![]() Maanantai 21.5.2012 - Kosti, Konsta, Konstantin
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Onko 2 € sopiva viikkoraha 13-vuotiaalle?
Vastaukset
minä sain 3,5euroa
hieman liian lepsu olet, 1e riittää
Aika pieni... ehkä 5 euroa?
Aivan älyttömän pieni on.
Meillä pojat 12v ja 13v saavat 5e "rangaistuksena" koska eivät tee kotona yhtään mitään, siis eivät edes huonettaan siivoa.15v sisarensa saa 10e, koska hoitaa normaalisti kotityönsä.
Riippuu ihan siitä, mitä sillä pitää hankkia.
Meillä saa reilusti enemmän eli 40e/kk, mutta tuosta maksaa kaikki omat hankintansa - karkit, leffat, levyt, pelit tms. ja lisäksi säästää isompaan hankintaan. Meillä harjoitellaan rahankäyttöä tällä tavalla.Meillä 12v saa 2,5
Ajattelin nostaa ainakin 3 euroon kun täyttää 13.Minusta aika vähän.
Meidän kolmaluokkalainen saa kolme euroa ja eskarilainen euron. Viikkoraha kasvaa iän karttuessa.Minusta pieni, antaisn 5 e
eihän tuolla saa kuin karkkipussin, leffalippuakin saa kituuttaa tuolla menolla pari kk...No kerrotko meille mihin tuo 2 e on sopiva?
Lainaus:
Meillä saa reilusti enemmän eli 40e/kk, mutta tuosta maksaa kaikki omat hankintansa - karkit, leffat, levyt, pelit tms. ja lisäksi säästää isompaan hankintaan. Meillä harjoitellaan rahankäyttöä tällä tavalla.
Meillä saa reilusti enemmän eli 40e/kk, mutta tuosta maksaa kaikki omat hankintansa - karkit, leffat, levyt, pelit tms. ja lisäksi säästää isompaan hankintaan. Meillä harjoitellaan rahankäyttöä tällä tavalla.
Mitä joutuu ostamaan sillä rahalla?
Ostaako itse karkit/vaatteet/pelit ym?Meillä sai vain euron, mutta ei joutunut sillä rahalla oikeestaan ostamaan mitään.
joo varmaan ostaa sillä kahdella eurolla vaatteet ja pelit ja loput säästää
Lainaus:
Ostaako itse karkit/vaatteet/pelit ym? Meillä sai vain euron, mutta ei joutunut sillä rahalla oikeestaan ostamaan mitään.
Ostaako itse karkit/vaatteet/pelit ym? Meillä sai vain euron, mutta ei joutunut sillä rahalla oikeestaan ostamaan mitään.
Joo, jos tämä ei ole provo, kuulostaa minustakin aika pieneltä!
Tietysti tähän vaikuttaa se, mitä tuolla rahalla pitää saada (maksatteko harrastukset, karkkipäivän karkit ym.) ja myöskin se, missä asutte (turha sitä kierrellä ja saivarrella, esim. pk-seudulla kulutustottumukset ovat erilaisia kuin jossain muualla)...Meillä 3. luokkalainen saa 4 euroa viikkorahaa. Me aikuiset maksamme harrastukset, karkkipäivän (kerran viikossa) karkit, vaatteet, harrastusvälineet jne. Noista viikkorahoistaan siis säästää esim. jonkin uuden lelun tai lego-jutun hankintaan. Karkkia ei saa rahoillaan ostaa.
Kerron toki :-)
-No kerrotko meille mihin tuo 2 e on sopiva? -Siihen, että ostaa vaikka karkkia viikonlopuksi ja vanhemmat maksavat kaiken muun.
Meillä lapsi ei saa viikkorahaa.
Me huolehdimme hänen tarpeistaan.Meidän 9-vuotias saa 3,5 euroa...
Liian vähän. Sillä ei saa mitään mistään.
Vitonen olisi kohtuullisempi.ööh
Nykypäivänähän kahdella eurolla ei saa enää mitään..Yhden karkkipussin ehkä..Jos on noin pieni viikkoraha niin miksi on viikkorahaa ollenkaan?..2 euroa yhtäkuin 0 euroa.. Ehkä viisi-seitsemän euroa sopivampi...
On aivan sopiva summa ap!
Täällä pipipää-äiskät taas velloaa..Tosi pieneltä kyllä vaikuttaa.
Me ollaan todella pienituloisia ja monta lasta, mutta 14 ja 15v saavat 40-50e/kk. Summa riippuu siitä minkä vastuualueen on valinnut hoidettavakseen kk ajaksi, esim. imurointi päivittäin, roskisten vienti päivittäin, vessojen pesu kerran viikossa... 50e saa jos valitsee homman jota ei kukaan muuten ottaisi, esim. vessojen pesu. Jos jää tekemättä niin raha pienenee samassa suhteessa. Raha menee lähinnä puhelimen saldoon (kaverit ja tyttöystävät tärkeitä), mässyyn, elektroniikkaan. vaatteita ja harrastuksia siitä ei tarvitse maksaa. Ylimääräisiin menoihin saa välillä, leffaan tai mäkkäriin kavereiden kanssa jne.Ja musta tuntuu että meidän muksut saa todella vähän, monella kk-raha jotain 200e ja meidän muksut niitä jotka sit aina joutuu kavereilta lainailemaan.
Vähän on
Meillä 13v saa 5e/vko eikä siitä täydy maksella leffa yms. kalliimpaa menoa. Minusta määrä riippuu paljon lapsen kulutustavoistakin: meillä toiselle ko. 5e riittää hyvin, mutta toisella on koko ajan vaikeuksia (käy kahvilla ja syömässä kavereiden kanssa).Oletko käynyt viime aikoina karkkiosastolla ?
Lainaus:
-No kerrotko meille mihin tuo 2 e on sopiva? -
Siihen, että ostaa vaikka karkkia viikonlopuksi ja vanhemmat maksavat kaiken muun.
Siihen, että ostaa vaikka karkkia viikonlopuksi ja vanhemmat maksavat kaiken muun.
Suurin osa pusseista maksaa yli 2e....
Minustakin aika vähän.
Meillä saa viikkorahaa luokka-asteen mukaisen euromäärän (olen huomannut että sama käytäntö on monilla). Eli eskarissa 50 senttiä, ekalla 1 euron, tokalla 2 euroa, kolmannella 3 euroa.... seiskalla saa 7 euroa ja ysillä 9 euroa jne.Meillä tokaluokkalainen ja 5v. 5v ei saa vielä mitään, mutta hänelle ostamme silloin tällöin leluja. Tokaluokkalainen ostaa itse lelunsa (muulloin kuin synttäreinä ja jouluna) ja esim. omat karkkinsa ja saa sen 2 euroa viikossa.
Mites olette itse lapsena saaneet sitä rahaa?
Mielenkiintoinen ketju. Meillä tosin alta kouluikäiset lapset eikä vielä ajankohtainen mutta pisti oikein miettimään että koska tämäkin alkaa meillä.Itse aloin saamaan viikkorahaa lapsena kun aloitin yläasteen. Sain silloisissa markoissa 10mk viikkorahaa. 9.luokalla oltiin siirrytty kk-rahaan joka oli 50mk.
Noista maksoin itse elokuvissa käynnit, karkkini, meikkini, hiusten väriaineet, krääsät ja tilpehöörät sun muut omat. Uusia vaatteita sain pari kertaa vuodessa ja äiti oli aina mukana maksamassa :o)
meillä lapset ovat oikeissa TÖISSÄ ja saavat rahansa sieltä!
mainoksia vaan jakamaan, niin saa omaa rahaa!#25:lle
missä 13-vuotias voi tehdä töitä??Muuten alkuperäiseen kysymykseen:
Meillä 13 vuotias on saanut viikkorahaa 10 €, 14 vvuotias 15 €, 15 vuotias 20 €. Viikkorahalla ostaa karkkia ym pientä, usein säästää ja maksaa osan jostain omasta ostoksestaan. Ensi vuonna kun teini täyttää 16 v. neuvottelen hänen kanssaan, josko haluasi lapsilisän 100 €/kk itselleen ja harjoittelisi rahan käyttöä niin, että hoitaisi kaikki vaatteet, meikit, kampaaja, vapaa-aika yms menot sillä. (Ruoka, asuminen, harrastukset yms tietysti vanhempien piikkiin).
Riippuu niin paljon lapsesta. Karkkirahaksi 2-5 euroa ihan ok.
Meillä 10e/kk
Meidän 13-vuotias saa 15 euroa viikossa.
Vaikka missä!
Itse olin 13-vuotiaana jakamassa lehtiä, lapsenvahtina sukulaisilla / naapureilla sekä vanhempien työpaikalla kiireapulaisena järjestelemässä kuitteja ym. papereita. Sitä en muista minkä ikäisenä pääsi kaupungille töihin, voi olla että vähän myöhemmin.haloo ap, missä maailmassa oikein elät?
mieluummin 20emeillä ei ikinä toiminut toi viikkorahasysteemi
saatiin rahaa kun pyydettiin, ei kuitenkaan älyttömyyksiin eikä paljoa.2e on liian vähän, mutta en ymmärrä miksi pitäisi joka viikko mennä leffaan (ihan sikakalliita). Voisivat keksiä jotian muutakin tekemistä. 13v:lle sopiva viikkoraha olisi varmaan 5e, sillä saa pari pussia karkkia, ja siitä saa aloitettua säästämisenkin hyvin.
Meillä kuukausiraha 40 euroa
Puhelinlaskut yms. palvelu tulee talon puolesta. 40 euroa saa käyttää omiin huvituksiin (karkkiin yms)On kyllä säästänyt tästä rahasta itselleen paljon pelejä ja harvemmin syö karkkia.
Lainaus:
Mitä tarkoitat? kysyy ap
haloo ap, missä maailmassa oikein elät?Vierailija - 30.10.09 10:08 (ID 9439513)
Meillä 12v saa 2e
mutta olen kyllä ajatellut että summaa nostetaan viimeistään ensi syksynä kun menee yläasteelle.Meidän perheessä tuolla 2 e:lla on ostettu (nii halutessaan) karkkipäivän karkit. Meillä on siis muitakin lapsia, tuo 12v on vanhin.
Minkä ikäisiä teidän muut lapset ovat? Ne nuoremmat siis?
Lainaus:
Meillä on siis muitakin lapsia, tuo 12v on vanhin.
Meillä on siis muitakin lapsia, tuo 12v on vanhin.
Onko tyttöjä vai poikia? Onko kaikki saman miehen kanssa tehtyjä? Ovaatko saaneet alkunsa luomusti?
Riippuu täysin siitä, saako teiltä rahaa
muuten kuin viikkorahana. Meillä 11 v. saa 1,50 euroa viikossa ja se menee yleensä säästöön jotain isompaa tavoitetta varten. Jos hän haluaa leffaan tai tarvitsee välipalarahaa, annan sitä hänelle erikseen. Kirjamessuille annoin 30 euroa kirjojen ostoon, isältään saattaa saada koottavarahaa myös erikseen. Jos pidämme leffaillan kotona ja ostamme karkkia, ne tulevat "talon puolesta", hän ei karkkia saa ostella omilla rahoillaan ilman erityislupaa.Meillä on aika tiukka kontrolli siihen mitä lapsi saa. Toivon mukaan se pitää vielä pari vuotta. Kuulostaa minusta vastuuttomalta antaa ala-asteikäiselle 40 euroa ja lupa käyttää se miten haluaa.
29. Minä en ainakaan jättäisi lastenhoitovastuuta 13-vuotiaalle!!!
Siis kyllä mielestäni lapsenvahdin tulee olla kypsempi ja vanhempi. 13-vuotias on aivan liian pieni ottamaan vastuuta toisten lasten turvallisuudesta ja tarpeista. Juuri oppinut ottamaan vastuuta itsestään vasta yksin ollessaan...Ja mitä työlainsäädäntöön tulee. Suomessa ei SAA palkata vakituiseen työsuhteeseen alle 15-vuotiasta. Tilapäiseen työsuhteeseen saa palkata 14-vuotiaan, joten 13-vuotias ei todellakaan SAA vielä tehdä töitä.
Että se siitä sinun "vaikka missä voi 13v. tehdä töitä".
Meillä saa 8 euroa
Puhleinkulut ja leffaliput on erikseen. Tuo 8 euroa kuitenkin kattaa koulun välipalamyynnin.Tarviiko 12-vuotiaan vielä käydä esim. joka
viikko leffassa??? Tarviiko sitä karkkia ostaa joka viikko tyyliin jättipussi?Ei ihme, että nuoriso lihoo ja veltostuu.
Minusta tuo 2 euroa viikossa on ihan kohtuullinen summa, varsinkin jos lapsi itse tarjoutuu tekemään lisää kotitöitä tms. lisää rahaa saadakseen. Kyllä kakaroiden pitäis pikkuhiljaa kasvaa siihen ajatukseen, että rahan eteen pitää nähdä vaivaa ja että kaikkea ei saa kerralla/viikottain.
Minusta väärin, että jonkun 15-vuotias
saa vain 10 e, kun saman perheen pojat saavat 5e vaikka eivät edes mitään tee. Ja ikää pojilla 12 ja 13... :-/ Sellaiset eivät tarttisi yhtään mitään.Meidän 13-vuotias saa 20 € kuukaudessa.
Raha laitetaan suoraan tilille. Puoliksi isänsä kanssa maksetaan (erottu ollaan, yhteishuoltajuus). Lapsella on Visa Elctron, jolla sitten maksaa jos jotain haluaa itse ostaa. Ei oikeastaan tuhlaa rahaa mihinkään kun säästää isompaan harrastehankintaan.Saa myös lahjaksi rahaa (on itse näin toivonut, jotta säästäminen nopeutuisi), joko suoraan tililleen tai sitten käteisenä, jonka minä laitan hänen tililleen.
Lisäksi annan aina rahaa jos johonkin perustellusti sitä tarvitsee. Isänsä maksaa puhelinlaskun (joka on pysynyt noin 20 € suuruisena), minä julkisen liikenteen kulut.
Pienituloisia olemme eikä rahaa liikoja ole mutta toisaalta lapsemmekaan eivät turhia kinua tai tuhlaa.
meillä
samanikäinen poika, eikä saa viikkorahaa. Ei ole edes kysynyt moista. Rahaa saa tarvittaessa, ehkä kerran kuussa käy kavereidensa kanssa hampurilaisella tms. Lahjaksi saamansa rahat säästää yleensä johonkin ísompaan, esim. kesällä osti uuden virvelin ja jotain kalastustarvikkeita. Ei tuolla kyllä ole vielä oikein mitään menojakaan, illat taitaa mennä niin kiitettävästi harrastuksissa ja kavereiden kanssa ettei ehdi kuluttamaan. Pari nuorempaakin lasta on, eivätkä hekään ole vielä viikkorahoja kyselleet.sitä tarkoitan, että eihän 2 eurolla saa nykymaailmassa yhtikäs mitään!
Lainaus:
haloo ap, missä maailmassa oikein elät? Vierailija - 30.10.09 10:08 (ID 9439513)
haloo ap, missä maailmassa oikein elät? Vierailija - 30.10.09 10:08 (ID 9439513)
todella vähän
samanikäinen tyttäreni saa 50e kuussaOlen samaa mieltä. Mutta miksi ole haloo? kysyy tässä maailmassa elävä ap
sitä tarkoitan, että eihän 2 eurolla saa nykymaailmassa yhtikäs mitään!Vierailija - 30.10.09 12:14 (ID 9440416)
Lainaus:
haloo siksi, että herätys!
25 vastaa
Lainaus:
missä 13-vuotias voi tehdä töitä??
missä 13-vuotias voi tehdä töitä??
- lastenhoitoa
- koirien ulkoilutusta
- pihan haravointia
- auton pesua
- mainosten jakamista
- vanhempien yrityksessä
Meidän 12 v on oikein tyytyväinen
siihen 2,5 euroonsa. Sillä saa hyvin karkkipäivän karkit (muina päivinä ei osteta karkkia), ja yleensä euro jää vielä yli.Meidän kaikilla lapsilla on tilillä omaa rahaa, jolla saavat ostaa pelejä, tilata lehtiä, käydä elokuvissa tms. Rahaa saavat mm synttärilahjaksi ja joskus tienaavat isommilla kotitöillä (esim 5 euroa parin tunnin remonttiavusta). Tavalliset imuroinnit, tiskit, pyykit jne hoidetaan tietysti ilman maksua.
Toinen suosittu lahja on leffaliput. Ja harrastusvälineet. Muuta tavaraa eivät ole toivoneet enää pitkään aikaan. Ei ole lapset vielä tähän mennessä yli 100 euroa saaneet vuodessa kulumaan säästöistään eli raha riittää kaikkeen heille tarpeelliseen.
Me vanhemmat toki maksamme harrastukset ja niihin välttämättömät tarvikkeet, vaatteet ja muun elämisen ja koko perheellä välillä pidetään hauskaa ja herkutellaan.
Hankala verrata yksittäisiä viikkorahasummia, kun muut käytännöt voi olla ihan erilaisia eri perheissä.
meillä ei ole viikkorahaa käytössä
lapset 8v ja 11v. Saavat rahaa kun tarvitsevat, keskimäärin ehkä n. 10e/vko. Joinain viikkoina menee 30e ja joinain viikkoina 1e. Vaihtelee.Aika vähän
Minä annan meidän 13 v 20 € kuukaudessa. Eli kerran kuussa. Näin nuori oppii käyttämään rahaa oikein. Eihän sitä sitten aikuisenakaan tuhlata heti kuukausipalkkaa. Ja tuohon 20 € pitää tehdä hiukka kotitöitä ja nuorempien sisarusten hoitoa kuuluu myös. Siis ollaan ihan normi keskituloisia joten ei anneta 100 € kouraan.Meidän 13-vuotias jakaa nyt mainoksia ja tienaa siis itse
Rupesi menemään kesällä mahdottomaksi tytön pyynnöt. Koko ajan sain olla kaksikymppisiä ojentelemassa, ja lisäksi vielä maksan puhelinlaskut. Nyt hän tienaa n. 65 euroa kuussa ja saa tulla sillä toimeen. Puhelinlaskun maksan edelleen.Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Mitä nuo liekit joidenkin keskusteluiden vasemmalla puolella tarkoittaa?
- > Mikä on sopiva kylästelyaika alakouluikäiselle kaverinsa luona?
- > Sopiiko legginssit läskille?
- > Sain törkeää palvelua kultaliikkeessä kun etsin vihkisormusta!
- > Päiväkodin kevätretki ja bussimatka
- > Naapurin lapset "asuu" meillä.
- > APUA! Alapäässä kipeitä pisteitä! Mikä voi olla?? OV
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
- > Äideille
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
5.66 m/s