![]() Maanantai 21.5.2012 - Kosti, Konsta, Konstantin
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Raha ei tee onnelliseksi, pah mitä puppua tämä sanonta.
Hei!Pakko kirjoittaa. Olen ollut yh:na viisi vuotta. Kaikki nämä vuodet olen joutunut kittuuttamaan, ei ole ollut rahaa mihinkään ylimääräiseen. Nyt olen saanut taakkani (velan) maksettua ja enää ei tarvi niin laskea. Kyllä minä ainakin olen paljon onnellisempi tällä hetkellä. On aivan ihanaa kierrellä kaupoissa ja ostaa kauniita vaatteita, syödä hyvin :).
Se toki on totta, että rahalla ei onnea voi ostaa. Mutta kyllä se kummasti helpottaa joka tapauksessa :)
Vastaukset
jep, totta on
Olen ollut köyhä ja rikas, ja kyllä mä mieluummin olen rikas. Ei se rikkaus huolia poista, mutta onpahan yksi iso huoli kuitenkin vähemmän.Todella!
Ne, joilla rahaa on ollut "aina", saattavat tuon päästääkin suustaan. Ne, joilla sitä rahaa ei ole ollut ja jotka ovat joutuneet kituuttamaan, laskemaan, tinkimään ja hermoilemaan joka sentin kanssa, raha tekee todellakin onnellisemmaksi!No, onnellisuus on aika vaikea ja laaja käsite...
Mutta olen täysin samaa mieltä, että kyllä raha on ihana ja elämää helpottava asia. Se vaan on karu totuus nykymaailmassa vaikka kuinka idealisti haluaisikin olla.Näin on.
Sellaiset ihmiset joilla rahaa on aina ollut, voisivat ihan testimielellä kokeilla vuoden elää suunnilleen kädestä suuhun.Vois loppua tollasten "totuuksien" laukominen.
Kyllä muut asiat kuin raha tekevät minut onnelliseksi.
Mutta raha kyllä poistaa monta huolta ja harmia.Ja olen kasvanut pa. kodissa vaikka nyt rahaa onkin.
Joo
Kyllä se elämää helpottaa.Mutta oletko yhtään seurannut tuota Herlinin perheen tragediaa? Tietenkin, jos samanlainen elämä olisi tyhjätaskuna, olisihan se vielä kurjempaa, mutta tuossa tapauksessa totaalista kurjuutta ei ehkä olisi ilman rahaa - perinnönjako johti täydelliseen välirikkoon sisarusten välillä.
No ei se teekään.
Köyhyydessä kituuttaminen tekee onnettomaksi, kokemusta on. Mutta ei se rahassa yksistäänkään näyttäisi tekevän onnelliseksi. Onhan meillä esimerkkejä, vaikka nyt Michael Jackson ja nyt pinnalla oleva Herlinin perhe. Jos nousee köyhyydestä varakkuuteen, niin jonkin aikaa on takuulla onnensa huipulla, mutta sitten pitää löytää muutakin sisältöä elämään.tää on totta, mutta mieluummin sitä itkee Mersussa kuin Ladassa.
Lainaus:
Köyhyydessä kituuttaminen tekee onnettomaksi, kokemusta on. Mutta ei se rahassa yksistäänkään näyttäisi tekevän onnelliseksi. Onhan meillä esimerkkejä, vaikka nyt Michael Jackson ja nyt pinnalla oleva Herlinin perhe. Jos nousee köyhyydestä varakkuuteen, niin jonkin aikaa on takuulla onnensa huipulla, mutta sitten pitää löytää muutakin sisältöä elämään.
Köyhyydessä kituuttaminen tekee onnettomaksi, kokemusta on. Mutta ei se rahassa yksistäänkään näyttäisi tekevän onnelliseksi. Onhan meillä esimerkkejä, vaikka nyt Michael Jackson ja nyt pinnalla oleva Herlinin perhe. Jos nousee köyhyydestä varakkuuteen, niin jonkin aikaa on takuulla onnensa huipulla, mutta sitten pitää löytää muutakin sisältöä elämään.
Herlinit ja M. Jackson ovat olleet sitten superonnellisia ihmisiä.
Joo ja mielummin itkee täydellä vatsalla, kuin
nälkä sisuksia kalvaen. Jos rahaa voi myös palkata ammattilaisen hoitamaan itseä kuntoon. Köyhän tarvii vaan jaksaa...Ja totta on, että minä (olen ap) nyt nautin suunnattomasti shoppailusta. Mutta pidemmän päälle tarvitsen toki elämääni muutakin sisältöä. Mutta nyt ei ole esteenä se, ettei ole varaa tehdä kivoja juttuja :). Ja varmaan tämä kituuttaminen onkin opettanut minut nauttimaan pienistä asioista, kauniista luonnosta jne.
Kiitos vastuksista =)
Mun mielestä raha itsessään ei tee onnelliseksi, mutta se tekee elämän helpommaksi
ja mielenkiintoiseksi. Voi toteuttaa unelmiaan eikä vaan haaveilla niistä. Ja toki se tekee monesti sitten ihan onnelliseksikin.Eli jos sinulla ap olisi määrättömästi rahaa
ja kuvitellaan että lapsesi vaikka sairastuisi parantumattomasti syöpään tai kuolisi onnettomuudessa olisit silti maailman onnellisin ihminen vain siksi että sinulla on rahaa?Tuskin.
Olen myäs erittäin pienellä budjetilla kituuttava 2 lapsen opiskeleva yh ja olin tänäänkin todella onnellinen kun kävelimme lasten kanssa keräämässä värikkäitä lehtiä ja laitoimme niitä kirjan väliin prässiin. Niistä askarrellaan aikanaan taulu lastenhuoneen seinälle. Kun perusasiat on kunnossa terveys, asunto ja ruokaa pöydässä ja vaatteet päällä olen onnellinen. Kun näen että rahapulasta huolimatta lapseni ovat onnellisia, iloisia, aktiivisi ja terveitä olen onnellinen. Toki kokoajan joutuu rahaa miettimään. Nytkin on tulossa 500€ autoremppa joka on enemmän rahaa kuin meillä jää käteen pakollisten laskujen jälkeen kuukaudessa niin pistäähän se mielen matalaksi, mutta ei se tilanne siitä mihinkään parane että minä masennun. Tulta päin talvisodan henkeen.
Joo, raha on hyvä juttu, jos sitä on.
Ja kyllähän ne Herlinit nykyisin varmaan suht onnellisia ovat. Niillä oli vaan vmäinen lapsuus, mutta luultavasti se sadisti-isä olisi ollut ihan samanlainen ilman fyffeekin. Kyllä se raha varmaan helpotti heidän elämää, kivoja lomia jne. Ja Niklas Herlinhän sanoikin, että oli ihana tunne päästä isän vaikutusvallasta, kun 18-vuotiaana tuli taloudellisesti riippumattomaksi perinnön myötä.Ja uskon myös, että Tsääksönillä vippasi päässä ihan muutenkin, joskin pystyi sen pervoilun viemään äärimmäisyyksin rahalla...
Onko oikeasti niin yksinkertaisia ihmisiä, että
he edes kuvittelevat tuollaisten yksioikoisten ja vain pienen siivun totuutta sisältävien sanontojen jotenkin "pitävän paikkansa".Kyllähän sen nyt tajuaa tyhmempikin, että onni koostuu monista seikoista ja on laaja ja monimutkainen käsite ylipäätään, ja jos on esim. vaikeaa sairautta, henkistä pahoinvointia tai yksinäisyyttä, ei raha näitä ongelmia poista ja ihminen on onneton varallisuudestaan huolimatta. Kuitenkin rahattomuus aiheuttaa huolta ja murhetta ja sterssia ja välillisesti jopa todellista murhetta ja onnettomuutta kuten henkistä ja fyysistä pahoinvointia. Vastaavasti rahalla voi usein välillisesti päästä onnellisuuteen. Esimerkiksi juuri unelmia toteuttaen ja kokemuksia hankkien. Monelle se raha myös takaa mahdollisuuden tehdä niitä asioita, jotka kiinnostavat ja tekevät onnellisiksi, kuten viettää enemmän aikaa läheisten kanssa, nähdä maailmaa tai vaikkapa harrastaa täyspäiväisesti itselle tärkeitä asioita kuten hyväntekeväisyyttä tai runoilua vailla huolta taloudellisesta pärjäämisestä.
13- toi oli taas ääripään esimerkki.
Jokainen tajuaa, ettei rahalla terveyttä korvata, tietenkään. Mutta mieti, jos sinulla olisi rahaa voisit kuitenkin edes yrittää hommata parhaan mahdollisen hoidon. Köyhä voisi vain toivoa, että saa parhaan mahdollisen hoidon.Ajattele Roope-Setää
Hän on kitsas paska.Entäs muut mielenterveydelliset häiriöt. Jotain saattaa ahdistaa ostoksilla käynti niin pahasti ettei käytä rahojaan mihinkään. Eikä nauti rahan tuhlailusta.
Joku taas juopottelee itsensä hengiltä laadukkailla viinoilla.
Moni ehkä syrjäytyy voittaessaan loton. Pitää pottinsa salassa ja välttelee muita.
Pitäisi olla voimakas luonne ollakseen jo muutenkin onnellinen.
T: Lottovoittajan poika
Ainakin helpottaa elämää ja hemmetisti!
Onnellisuus on aika veikeä käsite, miten kukakin sen määrittää. Ja kyllä Herlineillä varmaan helpotti esim. iso kämppä, kun isä vaahtos kännissä :) Ja opiskelemaan lähtiessä ei tosiaan tarvinnut isin ja äidin nurkissa nuohota. Niin, esim. Kontulan pikkukolmiossa olisi ollut kurjempaa...Ei tee onnelliseksi, niin.
Voitimme miehen kanssa kolme vuotta sitten päävoiton lotossa, oikein ison. Kiitos anoppini, tieto voitostamme pääsi leviämään, vaikka vannotimme heidät pitämään vain omana tietonaan. Kolmen vuoden saldo on ollut muutto omasta unelmakodista, lähes kaikki ystävät ja sukulaiset kaikonneet, nimettömiä haukku- ja kerjuukirjeitä...blondi
Mä olen ehdottomasti sitä mieltä että raha helpottaa elämää huomattavasti ja tekee onnellisemmaksi. Kyllä mä ainakin olisin tyytyväisempi ihminen jos pääsisin kampaajalle, kosmetologille, híerojalle, hammaslääkäriin, gynelle yms. tarpeen mukaan. Mutta joka paikkaan kun uppoaa helposti 50-100 eur, ei ole vara käydä samassa kuussa monessa paikassa.Onneksi Suomessa noi kalliit 'kunnon' hoidot
Lainaus:
Jokainen tajuaa, ettei rahalla terveyttä korvata, tietenkään. Mutta mieti, jos sinulla olisi rahaa voisit kuitenkin edes yrittää hommata parhaan mahdollisen hoidon. Köyhä voisi vain toivoa, että saa parhaan mahdollisen hoidon.
Jokainen tajuaa, ettei rahalla terveyttä korvata, tietenkään. Mutta mieti, jos sinulla olisi rahaa voisit kuitenkin edes yrittää hommata parhaan mahdollisen hoidon. Köyhä voisi vain toivoa, että saa parhaan mahdollisen hoidon.
saa ihan pkl/osastomaksulla, yksityiset eivät niitä edes anna. Tietty, jos haluaa lähteä esim Sveitsiin johonkin kokeellesiin hoitoihin, niin siihen tosi saa rahaa palamaan.
21. Ei muuten pidä paikkaansa. Esim. mielenterveyspalvelut
ovat maassamme aivan retuperällä ja esim. masennukseen on todella vaikea saada kunnalliselta sektorilta mitään apua. Rahalla voi hankkia itselleen toimivan terapeutin ja käydä intensiivisessä terapiassa. Näin raha voi - ihan sananmukaisesti - tuoda onnen siinä, missä köyhä ei saa edes tilaisuutta parantua onnen tunteen täysin estävästä sairaudesta.terveisin: masennuspotilaan ystävä
Tästä on minusta tutkimuksiakin
Tiettyyn pisteeseen asti raha todellakin tekee elämän niin paljon helpommaksi ja yskinkertaiseksi, että sen voi melko objektiivisesti sanoa lisäävän yksilön ja yhteiskunnan onnea. Tämän jälkeen lisäraha ei enää kasvata ihmisten kokemaa onnellisuutta.Tämä jos mikä on argumentti sosiaalidemokratiaan nojautuvan hyvinvointivaltion puolesta. Se, että iso osa omaisuudesta kasaantuu pienelle porukalle ei tee heitä onnellisemmaksi kuin jonkin verran vähäisempi määrä, mutta lisää tuntuvasti niiden onnellisuutta, jotka joutuvat kituuttamaan.
Jos jollain vain vielä keksisi, miten samalla estettäisiin tasapäistäminen ja annettaisiin tilaa luovuudelle, ideoille ja yrittäjyydelle, niin jo olisi!
Lisäys edelliseen,
tuossa lopussa piti olla, että varallisuuden jakaminen, niin ettei ihmisten tarvitse kituuttaa lisää siis onnellisuutta laajasti. Tai ainakin elämän helpoutta, ennakoitavuutta ja yleistä turvallisuutta.Mutta
Usein noissa onnettomien rikkaiden tapauksissa se raha on se onnettomuuden aiheuttaja, niin absurdilta kuin se kuulostaakin:Herlinien sagassa sadisti-isä on vain yksi sivujuonne. Raha aiheutti sen, että sadisti-isä teki omat ratkaisunsa ja rikkoi rahan avulla tiiviin sisarussuhteen ja sukupolvia jatkuneen perinnön (=suvun tiivis yhteydenpito, yhteiset joulut sukukartanossa). Kuten leski sanoo, oli testamentin allekirjoittaminen hänen elämänsä suurin virhe.
Samoin tuossa lottovoittajien tapauksessa raha sai aikaan yhteisön hyljeksinnän ja pakotti muuttamaan pois.
Olen myös kuullut "kohtuullisen" lottovoiton saaneesta perheestä, jossa rahaa tuli juuri sen verramn, että sai lainat maksettua pois ja päivitettyä kaksi autoa. Muuhun ei normaalia enempää jäänyt. Paikkakunnalla alkoivat kiertää pahansuovat juorut kun eivät olleet tukeneet jokaista 4 H-yhdostystä ja Marttakerhoa rahallisesti. Talon seiniä töhrittiin ja lapsia kiusattiin "pihien rikkaiden" lapsina. Sitä ennen perhe oli ihan normaali osa pikkukaupunkia.
Tämä on kanssa
Lainaus:
mutta mieluummin sitä itkee Mersussa kuin Ladassa.
mutta mieluummin sitä itkee Mersussa kuin Ladassa.
yksi sellainen sanonta, jota en ole ikinä tajunnut. Siinähän oletetaan, että joka tapauksessa itkeminen on lopputulos, eli että KUKAAN ei ole onnellinen. Älytöntä!
Alkuperäiseen sanontaan on helppo uskoa sinänsä; ihan niin kuin mielettömän hyvännäköisen, huomaavaisen, hyvätuloisen, puoleensavetävän jne. kumppanin löytyminen ei takaa onnelliseksi tulemista liitossa, jos asiat oman pään ja sydämen sisällä ovat vinksallaan. Ja siihen kai tämäkin alkuperäiseen aiheeseen liittyvä selvitys viittaa:
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2009/09/myonteinen_elamanasenne_tekee_ihmisen_onnell
ZAJAJ
Olen ollut syntymästä asti varakas ja aina olen saanut ja ostanut kaiken mitä olen halunnut, mutta sen vain totean, että ihan muut asiat kuin raha tekevät minut onnelliseksi. Pääasiallisesti monipuoliset ja kiinnostavat harrastukset. Kyllä varmaan raha tekee köyhän muutamaksi kuukaudeksi onnelliseksi, mutta sitten kun tottuu siihen, että saa kaiken ei se enää tunnu mitenkään ihmeelliseltäJuu
Ei se onnelliseksi tee, mutta ei köyhyyskään tee.Toi mitä edellinen kirjoitti, jos on tarpeeksi persaukinen kuten minä, niin ei ole varaa harrastaakaan monipuolisesti. Ei oikeastaan mitään muuta kuin sellaisia mitkä on ilmaisia. Eli käydä lenkillä ja kirjastossa. Vaatteet lahoaa likipitäen päälle. Hiukset leikkaan itse.
Enkä ole piruuttani tätä tilannetta aiheuttanut, olen työkyvyttömyyseläkkeellä joka on n. 600 kuukaudessa miinus verot. Jos mieheni ei olisi töissä, niin en tiedä miten pärjättäisi ollenkaan.
No mutta rahalla voi ostaa hoitoa vaikka
Lainaus:
ja kuvitellaan että lapsesi vaikka sairastuisi parantumattomasti syöpään tai kuolisi onnettomuudessa olisit silti maailman onnellisin ihminen vain siksi että sinulla on rahaa?
Tuskin.
Olen myäs erittäin pienellä budjetilla kituuttava 2 lapsen opiskeleva yh ja olin tänäänkin todella onnellinen kun kävelimme lasten kanssa keräämässä värikkäitä lehtiä ja laitoimme niitä kirjan väliin prässiin. Niistä askarrellaan aikanaan taulu lastenhuoneen seinälle. Kun perusasiat on kunnossa terveys, asunto ja ruokaa pöydässä ja vaatteet päällä olen onnellinen. Kun näen että rahapulasta huolimatta lapseni ovat onnellisia, iloisia, aktiivisi ja terveitä olen onnellinen. Toki kokoajan joutuu rahaa miettimään. Nytkin on tulossa 500€ autoremppa joka on enemmän rahaa kuin meillä jää käteen pakollisten laskujen jälkeen kuukaudessa niin pistäähän se mielen matalaksi, mutta ei se tilanne siitä mihinkään parane että minä masennun. Tulta päin talvisodan henkeen.
ja kuvitellaan että lapsesi vaikka sairastuisi parantumattomasti syöpään tai kuolisi onnettomuudessa olisit silti maailman onnellisin ihminen vain siksi että sinulla on rahaa?
Tuskin.
ulkomailta. Niinkuin teki tämä Gustav Hägglund kun hänen poikansa sairastui.
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Onko teilläkin miehiä jotka "tienaavat" pokerilla?
- > oletko koskaan juossut maratoonia tai tunnetko ketään maratoonaria?
- > Sain törkeää palvelua kultaliikkeessä kun etsin vihkisormusta!
- > Sopiiko legginssit läskille?
- > Kaverisynttärit kotona
- > Kaverit siipeilee meidän loma-asunnolla. Miten olla kohtelias, mutta kieltäytyä?
- > G: Mikset laihtunut täksikään kesäksi?
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
- > Äideille
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
5.66 m/s