Maanantai 21.5.2012 - Kosti, Konsta, Konstantin
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 24.1.2010 20:59  (1/148)

Miten on niin paljon lihavia lapsia??

tiedän, että aihetta on puitu täällä, mutta haluaisin että joku vanhempi kertoo minulle mstä se johtuu! eivätkö lihavien lasten vanhemmat huomaa painon nousua? vai eivät halua puuttu koska kyseessä on lapsi? tänään jumpassa katselin surullisena kireisiin jumppapukuihin sullottuja pikkutyttöjä. Jos 5-vuotiaalla on selluliittiä ja pikkutytöillä/pojilla liikkumista hankaloittava maha, ei se ole normaalia. ryhmässä on ehkä n.puolet normaalikokoisia ja puolet selkeästi lihavia 5-7-vuotiaita.

Vastaukset

Vierailija - 24.1.2010 21:01  (2/148)

Ilmeisesti aika moni vanhempi kieltää asian. "Ei ne lapset

ole lihavia, vaan lapsenpyöreitä" tai "pyöreys on ihan synnynnäistä, kun toinen lapsi on laiheliini" tms.

Vierailija - 24.1.2010 21:01  (3/148)

Mun on tosi vaikea ymmärtää, että miten

lapsesta edes saa lihavan. Tai syöttämällä kaikenlaista moskaa varmaan, mutta millaisia määriä sitä pitää lapseen syytää ja miksi joku tekee niin.

Vierailija - 24.1.2010 21:02  (4/148)

just oli

tutkimus tehty asiasta, että tällä hetkellä suomen nuoriso on samalla kohdalla "käyrällä" kun jenkit n.10v sitten...
että tulevaisuus taattu???

Vierailija - 24.1.2010 21:03  (5/148)

Mä vähän peesaan 3:aa. Meillä lapset tosi laihoja, alakäyrillä mennään

ja syötän siis hiukan rasvaisempaa ruokaa ja tiheästi, silti huono omatunto siitä, että rasva olisi hyvälaatuista eikä sokeria liikaa.

Silti lapset ovat laihoja.

.... niin kyllä mua ihmetyttää mitä sellaiset samaikäiset pojat syövät, jotka ovat selkeästi pulleroita...varmaan ihan järjettömiä määriä

Vierailija - 24.1.2010 21:04  (6/148)

Juu, mä olen kanssa

Lainaus:
lapsesta edes saa lihavan. Tai syöttämällä kaikenlaista moskaa varmaan, mutta millaisia määriä sitä pitää lapseen syytää ja miksi joku tekee niin.

yrittänyt olla syöttämättä 10-kk ikäiselle rintamaitoa ja soseita, mutta sitä moskaa se vaan haluaa ja on aika tankero ikäisekseen. Varmaan pitäis sen vaan antaa huutaa, tai olla syöttämättä se lautanen tyhjäksi.

Vierailija - 24.1.2010 21:04  (7/148)

Tuota samaa ihmettelen itsekin. Meidän 7v poika syö monipuolisesti

ja mielestäni terveellisesti. Rakastaa salaatteja ja hedelmiä sekä perus kotiruokaa. Herkkupäiviä on 1 viikossa. Harrastaa liikuntaa aika paljon.

Kaverini lapset eivät syö normaalia ruokaa kuin lusikallisen. Sen sijaan syövät joka päivä karkkia, sipsejä, keksejä tms.

Arvaa kumman lapsi on ylipainoinen? Noh, meidän tietysti.

Lainaus:

Vierailija - 24.1.2010 21:06  (8/148)

Meidän pojalla on aivan sama vartalomalli kuin

minulla lapsena. Eli on sellainen hieman jässikkä. Ja kun vielä on saanut hoikan isänsä pömppövatsan, niin siinähän on soppa valmis. Itse hoikistuin teininä joten samaa uumoilen pojallekin:)

Vierailija - 24.1.2010 21:06  (9/148)

Vauvat on mun mielestä

Lainaus:
Lainaus:

yrittänyt olla syöttämättä 10-kk ikäiselle rintamaitoa ja soseita, mutta sitä moskaa se vaan haluaa ja on aika tankero ikäisekseen. Varmaan pitäis sen vaan antaa huutaa, tai olla syöttämättä se lautanen tyhjäksi.

eri asia kuin lapset. Siis leikki-ikäiset. Monet myöhemmin normaalipainoiset lapset ovat olleet vauvoina tosi pulleita. Ja silloin se on ok, jos syöminen on kunnossa. Mutta leikki-ikäisen ja sitä vanhemman pitäisi pystyä kuluttamaan täysin syömänsä ruoka.

Vierailija - 24.1.2010 21:07  (10/148)

Ne läskit kakarat syö kaikkea PALJON

Meillä oli lapsen 6 v. kaveri, joka selkeesti ylipainoinen käymässä. Kun lapseni söi lautasellisen spagettia, tämä veti kaksi. Kun lapseni otti lälkiruuaksi kääreisiin pakattuja suklaakonvehteja kolme kappaletta, tämä kaveri veti samassa ajassa 17 konvehtia!!! Laskin käärepaperit!

Eli siis niillä on ihan pohjattomat vatsat.

Vierailija - 24.1.2010 21:12  (11/148)

Lapset tottuu "napostelukulttuuriin" pienestä pitäen

ja vanhemmat usein esimerkkinä - valitetavasti. Sopisi myös katsoa jääkaappien sisälltöä, niihin ei lapset voi vaikuttaa...Arkiliikunta puuttuu monelta täysin; vanhemmat kuskaa autolla joka paikkaan, istutaan tietokoneella yms. Monen asian summa.

VAUVAT on asia erikseen, järkeväkin sen tajuaa.

Vierailija - 24.1.2010 21:12  (12/148)

Miksi aina vanhempia syytetään?

Mene sanomaan sille lapselle että lopettaa syömisen ja lisää ohjelmaan pari jumppaa lisää. Ei kai se nyt vanhempien vika ole että lapsi on läski. Ja kysy myös että eikö se läski lapsi huomaa että toiset on niin kovin nättejä ja hoikkia. Näin mun äiti mulle teki ja musta tuli parissa vuodessa ihan normaalipainoinen.

Vierailija - 24.1.2010 21:15  (13/148)

Miten aina suomalaislapset muka NIIN lihavia

en henk.koht. tunne yhtä ainutta lihavaa lasta. Mutta voisin kyllä syyttää neuvolaakin, jos jotain lihavuusongelmaa on olemassa. Esim. meidän hyvin sopusuhtaisille lapsille valitetaan joka kerta, että on liian laihoja, niin ja niin paljon käyrän alapuolella, lisätkää rasvaa ruokaan jne.

Vierailija - 24.1.2010 21:15  (14/148)

8v lapsen kavereita kun on meillä käymässä

ja usein myös meillä syövät, niin syövät kaksi kertaa enemmän kuin oma lapseni.

Lapseni on hoikka, hänen kaverinsa ovat normaalipainoisia. Lapsella ei ole ylipainoisia kavereita, mutta he syövät varmaan kolme kertaa sen mitä lapseni.

Luultavasti eivät myöskään liiku juurikaan. Omalla lapsellani on liikunnalliset harrastukset ja teemme kauppareissut yms. kävellen tai pyöräillen.

Vierailija - 24.1.2010 21:20  (15/148)

Lapset ovat erilaisia.

Meillä esikoinen on normaalipainoinen, mutta joudun tavallaan vahtimaan hänen syömisiään, kun on selkeästi taipumusta lihomiseen. Harrastaa kovaa liikuntaa 1,5h 2krt/vko, lisäksi kävelee päivittäin reilun 4km koulumatkoja. Lisäksi muuta liikuntaa (laskettelua, hiihtoa, pulkkamäkeä) satunnaisesti. Ja tietysti koulun liiksatunnit.

Keskimmäinen on aivan kukkakeppi. Liikuntaa keskimmäisellä sen liikuntaharrastuksen verran vähemmän. Koulumatkat samat. Selkeästi laiskempi kaikessa kuin siskonsa.

Kuopus on vielä pieni, mutta enemmän esikoisen rakenteinen. Maha on pullollaan, mutta ei lihava ollenkaan.

Ruoka kaikille samaa, samat herkut isommilla (noin kerran viikossa.) Se ero on, että esikoinen syö ehkä yhden leivän päivässä enemmän kuin keskimmäinen. Lisäksi esikoinen tykkää suklaasta, mutta sitä ei ole tarjolla kuin harvakseltaan.

Mutta siis itse pidän huolen siitä, ettei nuo herkemmin lihovatkaan pääse lihomaan. Tarjoan enemmän kasviksia ja hedelmiä, jos alkaa näyttää yhtään siltä, että esikoinen pyöristyisi.

Itsekin ihmettelen, etteivät vanhemmat reagoi lapsen lihomiseen, mutta usein syynä on koko perheen ruokailutottumukset, eli kaikki ovat pyöreitä. Tai sitten joillain on niin kova tarve miellyttää lasta, ettei uskalleta kieltää jatkuvia herkkuja.

Vierailija - 24.1.2010 21:45  (16/148)

No siis

onhan täälläkin välillä näitä ketjuja lihavista lapsista ja ketjuja tyyliin "7-vuotiaani mitat xxkg ja xxc, onko lihava?" ja vaikka mittojen perusteella selkeästi on, niin vastauksia satelee tyyliin "ei kun ihan sopusuhtainen, meillä saman kokoinen". Eli vanhemmat ei näe, hyväksyvät, hyssyttävät. Lihava lapsi on surullinen näky.

Vierailija - 25.1.2010 9:23  (17/148)

Eilen just kylpylässä mietin samaa asiaa

Hoikkia lapsia oli aika vähän. Muutama poika on oli ihan järjettömän lihava. Yhdellä oli varmaan isommat rinnat kuin mulla ja uikkarit näyttivät ihan tangoilta, kun maha roikkui niiden päällä. Surullista. Eka kertaa oikein havahduin, että miten lihavia lapset ovatkaan nykypäivänä.

Meillä esikoinen on taipuvainen lihomiseen, kun syö kaikkea mitä jääkaapista löytyy. Ratkaisu siihen on, että jääkaapista ei löydy mitään lihottavaa.

Vierailija - 25.1.2010 9:41  (18/148)

ruokailutottumukset pielessä

seurasin viikonloppuna yhden lihavan lapsen ruokailua ABC-huoltoasemalla. Söi ensin jonkun suolaisen pastejan "pikkunälkään". Sitten tuotiin muusit ja lihapullat ja lopuksi sai vielä ison jäätelön. Eipä tarvitse kauaa miettiä, miksi tyttö oli kuin michelin-ukko. Vanhempien järjenjuoksua en voi ymmärtää, miksi vaarantaa lapsen terveys tahallaan jo pienestä pitäen syöttämällä possuksi ja opettamalla vaaralliset ruokailutottumukset.

Itselläni 3 lasta ja kaikki hoikkia. Heillä on hyvä ruokahalu ja syövät paljon, mutta vain ns. oikeaa kotiruokaa. Herkut, naposteltava ja ylimääräiset välipalat meillä ei normaaliin arkipäivään kuulu.

Vierailija - 25.1.2010 9:44  (19/148)

Onko tilanne tollanen etelässä, vai?

Meidän lapsi on kahdessa muksukerhossa, toisessa 30 lasta. Ainutkaan ei ole lihava. Samoin toisesas pienemmässä kerhossa 1 lihava lapsi.

Vierailija - 25.1.2010 9:51  (20/148)

Mä olin itse lihava lapsi(paino-ongelmia myös aikuisena)

Sain syödä karkkia ja sipsiä joka päivä,aina vaan kun halusin.Leipä oli valkoista..hedelmiä ja vihanneksia ei paljon syöty.Äiti teki lähinnä valmisruokaa,muistan lapsuudestani ranskanperunat ja niiden kanssa lihapullat tai kalapuikot.Liikuntaa en harrastanut

Vierailija - 25.1.2010 10:03  (21/148)

Miten niin etelässä? Enhän mä edes sanonut, missä kylpylässä olin

Vierailija - 25.1.2010 10:06  (22/148)

Meitä ohjeistetaan väärin

Lainaus:
Söi ensin jonkun suolaisen pastejan "pikkunälkään". Sitten tuotiin muusit ja lihapullat ja lopuksi sai vielä ison jäätelön.

Mitä ihmettä, minusta tuo näyttää juuri ravitsemussuosituksen mukaiselle ruokailulle. Pieni välipala aluksi, sitten tavallista kotiruokaa ja pieni jälkiruokaherkku aterian päälle. Noin meitä ohjeistetaan syömään, kaikkea kohtuudella, paitsi rasvaa ei ollenkaan.

Ruotsalaistutkimuksen mukaan rasvaisia maitotuotteita syöneet lapset ovat hoikempia kuin rasvattomalla kituuttavat. Varsinkin kun nyt tyydyttyneet rasvat on tutkitusti todett turvallisiksi tulisi esim kouluruokailussa pikaisesti siirtyä kulutusmaitoon ja voihin takaisin.

Vierailija - 25.1.2010 10:07  (23/148)

Ei sitä lihavuutta itse välttämättä huomaa lapsessaan.

Meidän esikoisemme on aina ollut hoikka tai jopa laiha. Ei hän omissa silmissämme näyttänyt mitenkään kummalliselta. Hänen vieressään seisovat normaalipainoiset sen sijaan näyttivät lihavilta. Toki kun tiesimme pojan painon huitelevan pahasti alakantissa, niin tajusimme, että se "epänormaali" on meidän lapsi, ei naapurin tenava.

Sitten syntyi toinen lapsi, joka on tasaisesti kasvanut painossakin siinä 0-käyrällä. Tuo lapsi tuntui aluksi meistä varsin pullealta. Oli vaikea uskoa niitä nevulan käyriä. Vähitellen hänenkin painoonsa silmä tottui, eikä hän nyt 4-vuotiaana näytä enää mitenkään pullerolta, vaikka painaakin saman verran kuin 6-vuotias veljensä. Ja on siis siinä nollakäyrällä.

Eli aina ne omat näyttävät tavallisilta.

Vierailija - 25.1.2010 10:10  (24/148)

Karppaus syö aivot?

Lainaus:
Lainaus:
Söi ensin jonkun suolaisen pastejan "pikkunälkään". Sitten tuotiin muusit ja lihapullat ja lopuksi sai vielä ison jäätelön.
Mitä ihmettä, minusta tuo näyttää juuri ravitsemussuosituksen mukaiselle ruokailulle.

Vittu teitä karppeja kun pitää aina näitä valheitanne syytäää. Jaa sinusta näyttää pasteijan ja jäätelön syöminen ravitsemussuosituksen mukaiselle? Kuule, kaksi vaihtoehtoa tulee mieleen: a) tutkituta pääsi, b) tutustu ravitsemussuosituksiinn. Minä veikkaan että a toimisi parhaiten.

Vierailija - 25.1.2010 10:12  (25/148)

on vaan niin paljon syömätöntä ruokaa

Vierailija - 25.1.2010 10:29  (26/148)

Löysää hei pipoa vähän

Vittu teitä karppeja kun pitää aina näitä valheitanne syytäää. Jaa sinusta näyttää pasteijan ja jäätelön syöminen ravitsemussuosituksen mukaiselle?

Kyllä tasapainoiseen ruokavalioon mahtuu herkuttelukin, näin ainakin olen ymmärtänyt asian ravitsemusterapeuttien puheista. Siitä taidamme olla samaa mieltä, että aikamoista roskaa tuo ruoka on. Tyhjiä kaloreita (pottumuusi), lisäainepommeja (lihapullat) ja trasrasvasotkua (pasteija ja jäätelö). Omile lapsilleni en kyllä syöttäisi ja väliin jäisi itseltäkin. Pitäsikö oikeasti siirtyä sen yhden meidän äidin tekemästä ruoasta itse tehtyyn ruokaan? Miettiä vähän enemmän ruoka-aineiden vitamiini- ja hivenainepitoisuutta suhteessa ruoan kaloreihin? Välttää lisäaineita, koska niistä ei ole ravitsemuksellista hyötyä ja käyttää aitoja rasvoja? Onnistuu muualla, miksi ei meilläkin?

Vierailija - 25.1.2010 10:40  (27/148)

Tiedätkö karppi mikä on varma hurahduksen merkki?

Se että pitää rakentaa demonia sinnekin missä sitä ei ole. Kun ajattelee, että viralliset suositukset suosittelee pasteijoiden syömistä (vaikkei sen nyt ehkä mahdollisesti ihan tarkkaan ottaen siis tota ihan kokonaan pidä paikkaansa, mutta melkein jos asiaa oikein vääntelee ja kääntelee), oma uskonto tuntuu oikein tosi hienolta ja mahtavalta, ja ihan takuulla se parantaa kaikki omat ja vielä naapurienkin vaivat etänä ja mahdollisesti tekee myös joulusiivot.

Vierailija - 25.1.2010 10:43  (28/148)

Tuossa ei ole mitään normaalia

Suolaisissa pasteijoissa on järjettömät määrät suolaa, lisäaineita ja rasvaa. Normaali lapsi ei todellakaan tarvitse tuollaista rasvapommia alkuruoaksi. Hyvä alkuruoka (jos sellainen on pakko ylipäätään olla) olisi esim. juurespala tai vihannessalaatti vähärasvaisella kastikkeella.

Pääruoka pitäisi annostella lautasmallin mukaisesti, eli puolet lautasesta raastetta tai salaattia, neljännes lisuketta ja neljännes vähärasvaista lihaa, kalaa tai kanaa.

Iso jäätelöannos ei tosiaankaan ole mikään "pieni jälkiruokaherkku". Jos jotain jälkiruokaa pitää ylipäänsä saada, kannattaisi sen olla esim. hedelmä tai jotakin muuta kevyttä. Jälkiruokia ei tosin jokaisella aterialla tai edes joka päivä tarvita.

Ei ihme että mukulat on läskejä jos tuon ABC-ruokailun tyylinen on jonkun mielestä ihan ok tapa syödä.

Nykyajan vanhemmissa on se vika, että lapset koulutetaan pienestä pitäen napostelemaan ja vaatimaan niitä "pieniä jälkiruokaherkkuja". Mukulat eivät opi erottamaan arkea ja juhlaa toisistaan kun vanhemmat opettavat, että joka päivä voidaan herkutella ja arjesta tehdään juhlaa mässäämällä rasva- ja sokeripommeja.

Tottakai lapsi mieluummin valitsee leivoksen kuin porkkanan, mutta juju onkin siinä, että lasta ei päästetä valitsemaan. Vanhemman tehtävä on lyödä lapsen kouraan se porkkana, ja kestää lapsen kiukku jos siitä sellaista seuraa.

Oikeat juhlat ovat tietenkin asia erikseen, jouluna, synttäreillä jne. voivat sitten niin lapset kuin aikuisetkin herkutella oikein urakalla, sillä ei ole vaikutusta kokonaisuuteen.

Lainaus:
Lainaus:
Mitä ihmettä, minusta tuo näyttää juuri ravitsemussuosituksen mukaiselle ruokailulle. Pieni välipala aluksi, sitten tavallista kotiruokaa ja pieni jälkiruokaherkku aterian päälle. Noin meitä ohjeistetaan syömään, kaikkea kohtuudella, paitsi rasvaa ei ollenkaan. Ruotsalaistutkimuksen mukaan rasvaisia maitotuotteita syöneet lapset ovat hoikempia kuin rasvattomalla kituuttavat. Varsinkin kun nyt tyydyttyneet rasvat on tutkitusti todett turvallisiksi tulisi esim kouluruokailussa pikaisesti siirtyä kulutusmaitoon ja voihin takaisin.

Vierailija - 25.1.2010 11:04  (29/148)

Ajatelkaapa ihan ite

Ravitsemusterapeutit ohjeistavat meitä mm että on ok syödä eineksiä silloin tällöin, kaikkea voi syödä kohtuudella, ylittyikö kohtuus tuossa pasteijaosuudessa, ja että herkkuhetken voi silloin tällöin itselleen suoda,kun muuten syö tasapainoisesti. Missä kohti meni vikaan? Minä olen sitä mieltä, että pullia tai pasteijoita ei tarvita, jäätelö on karseaa e-koodi sontaa ja transrasvaa tulee välttää (einekset, margariinit, keksit, ranskalaiset ym). Kaipaisin ravitsemuterapeutetilta selkeämmän kielteistä kantaa näihin tuotteisiin.

Meitä ohjataan myös virallisten suositusten mukaisesti syömään kolmen-neljän tunnin välein. Tuo on aivan järjetöntä, jos syö oikeaa ruokaa niin ei noin nopeasti voi tulla nälkä. Ei ihme, että lihotaan kun koko ajan pitää olla pupeltamassa. Faktaa on myös, että lapset ovat nyt lihavampia kuin koskaan ja että lapsille syötetään vähemmän rasvaa kuin koskaan. Eikö kellään oikeasti soi kellot päässä?

Ravitsemussuositukset eivät perustu minkäänlaiseen tutkimustietoon.

Vierailija - 25.1.2010 11:07  (30/148)

29

Olet naurettava, lopeta. Hanki itelles pariksi kuukaudeksi parempaa ajateltavaa, että pääsi selviää. Syö vaikka hiilareita, aivot tarvii niitä.

Vierailija - 25.1.2010 11:10  (31/148)

Niinhän täällä sai eilenkin lukea,

kun joku mamma oli lokkaantunut kun sukulainen oli kehdannut sanoa 3v 98cm 18kg painavaa lihavaksi. Kun eihänse sen äidin mielestä lihava ollut vaan laiha...

Jotkut vaan on soikeita oman lapsensa lihavuudelle.

Vierailija - 25.1.2010 11:15  (32/148)

29, itse osoitat että on ihan sama mitä ravitsemusterapeutit

sanoo. Joku torvelo aina vääntää suositukset just sellaisiksi kuin itse haluaa. Esim. että ravitsemussuositukset suosittelevat, että on ok syöttää yliläskille lapselle pasteijoita. Oooookooooo. Jos tähän tulkintaan päädytään, on aivan sama mitä suosittelee. Ihan hyvin voisi kirjoitaa eifuasdi as8rw97rw09udhasd ja lopputulos olisi sama.

Vierailija - 25.1.2010 11:17  (33/148)

Et ole sitten koskaan kuuluut vedestä ja hedelmäsoseist?

Lainaus:
Lainaus:

Voit antaa ensin yhden purkin ruokaa ja juomaksi vettä. Sitten jos vielä nälkä niin heldelmää lisäksi.

Vierailija - 25.1.2010 11:19  (34/148)

Eiköhän syy lasten lihavuuteen ole sama

kuin aikuisten lihavuuteen: liikaa epäterveellistä ruokaa ja liian vähän liikuntaa. Ruokailu- ja liikkumistottumukset peritään kotoa.

Vierailija - 25.1.2010 11:19  (35/148)

Ei sitä lasta nälässä tarvitse pitää ja huudattaa.

Lainaus:
Lainaus:

Kyse on oikeista ruokavalinnoista lapsenkin kohdalla. Ruokajuomaksi vesi. Myös kasviksi ja hedelmiä ruuaksi ym. Se että välittää lapsensa kasvusta ja kehityksestä ja siinä samalla ruokailusta ei tarkoita nälässä pitämistä. Ruokaa annetaan niin paljon kuin lapsi haluaa. Sinä teet ne valinnat mitä annat.

Vierailija - 25.1.2010 11:20  (36/148)

yksi pasteija joskus vai

Lainaus:
sanoo. Joku torvelo aina vääntää suositukset just sellaisiksi kuin itse haluaa. Esim. että ravitsemussuositukset suosittelevat, että on ok syöttää yliläskille lapselle pasteijoita. Oooookooooo. Jos tähän tulkintaan päädytään, on aivan sama mitä suosittelee. Ihan hyvin voisi kirjoitaa eifuasdi as8rw97rw09udhasd ja lopputulos olisi sama.

monta pasteijaa päivässä - eiköhän tässäkin ole aikamoinen ero!

Vierailija - 25.1.2010 11:27  (37/148)

29, mistä olet saanut päähäsi,

että lapset syövät nykyään vähemmän rasvaa kuin koskaan aikaisemmin? Oman kokemukseni mukaan asia on juuri päinvastoin, ainakin niiden lihavien lasten kohdalla.

Kyllä ne ovat useimmiten juuri näitä palleroita lapsia, jotka kaupassa ja huoltoasemilla mankuvat äideiltään lähemmäs puolen kilon sipsipusseja ja kolmen litran jäätelölaatikoita.

Lihavilta lapsilta ja erityisesti heidän vanhemmiltaan on hukassa myös käsitys annoskoosta, edes "terveellistä kotiruokaa" (miksi muuten kotiruoan aina automaattisesti oletetaan olevan terveellistä?) ei lapsen tarvitse mättää naamaansa kottikärryllistä. Lautasmalliin siirtymällä, päivittäisellä liikunnalla, päivittäisen herkuttelun lopettamalla (lapsen kiukun uhallakin)ja tervettä järkeä käyttämällä laihtuu niin lapsi kuin aikuinenkin varmasti ja terveellisesti. Siihen ei ketoosia ja karppausta tarvita.

Terkuin, 28

Lainaus:
Faktaa on myös, että lapset ovat nyt lihavampia kuin koskaan ja että lapsille syötetään vähemmän rasvaa kuin koskaan. Eikö kellään oikeasti soi kellot päässä? Ravitsemussuositukset eivät perustu minkäänlaiseen tutkimustietoon.

Vierailija - 25.1.2010 11:29  (38/148)

Näinpä

Lainaus:
että lapset syövät nykyään vähemmän rasvaa kuin koskaan aikaisemmin? Oman kokemukseni mukaan asia on juuri päinvastoin, ainakin niiden lihavien lasten kohdalla.

Minulla on lähipiirissä vain yksi lihava lapsi, ja heillä tärkein perusruoka-aine tuntuu olevan lihapiirakka. Ja makkara.

Vierailija - 25.1.2010 11:30  (39/148)

Mä luulen näin myös

Lainaus:
kuin aikuisten lihavuuteen: liikaa epäterveellistä ruokaa ja liian vähän liikuntaa. Ruokailu- ja liikkumistottumukset peritään kotoa.

aika valaisevaa on ollut kun ruokakaupassa oma (hoikka) 7 v mankuu välipalaksi ruokia mitä (tietyillä pullukoilla) kavereillakin on ja näyttää makeita mega-rasvaisia leivonnaisia. Eli kyllä lapsetkin on ihan sitä mitä ne syö... Ja monet syö ihan liikaa todella epäterveellistä ruokaa.

Vierailija - 25.1.2010 11:32  (40/148)

29

Lainaus:

Kuka on väittänyt, että ravitsemussuositusten mukaan on ok syöttää ylilihavalle lapselle pasteijoita? Minä en haluaisi niitä syötettävän kenellekään. Kritisoin ainoastaan sitä, että ravitsemussuositukset eivät ota jyrkempää kantaa tarpeettomien pasteijoiden ja muiden joutavien sotkujen syömiseen, esim,älkää syökö pasteijoita, ette te niitä tarvitse ja ne ovat vahingoksi terveydelle. Ei, kyllä voi herkutella pullalla kun on ensin syöty perunaa ja kahdeksan viipaletta leipää levitesipaisulla.

Suomalaisilla ravitsemussuosituksilla voi pyyhkiä mitä itse haluaa. Eikö se, että thl:n mukaan suomalaiset syövät varsin hyvin suositusten mukaisesti samaan aikaan kun II-tyypin diabetes ja lihavuusongelmat räjähtävät käsiin, herätä kysymyksiä suositusten järkevyydestä? Ihmiset varmaan syövät itseltään salaa voita.

Vierailija - 25.1.2010 11:32  (41/148)

äidit kieltävät lastensa lihavuuden

läpset ovat jänteikäittä, isoluisia

"luuviulut näyttävät kauheilta".

tälläisiä olen kuullut lihavien lasten vanhemmilta

Vierailija - 25.1.2010 11:33  (42/148)

No näin se juuri on

Lainaus:
Ravitsemusterapeutit ohjeistavat meitä mm että on ok syödä eineksiä silloin tällöin.

jos on järki päässä. Mutta kun kaikilla ihmisillä ei ole. Auttaako siihen sanamuotojen viilaaminen ravitsemussuosituksissa? Onko oikeasti vielä ihmisiä, jotka ei tiedä, että einesten jatkuva runsas käyttö ei ole suositeltavaa? Koska eineksiä silti usein syödään liikaa monissa perheissä, pitäisikö ehkä palkata ravitsemuspoliiseja ja asentaa kameroita ihmisten keittiöihin. Kas kun osa ihmisistä tietää ravitsemussuositukset aivan hyvin ja syö silti paskaa, tietäen syövänsä paskaa. Sitten taas osa ei vaan piittaa. Omassa lähipiirissäni perheettään muodottomaksi lihottava äiti tuntuu olevan pikkasen kehitysvammainen.

Vierailija - 25.1.2010 11:35  (43/148)

Hah

Lainaus:
Eikö se, että thl:n mukaan suomalaiset syövät varsin hyvin suositusten mukaisesti

Laitas linkkiä tällaiseen tietoon. Kun ajattelee käytäntöä ja katsoo mitä ihmisillä on kaupan kassoilla hihnoilla, todellisuus valkenee.

Vierailija - 25.1.2010 11:35  (44/148)

mitä tämä v astaus tähän ketjuun kuuluu?

Lainaus:
Lainaus:

Vierailija - 25.1.2010 11:40  (45/148)

Suomalaisten ongelmana on se, ettei

ole koskaan oikein opittu syömään vihanneksia ja hedelmiä, kun niitä ei ole ollut kylmän ilmaston takia saatavilla. Vuosituhantiset tavottumukset muuttuu hitaasti. Suurin osa miehistä pitää miehekkäänä sitä ettei tosimies syö pupujen ruokia! Kaikkien kunnon ruokavalioiden perusta on kasviperäinen ravinto. Kun saatais suomalaiset ensin syömään kasviksia, siinä olisi jo saavutettu 90 prosenttia tavoitteesta.

Vierailija - 25.1.2010 11:43  (46/148)

Kyllä geenit sillä tavalla

varmasti vaikuttaa, että jos kaksi tuhdimman ja rotevamman puoleista ihmistä tekee yhdessä lapsia, lapset saavat samat ominaisuudet esim. lihomisherkkyyden ja vartalon muodon suhteen. Itse olen lapsena ollut tukevampi ja pyöreä, roteva tyttö ja lihomisherkkyys keskitasoa varmaan. Mieheni on aina ollut jäntevä ja hoikka, urheilullinen ja sirokroppainen. Lapsemme on myös hoikkaa mallia kuin isänsä, ihan erimallinen vauvasta asti kuin minä. Mutta tottakai elintavat ja ruokavalio ratkaisee lopulta sen, oletko varsinaisesti LIHAVA, rasvaa kehossa liian kanssa, vartalomallista riippumatta!

Vierailija - 25.1.2010 11:44  (47/148)

29

Laitas linkkiä tällaiseen tietoon. Kun ajattelee käytäntöä ja katsoo mitä ihmisillä on kaupan kassoilla hihnoilla, todellisuus valkenee.

Finravinto 2007 tutkimus, löytyy tuolta http://www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2008/2008b23.pdf

Lainaus tutkimuksesta 'Finravinto 2007 -tutkimuksen mukaan suomalaisten aikuisten ravintotottumukset ovat kehittyneet
pääosin myönteiseen suuntaan. Rasvan laatu on edelleen parantunut ja suolan saanti pienentynyt.' Jos aikuiset kerran syövät hyvin, miksi lapset söisivät eri tavalla?

Lapsilta on poistettu kouluruoasta kaikki rasva, siksi siis lapset syövät rasvattomammin kuin koskaan.

Vierailija - 25.1.2010 11:47  (48/148)

Karppi-suomi sanakirja

"Finravinto 2007 -tutkimuksen mukaan suomalaisten aikuisten ravintotottumukset ovat kehittyneet pääosin myönteiseen suuntaan."

Tarkoittaa karppikielellä

"Suomalaiset syövät ravintosuositusten mukaan".

No eivät syö. Jos tällainen tutkimustulos on saatu, vastaajat ovat kaunistelleet tekemisiään.
Itse olen yrittänyt saada omia vanhempiani syömään riittävästi kasviksia, turhaan.

Vierailija - 25.1.2010 11:53  (49/148)

29

Lainaus:
"Finravinto 2007 -tutkimuksen mukaan suomalaisten aikuisten ravintotottumukset ovat kehittyneet pääosin myönteiseen suuntaan." Tarkoittaa karppikielellä "Suomalaiset syövät ravintosuositusten mukaan". No eivät syö. Jos tällainen tutkimustulos on saatu, vastaajat ovat kaunistelleet tekemisiään. Itse olen yrittänyt saada omia vanhempiani syömään riittävästi kasviksia, turhaan.

Oli siellä prosentteja rasvan osuudesta kokonaisenergian saannista ja miehillä ylitys oli 3 %-yksikköä ja naisilla vähemmän. Jos ihmiset eivät syö suositusten mukaisesti kummat sinun mielestäsi tulisi vaihtaa, suositukset vai ihmiset?

Mikä on karppi, joka toistuvasti on näissä viesteissä tullut esille, kala?

Vierailija - 25.1.2010 11:55  (50/148)

29, jätitpä yllätys yllätys tärkeimmät pointit pois tuosta lainauksesta

"Finravinto 2007 -tutkimuksen mukaan suomalaisten
aikuisten ravintotottumukset ovat kehittyneet
pääosin myönteiseen suuntaan. Rasvan
laatu on edelleen parantunut ja suolan saanti vähentynyt.
Molemmissa on kuitenkin edelleen parantamisen
varaa. Folaatin ja D-vitamiinin saanti
on liian niukkaa. Kuidun saanti saisi olla nykyistä suurempi ja sakkaroosin saanti pienempi. Nämä puutteet korjaantuisivat nykyistä suuremmalla
täysjyväviljan, kalan, kasvisten, hedelmien ja marjojen kulutuksella sekä sokeripitoisten ja runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävien elintarvikkeiden pienemmällä kulutuksella."

Ja turha väittää ettet ole karppi, se nyt jo selviää tästä valikoivasta lähteiden käytöstä.

Vierailija - 25.1.2010 11:59  (51/148)

Meille sanoi th ja lastenlääkäri

3 v. lapsesta, että 102 cm ja 18,2 kg lapsi on SOPUSUHTAINEN. Kun joku haukkui lihavaksi 98/18 lasta.

Ja työssäni näen nälkiintyneitä ja likaisissa vaatteissa olevia, mutta se asia ei saa huomiota, koska läskiviha on in.

Toki molemmat vaativat toimia, mutta suurempi hätä on lapsella, joka ei saa ruokaa, koska vanhempien rahat menevät viinaan ja tupakkaan!!!

Neuvolasta saa ravitsemusneuvontaa, jos lapsi on lihava.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]