Maanantai 21.5.2012 - Kosti, Konsta, Konstantin
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 20.7.2009 15:17  (1/46)

Sopiva rangaistus 8-vuotiaalle, joka leikkasi pikkusiskonsa hiukset?

8 ja 3-vuotias olivat kahdestaan sen ajan kun vein pyykkejä ulos narulle, ja sillä aikaa keksivät "hauskan" idean, isoveli rääpi fiskarseilla pikkusiskon ihanaa pellavapäätä, joka oli vasta muutama viikko sitten leikattu uuteen malliin, mikä oli tosi nätti ja kiva, niin tytön kuin vanhempien mielestä. Ketuttaa suunnattomasti!!

Vastaukset

Vierailija - 20.7.2009 15:19  (2/46)

onneksi

leikkasi vaan tukkaa.

Vierailija - 20.7.2009 15:20  (3/46)

pojan rahoista uusi kampaajareissu tytölle?

--

Vierailija - 20.7.2009 15:21  (4/46)

Kieltäisin pelaamisen, jos sellaista harrastaa, joksikin aikaa.

8-vuotias tajuaa jo tekevänsä jotain tosi tyhmää, kun leikkaa hiuksia.

Vierailija - 20.7.2009 15:21  (5/46)

Sattuuhan noita.

Jos lapsi ei sitä "ilkeyttään" tehnyt niin mielestäni ei tarvitse mitään sen suurempaa rangaistusta. Itse laittaisin sakset sellaiseen paikkaan, että lapsi ei niitä itse saa käsiinsä ja sanoisin, että sakset pysyvät täällä ylhäällä kun et muista mitä niillä leikataan ja muutenkin juttelisin lapsen kanssa siitä, että noin ei tehdä.

Vierailija - 20.7.2009 15:22  (6/46)

Hahaa :-D

Vierailija - 20.7.2009 15:22  (7/46)

Ei ollut ilkeyttään,

mutta kyllä mietin että onko takana se, että on kovasti kehuttu tytön nättiä tukkaa...

Vierailija - 20.7.2009 15:23  (8/46)

Mä oon polttanut kerran pikkuveljeni tukan erään leikin tuoksinassa..

Hyi sitä hajua, voi sitä jälkeä, koivuniemen herraa tuli.

Vierailija - 20.7.2009 15:23  (9/46)

Elämä on

Tuskimpa tohon huutaminen ja rangaistukset auttaa, mutta kannattaa ehkä keskustella ettei uudelleen tee. Eiköhän meistä itse kukin oo lapsena leikkiny parturii ja saksinu omaa ja muiden tukkaa. Kasvaahan se takasin, vaikkei ehkä just nyt naurata.

Vierailija - 20.7.2009 15:25  (10/46)

Jos olisit parempi vanhempi kuin minä

et rankaisisi poikaa mitenkään.

Koska aikaa on tapahtuneesta jo kulunut ja rangaistuksen tulee tulla lapselle selvänä syy seuraus suhteella.

Mielipiteesi pojan tekemisestä voit toki kertoa ja on syytä kertoakin.

Muista, että hiukset kasvavat takaisin. Mitään oikeasti vaarallista tai korvaamatonta ei ole tapahtunut.

Vierailija - 20.7.2009 15:26  (11/46)

tuosta

pienemmän tukan kehumisesta ei tuu muuta mieleen kun se hyväruoka-parempimielimainos, missä se toinen poika tempaisi pyhäkattauksen liinoineen taikatemppuaan tehdessään. ehkä kasivuotiaassa on hiustaiteilijan alku. puhuttelun pitäisin, mutta siltikin, onneksi meni vaan tukkaa.

Vierailija - 20.7.2009 15:27  (12/46)

ei auta huutaminen,

mutta lupasin miettiä sopivan rangaistuksen, kyse on kuitenkin kohta 9-vuotiaasta pojasta!! Joten rangaistus ehdotuksia?

Suosikkipuuhat kesällä ovat tramppa, pyöräily ja lukeminen, mitään niistä en tahdo rajoittaa.. En myöskään kavereidan kanssa olemista. Joku sellainen, missä hyvittäis siskolle mokansa, enää tämä ei ole siskon mielestä lainkaan hauska juttu... :(

Vierailija - 20.7.2009 15:29  (13/46)

En mä rankaisisi tommosesta.

Harmittaa varmasti, mutta tukka kasvaa takaisin. Kampaaja voi yrittää siistiä vähän.

Vierailija - 20.7.2009 15:30  (14/46)

En mäkään rankaisisi.

Spontaanisti olisin kyllä huutanut, se olisi päässyt ulos vahingossa, mutta jos isompi ei tehnyt ilkeyttään vaan ihan vain luuli sen olevan yhteinen hauska leikki niin kyllä se huutaminen riittäisi.

Vierailija - 20.7.2009 15:31  (15/46)

No ei sen rangaistuksen tarvitse suuri olla.

Joku hyvitys pikkusiskolle, joka parhaillaan seisoo surkean näköisenä peilin edessä.. Auttakaa keksimään!

ap

Vierailija - 20.7.2009 15:33  (16/46)

kolmevuotias

olisi sen saksimisen voinut tehdä itsekin, ja unohtaa tapauksen heti kun keksit jotain muuta puuhaa - älä turhaa pitkitä pienemmän surua jankuttamalla asiasta. kaiva jätski pakkasesta, ja ottakaa siitä.

Vierailija - 20.7.2009 15:34  (17/46)

Veli ostaa omilla rahoillaan uusia pinneja tms. siskolle

tai sen kampaamoreissun jos pelastettavaa vielä on.

Vierailija - 20.7.2009 15:35  (18/46)

Annapa sen kolmivuotiaan

leikkiä parturia isoveljen tukalla... valvotusti tietenkin, ettei sohi saksilla silmiä puhki.

Oikeasti: kahdeksanvuotiaan pitäisi jo tajuta, ettei tuollaista voi leikkiä. Jos annat asian olla täysin rangaistuksetta (kuten osa tässä on suositellut), niin mitä viestit pojalle? Että siskon ulkonäön turmeleminen on ok ja pikku juttu. Kerrankos sitä....

Joten minä kyllä keksisin lapselle jonkin rangaistuksen ja perustelisin sen. Esim. tosiaan pelaamisajan rajoittaminen.

Ei kohtuutonta rangaistusta, koska voihan siinä olla iso osa silkkaa ajattelemattomuuttakin. Mutta JOKU rangaistus ja huom tosiaan sitten selität sen, että poika toimi vastuuttomasti, eikä välittänyt pysähtyä harkitsemaan tekonsa seurauksia siskolleen. Nyt sisko on kolipään koiran näköinen ties miten kauan aikaa!

Vierailija - 20.7.2009 15:35  (19/46)

ois voinut vaan ei tehnyt..

Kyllä se vaan oli isoveljen idea. Helppohan tollanen isoveljeä varauksettomasti ihaileva pikkuneita on ylipuhua.. Er asia olisi, jos velikin olis pieni, mutta ei ole..

Lainaus:
olisi sen saksimisen voinut tehdä itsekin, ja unohtaa tapauksen heti kun keksit jotain muuta puuhaa - älä turhaa pitkitä pienemmän surua jankuttamalla asiasta. kaiva jätski pakkasesta, ja ottakaa siitä.

Vierailija - 20.7.2009 15:36  (20/46)

18 komppaa numeroa 17

Lainaus:
tai sen kampaamoreissun jos pelastettavaa vielä on.

tuo oli aika hyvä rangaistus!

Vierailija - 20.7.2009 15:40  (21/46)

no

ei välttämättä tarvii ottaa mitään lempitekemisistä pois, vaan nakittaa ylimääräiseksi jotain hommia, joista ei itse pidä ;) esim. viemään roskiksen kahden viikon ajan tai siivoamaan leikkihuoneen/ siskon huoneen.
Tai kysy pojalta ite, mitä se pitäisi kohtuullisena rangaistuksena. Mikäli tosissaan on pahoillaan, osaa kyllä ehdottaa jotain

Vierailija - 20.7.2009 15:47  (22/46)

Ei vitsi ei voi olla totta!

Lainaus:

Palkitaan "hauska" teko jätskillä!

Ei vitsi mitä "äitejä". No, onneksi minä en ole se joka on parin vuoden päästä teini-ikäisten kanssa todella isossa pulassa.

Vierailija - 20.7.2009 15:57  (23/46)

Minä ymmärsin, että sillä jätskillä olisi tarkoitus sitä 3-vuotiasta lohduttaa.

Lainaus:
Lainaus:
Palkitaan "hauska" teko jätskillä! Ei vitsi mitä "äitejä". No, onneksi minä en ole se joka on parin vuoden päästä teini-ikäisten kanssa todella isossa pulassa.

Vierailija - 20.7.2009 16:11  (24/46)

Aika urpo 8-vuotias!!!

Ei voi muuta sanoa.

Vierailija - 20.7.2009 16:32  (25/46)

ei ruokaa/ herkkuja lohjukkeeksi!

Minä laittaisin pojan ostamaan vaikka jonkun pinnin, pampulan , pannan tai vastaavan hiuskorun joka sopisi siskon uuteen tukkaan.
ja tosiaan 8 vuotiaan olsi piotänyt tajuta tuo kielletyksi, eikä rangastuksen tuon ikäiselle tarvitse tulla heti.

. kaiva jätski pakkasesta, ja ottakaa siitä.

Vierailija - 20.7.2009 16:46  (26/46)

tuo on ihan normaalia

kuuluu kehitykseen kiinnostus hiusten leikkuuseen! Iteki olen lapsena leikannut omat hiukset ja pikkusisaren ja olen kuullut että monilla muillakin on tapahtunut samaa! Mielestäni ei ole yhtään urpo 8-vuotias! :)

Vierailija - 20.7.2009 16:52  (27/46)

POIKA KALJUKSI!

Jopa tietää miltä tuntuu.

Vierailija - 20.7.2009 16:59  (28/46)

yleensä tuota hiusten leikkelyä harrastavat alle 5-vuotiaat

Sitä isommat tavallisesti jo ymmärtävät kielletyksi puuhaksi. Varsinkin 8-9-vuotiaan pitäisi hyvin tietää, ellei ole jollain tapaa kehityksestään jäljessä.

Vierailija - 20.7.2009 17:06  (29/46)

ei ole kehityksessä jäljessä.

Open sanoin kyllä on "toisinaan huono kontrolloimaan impulsiivisyyttään"..

Normaalisti kysyy kyllä kaikkeen luvan, ei laita tatuointipurkkaakaan ilman lupaa..

Vierailija - 20.7.2009 17:08  (30/46)

Itse asiassa poika tahtoisi kaljuksi..

helpottaisi mm hiusten pesua ja on kuulemma huvittavan näkistä..

huono rangaistus sekin.

ap

Vierailija - 20.7.2009 17:35  (31/46)

Nirhailla sen 8-vuotiaan hiukset miten sattuu

8-vuotias on ilkeyttään leikellyt pikkuisen hiukset se ei ole vahinko.

hammas hampaasta, silmä silmästä jne.

Vierailija - 20.7.2009 18:38  (32/46)

8-vuotiaallakin on vielä syy-seuraus kuviot aika hakusessa

Meillä 6-vuotias sai kuukauden saksikiellon siskon tukan kananperseeksi tuhoamisesta ja oli muuten aika kova paukku, kun pk:ssakaan ei saanut tehdä leikkuutöitä. Ottivat sitten pk:sta yhteyttä, että onkohan turhan kova rangaistus. Puhelun jälkeen (olivat kahdesti tehneet pk:ssa leikkuuhommia ilman, että meidän lapsi sai niihin osallistua) keskustelimme asiasta lapsen kanssa ja lakkautimme rangaistuksen yhteistuumin. Oppi läksynsä.

Samainen pikkusisko (jonka tukka leikeltiin) leikkasi sittemmin (pari vuotta myöhemmin) kuopuksen otsiksen ja meikä oli vähällä saada paskaraivarin (piti laskea useampaankin sataan). Isosisko sai rangaistukseksi oman tukan lyhyeksi leikkuun ja oli tehokas rangaistus luopua pitkistä kutreista.

Meillä hieman kovapäistä sakkia... Nyt nämä vintiöt ovat 10, 8 ja 4 v

Vierailija - 20.7.2009 19:07  (33/46)

pojalle kalju!

Siinäpähän testaa ite miltä tuntuu ruma tukka. Tai anna sen pikkutytön leikata pojan tukan jollaki koneella ja jätät sen sellaseks.

Vierailija - 20.7.2009 19:16  (34/46)

Musta tuntuu oudolle ajatus, että täällä ehdotetaan rankaisematta jättäminen.

Etenkin, kun poika on tuon ikäinen. Kateuttaan on sen tehnyt, jos tytön tukkaa on usein kehuttu. Viikkorahat siskolle ja niillä vaikka leluja tai tuo kampaamoreissu. Voi olla että saksisin itse pojan tukan kammottavaksi :) En ehkä kuitenkaan, mutta ei tuommoisesta voi päästä kuin koira veräjästä. Siskolle joku kiva hoplop-reissu, josta veli jää pois.

Vierailija - 20.7.2009 19:38  (35/46)

Voiko joku 8-vuotias tehda tallaista, vaikea uskoa??!!

En voisi ikipaivana kuvitella meidan 8-vuotiaan tekevan jotain noin idioottia! Leikkasi kylla oman otsatukkansa 4-vuotiaana, mutta se onkin hiukkasen enemman ymmarrettavissa. Kyllapa on mustankipea poika. Eiko hanta koskaan kehuta mistaan?
Mina rankaisisin ainakin, tytolle jotain kivaa ja poika jaa paitsi. Kylla noin iso jo tietaa mika on kiellettya. Jos ihan taysilla kay...?

Vierailija - 20.7.2009 19:46  (36/46)

Ja musta tuntuu tosi oudolta noi silmä silmästä hammas hampaasta ehdotukset!

Ei hyvää päivää. Ootteko tosissanne? Alkaa nyt lapsia kasvattamaan jonkun Hammurabin lain periaatteella, en voi kuin ihmetellä. Eli jos lapsi joskus suutuspäissään lyö tai potkaisee, niin te lyötte tai potkaisette takaisin, niinkö? Eipä tunnu kovin järkevältä lasten kasvatukselta.

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että ilman rangaistusta ei tule 8-vuotiasta päästää, mutta jotain muuta olisi varmasti syytä keksiä kuin se, että nirhataan kostoksi pojan tukka saksilla. Huh huh!

Vierailija - 20.7.2009 19:53  (37/46)

Minä rankaisisin kyllä.

On jo niin isosta lapsesta kyse että ymmärsi kyllä mitä teki. Saako viikkorahaa? Viikkorahat niin kauksi aikaa pois kun tytön uusi parturi reissu on maksettu. Jos ei saa vikkorahaa, niin karkit jätetään tälle lapselle ostamatta ja korvaa uuden parturi reissun niillä rahoilla. Kotiaresti myös, mutta jos et kavereiden kanssa olemista halua rajoittaa...

Kateudesta todennäköisesti teki kun pikkusisko sai positiivista huomiota paljon.

Lainaus:
mutta lupasin miettiä sopivan rangaistuksen, kyse on kuitenkin kohta 9-vuotiaasta pojasta!! Joten rangaistus ehdotuksia? Suosikkipuuhat kesällä ovat tramppa, pyöräily ja lukeminen, mitään niistä en tahdo rajoittaa.. En myöskään kavereidan kanssa olemista. Joku sellainen, missä hyvittäis siskolle mokansa, enää tämä ei ole siskon mielestä lainkaan hauska juttu... :(

Vierailija - 20.7.2009 21:04  (38/46)

Huomioittehan sitten rankaistessanne

että kyseessä oli ajattelemattomuus eikä ilkeys.

Parturi leikkasi tytön hiuksia, lapset halusivat leikkiä parturia. Jos molemmat olivat leikkiä keksimässä ja toteuttamassa, niin rangaistus myös pienemmälle.

Vierailija - 20.7.2009 21:07  (39/46)

Minusta rakentava huumoripitoinen keskustelu olisi enemmänkin paikallaan

kyllähän kasivee tiesi tehneensä väärin. Ajattele nyt kuinka kivaa se oli leikata. siis sellainen "once in a lifetime -opportunity". Vähän sääliä...

Vierailija - 20.7.2009 21:10  (40/46)

Nukkumaanmenoajan aikaistaminen

viikon tai vaikka yhdenkin illan ajan olisi sopiva rangaistus.

Jos vaikka menee yleensä kymmeneltä nukkumaan niin rangaistukseksi jo yhdeksältä sänkyyn.

Toinen hyvä rangaistus olisi viikkorahan menetys.

Vierailija - 20.7.2009 21:15  (41/46)

Voi juku, mulle on käynyt juuri noin!

Siis veljeni ja minä yhteistuumin päätettiin, että mun letit lähtee. Inhosin lapsena sitä ainaista letitys-ponnarisysteemiä.
Itse olin 6 v. ja veljeni 8v. Äiti vähän itki, kun pitkät hiukset lähti (oli muuten imuroimassa), mutta meillä oli hauskaa. Sanoihan tuo jotain, kun pikku pälviä oli muun päässä ja kampaajakaan ei oikein "tytön" hiuksia saanut siistittyä. Mulla on ihania kuvia ajalta ja on yksi ihanimmista lapsuusmuistoista. Sittemmin kasvatin kyllä pitkät hiukset taas.

Vierailija - 20.7.2009 21:16  (42/46)

tiedonhakutehtävä

Kasvatusmielessä poika voisi päästä tutkimaan vähän tarkemmin kiinnostuksen kohdettaan ja selvitää esim. kuinka pitkään hiustenkasvu entiseen mittaan kestää ja mitä "raaka-aineita" tukka vaatii kasvaakseen tms. tietoa. Kun pojalle valkenee minkälaisesta asiasta ja ajasta hiusten kasvattamisessa on kyse, voisi hän tietojensa perusteella tehdä korvausehdotuksen siskolle :)

Tämähän on faktasti sellainen tapahtumasarja jota perheessänne AINA muistellaan, joten tee siitä muistelemisen arvoinen, eikä kuitenkaan turhan kurja kummallekaan lapselle.

Vierailija - 20.7.2009 21:17  (43/46)

41 lisää, rangaistusta ei tullut rakkaalle veljelleni.

Tämä kun oli yhteinen päätös!

Vierailija - 20.7.2009 21:18  (44/46)

samalla linjalla minäkin.

Lainaus:
Kasvatusmielessä poika voisi päästä tutkimaan vähän tarkemmin kiinnostuksen kohdettaan ja selvitää esim. kuinka pitkään hiustenkasvu entiseen mittaan kestää ja mitä "raaka-aineita" tukka vaatii kasvaakseen tms. tietoa. Kun pojalle valkenee minkälaisesta asiasta ja ajasta hiusten kasvattamisessa on kyse, voisi hän tietojensa perusteella tehdä korvausehdotuksen siskolle :) Tämähän on faktasti sellainen tapahtumasarja jota perheessänne AINA muistellaan, joten tee siitä muistelemisen arvoinen, eikä kuitenkaan turhan kurja kummallekaan lapselle.

Vierailija - 20.7.2009 21:46  (45/46)

Ap päätti rangaistuksen..

Ihan huumorilla mennään. Poika sai vähän siivota, molempien lasten huoneet, ja viikonlopun sukujuhlien jälkeen tyttö saa käyttöönsä kotiparturikoneen, ja saa leikata pojan hiukset miten tahtoo. Poikahan halusi kaljua, mutta tässä onkin se pointti että poika joutuu olemaan ainakin kaksi päivää pikkusiskon leikkaamalla tukalla.

Ja se oli pojasta vain hauskaa, ei tässä sen suurempia rangaistuksia tarvita, onhan tästä jo koko päivä keskusteltu.

Ja mitä tulee pikkusiskon rangaistukseen, eiköhän se harmi menetetyistä kutreista riitä.

Vierailija - 24.7.2009 17:35  (46/46)

ag

Lainaus:
8 ja 3-vuotias olivat kahdestaan sen ajan kun vein pyykkejä ulos narulle, ja sillä aikaa keksivät "hauskan" idean, isoveli rääpi fiskarseilla pikkusiskon ihanaa pellavapäätä, joka oli vasta muutama viikko sitten leikattu uuteen malliin, mikä oli tosi nätti ja kiva, niin tytön kuin vanhempien mielestä. Ketuttaa suunnattomasti!!

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]