![]() Perjantai 3.9.2010 - Soile, Soili, Soila
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Vauvojen nukuttaminen ulkona
Onko kukaan jättänyt vauvan nukuttamisen ulkona väliin? Meidän lapset ovat aina nukkuneet sisällä, kun täällä ulkomailla lapsen ulkona nukuttaminen olisi rikos. En myöskään ole huomannut, että täkäläiset lapset olisivat jotenkin kovin sairaampia. Itse asiassa keski-ikä on korkeampi kuin suomalaisilla.Ketään muuta, joka kyseenalaistaa ulkona nukkumisen mielekkyyttä?
Vastaukset
Suomessa on kyllä lasten diapetestä enemmän
kuin monissa muissa maissa. Jospa se liittyykin ulkona nukkumiseen?Suome l
meillä lapset nukahti paremmin ulkona
en ole kyllä ikinä ajatellut että olisi mitenkään terveysjuttu nukuttaa ulkona. enemmänkin äiti sai vähän virkistystä eikä tullut ihan mökkihöperöksi. :)Suomen lasten diabetes johtuu
liiasta maidon juonnista ja vähäisestä d-vitamiinista (neuvolan suosittelema 5-10 mg ei riitä mihinkään näin pimeässä maassa).Onko ulkonanukkumisella terveysvaikutuksia?
Eikös Ylppö tämän perinteen aloittanut ja perusteli jotenkin keuhkojen vahvistumisella tms.
meillä nukkuu ulkona vain, jos olen itse pihalla.
Kesällä on käärmeitä, enkä osaa talvellakaan ulos yksin jättää.Ulkoan nukuttaminen aloitettiin aikoinaan koska huoneilma oli niin huonoa.
Monissa kodeissa tupakoitiin sisällä ja valaistukseen käytettiin öljylamppuja ja kynttilöitä.Me asuimme Kanadassa, kun lapset olivat pieniä.
Ei siellä voinut lapsia ulkona nukuttaa, ei kukaan tehnyt niin. Sitä olisi pidetty lasten heitteillejättönä ja jos joju naapuri/ohikulkija olisi nähnyt niin olisi varmasti soittanut sosoiaalihuollon paikalle.Ja terveitä ovat meidän tenavat, vaikka sisällä nukkuivat pienenä päikkärinsä :D
ja puulämmitys
Lainaus:
Monissa kodeissa tupakoitiin sisällä ja valaistukseen käytettiin öljylamppuja ja kynttilöitä.
Monissa kodeissa tupakoitiin sisällä ja valaistukseen käytettiin öljylamppuja ja kynttilöitä.
Kiitos, tämä oli mielenkiintoinen tieto
Lainaus:
Ulkosuomalaisena tollona kyselen vielä, että kannustetaanko neuvoloissa ulkona nukuttamiseen? Vai onko se vain tapa?
ei ole neuvolassa kannustettu
Mut meillä esikoinen ei nukkunut ulkona, koska oli niin herkkä eri äänille. Nukkui paremmin sisällä. mutta toinen on nukkunut ulkona. Nukkuu siellä paremmin ja kivempi sitten voi siivota ja esikoinen voi touhuta eikä herätä vauvaa.ei ole pienintäkään aikomusta nukuttaa vauvaa
ulkona, eikä esikoinenkaan ulkona nukkunut jos en itsekin ulkoillut.ei neuvolassa ole koskaan sanottu mitään
ja useamman "tädin" kanssa jo asioitu.Ei meilläkään ole koskaan tarkoituksellisesti ulkona nukutettu
esikoista yritin saada nukahtamaan vaunuihin kävelemällä, koska se kuulemma oli niin helppoa, mutta se vain huusi vaunuissa, joten yleensä kotiin sänkyyn sain nukahtamaan (tai syliin--- nukkuin hirmu huonosti), sen jälkeen muut lapset riippuen elämän tilanteesta - jos ollaan päiväuniaikaan ollut liikenteessä ja ovat nukahtaneet rattaisiin, niin sitten joko antanut nukkua ulkona tai tosi kylmällä ilmalla lykännyt autotalliin rattaat, jos ollaan oltu kotona, niin sitten sänkyyn... Mustakin se tuntuu vähän hassulta tietentahtoen tarkoituksellisesti aina ulos laittaa nukkumaan - meillä kyllä se raitisilma määrä saadaan muulla ulkoilulla...
Hyvä avaus, ihan samaa olen miettinyt!
Odotan esikoista ja kun on tullut puhe vauvan tarvikkeista on useampikin todennut että parvekevaunut pitää hankkia. Enkä ole oikein tajunnut että miksi. Siis voihan olla, että jos lapsi nukkuu huonosti sisällä, voi asiaa kokeilla, mutta en nyt ole ihan innosta hihkuen ostamassa mitään kakkosvaunuja vain siksi että "niin kuuluu tehdä".Esikoinen nukkui päikkärit ulkona, koska neuvolatäti niin "vaati" ja olin silloin
vielä suht ummikko vauvanhoidossa.. Kuopus sen sijaan nukkui päikkärinsä sisällä (koska asuimme ulkomailla ja siellä ei kukaan ollut kuulukaan moisesta tavasta) ja tämä pian syntyvä kolmas tulee niin ikään nukkumaan sisällä (ellen nyt satu olemaan juuri siihen aikaan kaupungilla asioilla tms. että toinen on vaunuissa mukana). Onhan se nyt vähän älytöntä laittaa parin kuukauden ikäinen yksin ulos tuuleen ja tuiskeeseen, kun asiaa ajattelee...ei kai kukaan huonolla kelillä pihalla nukuta
Lainaus:
vielä suht ummikko vauvanhoidossa.. Kuopus sen sijaan nukkui päikkärinsä sisällä (koska asuimme ulkomailla ja siellä ei kukaan ollut kuulukaan moisesta tavasta) ja tämä pian syntyvä kolmas tulee niin ikään nukkumaan sisällä (ellen nyt satu olemaan juuri siihen aikaan kaupungilla asioilla tms. että toinen on vaunuissa mukana). Onhan se nyt vähän älytöntä laittaa parin kuukauden ikäinen yksin ulos tuuleen ja tuiskeeseen, kun asiaa ajattelee...
vielä suht ummikko vauvanhoidossa.. Kuopus sen sijaan nukkui päikkärinsä sisällä (koska asuimme ulkomailla ja siellä ei kukaan ollut kuulukaan moisesta tavasta) ja tämä pian syntyvä kolmas tulee niin ikään nukkumaan sisällä (ellen nyt satu olemaan juuri siihen aikaan kaupungilla asioilla tms. että toinen on vaunuissa mukana). Onhan se nyt vähän älytöntä laittaa parin kuukauden ikäinen yksin ulos tuuleen ja tuiskeeseen, kun asiaa ajattelee...
Tuulesta ja tuiskusta
Muistaisin kyllä, että esim. kun itse olin sellainen murkkuikäinen n. 20 vuotta sitten, niin vauvoja nukutettiin ulkona aika kovalla pakkasellakin. Sellaisia muistikuvia on, että -20 C kelillä näkyi lastenvaunuja pihoilla ja parvekkeilla. Vauvat oli sitten kyllä sellaisia tiukasti pakattuja nyytttejä peitteineen, villa- ja toppavaatteineen.Meillä nukkuu sekä että
Vaunuissa nukkuu, jos olen vaunulenkillä, mutta parvekkeelle ei suostu nukahtamaan. Jos tulee vaunulenkiltä ja jättää vauvan nukkumaan parvekkeelle, herää yleensä heti. Joten ei olla nukutettu ulkona paitsi silloin, kun ulkoillaan muutenkin. Enkä mä jaksa kolmea kertaa päivässä heittää pitkää vaunulenkkiä, joten sisällä saa nukkua osan päikkäreistään.Vauva syntyi keskitalvella. Se voi olla syynä, ettei "oppinut" nukkumaan partsilla, kun ei sitä sinne voinut kovin pienenä laittaa.
MÄ olen aina nukuttanut ulkona
rattaissa parvekkeelle, oli ilma millainen tahansa. Kuopus nukkui ulkona jopa 5h päiväunia putkeen 2kk iästä lähtien, joten eipä tuo nyt kamalasti siitä tuntunut kärsivän...Yhäkö edelleen?
MÄ olen aina nukuttanut ulkonaAnteeksi, mutta tämä oli niin hauska otsikko...
pakkanen on ihan eri asia kuin joku kauhea myrsky joka tosta tuulesta ja tuiskusta tulee mieleen
Lainaus:
Muistaisin kyllä, että esim. kun itse olin sellainen murkkuikäinen n. 20 vuotta sitten, niin vauvoja nukutettiin ulkona aika kovalla pakkasellakin. Sellaisia muistikuvia on, että -20 C kelillä näkyi lastenvaunuja pihoilla ja parvekkeilla. Vauvat oli sitten kyllä sellaisia tiukasti pakattuja nyytttejä peitteineen, villa- ja toppavaatteineen.
Muistaisin kyllä, että esim. kun itse olin sellainen murkkuikäinen n. 20 vuotta sitten, niin vauvoja nukutettiin ulkona aika kovalla pakkasellakin. Sellaisia muistikuvia on, että -20 C kelillä näkyi lastenvaunuja pihoilla ja parvekkeilla. Vauvat oli sitten kyllä sellaisia tiukasti pakattuja nyytttejä peitteineen, villa- ja toppavaatteineen.
22 En vaan ymmärrä miksi vauvan pitää
nukkua pakkasessa kun en siellä itsekään nukkuisi. Siitä kai on olevinaan jotain terveydellistä hyötyä. Muutoinhan ajatuskin jo tuntuu aika järjettömältä. Vai kuinka moni meistä edelleen nukkuu ulkona -20 C pakkasessa villapukuun ja toppa-asuun sonnustautuneena makuupussissa?Miten niin ennen oli huono huoneilma?
Nykysin asutaan jossain kerrostaloluukuissa, ilmastointi vetää ilmaa ja mistä tulee puhdasta tilalle? :DKyllä entisaikoina taloissa oli vaan paremmat ilmat! ;)
Ulkona nukkumisen isoin plussa on ehdottomasti se että pääsee vaunuilla LIIKKUMAAN!
Vaunuja ei hyvät ihmiset ihan hirveän kauan ole ollut, nukuttaminen ennen tapahtu kehtoon.
Talon pihat oli jotain mutaliejua..
Liikuntaa tarttee mammat. Kun enää ei asu suku samassa osoitteessa 4 sukupolvea juttelemassa parissa huoneessa.
Kyllä lapset nukkuu ihan yhtälailla pedissään mutta siinahän istut asunnossasi sisällä ja kuuntelet ilmastoinnin humua?
Minä nukutan ulkona siitä yksinkertaisesta syystä että
lapset(vauvat) nukkuvat siellä paljon paremmin.Kyseenalaistaa ulkona nukkumisen mielekkyyttä?
Vauva nukkuu paljon - eikä nukkuminen ole mitenkään erityisen mielekästä tai epämielekästä..Itse ainakin menen erittäin mielelläni raikkaaseen ilmaan nukkumaan tuulen- ja sateensuojaan ylläni ja allani pehmoista ja lämpöistä vaatetta/peitettä ja patjaa, eikä keinun (tai vaunun) keinutuskaan ole ollenkaan epämukavaa.
Meillä ei ole pihakeinua, valitettavasti. Mutta onneksi isovanhemmilla on, ja olen lukuisia kertoja nukkunut ulkona - ja uskokaa pois, ulkona nukkuu HYVIN.
tai kuinka moni juo tuttipullosta maitoa?
Lainaus:
nukkua pakkasessa kun en siellä itsekään nukkuisi. Siitä kai on olevinaan jotain terveydellistä hyötyä. Muutoinhan ajatuskin jo tuntuu aika järjettömältä. Vai kuinka moni meistä edelleen nukkuu ulkona -20 C pakkasessa villapukuun ja toppa-asuun sonnustautuneena makuupussissa?
nukkua pakkasessa kun en siellä itsekään nukkuisi. Siitä kai on olevinaan jotain terveydellistä hyötyä. Muutoinhan ajatuskin jo tuntuu aika järjettömältä. Vai kuinka moni meistä edelleen nukkuu ulkona -20 C pakkasessa villapukuun ja toppa-asuun sonnustautuneena makuupussissa?
tai käyttää vaippoja?
Siksi vauvan pitää nukkua pakkasessa
jos se siellä syystä tai toisesta nukkuu paljon paremmin kuin sisällä. Onko vaikea ymmärtää? Meneekö vauva sitten jotenkin pilalle siitä, että hänet puetaan villapukuun ja toppahaalariin ja laitetaan vaunuihin?t: se jonka vauva nukkui 5h ulkona putkeen
23
Mää voisin kyllä nukkua mutta en minäkään mene hankeen makaamaan villapuvussa ja toppa-asussa.Ei meillä ainakaan lapset ole ulkona olleet koskaan kylmissään sielä kopassa LÄMPIMÄSSÄ mukavissa vaatteissa!
Ei nyt tarvitse kuitenkaan kiihtyä
Ihmettelen vain tätä käytäntöä, johon en ole missään muualla törmännyt. Toki on hyvä nukkua ulkona jos se paremmin nukuttaa. Mutta onko siitä jotakin todellista hyötyä?Olen asiasta keskustellut jonkin verran ja aika fanaattinen tuntuu suhtautuminen joillakin olevan. On tullut ihan paha mieli, kun tuntuu että täkäläisten tapojen mukaan sisällä nukuttamalla teen lapsistani jotenkin huonompia. Tilastoissa (terveys) tämä ei kuitenkaan näy.
Siksi siis asiaa pohdiskelen.
luulenpa että asia on ihan omassa päässäsi vain ongelma
Lainaus:
Olen asiasta keskustellut jonkin verran ja aika fanaattinen tuntuu suhtautuminen joillakin olevan. On tullut ihan paha mieli, kun tuntuu että täkäläisten tapojen mukaan sisällä nukuttamalla teen lapsistani jotenkin huonompia. Tilastoissa (terveys) tämä ei kuitenkaan näy.
Olen asiasta keskustellut jonkin verran ja aika fanaattinen tuntuu suhtautuminen joillakin olevan. On tullut ihan paha mieli, kun tuntuu että täkäläisten tapojen mukaan sisällä nukuttamalla teen lapsistani jotenkin huonompia. Tilastoissa (terveys) tämä ei kuitenkaan näy.
Täällä myös äiti jonka mielestä
tämä on jo vanhakantainen tapa.Onhän lastenhoidossa paljon semmosia juttuja, jotka on tehty 20 vuotta sitten ihan eri tavalla. Tää on varmasti kanssa yksi niitä.
Itse ihmettelin ihan samaa kun sain esikoisen.
Ja painostus oli suurta. Pidin kuitenkin oman pääni ja nukutin sisällä, koska en todellakaan halunnut lähteä kylmään istumaan turhaan sekä seurailemaan kokoajan ikkunasta onko vauvalla kaikki hyvin. Vain sen takia että niin on tässä yhdessä maassa ollut tapana. Taisin siitä aiheesta tänne joskus kirjoittaakin.Minä ainakin ihmettelen enemminkin parvekkeella tai pihalla ulkona nukuttamista, en vaunulenkillä.
Ulkona nukkumisen isoin plussa on ehdottomasti se että pääsee vaunuilla LIIKKUMAAN! [/]Kyllä minä ajattelin vaunulenkkejä tehdä, koiratkin kun pitää ulkoluttaa. En vain ole vielä ymmärtänyt että miksi minun pitäisi laittaa vauva partsille nukkumana jos se nukkuu hyvin sisälläkin.
se esikoistaan odottava
32, eipäs
Siis ihan samalla tavalla hoidetaan lapsia nyt kuin 20 vuotta sitten. Täysimetyssuositus on pidentynyt, mutta muuten ei kyllä mitään eroa ole. Mun esikoinen on 21-vuotias ja samalla tavalla häntä hoidin kuin nykyään hoidetaan vauvoja. Eikä 20 vuotta sitten käsketty nukuttamaan ulkona eikä sisällä, vaan ihan sai valita niin kuin nykyäänkin.Ja vielä...
Mietin tuossa sitäkin että pitääkö minun sitten ihan sen ulkonanukuttamisen takia hankkia itkuhälytin? Kun pelkään että jos pistän partsille nukkumaan niin vahtaan sitten muuten jatkuen ikkunan takana... Sisällä sentään voin puuhastella muuta ja kuitenkin kuulen, jos vauva herää.se esikoistana odottava
Mä olen
puolivakavissani miettinyt sängyn hankkimista parvekkeelle. Voisi itsekin käydä vetäisemässä siellä päiväunet toisinaan. Voi kun olisi ihanaa.Minä jätin väliin
vauva oli huono nukkumaan päiväunia ekat 9 kk, eli heräili usein kesken päiväunien (yöunet onneksi nukkui tosi hyvin jo parin kk:n iässä). En jaksanut ravata ulkona jatkuvasti nukuttamassa. Tosi terve tapaus on, nyt ikää 4 ja ei yhtään korvatulehdusta, ekan kerran oli kipeä 1-vuotiaana. Sairastaa ehkä viikon verran vuodessa, ei myöskään mitään kroonisia sairauksia/vaivoja.Minä kyseenalaistan.
Eihän siellä ulkona aikuisetkaan nuku. Ulkona on enemmän "vaaratekijöitä" : luonnoneläimiä, vieraita ihmisiä, saasteita jne.Meillä kaikki ovat olleet ulkona nukkujia.
Ulkona lapset ovat nukkuneet 2-3h, muutaman minuutin työntelyn jälkeen. Sisällä lapsi nukkuu 0,5h ja nukuttamiseen menee 45min. Lähes kelillä kun kelillä ulkona nukutan.Ennen kai ei tarvinnut niin pelätä että joku hullu tulee ja nappaa
lapsen vaunuista. Tää on ollut suurin syy, miksi en ole halunnut lasta ulkona nukuttaa.Siis mikä siinä on ongelma?
Jos lapsi nukkuu ulkona paremmin kuin sisällä, niin mitä ihmeen väliä sillä on?Meidän lapset on nukkunut ulkona, koska sisällä heräilee helposti ja nukkuu alle tunnin. Ulkona taas nukkuu 3 tuntia helposti kertaakaan heräämättä.
Ei kai tässä kerllään ongelmaa ole
Toiset nukkuu paremmin sisällä, toiset ulkona. Toiset äidit voivat olla rauhallisin mielin jos lapsi nukkuu ulkona, toiset jos lapsi nukkuu sisällä.Erikoista sen sijaan on, että tällaista tapaa ei juuri muualla tunneta. Joko se katsotaan lapsen heitteillejätöksi (pitää esim. kuulla jos lapsella on hätä) tai sääolosuhteet eivät sitä salli. Jossain Aasiassa tai USA:n eteläosissa voi olla niin kuuma, että lapsi kerrassaan kuivuisi sinne vaunuihin.
Kyllä
vauvatkin tarvitsevat raitista ilmaa,siinä missä aikuisetkin!! Olkaapa itse aina sisällä,niin katsotaan koska muututte harmaiksi ja veltoiksi ihmisiksi....Ennen vanhaan ulkonanukuttamisella vähennettiin tuberkuloositartuntoja
Sehän tarttuu sitä paremmin mitä kauemmin viettää tautisen kanssa samassa tilassa.Meillä kaikki kolme ovat nukkuneet huomattavasti paremmin ulkona. Aina olen huolehtinut, että olen kuulolla, ja että vauvalla on lämpimästi päällä.
Kyllähän vauvatkin raitista ilmaa tarvitsevat, ja pienen vauvan hereillä ollessa voi olla vaikea ulkoilla talvella.
Väliin on jäänyt
Tosi harvaassa on ne kerrat, kun lapsi on ulkona nukkunut. Ehkä pari kolme kertaa näin on käynyt ja ikää lapsella on 8kk.Ulkoillaan joka päivä, käyn tunnin kävelyllä. Lapsi ei nukahda, kun ei ole nukkumisaika silloin.
Joskus on nukahtanut pienempänä, kun olimme lenkillä, mutta herää aina heti kun tulemme sisälle. Asumme kerrostalossa, joten lapsen jättäminen ulos ei tule kysymykseenkään
Tuuletan joka päivä jonkin aikaa niin sisälläkin ilma vaihtuu.
Vielä ei ole lapsi muuttunut harmaaksi eikä veltoksi.
Meilläkin kaikki 3 nukkuneet aina sisällä
juuri samasta syystä kuin ap:lläkin, eli naapurit kutsuisivat viranomaiset, jos lapset nukkuisivat ulkona. Hvin voivat. :-)BUAHHAH...just joo..
Lainaus:
kuin monissa muissa maissa. Jospa se liittyykin ulkona nukkumiseen?
kuin monissa muissa maissa. Jospa se liittyykin ulkona nukkumiseen?
Olet valitettavasti väärässä...
Lainaus:
liiasta maidon juonnista ja vähäisestä d-vitamiinista (neuvolan suosittelema 5-10 mg ei riitä mihinkään näin pimeässä maassa).
liiasta maidon juonnista ja vähäisestä d-vitamiinista (neuvolan suosittelema 5-10 mg ei riitä mihinkään näin pimeässä maassa).
tai siis oikeassa että liikaa juodaan maitoa, mutta VÄÄRÄÄ maitoa. kaupan maito on epäterveellistä. Raakamaito on terveellistä. Siis se maito joka tulee suoraan lehmän tissistä. Se joka kiinnostui, ottakoon asiasta selvää ja VALAISTUKOON.
Kukin tavallaan
Meillä tyttö 10 kk nukkuu aamupäiväunet sisällä (n. 30-60 min) ja iltapäiväunet terassilla vaunuissa (n.1,5-2,5 tuntia). Lähinnä sen takia iltapäivällä ulkona, että saan tehtyä kotihommia ilman että vauva herää. On sen verran pieni kämppä, että heräisi esim. imuroinnin tai tiskaamisen ääniin.Onneksi suostuu nukkumaan sisälläkin, niin ei tarvi kovilla pakkasilla ulos viedä.
Kukin tekee, niinkuin itselle parhaiten sopii. Mun mielestä ulkona nukuttaminen on ok. Onpa sitä sitten puolestaan ulkomailla sellaisia tapoja, jotka meistä tuntuu ihan naurettavilta...
Tuosta samasta syystä minäkin nukutan parvekkeelle.
Lainaus:
Ulkona lapset ovat nukkuneet 2-3h, muutaman minuutin työntelyn jälkeen. Sisällä lapsi nukkuu 0,5h ja nukuttamiseen menee 45min. Lähes kelillä kun kelillä ulkona nukutan.
Ulkona lapset ovat nukkuneet 2-3h, muutaman minuutin työntelyn jälkeen. Sisällä lapsi nukkuu 0,5h ja nukuttamiseen menee 45min. Lähes kelillä kun kelillä ulkona nukutan.
Plussana vielä että ei tarvii isosisarusten olla ihan hiljaa ettei vauva herää.
Edellinen 1 2 Seuraava Viimeinen
» Aihe vapaa
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > G: mikä sinut sytyttää toisessa ihmisessä?
- > MIKSI koulutaksi onnettomuus ei kiinnosta ketään ?
- > Kumman työn ottaisit?
- > Mitä teidän mielestänne ovat ne päiväkodissa opitut "sosiaaliset taidot"
- > Minkä ikäiselle pojalle voi vielä laittaa sukkahousut?
- > Jaksan yhä uudestaan ihmetellä, miten ihmisestä tulee lihva
- > Pph:lla poikaa huomattavasti nuorempia
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Kaksinpeliä
- > Jono ei liiku
- > Maha ei estä liikkumasta
- > ”Ihan hyvin meni”
- > Syksy
- > Täällä taas
- > Lomailua lasten ehdoilla
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Helsinki