Maanantai 21.5.2012 - Kosti, Konsta, Konstantin
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 19.7.2009 19:29  (1/192)

G: Kuinka usein teillä saa "piiskaa"?

Ne, jotka jaksavat pauhata lasten pahoinpitelystä, älköön vaivautuko. Nyt siis puhutaan ihan kasvatuskeinona, ei minään vihanpuuskassa. Millaisten tilanteiden jälkeen ja miten varoitatte lasta etukäteen?

Meillä lähinnä mies hoitaa ehkä kerran pariin viikkoon tarve vajaa 3-vuotiaalla, 7-vuotiaalla ehkä pari kertaa vuodessa. Ensin varoitetaan kyllä, että jos jatkaa jotakin juttua, saa piiskaa, joten tietää sen jos vielä jatkaa. Pari kertaa läimästään paljaalle pyllylle, sitten saa tulla heti perään syliin ja pyytää anteeksi jne.

Mites teillä?

Vastaukset

Vierailija - 19.7.2009 19:32  (2/192)

Piiskaaminen EI OLE KASVATUSKEINO!

Nykypäivänä se on rikos.

Vierailija - 19.7.2009 19:33  (3/192)

En ymmärrä tuota kasvatuskeinoa

se ei mielestäni edes kasvata lasta, vaan opettaa lyömään :( jäähyt ja puhuminen pisemmällä juoksulla paljon parempia keinoja.

Vierailija - 19.7.2009 19:36  (4/192)

Meillä mieheltä meni hermot ja se sanoi 8-vuotiaalle

että jos muu ei auta, tulee selkäsauna (tiesin Luojan kiitos ettei ikinä sitä olisi tehnyt kuitenkaan)

Tyttö kysyi silmät ymmyrkäisinä että mikä on selkäsauna? :) Silloin tuntui hyvältä, lapsen EI TARVITSE EDES TIETÄÄ mikä se on. Ugh. :)

Vierailija - 19.7.2009 19:36  (5/192)

Mitä ihmettä

Elättekö te jotain 70-lukua vai? Tuo on kuule rikos ja rikoksesta saa rangaistuksen jos se tulee ilmi. Teille sitä remmiä pitäisi antaa eikä lapsille!

Vierailija - 19.7.2009 19:37  (6/192)

Kyllä lapset pitää saada kuriin

puheella ja rankaisemalla jotenkin muuten kuin väkivallalla. Esimerkiksi voi jättää tottelemattoman lapsen ilman herkkuja tai lastenohjelmat jätetään katsomatta tms. Itse en ikinä alentuisi läimäyttämään lasta, koska se tosiaan on rikos ja lisäksi nöyryyttävää!!!! Mitäs ap jos lapsesi kertovat päiväkodissa että lyötte pyllylle? Tekevät lastensuojeluilmoituksen, koska se on heidän velvollisuutensa.

Vierailija - 19.7.2009 19:38  (7/192)

todella väärin!

kunpa he kertoisivat vaikka kaverin äidille niin sossut olis ovella!

Vierailija - 19.7.2009 19:38  (8/192)

Myös aikuisen pahoinpiteleminen on rikos... ;-)

Lainaus:
Elättekö te jotain 70-lukua vai? Tuo on kuule rikos ja rikoksesta saa rangaistuksen jos se tulee ilmi. Teille sitä remmiä pitäisi antaa eikä lapsille!

Vierailija - 19.7.2009 19:41  (9/192)

Ei ikinä.

Enkä kertakaikkiaan suostu ymmärtämään mitään syytä miksi sitä pitäisi käyttää muka kasvatuskeinona.

Pyrin elämään muutenkin lakien mukaisesti, joten miksi rikkoisin lakia tieten tahtoen.
Toisekseen olen sitä mieltä että vain taitamattomat vanhemmat tekevät tuollaista. Kasvun ja opettelun paikka ap:n perheessä.

Vierailija - 19.7.2009 19:42  (10/192)

Älkää viitsikö leikkiä tekopyhiä

Ei ihme, että nykyajan lapset ei monet osaa yhtään käyttäytyä. Oikein käytettynä kädellä tehty ikään sovellettu läimäytys ei ole mitään pahoinpitelyä, vaan Raamatussakin sanotaan, että joka vitsaa säästää se vihaa lastaan.

Paljon useampi sitä harrastaa, kun nykyään uskaltaa sanoa, ei lapsi siitä rikki mene. Enemmän haittaa siitä, ettei tunne rajoja, tai vihastuksissa äiti/isä huutaa tai tukistaa tms.

Meillä ei varmaan ikinä ole kumpikaan menettänyt hermojaan lasten kanssa niin, että olisi huudettu tms. Täysin hallitusti sanotaan, milloin on seurauksena piiska (eli siis kädellä pyllylle läpsyttäminen) jos vielä jatkaa sitä väärää, mitä on tekemässä tai ei tee sitä hyvää, mitä pitäisi.

Minun ystäväpiiristäni melkeink aikki käyttävät kasvatuskeinona, eikä mitään ongelmia asian suhteen. Luulen, että päiväkodeissa lapset lyö toisiaan juuri siksi, että itse eivät ole saaneet riittävästi kuritusta silloin kun tarpeen. Meidän lapsia en ole koskaan saanut kiinni toisen lyömisestä, ei edes taaperona.

Vierailija - 19.7.2009 19:47  (11/192)

Ei koskaan.

Jos ajattelee asioita vähänkin pidemmälle, ei kyllä lyö lastaan. Mitä se viestittää? Halun satuttaa, kun et tottele. Lasta pitää ohjata ja opastaa, yhä uudelleen. Jos sekään ei auta, pitää miettiä joku seuraamus esim. perutaan joku huvipuistoreissu, ei syödä jätskiä illalla, ei rakennetakkaan legolinnaa yhdessä jne. Ja kerrotaan miksi teko oli väärin ja miten kurjalta se tuntui muista.

HardcoreZen - 19.7.2009 19:48  (12/192)

heh

Lainaus:
Ei ihme, että nykyajan lapset ei monet osaa yhtään käyttäytyä. Oikein käytettynä kädellä tehty ikään sovellettu läimäytys ei ole mitään pahoinpitelyä, vaan Raamatussakin sanotaan, että joka vitsaa säästää se vihaa lastaan.

Paljon useampi sitä harrastaa, kun nykyään uskaltaa sanoa, ei lapsi siitä rikki mene. Enemmän haittaa siitä, ettei tunne rajoja, tai vihastuksissa äiti/isä huutaa tai tukistaa tms.

Meillä ei varmaan ikinä ole kumpikaan menettänyt hermojaan lasten kanssa niin, että olisi huudettu tms. Täysin hallitusti sanotaan, milloin on seurauksena piiska (eli siis kädellä pyllylle läpsyttäminen) jos vielä jatkaa sitä väärää, mitä on tekemässä tai ei tee sitä hyvää, mitä pitäisi.

Minun ystäväpiiristäni melkeink aikki käyttävät kasvatuskeinona, eikä mitään ongelmia asian suhteen. Luulen, että päiväkodeissa lapset lyö toisiaan juuri siksi, että itse eivät ole saaneet riittävästi kuritusta silloin kun tarpeen. Meidän lapsia en ole koskaan saanut kiinni toisen lyömisestä, ei edes taaperona.
'

Raamatussa sanotaan paljon muitakin totuuksia jota on hyvä soveltaa nykypäivään ;)

Toisen ihmisen satuttaminen on rikos ja aina väärin ellei kyse ole itsepuolustuksesta. Lapsen satuttaminen on lapselle todella nöyryyttävää ja surkea 'kasvatuskeino'. Annatte suoran esimerkin siitä että heikompaa on ihan ok satuttaa mielivaltaisesti.

Voi kyllä tulla surku kun lasten vanhetessa ei teille heru heiltä tippaakaan kunnioitusta.

Toivon todella että jäätte rikoksistanne kinni ja joudutte vastuuseen.

Vierailija - 19.7.2009 19:50  (13/192)

Tekopyhää??

Tekopyhää on se että puolustelee väkivaltaa Raamatulla. Älä nyt viitsi!

Ja kyllä, piiska ja läimäytys on väkivaltaa. Näin on Suomessa määritelty ja sen mukaan on elettävä. Kas kun se Raamattu myös käskee tottelemaan esivaltaa.

Vierailija - 19.7.2009 19:50  (14/192)

Totta kai noita muitakin tehdään

Totta kai siis meillä on käytössä lievempii juttuihin nuo muutkin seuraamukset, jäähyt sun muut. 7-vuotias ei ole tarvinnut läimäytystä kuin ehkä 5 kertaa elämässään, pienempi sitten jossakin vaiheessa uhmaikää 5 kertaa kuussa, ja nyt enää harvemmin. Kyllä mustakin meillä miehellä liian usein siirtyy vähän viimeiseen vaiheeseen, koska tehokas, eikä jaksa niitä enemmän vaivaa vaativia jäähyjä ja etujen saamatta jättämisiä. Siksi aloitinkin ketjun, että missä tilanteissa teillä turvaudutaan läimäytyksiin asti, mutta nykyajan "valistus" tainnut jo upota useisiin niin hyvin, että tosissaan ajattelevat, että rikos joka pyllylle läimäytys...

HardcoreZen - 19.7.2009 19:52  (15/192)

oletko täysi idiootti?

Lainaus:
Totta kai siis meillä on käytössä lievempii juttuihin nuo muutkin seuraamukset, jäähyt sun muut. 7-vuotias ei ole tarvinnut läimäytystä kuin ehkä 5 kertaa elämässään, pienempi sitten jossakin vaiheessa uhmaikää 5 kertaa kuussa, ja nyt enää harvemmin. Kyllä mustakin meillä miehellä liian usein siirtyy vähän viimeiseen vaiheeseen, koska tehokas, eikä jaksa niitä enemmän vaivaa vaativia jäähyjä ja etujen saamatta jättämisiä. Siksi aloitinkin ketjun, että missä tilanteissa teillä turvaudutaan läimäytyksiin asti, mutta nykyajan "valistus" tainnut jo upota useisiin niin hyvin, että tosissaan ajattelevat, että rikos joka pyllylle läimäytys...

Se että onko joku asia rikos, ei ole mielipideasia. Toisen ihmisen (myös lapsen) pahoinpitely on rikoslaissa rikokseksi luokiteltu teko.

Vierailija - 19.7.2009 19:54  (16/192)

Jatkanpa vielä

Että kaikki aikuiset ystäväni, jotka käyttävät samaa kasvatuksessa itse me mukaanluettuina muistamme mysö muutaman kerran lapsuudesta, kun saatiin ihan aiheesta koivuniemen herraa. eipä tullut sitä kokeiltua uudestaan. Ja kaikilla meillä erittäin hyvät ja kunnioittavat välit vanhempiimme ja tekivät mielestämme aivan oikein kun olimme lapsia. enemmän en kunnioittaisi heitä, jos ei olisi saatu piiskaa niin pahoista jutuista.
mielivaltaa on se, että lapsi saa tehdä mitä haluaa . se taas on turvaa kun tietää, että on selkeä raja, minkä jälkeen on seuraamus. olisi eriasia jos aikuinen tekisi mielivaltaisesti kun siltä tuntuu tai vihan puuskassa tai kovaa satuttaen.

Vierailija - 19.7.2009 19:55  (17/192)

Mitä vittua sanon minä!

Lainaus:

Totta kai ajattelemme sen olevan rikos kun se on rikos! Ja vai on 7v. TARVINNUT läimäytyksen??!! Te jotka kuritatte lastanne fyysisesti: Olisitte miettineet hieman kauemmin lasten hankkimista.

Vierailija - 19.7.2009 19:57  (18/192)

Pahoinpitely onkin rikos, mutta

pyllylle hiljaa läimäytys ei todellakaan ole pahoinpitelyä.

Vierailija - 19.7.2009 19:58  (19/192)

Miten ihmeessä pyllylle hiljaa läimäytys edesauttaisi tottelemista?

Vierailija - 19.7.2009 20:00  (20/192)

No lapset haettiin ihan lapsettomuushoitojen kautta...

.että kyllä niitä aika kauan toivottiin ja enpä tiedä monia, jotka näin paljon touhuavat ja ovat lasten kanssa kuin meillä ja rakastetaan kovasti.

Tää on just tätä nykyaikaa, että ajatellaan, että se tuhoaa rakkauden, jos saa läimäytyksen. Ei se lapseen satu, se olisi eri asia jos sattuisi. Se on se tilanne, mikä saa uskomaaan.

Vierailija - 19.7.2009 20:02  (21/192)

Eli te olette kykenemättömiä ihmisiä kasvattamaan lapsenne.

Lainaus:
.että kyllä niitä aika kauan toivottiin ja enpä tiedä monia, jotka näin paljon touhuavat ja ovat lasten kanssa kuin meillä ja rakastetaan kovasti.

Tää on just tätä nykyaikaa, että ajatellaan, että se tuhoaa rakkauden, jos saa läimäytyksen. Ei se lapseen satu, se olisi eri asia jos sattuisi. Se on se tilanne, mikä saa uskomaaan.

Lisäksi lakien noudattaminen on vaikeaa. Mitä roolimalleja lapsille!

MorreD - 19.7.2009 20:03  (22/192)

Meillä saa monesti joka päivä

Mutta se on lähinnä perheen sisäpiirivitsi. Eli piiskaamisella tarkoitetaan sellaista leikillistä takamukselle läpyttelyä. Lapsi kutsuu sitä joskus pyllyttämiseksi :D

Varmuuden vuoksi olemme selventäneet asian myös päiväkodissa ettei tarvitse soittaa viranomaisia paikalle, kun lapsi kertoo (nauraen kylläkin) saaneensa piiskaa.

Ihan oikeasti väkivalta ei kuulu meillä kasvatusmenetelmiin.

Vierailija - 19.7.2009 20:03  (23/192)

Tietenkään emme opeta että väkivalta on ratkaisu.

Vierailija - 19.7.2009 20:04  (24/192)

Tää on aina yhtä ihme juttu

Lainaus:
Nyt siis puhutaan ihan kasvatuskeinona, ei minään vihanpuuskassa.

että on ihmisiä, jotka pitävät itseään kristittyinä, perustelevat tekojaan Raamatulla ja sitten vielä korostavat, että lyövät lapsiaan täysin TYYNINÄ.

Luulenpa että lapsen vihanpuuskassa lyömistä kammottavammalta itsestäni tuntuu vain _ilman_vihaa_ lyöminen, siis kylmintä mahdollista toimintaa!

Vierailija - 19.7.2009 20:05  (25/192)

Onko oikeasti pahoinpitelty määritelty

että pyllyllen läpsäyttäminen on pahoinpitelyä harkitussa mielentilassakin ja lasta satuttamatta?

Jos niin on, niin kai sitä on tolle miehelle sanottava, että pitää tässä maassa asuessa lopettaa, mutta naurettavaa, jos näin on. En minäkään siitä tykkää ja helpompaa paljon olisi olla näin kurittamatta, onneksi se onkin harvinaista meilläkin. Ja minä en sitä ole pystynyt tekemäänk uin kerran hammasta purren ja siksi miehen heiniä. Mielelläni jos jollakin on ote siihen lakikohtaan niin katson. Mutta en vain voi käsittää, miten pyllylle läpsätys voi olla pahoinpitelyä. voi herttinen aika mihin on tultu.

HardcoreZen - 19.7.2009 20:06  (26/192)

eli

ap siis hakkaa lapsiaan niin ettei niihin satu?

Vierailija - 19.7.2009 20:09  (27/192)

Hakkaa kuulostaa aika pahalta

Tietenkään meillä ei hakata, ja kun olen itse tosiaan sen kerran läpsäyttänyt, tai sen sovitus 2 kertaa siinä yhdessä kerrassa, niin hakkaaminen on musta jotakin muuta...

Mieskin sen kerran kun on läpsäyttänyt, läpsäyttänut kaksi kertaa ja niin kovaa ei ikinä löisi, että se ainakaan paljon sattuisi, totta kai se käsi tuntuu, mutta ei se sattuminen siinäå ole juttu, miksi lapsi lopettaa, vaan se tilanne. Muista kun itse sain pyllylle pienenä jonkun kerran, ei se sattunut käytännössä ollenkaan, hiusten harjaus sattuu esim. paljon enemmän ;) Vaan se tilanne oli se juttu.

Vierailija - 19.7.2009 20:10  (28/192)

Järkyttävää, järkyttävää ja järkyttävää!

Lapsen häpäisemistä, fyysiseen koskemattomuuteen kajoamista, ihmisoikeuksien rikkomista! Kunpa lapsenne ymmärtäisivät puhua jollekin ulkopuoliselle aikuiselle perheenne " kasvatusmenetelmistä " ja joutuisitte edesvastuuseen tekemisistänne.

Todella röyhkeää puolustella moista ihmisloukkausta raamatulla ja arvostella muiden lasten vanhenpia kykenemättömiksi kasvattajiksi. Ja vielä nostat omaa perhettäsi jollekin jalustalle! Häpeä!

Vierailija - 19.7.2009 20:12  (29/192)

"Se tilanne" voisi olla myös ohjausta, tunteisiin vetoamista jne.

Onko miehesi muuten ulkomaalainen?

Vierailija - 19.7.2009 20:12  (30/192)

Täysin samaa mieltä! :)

Lainaus:
Lapsen häpäisemistä, fyysiseen koskemattomuuteen kajoamista, ihmisoikeuksien rikkomista! Kunpa lapsenne ymmärtäisivät puhua jollekin ulkopuoliselle aikuiselle perheenne " kasvatusmenetelmistä " ja joutuisitte edesvastuuseen tekemisistänne.

Todella röyhkeää puolustella moista ihmisloukkausta raamatulla ja arvostella muiden lasten vanhenpia kykenemättömiksi kasvattajiksi. Ja vielä nostat omaa perhettäsi jollekin jalustalle! Häpeä!

MorreD - 19.7.2009 20:12  (31/192)

Tässäkin asiassa pätee sanonta:

Kun älykkyys loppuu, niin väkivalta alkaa.

Vierailija - 19.7.2009 20:14  (32/192)

av on paikka

jossa ei ikinä pitäis tunnustaa, että on käyttänyt mitään ruumiillista kuritusta olkoonkin miten pientä tahansa.. Täällä on hyvät kasvattajat kuskaamassa saunan taakse ammuttavaks heti.

Ite oon saanu risusta, aina aiheesta. Muutaman kerran muunlainen rangaistus tullu väärinkäsityksestä ja ne kaivelee paljon enemmän, ku piiska.. Ei sillä, en oo lasteni kans (vanhin 2v) turvautunu ko.konstiin. Omaan huoneeseensa lukitsin, sillon ku ei viel yltäny oven kahvaan. Nyt vaan yksinkertaisesti nostan pois luvattomuuksista...

Mutta tarkkaan ottaen kurittaminen ja pahoinpitely ei oo synonyymejä... En nää sitäkään minään hirveän tehokkaana, että kymmenen korvilla oleva mukula ottaa ruumillisen kurituksen kriminalisoinnin aseeksi. Eli jos äiti kieltää jotain ja vaik estää menemästä jonnekin, muksu osaa heti uhata, että soittaa poliisille, että äiti pahoinpitelee..

Vierailija - 19.7.2009 20:15  (33/192)

Meidän 5-vuotiaan mielestä selkäsauna on se,

Kun pistää selän saunaan ja paiskaa oven kiinni.

Lainaus:

Tyttö kysyi silmät ymmyrkäisinä että mikä on selkäsauna? :) Silloin tuntui hyvältä, lapsen EI TARVITSE EDES TIETÄÄ mikä se on. Ugh. :)

Vierailija - 19.7.2009 20:22  (34/192)

Etkö yhtään pelkää, että jäätte tekosistanne kiinni?

Lapset on sellaisia lörppöjä. Saattavat kertoa päiväkodissa ja aivan varmasti tulee lastensuojeluilmoitus.
Laki on eri mieltä, kuin te ja täällä, kun on se laki mikä määrää oikean ja väärän.
Vielä kun kertot viranomaiselle, että tekonne on oikein, niin siitä ei hyvää seuraa.

Vierailija - 19.7.2009 20:22  (35/192)

Otetaanpa vähän takaisin

No niin, myönnettäköön, että ap:n tuli vähän provosoitua tahallaan. En esim. tarkoittanut muiden keinoja halveksia, päinvastoin on varsin kunnioitettavaa, että jaksaa ne pitkät ja monimutkaisemmat keinot tiukoissakin tilanteissa. ehkä vain provosoiduin kun jotkut reaktiot oli niin naurettavia ihan kun me täällä päivät pääskytysten vain lapsia "hakattaisiin" tms.

Ehkä oikeammin muotoiltu kysymys olisi ollut selittää taustat, että olen saanut kasvatuksen, jon kuuluu sen hyväksyminen, että Raamatussa mainitaan se vitsa-juttukin siis rakkaudellisesti ja viimeisenä keinona. Ja minä ja monet muut jotka tunnen eivät ole kokeneet pahana vanhempien niitä muutamia kertoja, kun lapsuudesta muistamme, että ihan hallitusti saimme pyllylle ja sävy oli rakastava ja keskusteleva, ei mitenkään hylkäävä tms.

Mutta koska tuon meidän pienemmän kanssa mies on useammin käyttänyt, olen itsekin miettinyt, mitenköhän muilla ja koska mulle se tekee niin tiukkaa olla edes samassa kodissa, kun se tilanne tulee, vaikka tiedänkin, ettei lapseen satu ja on hetkessä ohi ja halaa isääkin ja kaikki jatkuu niin kuin ennenkin (paitsi se kielletty juttu ei enää jatku) niin en osaa oikein tietää, mikäs olisi oikein.

Muistin ja tiedän kyllä, että nykylaissa asiasta jotakin, mutta edelleen olen sitä mieltä, ettei se, mitä meillä on joskus tehty ole mitään pahoinpitelyä. MInusta sellainen on pahoinpitelyä, että esim. humalainen isä on muutenkin vihainen ja mielivaltaisesti remmin kanssa tulee ja hakkaa niin että sattuu jne.

Jos laissa sanotaan, että se, mitä meillä on tehty on myös pahoinpitelyä, koitan saada miehenkin uskomaan ja lukeen vaikka tän ketjun. Ihan on suomalainen mies ;) Paljon on kyllä ajat muuttunut, ajatelkaapa, miten paljon vaikka vanhempiemme sukupolvi sai kunnon selkäsaunoja (joita en siis hyväksy eikä miehenikään) ja silti rakastavat vanhempiaan kovasti ja kunnioitus on toista luokkaa kuin keskimäärin meidän ikäpolvellamme, joista jotkut jopa vituttelevat anopilleen tms. ;)

Siis keskimäärin, poikkeuksia on tietenkin ja ehkä on hyvä, että laki on niin tiukka, ettei hullut käyttäisi väärin ja oikeasti hakkaisi lapsia.

Vierailija - 19.7.2009 20:27  (36/192)

Olen aika tyytyväinen maailmaani,

sillä minulle ei tuosta otsikosta edes tullut mieleen lasten piiskaaminen, niin omituiselta ja kamalata se minun korvissani kuulostaa.

(Siis liitin sen piiskaamisen vain aikuisten välisiin leikkeihin, vaikka en ole itse saanut piiskaa sen enempää mieheltäni kuin vanhemmiltanikaan.)

Vierailija - 19.7.2009 20:33  (37/192)

hä!

siis lyödään vajaa 3-vuotiasta!? en ymmärrä...

Vierailija - 19.7.2009 20:46  (38/192)

Mä komppaan Ap:tä.

Täällä nyt vaan sattuu pyörimään kaiken maailman puunhalaajat ja lässysossut.
Ei lapsen piiskaaminen ole mitään hakkaamista vaan ojentamista.Itse läpsäys tuskin edes tuntuu,mutta se herättää huomion.
Meillä "lasketaan" eli sanon ensin pari kertaa ja jos se ei mene perille asti niin seuraavaksi alan laskemaan- kakkosella löytyy jo yhteisymmärrys.
Ja tämä siis se äärimmäinen keino.

Kyllä ne meidän vanhemmatkin ovat selkäänsä saaneet ja koivuniemen herrasta,jotkut koulussa karttakepistä.Silloin osattiin sentään kunnioittaa vanhempia ja muita auktoriteettejä. Ei ole mikään ihme kun nää nykynuoret ovat ihan hukassa kun ei ole ketään,joka heitä opettaisi- se kun traumatisoi lapsen?! Ja kilin karvat, kakarat osaavat sitä koskemattomuutta käyttää hyödyksi ja sitten käyvät mm. vanhusten ja opettajien päälle- hyvä meininki...

Meilläkin myös on syli,hali ja pusut kovasti käytössä,että jos joskus tuleekin rangaistus niin kyllä sitä rakkauttakin vaan viljellään.

Kavereiden kanssa ollaan joskus puhuttu rangaistusmenetelmistä ja hyvin moni meistä on muksuna jonkun kerran tukkapöllyä tai luunapin saanut.Kaikilla on hyvät ja lämpimät välit vanhempiinsa,kukaan ei ole kasvattamisesta pöhköpäiseksi tullut päinvastoin hyvät ammatit ja työpaikatkin löytyy.

"joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee"

Vierailija - 19.7.2009 20:47  (39/192)

Ei koskaan.

Vierailija - 19.7.2009 20:55  (40/192)

Mä en ole koskaan saanut itsekään selkään.

Ei tulisi mieleenikään läpsiä tai piiskata lastakaan. Kyllä se puheella ja muilla jäähykeinoilla menee. Sitä paitsi on EPÄINHIMMILISTÄ piiskata 3-VUOTIASTA!!! Ei tuon ikäisiä ennenkään ole läimitty pahemmin.

Itseasiassa mun äitikään (syntynyt 1947) ei ole koskaan saanut piiskaa, veljensä saivat kuulemma pari kertaa. Isäni on saanut kahdesti joskus 50-luvulla. Ja heillä oli selvää, ettei meitä 70-luvun lapsia enää piiskata.

Vierailija - 19.7.2009 20:59  (41/192)

Ja tää on puhdas trolli

Vierailija - 19.7.2009 21:03  (42/192)

Minua on piiskattu lapsena, lyöty vyöllä

Se oli nöyryyttävää, alistavaa, pelottavaa. Jäljelle jäi viha, pelko ja halveksunta piiskaajaisää kohtaan. Äitiänikään en osaa arvostaa, koska salli piiskaamisen tapahtua ja pelotteli: "Odottakaa, kun isänne tulee kotiin..."

Miksi käyttäisin "kasvatusmenetelmää", joka on vaurioittanut itseäni ja suhdettani vanhempiini omien lasteni kohdalla? Vai pitäisikö läpsimisen välissä aina tarkistaa lapselta, että eihän tämä riko meidän välisiä suhteita ja ethän sitten isona ajattele, että tämä on väärin sinua kohtaan?

Vierailija - 19.7.2009 21:05  (43/192)

Raamatulla ei voi oikeuttaa lastensa piiskaamista

Kaikkea muutakaan ei noudateta kirjaimellisesti.

Terveisin
pappi

MorreD - 19.7.2009 21:06  (44/192)

Mua kiinnostaa kovasti tämä "rappeutunut nykynuoriso"

Olisi jännittävää tietää miten nuorison tila liitetään väkivallattomaan kasvatustapaan? Eiköhän ne ongelmat kumpua ihan muusta.
Ja onko nykynuoriso oikeasti ongelmallisempaa kuin vaikkapa 50 vuotta sitten? Silloin mielenterveysongelmien, käytöshäiriöiden ym. tilastointi ja tutkiminen oli ihan erilaista kuin nykyään.

Väkivallattoman kasvattamisen syyttäminen nykynuorison ongelmista on aika säälittävää.

Vierailija - 19.7.2009 21:18  (45/192)

Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa

On sananlaskuissa vanhan testamentin puolella. Vanhan testamentin käskyt eivät koske uskovia Kristuksen sovitustyön jälkeen.

Lainaus:

Ehkä oikeammin muotoiltu kysymys olisi ollut selittää taustat, että olen saanut kasvatuksen, jon kuuluu sen hyväksyminen, että Raamatussa mainitaan se vitsa-juttukin siis rakkaudellisesti ja viimeisenä keinona. Ja minä ja monet muut jotka tunnen eivät ole kokeneet pahana vanhempien niitä muutamia kertoja, kun lapsuudesta muistamme, että ihan hallitusti saimme pyllylle ja sävy oli rakastava ja keskusteleva, ei mitenkään hylkäävä tms.

Vierailija - 19.7.2009 21:19  (46/192)

MInä ihmettelen näitä kommentteja

että lapsi muka ei kunnioittaisi vanhempiaan aikuisena jos hän on saanut joskus "piiskaa". Omassa tuttavapiirissäni juuri nämä lapsena läpsityt pitävät tunnollisesti yhteyttä vanhempiinsa kun taas ilman kuritusta kasvatetut pitävät omia vanhempiaan välttämättömänä pahana ja käyttävät heitä säälittä lapsenhoitoautomaatteina.

Vierailija - 19.7.2009 21:20  (47/192)

Ja vielä joka toinen viikko. Melkein kolmekymmentä kertaa vuodessa.

Lainaus:
siis lyödään vajaa 3-vuotiasta!? en ymmärrä...

Kouluikään mennessä satoja kertoja.

HardcoreZen - 19.7.2009 21:23  (48/192)

onhan täällä ollut

Lainaus:
jossa ei ikinä pitäis tunnustaa, että on käyttänyt mitään ruumiillista kuritusta olkoonkin miten pientä tahansa.. Täällä on hyvät kasvattajat kuskaamassa saunan taakse ammuttavaks heti.

Ite oon saanu risusta, aina aiheesta. Muutaman kerran muunlainen rangaistus tullu väärinkäsityksestä ja ne kaivelee paljon enemmän, ku piiska.. Ei sillä, en oo lasteni kans (vanhin 2v) turvautunu ko.konstiin. Omaan huoneeseensa lukitsin, sillon ku ei viel yltäny oven kahvaan. Nyt vaan yksinkertaisesti nostan pois luvattomuuksista...

Mutta tarkkaan ottaen kurittaminen ja pahoinpitely ei oo synonyymejä... En nää sitäkään minään hirveän tehokkaana, että kymmenen korvilla oleva mukula ottaa ruumillisen kurituksen kriminalisoinnin aseeksi. Eli jos äiti kieltää jotain ja vaik estää menemästä jonnekin, muksu osaa heti uhata, että soittaa poliisille, että äiti pahoinpitelee..

vaikka kuinka monta aloitusta aiheesta kuinka joku on läpsäissyt lastaan kun hermo on mennyt ja jälkeenpäin ahdistaa kamalasti. Ne on niitä harvoja aiheita täällä missä harvemmin väkivallantekijää tuomitaan, koska kaikki ymmärtävät että äärimmilleen kiristetyt hermot voivat napsahtaa kenellä tahansa. Teon ymmärtäminen on myös eri asia kuin sen hyväksyminen.

Järjestelmällinen väkivallankäyttö yhtään ketään kohtaan on todella tuomittavaa ja suoraan sanoen sairasta. Ymmärrystä ei ainakaan minulta heru tippaakaan.

Karseaa miten ihmiset jotka ovat ilmeisen kykenemättömiä vanhemmuuteen tekevät lapsia.

Vierailija - 19.7.2009 21:23  (49/192)

Minun

mielestäni tuo on pelkkää lapsen nöyryyttämistä. Jos mikään muu ei tehoa, niin olisko aika katsoa peiliin. Vielä ihmetellään miksi nykyajan ihmiset on väkivaltaisia, kotoa ne sen oppivat. En voi ymmärtää tollasta sairasta lasten kohtelua. Läimäytätkö ukkoaski aina päin kasvoja jos se tekee jotain väärin? Jos et, niin miksi sitten lapsia saa lyödä? Se on ihan sama kuinka kovaa lyö, läpsäyttääkö vaan vai antaako kunnolla remmiä. Koko ajatus on mielestäni niin kuvottava. miten sinä opetat lapsillesi ettei ketään saa lyödä, mutta isä kyllä saa lyödä teitä! siis suorastaan naurettavaa!

HardcoreZen - 19.7.2009 21:26  (50/192)

nuoret teki itseasiassa

Lainaus:
Olisi jännittävää tietää miten nuorison tila liitetään väkivallattomaan kasvatustapaan? Eiköhän ne ongelmat kumpua ihan muusta.
Ja onko nykynuoriso oikeasti ongelmallisempaa kuin vaikkapa 50 vuotta sitten? Silloin mielenterveysongelmien, käytöshäiriöiden ym. tilastointi ja tutkiminen oli ihan erilaista kuin nykyään.

Väkivallattoman kasvattamisen syyttäminen nykynuorison ongelmista on aika säälittävää.

50-luvulla paljon enemmän väkivaltarikoksia kuin nyt 2000-luvulla.

Oman kokemukseni mukaan ne nuoret joilla mene huonosti ovat juuri näitä kotona turpiin saaneita (yhdenkin tutun isä lakkasi hakkaamasta siinä vaiheessa kun alkoi pelätä että poika tinttaa takaisin) ja muuten huonoista perheistä olevia.

Vierailija - 19.7.2009 21:38  (51/192)

Raamattuun turha vedota!

Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa, on vanhan käännöksen käännösvirheitä. Alkuperäisteksissä puhutaan ohjaamisesta paimensauvalla. Sehän laitetaan eläimen eteen maahan niin, että eläin kiertää sen siten, että joutuu kulkemaan tiettyy suuntaan. Suomessa kun ei paimensauvaa tunnettu, niin tekivät sauvasta vitsan, jota täällä käytetään paimentamiseen. Seuraukset tunnetaan kyllä.
Itse ajattelen, että joka ei osaa lastaan kuin lyömällä opettaa, on ala-arvoinen vanhempi. Lapsi kyllä kostaa tullessaan aikuiseksi. Minua on piiskattu, ja kannan kaunaa vanhempiani kohtaan siitä loppuelämäni. Tässä maassa ei murhaajiakaan pahoinpidellä. Mitä niin kamalaa lapsi voi tehdä, että hänen suojelijansa pahoinpitelisivät häntä?
Lasta pitää ohjata paljon, ei hakata.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]