2010 15:57  (2/29)

Miksi kuparikierukka epäluotettava?

Mulla nyt kolmas menossa, raskaaksi olen tullut vasta kun poitettu, ja silloin heti seuraavasta kierrosta. Minulle siis täydellinen ehkäisy.

Helppo, huoleton, edullinen, hormooniton.. mitä vielä?

Vierailija - 27.1.2010 15:57  (3/29)

No käviskö se hormonikierukka?

Niiden hormonitaso on kuitenkin alhainen ja vaikutus paikallinen, liekö pimahtaisit siitä? Mulla se toimii ainakin, tosin mulle aikoinaan sopi pilleritkin.

Vierailija - 27.1.2010 15:57  (4/29)

kuparikierukkaa itsekin mietin

anopillani on ollut semmonen ja ei ainakaan tullut vahinkoja.Heh..tosin en tiedä heidän seksielämäänsä kuin aktiivista sitten ollut.Toinen vaihtoehto olisi hormonikierukka (kuulema voi aiheuttaa ihon rasvoittumista ym)sen takia emmin sitä.Yksi vaihtoehto voisi olla myös hyvä, ehkäisykapseli se voisi toimia..ehkä?

Vierailija - 27.1.2010 15:58  (5/29)

en ole ap yllä

Vierailija - 27.1.2010 15:59  (6/29)

Joillain paikkakunnilla saa ensimmäisen kuparikierukan ilmaiseksi,

kysy ja kokeile, voit yllättyä positiivisesti.
2

Vierailija - 27.1.2010 16:09  (7/29)

Ja meillä saa myös 1. hormonikierukan ilmaiseksi

julkisella puolella kun käy. siis äitiys- ja perhesuunnitteluneuvolasta.

t:3

Vierailija - 27.1.2010 16:14  (8/29)

Täältä saa sen kuvan että kuparikierukan kanssa

vuotaa kun seula toista viikkoa (ja minulla normaalisti kuukautiset niukat ja noin 3 päivää..) ja että pitäisi vielä kondomiakin käyttää varmuuden vuoksi kun on niin epäluotettava..?

ap

Niin entäs ne ehkäisykapselit?
Ensimmâisen lapsen jälkeen synnytyslääkäri sanoi että on mahikset 1/10 että kapselit sopii...

Vierailija - 27.1.2010 16:16  (9/29)

Hinnasta ja paikkakunnasta ei väliä kierukan kanssa

asutaan ulkomailla ja sosiaaliturva+vakuutus ne maksavat. Mutta saako kierukan helposti/nopeasti poistettua jos ei sovikkaan?

Vierailija - 27.1.2010 16:17  (10/29)

Niinkö =D

Lainaus:
vuotaa kun seula toista viikkoa (ja minulla normaalisti kuukautiset niukat ja noin 3 päivää..) ja että pitäisi vielä kondomiakin käyttää varmuuden vuoksi kun on niin epäluotettava..?

ap

Niin entäs ne ehkäisykapselit?
Ensimmâisen lapsen jälkeen synnytyslääkäri sanoi että on mahikset 1/10 että kapselit sopii...

mulla ainakin ihan siedettävä vuoto kuparilla, kuukuppi käytössä. Samanlainen vuoto ollut aina, max viikon yhteensä, mutta 2 pv runsaampaa keskellä, alku ja loppu tiputtelua. Ennen kierukkaakin oli näin. Ja hyvin ehkäissyt, ei vahinkoja.

Vierailija - 27.1.2010 16:18  (11/29)

Niin nopeasti kun saat ajan lääkärille, gynelle?

Lainaus:
asutaan ulkomailla ja sosiaaliturva+vakuutus ne maksavat. Mutta saako kierukan helposti/nopeasti poistettua jos ei sovikkaan?

Papan verran menee aikaa.

Vierailija - 27.1.2010 16:21  (12/29)

No ehkä sitten uskallan kokeilla sitä (kupari)kierukkaa

Saahan sen aina sitten pois jos haluaa.
Gynikselle saan ajan aina samalle päivälle jos tarvis.

Vierailija - 27.1.2010 16:22  (13/29)

tämä onkin..

..varmasti oikea paikka kysyä asiaa

Vierailija - 27.1.2010 16:25  (14/29)

No miksi ei? Kysymyshän on ainoastaan muitten KOKEMUKSISTA

ja mielipiteistä.
Gynikset vaan sponsoroivat omaa suosikkiansa..

Ei ap

Vierailija - 27.1.2010 16:40  (15/29)

Itse

pähkäilin saman asian kanssa, ja tulin siihen tulokseen, että valitsen hormonittoman ehkäisyn.
Ekan jälkeen laitatin hormonikierukan, joka sopii muutoin, paitsi että se laukaisi pahan aknen, johon söin antibiootteja lähes 5 vuotta putkeen. Eli ei hyvä.

Aion tilata itselleni kyseisen laitteen, ja hoitaa ehkäisyn sillä :)
http://www.raxmedical.com/ladycomp.php

Laite on aika arvokas, mutta toisaalta, pitäähän kierukkakin uusia vähintään 5 vuoden välein ja maksaa nykyisin sen 157€/kpl. Ja mikä parasta, tuosta ei ainakaan tule MITÄÄN sivuvaikutuksia.

Vierailija - 27.1.2010 16:48  (16/29)

Minä laitatin hormoonikierukan.

Olen yli 30v ja en ole katunut. Ensin oli vuotoa sen 8 viikkoa. Ja sen jälkeen ei ole kuin puolen vuoden välein ollut kuukautiset. Ei ole mitään sivu-oikkuja kuten pillereissä! Ei tunnu langatkaan kun terkka käänsi ne päät sisälle päin. En edes ajattele enää pillereitä ikinä. Ja runsaan kuukautisvuodon takia se oli niin ihana huomata ettei kuukautisista ole mitään haittaa. Ja sekin kun viimein kuukautiset tuli niin 3 vrk tuli ihan tippa kerralla. Pikkuhuosusuojalla pärjää! suosittelen kokeileen!

Vierailija - 27.1.2010 17:20  (17/29)

Minulla toisen lapsen jälkeen

hormonikierukka ja olen todella tyytyväinen. Ensimmäiset kolme kuukautta oli vuotoa, mutta sitten ei ole vuodoista tarvinnut murehtia.

Itsekin sain oireita aikaisemmin pillereistä, ja epäilin kaikkia hormoniehkäisyjä, mutta hormonikierukka sopii.

Mutta tärkeää kait on, että on hyvä ja asiansa osaava gynekologi asentamassa tuota kierukkaa.

Ja mitä kuparikierukkaan tulee, niin tiedän useamman ihmisen, joka kuparikierukasta huolimatta tulut raskaaksi.

Vierailija - 27.1.2010 17:57  (18/29)

Minulla on kuparikierukka ja olen ollut tyytyväinen

ennen menkat kestivät noin 4 päivää, nyt noin 7 ja pari ekaa päivää vuotaa enemmän kuin aikaisemmin. Joskus menkat ovat myös vähän kipeämmät. Jouduin ottaa särkylääkettä viimeksi mitä en ole aikaisemmin joututnut käyttämään.

Kokemusta kupari kierukan käytöstä minulla on vasta pari kuukautta.

Vierailija - 27.1.2010 17:59  (19/29)

minäkin pimahdan pillereistä

mutta ehkäisylaastareista en koska pitoisuus pysyy samana kokoajan :)

Kerran viikossa vaihto, helppo muistaa.

Kk maksaa n. 15e ja yhtä luotettava kun pillerit.

Mie en vaihtas :)

Vierailija - 27.1.2010 18:01  (20/29)

Mulla ollut 2 kuparikierukkaa ja ei ole mitään

ongelmia ollut. Ainoa miinus on 7 pv kstävät menkat, mut se on pientä hormooneihin verrattuna. Mulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy. pillerit,eikä hormoonikkierukka.

Vierailija - 27.1.2010 18:02  (21/29)

Minulle hormonikierukka on sopinut hyvin

Muista hormoniehkäisyistä minäkin pimahdin ;) Enkä meinannut hormonikierukkaa uskaltaa kokeilla, mutta th sai mut vakuutettua siitä, että sen hormonimäärä on paljon pienempi ja vaikutus paikallinen. Enkä ole katunut.

Kierukka on ollut nyt 2,5 vuotta, niukkaa vuotoa tulee noin 6kk välein pari päivää. Muuten ei menkkoja ollenkaan, eikä muitakaan sivuvaikutuksia ole ollut.

Vierailija - 27.1.2010 18:07  (22/29)

Eli mulla ei todennäköisesti tulisi tuo hormonikierukka sopimaan

koska pillerit sopi..villi arvaus vain.Ja rasvoittuva ihokin löytyy ja sitä että akne tulisi uudestaan siksi en uskaltaisi tuohon hormonikierukkaan varmaan itse päätyä.

Vierailija - 27.1.2010 18:29  (23/29)

kupari kierukka ja HYVIN toimii

mutta ei se perinteinen Nova-T joka aika iso kapistus ja aiheutti minullekin mahakipua ja runsasta menkkavuotoa.
Nyt minulla pienempi uudempi Flexi-T 300, ei mitään sivuoireita, ei edes runsaammat kuukautiset ja kipuja ei ole ollut ollenkaan. Ja ihan on yhtä luotettava ehkäisin kuin pilleritkin.
Laittaminen ei sattunut yhtään.

Mulle ei hormoni ehkäisyt sovi, pimahdan ja san viel migreeninkin.
Kokeilin myös minipillereitä, joissa samaa hormonia kuin hormonikierukassa ja ne eivät sopineet ollenkaan. Jatkuvaa vuotuo, siis ihan todella jatkuvaa. Saattoi olla 2-3 päivää väliä ja sitten taas vuotot 1.5 viikkoa jne. Ehkäisi kyllä todella tehokkaasti kun ei paljon mielitehnyt kun kokoajan menkat : /
pillerit sai lopetettua kun meni hermot lopullisesti ja senjälkeen meni vielä melkein kuukausi että vuoto loppui. Lisäksi tuli turvotusta ja aknea.

Vierailija - 27.1.2010 18:35  (24/29)

Niin ja mitään aknea en kyllä enää tässä iässä kaipaa

joten senkin takia hormonikierukka on ei.
Minulla minipillereistä alkoi vuoto jos otin pillerin edes pari tuntia myöhässä ja sen takia vuosin sitten seuraaviin kuukautisiin saakka, vaikka olisi vasta puoliväli menossa..tosi kivaa..
ap

Vierailija - 27.1.2010 19:30  (25/29)

Läheskään kaikille ei tule iho-oireita hormonikierukasta.

Vierailija - 27.1.2010 19:46  (26/29)

Kuparikierukan kanssa kohtutulehduksen riski kasvaa.

Vierailija - 27.1.2010 20:07  (27/29)

Kondomi on meillä ollut käytössä jo 8 vuotta

Suosittelen. Ei tule sivuoireita. Eräs gynekologini sanoi ettei ikinä antaisi tyttärelleen hormonivalmisteita.

Vierailija - 27.1.2010 20:23  (28/29)

Meilläkin on olltu kondomiehkäisy jo 7 vuotta

Ihan hyvä on ollut. En halua hormoniehkäisyä.

Vierailija - 27.1.2010 21:34  (29/29)

Hyvä kooste Aamulehdestä

http://www.aamulehti.fi/teema/kuluttaja/kuparikierukka-on-halvin/11566

Nova ton mukaan 24e /vuosi.

Hyvin toiminut, että ei se hinta todellakaan tärkein peruste, mutta plussa että halpakin.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]