Maanantai 21.5.2012 - Kosti, Konsta, Konstantin
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 11.6.2009 8:08  (1/59)

Uusimmassa KaksPlussassa todella hyvä pottailu-juttu

Ostin juuri eilen kaupasta KaksPlussan, jossa oli silmät avaava juttu pottailusta. Nyt ottaa meidänkin perhe rennommin 2-vuotiaan pottailun. Lukekaa se juttu ennen kuin alatte hermoilemaan alle 3-vuotiaan pottakapinasta!! Ja kaikki lavuaaripissahätätulkkaukset ja vaipattomuudet siinä saa kyllä aika kovan ryöpyn :D. Meillä vaippaillaan nyt siis hyvillä mielin kiireettä. Pöhköjä ollaan oltu kun ollaan asian kanssa kiireilty.

Vastaukset

Vierailija - 11.6.2009 8:43  (2/59)

mitä siinä sitten sanottiin?

T. kahden alle 2 vuotiaana kuivaksi opetetun lapsen äiti,joka ei ymmärrä vaippoja enää terveellä 3 vuotiaalla!

Vierailija - 11.6.2009 8:50  (3/59)

jaahas...

no enpä oo juttua nähnyt, mutta tekstistäsi arvaan että se nostaa niskavillat pystyyn.

Meillä on "vessateltu" vauvasta lähtien. Tosi mukavaa vauvalle kun ei tarvitse omissa ulosteissaan olla. MUTTA äidiltä se vaatii paljon. Vaihtoehtona samoin kun jos aloittaa potatuksen heti kun lapsi oppii istumaan. Mut mä oon kokenut sen lapsen arvostuksena, en vaikeutena.

Tässä on tosi hyvä linkki. http://www.voima.fi/content/view/full/611

Sellasten äitien, jotka odottaa että lapsi oppii itse kuivaksi, ilman potalla käyntiä, kannattais vaan myöntää, että olen niin laiska, etten jaksa potalla käyttää. Yksi kaverini sanoi just näin ja kyllä oli kauheaa katsoa kun lähes 3v oli parin viikon takaisella +28 lämmöllä kertiksessä. Mutta hyvä että myöntää niin kuin asia on. Tais munat hautoa kunnolla :(

Siis äidit, kyllä ne lapset oppii. Tarvitsevat opetusta ihan samalla tavalla kuin syömisessä, pukemisessa jne. Kokeilkaa! Mut tosiaan kaksvuotiaana on vaikea aloittaa jos kaveri on opetettu niin pitkään laskemaan alleen. Sit tulee kivoja ummetusongelmia "kakkaan vaan vaippaan". Meidän 8kk aikoinaan joutui kerran kakkaamaan vaippaan kun ei sillä hetkellä päästy vessaan. Tuli häneltä hirveät puistatukset päälle, se kertoi paljon!

Vierailija - 11.6.2009 8:54  (4/59)

Suosittelen minäkin

Lainaus:
OsMeillä vaippaillaan nyt siis hyvillä mielin kiireettä. Pöhköjä ollaan oltu kun ollaan asian kanssa kiireilty.

En ole ikinä repinyt stressiä tästä asiasta, olen siihen liian laiska. Kaveri aloitti pottailun vuotta ennen meidän lasta, mutta meidän lapsi oli silti ensin päivä- ja yökuiva, vaikka otin pottaopettelun todella rennosti. Käytännössä reagoin lapsen kehitykseen, ei toisin päin. Siis niin että rupesin ehdottelemaan pottakäyntejä vasta kun vaipassa alkoi olla kuivempia kausia jne. Päivähoidossa pph jaksoi ihmetellä miten ongelmattomia ja mutkattomia on vessahommat. Ilmeisesti aika monella lapsella vessakäynteihin liittyy kaikenlaista kummallista pidättelyä ja valtataistelua ja nolotusta ja ties mitä.

Vierailija - 11.6.2009 8:57  (5/59)

Ap:lle

samaa mieltä, juttu oli tosi hyvä. Pikkuvauvan pissattamista olen pitänyt ihan älyttömänä touhuna ja jutusta sai hyvin asiantuntijatukea tälle eli vanhemman tehtävänä ei ole ottaa näin suurta vastuuta lapsen pissahädästä, vaan lapsen pitää ikänsä mukaisesti ottaa itse vastuu pissahädän ilmaisemisesta, sitten kun itse siihen kykenee.

Vierailija - 11.6.2009 9:08  (6/59)

Samaa mieltä, juttu oli hyvä!

Tuntuu hölmöltä istuttaa jopa alle 1-vuotiasta potalla, tämänikäinen ei kuitenkaan voi olla fyysisesti valmis selviämään vaipatta. Itse olen odottanut lasten täyttävän kaksi vuotta ja sitten kesällä on vaan jätetty vaipat pois (ilman mitään pottailuja tuota ennen) ja viikossa molemmat lapset ovat oppineet päivä- ja yökuiviksi. Neuvolassa on kyllä joutunut puolustamaan kantaansa, mutta tosiasia on, ettei alle 2-vuotias voi olla fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön.

Vierailija - 11.6.2009 9:12  (7/59)

Mittee nää höpiset?

Lainaus:
Tuntuu hölmöltä istuttaa jopa alle 1-vuotiasta potalla, tämänikäinen ei kuitenkaan voi olla fyysisesti valmis selviämään vaipatta. Itse olen odottanut lasten täyttävän kaksi vuotta ja sitten kesällä on vaan jätetty vaipat pois (ilman mitään pottailuja tuota ennen) ja viikossa molemmat lapset ovat oppineet päivä- ja yökuiviksi. Neuvolassa on kyllä joutunut puolustamaan kantaansa, mutta tosiasia on, ettei alle 2-vuotias voi olla fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön.

Noin meillä onn juuri tehty, jätetty kesällä vaipat pois. Sillä erotuksella että esikoinen (tyttö) oli kuiva 1v7kk ja kuopus (poika) kuiva 1v9kk. Molemmilla meni n. viikon verran tähän.
Tuota ennen eivä tpotalla olleet käyneet.
MIksi ihmeessä minun olisi pitäny todottaa siihen että täyttävät kaksi vuotta? Hyvin näyttivät olevan valmiita! Yövaipan pois jättäminen onnistuu ihan siinä samalla. Pari viikkoa pitää olla valppaampi kun lapsi alkaa yöllä hyöriä pitää hänet nostaa ptalle, sen jäkeen sujuu jo hältä itseltään.

Vierailija - 11.6.2009 9:14  (8/59)

kyllä meillä ainakin on lapset ihan itse oppineet pois vaipoista

ainoa mitä olen tehnyt, niin olen ostanut potan ja pikkareita ja kertonut mitä niillä tehdään. vai miten te muut sitten olette "opettaneet"

Vierailija - 11.6.2009 9:19  (9/59)

Kyllä voi

Lainaus:
ettei alle 2-vuotias voi olla fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön.

Mutta en tiedä onko se lapselle kauhean hyväksi. Itse olin kuiva n. 1-vuotiaana, en tiedä miten äiti sen teki. Minulla on ns. ylikiltti äiti, joka ei tekisi kärpäsellekään pahaa, joten ei hän ainakaan haukkumalla ja moittimalla saanut vaipattomuutta aikaan.

Muistan miten kamalaa oli esim. kesäleirillä, kun piti pidättää päiväkausia kakkaa, kun en kehdannut käydä kakalla. Öisin hiippailin vessaan muiden nukahdettua, jos oli ihan pakko. Ylipäänsä olen tuntenut aina hirvittävää häpeää kehoani ja sen toimintoja kohtaan. Tiedä sitten mistä se pohjimmiltaan johtuu. Tuskin ihan kokonaan pottatreenausesta ;). Mutta joka tapauksess ulostaminen oli todella hankala paikka pitkälle aikuisikään. Nuorena aikuisena jopa niin, että suunnitellessani kyläilyä, matkoja jne. suunnittelin myös milloin kakkaan. Nyt keski-iässä tuntuu hassulta. Toki edelleen kakkahuolto on osa suunnittelua, mutta nyt uskallan jättää päätöksen rennosti jo paikan päällä tehtäväksi eikä tarvi etukäteen pohtia. Nyt kun luin mitä kirjoitin, kuulostaa kyllä aika hassulta :):

Vierailija - 11.6.2009 9:20  (10/59)

Me ollaan otettu rennosti tuon kanssa.

Molemmat lapset ovat oppineet kuivaksi vasta yli 3-vuotiaana. Kyllä me tuota vaipattomuutta kokeiltiin useinkin, mutta kun vahinkoja tuli koko ajan, niin todettiin, ettei ole vielä kypsä. Näin todettiin myös tarhasta molempien osalta.

Me ei asuta Suomessa - ja täällä tuo pottailu otetaan huomattavasti rennommin. Tarha tukee kuivaksi opettelua ja siellä kokeillaan tuota kypsyyttä ihan samoin kuin kotonakin. Kaikki tehdään yhteisellä sopimuksella eli päätetään, että nyt kokeillaan ja samaa kavaa mennään sitten kotona ja tarhassa. Jos ei ala sujumaan, niin sitten vaan vaipat takaisin ja myöhemmin kokeillaan uudestaan.

Molemmilla tuo valmius lopulta löytyi ja kun lapsi on oikeasti valmis siihen, niin se tapahtuu todella helposti, eikä niitä vahinkoja tule.

Vierailija - 11.6.2009 9:21  (11/59)

Kato tuosta ylhäältä

Lainaus:
ainoa mitä olen tehnyt, niin olen ostanut potan ja pikkareita ja kertonut mitä niillä tehdään. vai miten te muut sitten olette "opettaneet"

Yökuivaksi opettelussa kaksi viikkoa päivystät vahinkoja jne. Eipä olisi tullut mieleenkään. Vaippa pois sitten kun on ollut pari viikkoa yöllä täysin kuivaa. Yksi vahinko sänkyyn tuli, silloinkin lapsi oli sairaana.

Vierailija - 11.6.2009 13:29  (12/59)

en yhtään ihmettele naisten seksuaalisia estoja

tiedän itsekin näitä potatettuja lapsia, joilla on ummetusta ja pelaavat pissan kanssa.
Itse olin se paheksuttu laiska äiti ja annoin lasten oppia siihen tahtiin kuin itse kehittyivät. Hassua oli, että olivat aiemmin kuivia kuin nämä potatetut, mutta heillä ei ole stressiä vessakäynneistä.

Tuleehan se aikuisenakin ongelmia alapäästä jos lapsena on koko ajan kiinnitetty huomiota suolen toimintaan ja istutettu potalla jatkuvasti ja moitittu jos tulee housuun ja annettu tarroja jos tulee pissa. Tämä minusta on hassuinta, että palkitaan tarralla jos pissaa pottaan *reps*. Siitä oppii, että alapäällään saa jonkin palkkion kun alapää toimii kuten isi ja äiti haluaa.

Vierailija - 11.6.2009 13:32  (13/59)

Lukekaa Sinkkosen artikkeli aiheesta

http://www.perhe.fi/artikkeli/jari_sinkkonen_vastaa/101/pottalakko

Vierailija - 11.6.2009 13:36  (14/59)

no meillä

tyttö 1v 7kk ilmoittaa kun on pissa tai kakka tulossa ja haluaa potalle. Kotona ei enää päivävaippa pidetä. Pidättämään ei juuri kykene eli vessaan on aina kiire tämän ilmoittamisen jälkeen.
Lapsi itse tuntuu olevan mielissään kun ei tarvitse lillua omissa ulosteissaan. Tuleeko hänestä nyt jotenkin viallinen?

Pottaan tutustuminen aloitettiin kun hän ekan pottansa 1v lahjaksi sai (pissat tuli sinne heti, tuntui tajuavan idean).

Vierailija - 11.6.2009 13:43  (15/59)

Olen täysin samaa mieltä!

Meillä 5 lasta. nuorin vielä vauva mutta ainoastaan tyttö on oppinut 2,5v kuivaksi ihan omasta halusta ja kyvystä.
Pojat ovat olleet 3v ja ylikin.
Mä en jaksa ressata noista pottailu jutuista.
Mun mielestä lapsi on vasta sitten kuiva kun osaa itse ilmaista pissahädän.
toki vahinkoja sattuu kaikille.
Meilläkin on tuttavapiirissä niitä jotka hokevat kuinka aikaisin heidän lapsensa ovat "oppineet" kuivaksi.
Vanhemmat kiikuttaa joka välissä lasta vessaan vaikka lapsi ei osaa edes puhua mitään. sitten ressaavat sitä.

Lainaus:
Molemmat lapset ovat oppineet kuivaksi vasta yli 3-vuotiaana. Kyllä me tuota vaipattomuutta kokeiltiin useinkin, mutta kun vahinkoja tuli koko ajan, niin todettiin, ettei ole vielä kypsä. Näin todettiin myös tarhasta molempien osalta. Me ei asuta Suomessa - ja täällä tuo pottailu otetaan huomattavasti rennommin. Tarha tukee kuivaksi opettelua ja siellä kokeillaan tuota kypsyyttä ihan samoin kuin kotonakin. Kaikki tehdään yhteisellä sopimuksella eli päätetään, että nyt kokeillaan ja samaa kavaa mennään sitten kotona ja tarhassa. Jos ei ala sujumaan, niin sitten vaan vaipat takaisin ja myöhemmin kokeillaan uudestaan. Molemmilla tuo valmius lopulta löytyi ja kun lapsi on oikeasti valmis siihen, niin se tapahtuu todella helposti, eikä niitä vahinkoja tule.

Vierailija - 11.6.2009 13:54  (16/59)

Tuo Kaksplussan juttu käsitteli enemmänkin tätä vauvan pissatusbuumia.

Lastenlääkärin suusta: "Ei ole luonnonmukaista, että vanhemmat ottavat pissattajan roolin näin vahvasti. Lapsen oma oivallus ei välttämättä pääse kehittymään".

"Vaikka 1v vanhemmat kaappaisivat päivän kaikki pissa pottaan, se ei tarkoita, että lapsella olisi omaehtoinen kyky mennä potalle, kun hätä tulee."

"Liian tiuha pissattaminen voi olla lapsen omalle oppimiselle jopa haitallista"

"Ankara siisteyskasvatus voi aiheuttaa pitkäänkin jatkuvaa päiväkastelua"

Tässä jutussa ei siis puhuttu 2v tai 3v vaipoissa vaan vauvojen pissatuksesta.

Vierailija - 11.6.2009 14:37  (17/59)

No jaa

Eikös kuivaksi oppiminen ja potalla käyminen ole kuitenkin kaksi eri asiaa? Olen omaani potattanut siitä lähtien, kun hän on istunut (6 kk). Tällä hetkellä (1 v 4 kk) hän käy potalla nukkumisten ja syömisten jälkeen. Toisinaan hän pyytää itse päästä vessaan (hakkaa vessan ovea ja selittää omalla kielellään) ja pissaa sen jälkeen. Vien potalle myös silloin, kun kakka tulee.

En ole stressiä ottanut enkä kehu saati sitten hauku, tuli tulosta tai ei. Vaippoja käytetään vieläkin - kuivaksi oppimisella ei ole vielä kiirettä.

En ymmärrä, mitä pahaa tässä voisi olla. Toki se vaatii vanhemmilta viitseliäisyyttä. Mielestäni kuitenkin on hyvä oppia, että tarpeiden tekemistä varten mennään vessaan eikä tarvitse olla pissaisissa/kakkaisissa vaipoissa. Miellyttävämpää lapsellekin.

Lainaus:
Meillä 5 lasta. nuorin vielä vauva mutta ainoastaan tyttö on oppinut 2,5v kuivaksi ihan omasta halusta ja kyvystä.
Pojat ovat olleet 3v ja ylikin.
Mä en jaksa ressata noista pottailu jutuista.
Mun mielestä lapsi on vasta sitten kuiva kun osaa itse ilmaista pissahädän.
toki vahinkoja sattuu kaikille.
Meilläkin on tuttavapiirissä niitä jotka hokevat kuinka aikaisin heidän lapsensa ovat "oppineet" kuivaksi.
Vanhemmat kiikuttaa joka välissä lasta vessaan vaikka lapsi ei osaa edes puhua mitään. sitten ressaavat sitä.

Lainaus:
Molemmat lapset ovat oppineet kuivaksi vasta yli 3-vuotiaana. Kyllä me tuota vaipattomuutta kokeiltiin useinkin, mutta kun vahinkoja tuli koko ajan, niin todettiin, ettei ole vielä kypsä. Näin todettiin myös tarhasta molempien osalta. Me ei asuta Suomessa - ja täällä tuo pottailu otetaan huomattavasti rennommin. Tarha tukee kuivaksi opettelua ja siellä kokeillaan tuota kypsyyttä ihan samoin kuin kotonakin. Kaikki tehdään yhteisellä sopimuksella eli päätetään, että nyt kokeillaan ja samaa kavaa mennään sitten kotona ja tarhassa. Jos ei ala sujumaan, niin sitten vaan vaipat takaisin ja myöhemmin kokeillaan uudestaan. Molemmilla tuo valmius lopulta löytyi ja kun lapsi on oikeasti valmis siihen, niin se tapahtuu todella helposti, eikä niitä vahinkoja tule.

Vierailija - 11.6.2009 14:41  (18/59)

Mä olen läheltä seurannut paria lapsen pissattajaa

Lapsia siis pissitetty vauvasta saakka lavuaariin ja pottaan. Yhtään sen nopeampaa kuivaksi oppimista ei ole tapahtunut kuin meilläkään, jotka olemme aloittaneet pottailun kahden ja kolmen ikävuoden välissä.

Sen sijaan äidit ottavat jokaisen pissavahingon kovasti itseensä.

Vierailija - 11.6.2009 14:49  (19/59)

no

meillä eka teki muutaman pissan pottaan, oon nyt ehdottanu aina vaipanvaihdon yhteydessä, että jos kävis potalla. Ei käy. Tai jos käy, saattaa jonkun aikaa istuakin ja sitten ampaisee suoraan jonnekin matolle pissalle. Täytti just kaks. En tiiä, mikä on pielessä, mutta mielummin pesen vaipasta isommitta mutinoitta, kuin että on samanlainen onneton kuin itse olen. Nimittäin vessassa käynti vieraassa paikassa on todella hankalaa, pissalla vielä pystyy käymään, mutta vaikka tietää, että kakalla käynti on yhtä normaalia, ni ei vaan kerta kaikkiaan onnistu...

Enkä mä pidä itseäni minään huonona äitinä, vaikka pojilla on vielä vaipat. Tosin olishan elämä ison mahan kanssa huomattavasti helpompaa, jos ei tuota 2v tarvis enää pestä.. Ja muuten ei sitä tarvi vaipassa hautoa, kakkaa, ku ite ainakin pesen sen heti pois. Mutta olis loputonta mattopyykkiä, jos en vaippaa laittais..

Vierailija - 11.6.2009 14:52  (20/59)

meillä vauva ilmoittanut vessahätänsä jo 2 kk vanhana

viety vessaan ja sinne tehnyt hätänsä. Vauvan eleet ovat todella selvät.

Kestoja käytetty sitten varalla, mutta vuodeniässä lähti nekin pois, kun sinne vaippaan ei tullut mitään

Vierailija - 11.6.2009 14:56  (21/59)

Saahan sitä AP toki uskoa mitä haluaa......

T: kahden 2kuisesta potatetun äiti...

Kolmas on nyt 10pv vanha ja synnäriltä asti on pissannut aina kun otetaan vaippa pois niin en käsitä miksi olisin niin idiootti, että opettaisin hänelle väkisin, että omat housut (vaippa) on ainoa oikea paikka laskea alleen....

http://www.voima.fi/content/view/full/611

Vierailija - 11.6.2009 14:58  (22/59)

Näin meilläkin yhdellä ystäväperheellä

Erotuksena vaan se, että heidän lapsensa ovat vauvasta lähtien kärsineet ummetuksesta ja kovasta kakasta, ei ollenkaan sellasta maitokakkaa jonka kuuluu olla ihan litkua.

Helppokos se onkin tulkita, kun toinen naama punaisena vääntää kakkaa useamman minuutin kun taas meillä vauvat ovat ähkäisseet kerran ja sitten se kakka on jo ollut liejuna vaipassa.

Lainaus:
meillä vauva ilmoittanut vessahätänsä jo 2 kk vanhana, viety vessaan ja sinne tehnyt hätänsä. Vauvan eleet ovat todella selvät.

Kestoja käytetty sitten varalla, mutta vuodeniässä lähti nekin pois, kun sinne vaippaan ei tullut mitään

Vierailija - 11.6.2009 15:10  (23/59)

Mun tuttavapiirissä ovat kyllä ne lapset

oppineet eka kuivaksi, joita on alle 1-vuotiaasta asti syömisten ja unien jälkeen viety potalle ja ANNETTU MAHDOLLISUUS TEHDÄ PISSA MUUALLEKIN KUIN HOUSUUN. Omani ovat olleet tasan 2-vuotiaana päiväkuivia niin, että ovat osanneet sanoa pissahädästä ja pidättää hetken, kunnes ovat päässeet potalle. Esikoinen teki kotona ollessaan alle 1,5-vuotiaasta lähes kaikki pissat pottaan. Kakkaa ei vaippaan tehnyt montaakaan kertaa sen jälkeen, kun alkoi potalla käydä 8 kk iässä. Kummallakaan ei ole nyt vanhempana mitään ongelmia vessassa käymisen kanssa. Ei ummetusta, ei potta- tai pönttökammoa tms. Käyvät kakalla niin kerhossa, kylässä kuin kauppakeskuksissa ja muissa "vieraissa" paikoissa. En näe mitään syytä, miksi olisin pitänyt heidät vaipoissa 2-3-vuotiaaksi, kun pärjäsivät ilman vaippaakin. Outoa!

Vierailija - 11.6.2009 15:13  (24/59)

ihan täyttä

paskaa koko juttu. vanhanaikainen käsitys tuossa eikä edes pidä paikkaansa

Vierailija - 11.6.2009 15:48  (25/59)

Muistaakseni

lastenneurologi sanonut, että alle 1,5v. lapsi ei ole vielä neurologisesti niin kehittynyt, että pystyisi pidättämään pissaa. Toisin sanoen kaikki potattaminen ennen sitä on vanhempien vastuulla ja voi jopa haitata lapsen kehitystä huomata pissahätä. Tietenkin artikkelissa sanottiin myös, että potan tulisi tulla tutuksi jo pienestä pitäen. Eli olisi tutkittavana ja ehkä joskus kokeiltavanakin, mutta stressiä ei kannata ottaa.

Itselläni tyttö tuli päivä- ja yökuivaksi tasan 2v. Huomasin, että vaipat olleet kuivat jo 2 viikkoa kun kaiken pissan ja kakan teki pottaan. Ilman suurempaa harjoittelua näin kävi. Pottailu meillä oli lapsen tarpeista lähtevää. Ei äidin tai isän.

Vierailija - 11.6.2009 16:05  (26/59)

Meiltä löytyy kanssa tällainen vastasyntyneestä pissatettu vauva.

Meillä oli joskus aika jolloin vaipat pysyi koko päivän kuivana. Sitten siitä 1-vuotiaana poika teki pottailulakon eikä enää suostunut ja vaipoissa tuo kulkee yhä edelleen kun ikää on 3v3kk. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen lapsi jonka kanssa kokeilin enkä suosittele muillekaan. Isommat ovat oppineet kuivaksi noin 2,5-vuotiaana, ilman mitään stressiä tai painostamista.

Vierailija - 11.6.2009 16:11  (27/59)

Taidan siis jättää sen jutun lukematta.

Olen istuttanut omia lapsiani noin puolivuotiaasta lähtien potalla unien ja ruokailun jälkeen. Eipä ole tarvinnut enää yksivuotiaalta kakkavaippoja vaihtaa eikä kaksivuotiaana enää päivävaippoja pissankaan takia pitää. Mitään stressiä vaipoista luopuminen ei ole aiheuttanut minulle eikä lapsille. Aion tämän kolmannenkin kanssa toimia samoin. Vastasyntynyttä en siis lavuaariin pissata, mutta potalle totutan, kun istumaan oppii.

Vierailija - 11.6.2009 16:16  (28/59)

Ymmärrätkö, että meillä muilla äideillä saattaa olla useampikin lapsi?

Ja sen myötä päiväohjelmat on usein melko tiukkoja. Itselläni ei yksinkertaisesti olisi ollut tuollaiseen edes aikaa, ei edes esikoisen kanssa.

Itse en syyttäisi ketään laiskaksi, vaan ennemmin ihmettelen, miten jollain on aikaa kytätä vauvan pissaviestejä 24/7. Oletko kotona koko päivän?

Lainaus:

Sellasten äitien, jotka odottaa että lapsi oppii itse kuivaksi, ilman potalla käyntiä, kannattais vaan myöntää, että olen niin laiska, etten jaksa potalla käyttää. Y

Vierailija - 11.6.2009 16:33  (29/59)

ap tässä

No huh huh. Onko meidän perhe sitten ainoa, jossa pottailu ei ole onnistunut 1v -> edes marakasseja heiluttelemalla? Nyt poika melkein 2v ja ajattelin nyt vähän hengähtää tässä potattamisessa ja siirtyä lähinnä kyselemään oliskos hätä? Alle 1v napattiin lähes joka tuotos kyllä.

Vierailija - 11.6.2009 16:35  (30/59)

No et tosiaankaan ole.

Täällä kaikkien lapset on kuivia 1,5-vuotiaina ja laskee jotain kertotaulujakin jo silloin. Älä stressaa, minusta olet ihan oikeilla jäljillä kun et painosta lasta. Ihan varmasti se oppii sitten aikanaan.

Lainaus:
No huh huh. Onko meidän perhe sitten ainoa, jossa pottailu ei ole onnistunut 1v -> edes marakasseja heiluttelemalla? Nyt poika melkein 2v ja ajattelin nyt vähän hengähtää tässä potattamisessa ja siirtyä lähinnä kyselemään oliskos hätä? Alle 1v napattiin lähes joka tuotos kyllä.

Vierailija - 11.6.2009 17:57  (31/59)

ettekö huomaa eroa

sanojen potalla käynti, vauvan vessahätäviestintä ja kuivuus välillä?

Se että lasta käytetään potalla tai pissatetaan lavuaariin ei tarkoita että se on kuivaksi opettelua?

Vierailija - 11.6.2009 17:59  (32/59)

karkasi

tarkoitan että ei ole sillä hetkellä potatuksen/pissatuksen tarkoitus että lapsi oppii heti kuivaksi, vaan vaihtoehto housuun laskemiselle.

Kahden lapsen kokemuksella sanon että hieno juttu, sekä lapsille että vanhemmille! ja jos ei ole kokemusta niin ei voi väittää vastaan!

Vierailija - 16.6.2009 22:56  (33/59)

Pottailun yrittämiseen on jo männynnä hermot,

kun taapero ei suostu olemaan potalla edes 5sek. ,saati että sinne tulisi jotain tulosta. Lapsi melkein 1v ja 10kk -ikäinen. Jotenkin toivotonta hommaa.

Vierailija - 16.6.2009 22:58  (34/59)

Lapsesta riippuu tietysti

Mutta väittäisin että iso osa vanhemmista laittaa lapsensa potalle liian aikaisin.

Vierailija - 16.6.2009 23:02  (35/59)

mnnn

Mitään juttuja tai tätä ketjua lukematta kommentoin, että minusta suurin osa lapsista oppii potalle ns. liian aikaisin. Jos 4 vuotiaana osaa toimittaa asiansa potalle tai pöntölle, niin hyvä! Alle 3-vuotiaan potallakäynti ei tulisi olla mikään vaatimus.

Vierailija - 16.6.2009 23:03  (36/59)

Ei kiirettä

Lainaus:
kun taapero ei suostu olemaan potalla edes 5sek. ,saati että sinne tulisi jotain tulosta. Lapsi melkein 1v ja 10kk -ikäinen. Jotenkin toivotonta hommaa.

Ei kiirettä, anna opetella rauhassa vaan!

Vierailija - 16.6.2009 23:06  (37/59)

Kokemuksiani pienten pottailusta

Lainaus:
lastenneurologi sanonut, että alle 1,5v. lapsi ei ole vielä neurologisesti niin kehittynyt, että pystyisi pidättämään pissaa.

Pidän tätä ihmeellisenä uutisena. Huomasin itse esikoisen kanssa (jolla käytin kangasvaippoja) että 10 kk ikäisenä hän alkoi pissaamaan hoitopäydällä. Tulkitsin sen niin että oli kivempi pidättää pissaa ja pissata ilmaan kuin kangasvaippaan. Siitä alkoi pottailu ja alle 2-vuotiaana poika oli täysin kuiva, myös öisin. Kun hänelle annettii mahdollisuus.

Kuopuksen kanssa olin valveutuneempi ja kun hänen (kangas)vaippansa oli 6 kk ikäisenä kuiva kun aioin vaihtaa vaipan ja hän osasi istua itse, niin laitoin hänet potalle. Pissa tuli heti ja siitä alkoi pottailu. Lapsi täysin kuiva 1 v 5 kk ikäisenä.

Olen antanut lapsilleni MAHDOLLISUUDEN päästä vaippoista eroon kun he mielestäni ovat siihen kypsiä. En ole halunut hautoa heidän sukupuolielimiään muovin sisällä pissaisessa ympäristössa. Kukin tavallaan.

En usko hetkeäkään sitä etteikö jo pieni lapsi, vauvakin, osaa säädellä kehoaan huomattavasti.

Vierailija - 16.6.2009 23:10  (38/59)

Siis yökuivaksi opettelevaa oikein päivystetään,

että milloin mahdollisesti herää pissahätään? Itse en jaksaisi moista.

HardcoreZen - 16.6.2009 23:13  (39/59)

voi kehitysmaiden lapsiparkoja!

Näkevät nälkää ja ovat henkisestikin ihan riekaleina koska eivät saa laskea alleen! Maailma on niin paha paikka.

Vierailija - 16.6.2009 23:24  (40/59)

Jaa, en nyt oikein usko

Meillä lapsi alkoi vähän päälle 1-vuotiaana sanoa aina "kakka" kun alkoi ähistää ja laitettiin sitten potalle kakkaamaan. Luulisi että potalla on helpompikin kakata kun ei tartte puskea pökälettä vaippaa vasten :)

Pikkuhiljaa alkoi tulla pissatkin pottaan, välillä huomasin ttä nyt vois olla hätä ja ehdotin potalle menoa (potta oli meillä olkkarissa kun oltiin vaan perheen kesken, ja kun oli aina näkyvillä sille oli helppo mennä). 2-vuotiaana lapsi oli sekä päivä- että yökuiva. Mitenkään mutuen ei opetettu.

Eli pelkkää skeidaa ainakin meidän lapsen kohdalla väittää ettei alle 2-vuotias tunnistaisi vessahätää.

Vierailija - 16.6.2009 23:48  (41/59)

Riippuu lapsestakin

Meillä poikaa alettiin opettaa potalle siinä 1,5v mutta silloin se oli yhtä tappelua, itki vaan jos joutu potalle.

jätin sitten asian sikseen ja tuossa 2v ikäisenä alkoi sitten käydä potalla pissalla, pikkuhiljaa kakallakin. ei missään nimessä pakotettuna. hirveästi kehuttiin ja hurrattiin ku njotakin sinne tuli! ja potta aina siellä missä lapsi, ei vessassa oven takana.

vaipat jätin kokonaan pois pari kuukautta sitten. nyt poika 2,4v ja täysin kuiva, välillä tulee yöllä vahinko (jos havahtuu johonkin)

käy itse potalla oma-aloitteisesti (potta on olohuoneessa)

se vaatii sen pari viikkoa, kun niitä vahinkoja tulee koko ajan, saattaa tulla kaikki pissat housuun päivän aikana. mutta sitten se alkaa sujumaan, eli en kyl itse ajattelis ettei ole valmis. Ennemminkin vanhemmat eivät ole valmiita pesemään extrapyykkiä muutamaa viikkoa.

eihän ne syömäänkään ite opi jos ei lusikkaa anna lapselle omaan käteen.

Vierailija - 16.6.2009 23:56  (42/59)

Meillä

meni noin 2.5v siihen että lapsen sai istumaan potalle/pytylle! Siis kun joskus reilun vuoden ikäisenä aloitettiin pottaan tutustuminen niin siitä meni tuo aika! Tyttöä ei halunnut vessaan juuri koskaan, lähes aina seurasi kauhea huuto ja pakottaahan ei voi. Lopulta kuukausi sitten lapsi hokasi mistä on kyse ja nyt ilmoittaa aina kun on pissahätä! 3v9kk ikäisenä. Ilolla kipittää vessaan. Mutta vieläkään tyttöä ei saa käymään vessassa "varmuuden vuoksi", ainoastaan silloin kun hänellä on hätä!
Eli olisi kiva tietää miten nämä "täydelliset potattajat" olisivat saaneet tyttäreni pottailemaan...

Vierailija - 17.6.2009 0:09  (43/59)

Mielestäni aika "harhaanjohtava" juttu.

kyllä lasta voi opettaa potalle ihan hyvin kun lapsi ymmärtää puhetta. ei siitä traumoja tule. Päinvastoin. Jos vanhemmat eivät hermoile, kyllä se lapsikin sinne potalle oppii ennen 3 v synttäreitään. PArempi aikasemmin kuin myöhemmin. Myöhemmällä iällä on vaikeapaa. Lapsi on tarpeeksi oppivaisessa iässä 2 vuotiaana, joten tottakai pottailu kannattaa aloitta silloin, eikä odottaa sinne 3 vuoteen. Kyllä on ihan sairasta jos ei vanhemmat viitti opettaa 3 vuotiasta kuivaksi, lapsihan se jo siinä kärsii.

Eriasia jos lapsella joitan pidätysongelmia tai kastelua, mutta normaali terve lapsi vaipoissa 3 vuotiaana...huh...huh

Vierailija - 17.6.2009 0:23  (44/59)

Ei millään pahalla...

Lainaus:
kyllä lasta voi opettaa potalle ihan hyvin kun lapsi ymmärtää puhetta. ei siitä traumoja tule. Päinvastoin. Jos vanhemmat eivät hermoile, kyllä se lapsikin sinne potalle oppii ennen 3 v synttäreitään. PArempi aikasemmin kuin myöhemmin. Myöhemmällä iällä on vaikeapaa. Lapsi on tarpeeksi oppivaisessa iässä 2 vuotiaana, joten tottakai pottailu kannattaa aloitta silloin, eikä odottaa sinne 3 vuoteen. Kyllä on ihan sairasta jos ei vanhemmat viitti opettaa 3 vuotiasta kuivaksi, lapsihan se jo siinä kärsii.

Eriasia jos lapsella joitan pidätysongelmia tai kastelua, mutta normaali terve lapsi vaipoissa 3 vuotiaana...huh...huh

mutta eiköhän se lapsi kärsi enemmän kastelust kuin vaipasta. Esim. meillä esikoinen oppi päiväkuivaksi joskus 3v., mutta yökuivaksi oppiminen veikin sitten liki kouluikäiseksi. Hänen kohdallaan kypsyminen tapahtui todella hitaasti, eikä hän tunnistanut pissahätää edes hereillä ollessaan. Läksi virtsaa erittyi yölläkin todella runsaasti...

Keskimmäinen oppi taas kuivaksi alle 3vuotiaana, ensin päivisin, pian myös öisin. Hän pystyi pidättelemään, tunnisti pissahädän sekä oli muutoin kypsä tähän.

Nyt kuopus seuraa yön suhteen esikoista, päivisin tyttö ollut kuiva n. 2½vuotiaasta, mutta öisin on turha jättää vaippaa pois: pissamäärät ovat huimaavat. Eikä lapsi itse herää...

Vierailija - 7.2.2012 17:18  (45/59)

höpö juttuja

se ettei alle 2-vuotias muka olisi fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön on pampers instituutissa keksitty huijaus. Kivempaa, jos kertiksiä voidaan myydä 3-4 vuotiaille.

Vierailija - 7.2.2012 17:25  (46/59)

Näköjään vanha ketju, mutta samaa mieltä.

Lainaus:
se ettei alle 2-vuotias muka olisi fyysisesti/hermostollisesti kypsä vaippojen poisjättöön on pampers instituutissa keksitty huijaus. Kivempaa, jos kertiksiä voidaan myydä 3-4 vuotiaille.

Toki se, että tutkittavat lapset ovat tottuneet vaippohin tekemiseen, vaikuttaa tutkimustulokseen. Vauva ei tietenkään pysty pidättämään kovin pitkiä aikoja, mutta jos vauva olisi kokonaan pidätyskyvytön, pissa ja kakka vaan valuisivat solkenaan.

Kyllä varmaan suurin osa "lavuaaripissattaja"vanhemmista huomaa, miten lapsi osaa yhdistää pissatus/kakatuspaikan ja -asennon tarpeiden tekemiseen. Toiset vauvat keskittyvät hirveän tarkasti vessatoimiin ja pidättävät pitkiäkin aikoja, toiset eivät. Meidän vauva edustaa jälkimmäistä kategoriaa, tekee kyllä lavuaariin, mutta usein ei tule mitään ja pissaa paljon ja jopa kakkaa öisin vaippaan. Lähipiirissä on paljon toisenlaisia tapauksia, esim. 1,5-v. veljentyttöni kakkaa vain pottaan, kakkavahinkoja tulee ehkä kerran viikossa.

Vierailija - 7.2.2012 17:26  (47/59)

En jaksa lukea koko ketjua

mutta joistain viesteistä tuli mieleen, että MIKSI muka on huono asia totuttaa jo pientä lasta pottaan ja laittaa vaikka istumaan siihen? Kyllähän lapsi saa pitää lusikkaakin jo ennen kuin osaa syödä, ja yleensäkin kokeilla monia muitakin asioita. Mikä siinä potassa on niin erikoista, että sitä ei saisi kokeilla, siinä ei saisi istua, sitä ei saisi harjoitella? Potalla/vessassa käyminen on kuitenkin aika normaali osa ihmisen elämää, outoa että sitä täytyisi jotenkin "pimittää" lapselta.

Vierailija - 7.2.2012 17:29  (48/59)

Mä en kans ymmärrä miten nykylapset

ovat niin kehittymättömiä, että vaipoissa ollaan vielä 3v? Tuskin te itsekään olitte? Ja onko teidän hermoston kehitys mennyt jotenkin sekaisin tai hormonituotanto lakannut?

Vierailija - 7.2.2012 17:30  (49/59)

Varmaan

Lainaus:
mutta joistain viesteistä tuli mieleen, että MIKSI muka on huono asia totuttaa jo pientä lasta pottaan ja laittaa vaikka istumaan siihen? Kyllähän lapsi saa pitää lusikkaakin jo ennen kuin osaa syödä, ja yleensäkin kokeilla monia muitakin asioita. Mikä siinä potassa on niin erikoista, että sitä ei saisi kokeilla, siinä ei saisi istua, sitä ei saisi harjoitella? Potalla/vessassa käyminen on kuitenkin aika normaali osa ihmisen elämää, outoa että sitä täytyisi jotenkin "pimittää" lapselta.

monet yhdistävät vauvan vessattamisen semmoiseen vanhanaikaiseen ankaraan siisteyskasvatukseen. Tuota Kaksplussan juttua en ole lukenut, ja koska ketju on vanha, ei sitä myöskään ole ihan helposti saatavilla, mutta näin uskoisin.

Vauvojaan vessattavat tietävät kyllä, miten vauvat yleensä siitä nauttivat. Mä aina laulan vauvalle sellaisen pienen laulun, kun kakka on tullut, ja vauva nauraa ääneen. Vauva myös huomaa itse, kun pissa ja kakka tulevat, ja mä sitten kehun häntä suorituksesta, ja myös kerron, että kakka tuli, tuossa se on, hieno tuli. Vessatusasento on myös semmoinen, jossa vauva tykkää olla.

Vierailija - 7.2.2012 17:34  (50/59)

Mä vielä kommentoin tähän,

Lainaus:
ovat niin kehittymättömiä, että vaipoissa ollaan vielä 3v? Tuskin te itsekään olitte? Ja onko teidän hermoston kehitys mennyt jotenkin sekaisin tai hormonituotanto lakannut?

ja sit on PAKKO jatkaa ruuanlaittoa ;)

Mä oon itse ollut kuiva 1,5-vuotiaana. Oon syntynyt v. 1980, ja mun vauva-aikana oli jo kertisvaippoja, mutta mä olin niille allerginen, joten mulla käytettiin vain harsoja.

Ennustan, että meidän vauvalla kestää pitkään kuivaksiopettelussa, koska hän pissaa tosi paljon yöllä. Monet näistä lähipiirini vessatetuista vauvoista, jotka ovat oppineet aikaisin kuiviksi, ovat alusta asti olleet kuivia yöllä.

Vierailija - 7.2.2012 17:39  (51/59)

Hmm...

No minusta ainakin, jos 3v. pitä vaippaa on täysin NAURETTAVAA! Ja todellakin äidin ja isän laiskuutta eikä mitään muuta.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]