Perjantai 3.9.2010 - Soile, Soili, Soila
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Toimitus - 4.2.2010 11:54  (1/101)

Onko imetys hyvän äidin mitta?

Pauliina Seppälä kertoo perjantaina 5.2. ilmestyvässä Vauvassa, miten epäonnistunut imetys jätti syyllisyyden.

Miltä tuntuu, jos imetys ei sujukaan?

Vastaukset

Vierailija - 4.2.2010 11:58  (2/101)

On.

Siis siinä mielessä, että jos äiti jättää itsekkäistä syistä imettämättä, hän ei ole hyvä äiti. Näin kärjistäen. Jos äiti tekee töitä imetyksen eteen (tai imetys ei ole ollenkaan mahdollista fyysisistä syistä; leikkaus, lääkitys jne), hakee apua ja neuvoja eikä se siltikään suju, on asia ihan ok.

Vierailija - 4.2.2010 11:58  (3/101)

Ei

On imettäviä äitejä jotka ovat muutoin huonoja, ja äitejä jotka eivät imetä ja ovat muutoin hyviä.

Imetys on hieno juttu, mutta ei se mikään onnistuneen äitiyden mittari ole.

Vierailija - 4.2.2010 12:04  (4/101)

Ei

Toki pitää edes yrittää imettää,mutta jos se ei syystä tai toisesta onnistu ei äiti muutu huonoksi äidiksi.
Läheisyyden voi saavuttaa iavn hyvin myös pulloruokinalla.
Hyvään äitiyteen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä imetys tai ylipäätäänsäkään pelkästään lapsen ruokkiminen.

Vierailija - 4.2.2010 12:08  (5/101)

Samaa mieltä kakkosen kanssa.

Hyvä äiti yrittää parhaansa, mutta jos imeyts ei siitäkään huolimatta onnistu, ei äiti siitä huonoksi muutu.

Sen sijaan esim. tänäänkin eräässä keskustelussa yksi äiti kommentoi, että ei ymmärrä miksi äidin pitäisi karsia ruokavaliostaan lapselle vatsavaivoja aiheuttavat ruoat - pulloa vaan peliin. Ko. kirjoittaja on minusta esimerkki huonosta äidistä; minä ja minun tarpeeni menevät lapsen hyvinvoinnin edelle.

Vierailija - 4.2.2010 12:10  (6/101)

No ei se ainakaan sen ainoa mitta ole

koska lopulta on kyse vain lapsen ruokkimisesta, ja sekin onnistuu myös muuten. Tietysti tuntuu jotenkin hullulta, jos imetys ei "onnistu" vain siksi, että äiti "ei pidä siitä" tai se "sitoo liikaa", ja tuollainen voi ainakin jollain tavalla olla merkkinä siitä, että äitiydessä on ehkä muitakin ongelmia. Toisaalta on paljon ihan oikeitakin syitä, jotka voivat tehdä imetyksestä sietämättömän vaikeaa. Ja suurin osa äideistä, jotka tunnen, joilla imetys ei ole mennyt putkeen tavalla tai toisella, kyllä tuntevat olonsa siitä hyvin kurjaksi... :-/ Click

Vierailija - 4.2.2010 12:12  (7/101)

ei todellakaan

meillä vauva ei vain suostunut imemään. Kuukauden yrityksen jälkeen neuvolassa kehoittivat lopettamaan yrityksen koska lapsi kasvoi muuten niin hienosti. Ihmettelen itsekin miksi usein tällä palstallakin tuomitaan äidit jotka eivät imetä! Monella sitä maitoa ei vain tule! ei siihen itse voi vaikuttaa! parempi että lapsi saa silloin ruokansa pullosta kuin nääntyy nälkään!

Vierailija - 4.2.2010 12:12  (8/101)

Minusta tämäkin riippuu siitä karsittavien määrästä

jos pitää karsia maito, viljat, muna, kala, suurin osa kasviksista ja hedelmistä ja vielä lihoistakin niin siinä alkaa jo äidin terveys olla vaarassa. Yksi tai muutama karsittava on ihan eri asia.

Lainaus:

Sen sijaan esim. tänäänkin eräässä keskustelussa yksi äiti kommentoi, että ei ymmärrä miksi äidin pitäisi karsia ruokavaliostaan lapselle vatsavaivoja aiheuttavat ruoat - pulloa vaan peliin. Ko. kirjoittaja on minusta esimerkki huonosta äidistä; minä ja minun tarpeeni menevät lapsen hyvinvoinnin edelle.

Vierailija - 4.2.2010 12:15  (9/101)

Oletko ajatellut mistä johtui, ettei vauva "halunnut" imeä?

Lainaus:
meillä vauva ei vain suostunut imemään. Kuukauden yrityksen jälkeen neuvolassa kehoittivat lopettamaan yrityksen koska lapsi kasvoi muuten niin hienosti. Ihmettelen itsekin miksi usein tällä palstallakin tuomitaan äidit jotka eivät imetä! Monella sitä maitoa ei vain tule! ei siihen itse voi vaikuttaa! parempi että lapsi saa silloin ruokansa pullosta kuin nääntyy nälkään!

Koska vauva HALUAA syödä, se on hänen elinehtonsa. Pulloa annetaan vaan liian herkästi, vauva oppii siihen eikä rinta enää kelpaa. Tekstisi on juuri tyypillistä, puolustelevaa kun et voi myöntää, että olet itse (ehkä tyhnmyyksissäsi) tehnyt väärin.

Vierailija - 4.2.2010 12:16  (10/101)

Olen 2:n ja 5:n kanssa samaa mieltä

Ainakin yrittää pitää.

Itsekin karsin ruokavalion alle kymmeneen ruoka-aineeseen mutta sekään ei auttanut (lapsi olikin rajusti allerginen maissille jota kukaan ei tajunnut ajoissa) ja sain imetettyä vain 3kk mutta ainakin yritin parhaani ja lapseni sai sentään ennen Neocatelle siirtymistä kunnon vastustuskykypaukun.

Vierailija - 4.2.2010 12:20  (11/101)

10 jatkaa:

ja pitää yrittää TARPEEKSI. Tai siis enemmän kuin pari iltaa puolihuolimattomasti, ja ehkä summamutikassa ottaa vaikka rintakumit avuksi vaikkei oikein tiedä mikä on imetysvaikeuksien syy. Siis ongelmien pohjimmainen syy pitää selvittää (esim. imetystukihenkilön kanssa) ja jos siihen ei millään löydy ratkaisua, voi alkaa miettiä muitakin keinoja. Ja osittaisimetyskin on vaihtoehto, tosin silloin maito usein ajan kanssa tyrehtyy kun rinnat eivät saa kaipaamaansa ärsykettä. Click

Vierailija - 4.2.2010 12:20  (12/101)

vauvan

Lainaus:
Lainaus:

Koska vauva HALUAA syödä, se on hänen elinehtonsa. Pulloa annetaan vaan liian herkästi, vauva oppii siihen eikä rinta enää kelpaa. Tekstisi on juuri tyypillistä, puolustelevaa kun et voi myöntää, että olet itse (ehkä tyhnmyyksissäsi) tehnyt väärin.

imemättä jättäminen johtuu neuvolan ja äitiyspolin mukaan siitä että vauva ei saanut nänniä oikeaan kohtaan suussa. Tähän ei kuulemma voinut vaikuttaa. Suippokärkinen tuttipullon tutti sopi suuhun. ("rintamuotoiltu" tuttipullon tutti ei sopinut). Älä tuomitse kun et asiasta mitään tiedä. Olisin imettänyt jos olisi ollut mahdollista. Pakko on antaa pulloa jos lapsi ei syö!!!! Ei sitä mielestäni liian herkästi anneta jos halutaan pitää lapsi hengissä. Toivottavasti kukaan ei kuuntele neuvojasi vaan luottavat tässä asiassa asiantuntijaan niin kuin minä tein!!!

Vierailija - 4.2.2010 12:21  (13/101)

Nyt meni meikäläisellä palkokasvi nenuun

Voin kertoa omalta kohdalta, että imetystä todella yritettiin ja kovasti. Kun sieltä rinnasta ei vaan tullut mitään tai hyvin vähän vaikka kuinka tarjosi joka välissä aina ja kaikkialla. Yritettiin korjata lapsen imuotetta matalien nännien takia käytin rintakumia pompin tasajalkaa ei auttanut. Esikoisen kohdalla yritin seuraavaa heräsin yöllä "lypsämään" koska olin kuullut, että se saattaa auttaa maidon herumiseen (lapsi oli siis tuolloin sairaalassa ja vein säälittävät millilitrat mukanani)

Ja tiedoksi äitinikään ei aikanaan onnistunut imettämään ja ilmeisesti mummollanikin oli ollut suurehkoja ongelmia.

Vierailija - 4.2.2010 12:22  (14/101)

Ehdottomasti.

Äidin pitää lasta imettävän lähes kouluikään asti, jotta tasapainoinen lapsuus täten taataan. Jos tässä epäonnistuu, on syyllisyys ja häpeä ihan omaa syytä. Tästä kannattaa kantaa syyllisyyttä ihan koko lopunikäänsä. Sanoo terapeutti mitä tahansa.

Vierailija - 4.2.2010 12:23  (15/101)

Antaako neuvola ja sairaala tosiaan

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
imemättä jättäminen johtuu neuvolan ja äitiyspolin mukaan siitä että vauva ei saanut nänniä oikeaan kohtaan suussa. Tähän ei kuulemma voinut vaikuttaa. Suippokärkinen tuttipullon tutti sopi suuhun. ("rintamuotoiltu" tuttipullon tutti ei sopinut). Älä tuomitse kun et asiasta mitään tiedä. Olisin imettänyt jos olisi ollut mahdollista. Pakko on antaa pulloa jos lapsi ei syö!!!! Ei sitä mielestäni liian herkästi anneta jos halutaan pitää lapsi hengissä. Toivottavasti kukaan ei kuuntele neuvojasi vaan luottavat tässä asiassa asiantuntijaan niin kuin minä tein!!!

tuollaisia lausuntoja?? Miten lapsellesi olisi käynty muutama vuosista sitten, kun ei ollut muuta ruokaa? Ja tosiaan, vauvan suuhun saa nännin oikeaan paikkaan kun opettelee sitä kerta toisensa jälkeen esim imetystukihenkilön kanssa. Aivan uskomatonta.

Vierailija - 4.2.2010 12:24  (16/101)

kiitos!

Lainaus:
Voin kertoa omalta kohdalta, että imetystä todella yritettiin ja kovasti. Kun sieltä rinnasta ei vaan tullut mitään tai hyvin vähän vaikka kuinka tarjosi joka välissä aina ja kaikkialla. Yritettiin korjata lapsen imuotetta matalien nännien takia käytin rintakumia pompin tasajalkaa ei auttanut. Esikoisen kohdalla yritin seuraavaa heräsin yöllä "lypsämään" koska olin kuullut, että se saattaa auttaa maidon herumiseen (lapsi oli siis tuolloin sairaalassa ja vein säälittävät millilitrat mukanani)

Ja tiedoksi äitinikään ei aikanaan onnistunut imettämään ja ilmeisesti mummollanikin oli ollut suurehkoja ongelmia.

juuri tätä nro 7 (ja 12) yritti kertoa mutta heti tuomittiin ja syyteltiin huonoksi äidiksi!!!

Vierailija - 4.2.2010 12:25  (17/101)

Ei ole

Mikään yksittäinen pikku asia ei kerro siitä, onko hyvä äiti vai ei. Tämä nyt pitäisi olla aika selvä juttu.

Vierailija - 4.2.2010 12:26  (18/101)

No ethän sinä

Lainaus:
Lainaus:
Voin kertoa omalta kohdalta, että imetystä todella yritettiin ja kovasti. Kun sieltä rinnasta ei vaan tullut mitään tai hyvin vähän vaikka kuinka tarjosi joka välissä aina ja kaikkialla. Yritettiin korjata lapsen imuotetta matalien nännien takia käytin rintakumia pompin tasajalkaa ei auttanut. Esikoisen kohdalla yritin seuraavaa heräsin yöllä "lypsämään" koska olin kuullut, että se saattaa auttaa maidon herumiseen (lapsi oli siis tuolloin sairaalassa ja vein säälittävät millilitrat mukanani) Ja tiedoksi äitinikään ei aikanaan onnistunut imettämään ja ilmeisesti mummollanikin oli ollut suurehkoja ongelmia.
juuri tätä nro 7 (ja 12) yritti kertoa mutta heti tuomittiin ja syyteltiin huonoksi äidiksi!!!

puhunut maidon riittävyydestä mitään vaan että nänni ei mennyt oikeaan kohtaan =O Ja kukaan ei tuominnut, vaan useampikin on sanonut, että jos ei yrityksistä huolimatta onnistu, that's fine. Taitaa sulla oma syyllisyys nyt painaa pahemman kerran.

Vierailija - 4.2.2010 12:27  (19/101)

Minusta imetys ei

Lainaus:
Mikään yksittäinen pikku asia ei kerro siitä, onko hyvä äiti vai ei. Tämä nyt pitäisi olla aika selvä juttu.

ole yksittäinen pikku juttu vaan erittäin kokonaisvaltaisesti vauvaan (ja äitiin) vaikuttava asia, kuten tämänkin keskustelun tasosta voidaan havaita.

Vierailija - 4.2.2010 12:28  (20/101)

kyllä

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:

tuollaisia lausuntoja?? Miten lapsellesi olisi käynty muutama vuosista sitten, kun ei ollut muuta ruokaa? Ja tosiaan, vauvan suuhun saa nännin oikeaan paikkaan kun opettelee sitä kerta toisensa jälkeen esim imetystukihenkilön kanssa. Aivan uskomatonta.

tällaisia nevoja annetaan koska vauvan paino ei lähtenyt nousuun. Ei se kuulemma siitä yrityksellä parane. (kaikilla EI vain onnistu!!!, ei ole äidistä kiinni!!!)
Joten vielä kerran (kun täällä ei tunnuta ymmärtävän asiaa!!!!!!!)

Lapselle kehoitettiin antamaan pulloa koska muuten olisi nähnyt nälkää!!!!

Älkää yrittäkö leikkiä täällä asiantuntijoita, kun ette niitä ole!!!!!

Vierailija - 4.2.2010 12:31  (21/101)

ja täällä

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Voin kertoa omalta kohdalta, että imetystä todella yritettiin ja kovasti. Kun sieltä rinnasta ei vaan tullut mitään tai hyvin vähän vaikka kuinka tarjosi joka välissä aina ja kaikkialla. Yritettiin korjata lapsen imuotetta matalien nännien takia käytin rintakumia pompin tasajalkaa ei auttanut. Esikoisen kohdalla yritin seuraavaa heräsin yöllä "lypsämään" koska olin kuullut, että se saattaa auttaa maidon herumiseen (lapsi oli siis tuolloin sairaalassa ja vein säälittävät millilitrat mukanani) Ja tiedoksi äitinikään ei aikanaan onnistunut imettämään ja ilmeisesti mummollanikin oli ollut suurehkoja ongelmia.

puhunut maidon riittävyydestä mitään vaan että nänni ei mennyt oikeaan kohtaan =O Ja kukaan ei tuominnut, vaan useampikin on sanonut, että jos ei yrityksistä huolimatta onnistu, that's fine. Taitaa sulla oma syyllisyys nyt painaa pahemman kerran.

ollaan taas pilkunviilaajia!!! Kyse oli YRITYKSESTÄ!!

Eipä tässä viitsi enää mitään kirjoitella kun TUOMITAAN heti!

Vierailija - 4.2.2010 12:32  (22/101)

Ei ole

Tunnen olevani nyt parempi äiti kuin sen yhden kuukauden ajan kun imetin nuorempaa. Tiesin ettei vauva saa tarpeeksi ravintoa kun imetän. Vastoin neuvolan kehotusta(olis pitänyt vaan imettää ja käydä painokontrollissa) ja migreenilääkityksen takia aloitin korvikkeen käytön ja nyt vauva kasvanut todella hyvin kun saa tarpeeksi ravintoa. Neuvolassa olivat tyytyväisiä mun ratkaisuun.
Esikoista imetin 4kk koska hän lopetti itse. ja hänkin söi lopulta pullosta paremmin kuin tissistä.
Olen todella tyytyväinen valintaani olla imettämättä.

Vierailija - 4.2.2010 12:33  (23/101)

Vai niin.

Minusta se on pikku juttu. Itse kyllä imetin lastani, mutta kaikki ei eivät sitä tee. Huonoa äitiä se ei tee kenestäkään, imettääkö vai ei. Toiset katsovat parhaaksi olla imettämättä, jos imetys oikeasti ahdistaa. Jos äiti on ahdistunut, se ei ole hyväksi vauvalle. Äitiydessä on kuitenkin tärkeää pitää huolta paitsi vauvasta, niin myös omasta hyvinvoinnista

Vierailija - 4.2.2010 12:34  (24/101)

Tämä oli numerolle 19

Lainaus:
Minusta se on pikku juttu. Itse kyllä imetin lastani, mutta kaikki ei eivät sitä tee. Huonoa äitiä se ei tee kenestäkään, imettääkö vai ei. Toiset katsovat parhaaksi olla imettämättä, jos imetys oikeasti ahdistaa. Jos äiti on ahdistunut, se ei ole hyväksi vauvalle. Äitiydessä on kuitenkin tärkeää pitää huolta paitsi vauvasta, niin myös omasta hyvinvoinnista

Lainaus:

Vierailija - 4.2.2010 12:36  (25/101)

Niin se taitaa nykypävänä olla

Hyvän äidin mittana ovat: mahdollisimman pitkä täysimetys, omien soseiden teko ja kotona pitää olla vähintään kolme vuotta.

Näiden kriteerien perusteella olen todella huono äiti, mutta mitä väliä. Itse koen olevani hyvä äiti, ja se on tärkeintä.

Vierailija - 4.2.2010 12:36  (26/101)

Samaa mieltä

Lainaus:
Äidin pitää lasta imettävän lähes kouluikään asti, jotta tasapainoinen lapsuus täten taataan. Jos tässä epäonnistuu, on syyllisyys ja häpeä ihan omaa syytä. Tästä kannattaa kantaa syyllisyyttä ihan koko lopunikäänsä. Sanoo terapeutti mitä tahansa.

Ja voitaisiin vaikka vaatia jokaiselle epäonnistuneelle jokin tatuointi vaikka otsaan, niin Hyvät Äidit voisi sitten sylkeäkin kadulla vielä päälle.

Vierailija - 4.2.2010 12:37  (27/101)

Ei ole hyvän äitiyden mitta.

Mutta olisin itse kovin pettynyt jos imetys ei nyt 4 kerralla jostain syystä onnistuisi. Kannatan kyllä kovasti rintaruokintaa, mutta jokainen tyylillään.
Yritetään arvostetaan jokaisen äidin päätöstä ja tukea häntä siinä eikä tuomita!

Vierailija - 4.2.2010 12:40  (28/101)

juuri näin!

Lainaus:
Lainaus:

Ja voitaisiin vaikka vaatia jokaiselle epäonnistuneelle jokin tatuointi vaikka otsaan, niin Hyvät Äidit voisi sitten sylkeäkin kadulla vielä päälle.

:)

Voi, niitä lapsia joiden äidin vaahtoavat täällä imetyksestä! Kyllä saa hävetä kun ekana koulupäivänä äiti tulee ruokatunnilla imettämään!

Vierailija - 4.2.2010 12:41  (29/101)

tämä aihe menee aina tappeluksi

ensinnäkin, näiden imetysfanaatikkojen joilla imetys on sujunut kuin tanssi on helppo huudella muille, että imetyksen onnistuminen on vain omasta halusta kiinni. Meidän kuopus syntyi täysiaikaisena, mutta ei koskaan jaksanut imeä rintaa. Myös pullon tuttiin piti leikata isompi reikä ja silti syöminen kesti ikuisuuden. Imetysfanaatikkojen neuvoja noudattamalla kuopuksemme olisi kuollut nälkään. Tällaisia ongelmia saattaa olla muillakin vauvoilla kuin vain keskosilla.

Lisätään tähän nyt vielä, että onnistuin kyllä pumppaamaan maitoa, joten kuopuksemme joi pullosta rintamaitoa, mutta imetys ei meillä sujunut päivääkään.

Vierailija - 4.2.2010 12:43  (30/101)

tätä

Lainaus:
ensinnäkin, näiden imetysfanaatikkojen joilla imetys on sujunut kuin tanssi on helppo huudella muille, että imetyksen onnistuminen on vain omasta halusta kiinni. Meidän kuopus syntyi täysiaikaisena, mutta ei koskaan jaksanut imeä rintaa. Myös pullon tuttiin piti leikata isompi reikä ja silti syöminen kesti ikuisuuden. Imetysfanaatikkojen neuvoja noudattamalla kuopuksemme olisi kuollut nälkään. Tällaisia ongelmia saattaa olla muillakin vauvoilla kuin vain keskosilla.

Lisätään tähän nyt vielä, että onnistuin kyllä pumppaamaan maitoa, joten kuopuksemme joi pullosta rintamaitoa, mutta imetys ei meillä sujunut päivääkään.

mieltä minäkin!

Vierailija - 4.2.2010 12:45  (31/101)

Meille

sanottiin neuvolassa että sama se on mistä se lapsi sen ravintonsa saa (rinnasta vai pullosta) kunhan se sitä saa ja kasvaa!!!!

Vierailija - 4.2.2010 12:45  (32/101)

Itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia imettää,

mutta en tajua noita naisia, jotka eivät ymmärrä, että jollain imettäminen ei vain onnistu. Itselläni on se ongelma, että tämä kolmas vauvani (7 kk) tappelee pullon kanssa, ja minun pitäisi lopettaa imetys ja aloittaa migreenin estolääkitys. Olen huono äiti tuon migreenin kanssa aina välillä nimittäin.

Vierailija - 4.2.2010 12:45  (33/101)

Kyllä on!

Ainakin niiden äitien mielestä, joilla imetys sujui hyvin ja maitoa riitti täysimetykseen vauvalle puolivuotiaaksi asti.

Tässäkään keskustelussa ei vaan vastata toimituksen esittämään kysymykseen, vaan kommentoitiin (ja syylistettiin) onko joku yrittänyt tarpeeksi vai ei....

Vierailija - 4.2.2010 12:48  (34/101)

Neuvolan th:illa

ei ole imetysohjaajakoulutusta nimeksikään, joten itse en KOSKAAN MISSÄÄN TILANTEESSA luottaisi vain neuvolan neuvoihin. Ei siellä ole ruoka-aineallergioistakaan tietoa, ja siksi poikaamme sanottiin vain "kuivaihoiseksi, muuten hyvinvoivaksi" kun parin päivän päästä tuosta joutui sairaalaan vakavan allergiareaktion vuoksi.

Ja se "kuiva ihohan" oli visvainen, kauttaaltaan rikki ja tulehtunut.

T. 10

Vierailija - 4.2.2010 12:48  (35/101)

Tuota

Lainaus:
Ainakin niiden äitien mielestä, joilla imetys sujui hyvin ja maitoa riitti täysimetykseen vauvalle puolivuotiaaksi asti.

turha rueta noinkaan päin heti haukkumaan, jos ketjuun ilmestyy pari provoa... Itselläkin täysimetys onnistunut hyvin 3x, ja olen jopa *kauhistus* taaperoimettänyt, mutta ihan hyvin ymmärrän, että on tilanteita joissa on parempi antaa pullomaitoa. Ja tosiaan, ei ole äitiyden mitta, vaikka itsestäni onkin ollut mukava imettää.

Vierailija - 4.2.2010 12:50  (36/101)

Imetys ei ole hyvä mittari siitä mitä..

hyvä äitiys tarkoittaa. Hyvä äitiys on kokonaisvaltainen asia. Kun lapsi on terve, iloinen, aktiivinen, saa rakkautta, lämpöä, läheisyttä ja hehkuu onnea, silloin äiti hoitanut oman roolinsa hyvin. Hyvä äitiys on myös kykyä järkevästi ajatella ja jäsentää toimintaansa. Jokaisen hyvän äiti on tasapainoinen ja osaa nauttia elämäntilanteestaan ja osaa itsekin kokea onnentunteita. Ainakin tätä keskustelupalstaa lukiessa tulee joskus tuntuu siltä että äidit vain suorittavat liikaa eivätkä ymmärrä nauttia elämästä ja pienistä hetkistä.

Vierailija - 4.2.2010 12:52  (37/101)

mielestäni

se on jokaisen oma asia imettääkö lastaan vai ei! Ei niissä lapsissa kukaan mitään eroa huomaa (koko ikänä)onko ollut rinta vai pulloruokinnassa!

Vierailija - 4.2.2010 13:41  (38/101)

On hienoa,

että joillakin ihmisillä on niin helppo ja yksinkertainen elämä, että pystyy tekemään ongelman toisten ihmisten imetyksestä. Huomaa, että tällaisilla ihmisillä ei ole oikeita ongelmia ollut elämässään. Sen sijaan, että kerrottaisiin omia kokemuksia imettämisestä ja sen vaikutuksesta oman äitiyden kokemiseen, aletaan arvostella toisten toimia. Oikeaa hiekkalaatikkomeininkiä, vaikea uskoa, että tuollaista tekstiä tulee äidin näppikseltä.

Omalla kohdallani imetys ONNISTUI, vaikka en imettänyt suositusten mukaisesti. Vauva joutui vaikean synnytyksen ja kiireellisen sektion jälkeen teholle, jossa vietti elämänsä ensimmäiset päivät. Itse pumppasin maitoa pumpulla, mutta maito ei kunnolla noussut, eikä se koskaan riittänytkään ainoaksi ravinnoksi vauvallemme. Meille oli itsestään selvää tämän takia, että vauva saa rintamaidon ohella korviketta, ja tällä reseptillä on kasvanut terve ja toimelias poika. Osittaisimetin vuoden verran ja olen erittäin tyytyväinen onnistuneeseen imetykseeni.

Jos joku kokee, että olen epäonnistunut, niin se ongelma on vain hänen korviensa välissä.

Elämä opettaa, tässäkin asiassa.

Vierailija - 4.2.2010 13:48  (39/101)

Hitto, että olette pumpulissa kasvaneita, osa mammoista

Vai imettämättömyys tekee huonon äidin? Tajuatteko ollenkaan, millaisissa oloissa lapsia elää? Minusta tärkeimpiä asioita mm. on, onko lapsen elämä ONNELLISTA ja TURVALLISTA. Ruokintatapa ei siihen vaikuta. Vaikka kuinka suoritatte imetykset täydellisesti, ette välttämättä ole mukavia, rentoja, hauskoja äitejä, joiden lapset on onnellisia. Se, että teidän tissit tuottaa maitoa kuin meijerit, ei tee teistä yksinään hyvää äitiä. Eikä se, jos joku ei ole imettänyt, tee hänestä huonoa äitiä. Hänen lapsensa voi olla silti hyvin tasapainoinen ja onnellinen.

t. Refluksivauvan äiti, joka todella itsekkäästi lopetti imetyksen vauvan ollessa 4kk, koska ei enää jaksanut imettää tunnin välein puolta tuntia 24/7.

Vierailija - 4.2.2010 13:50  (40/101)

Mukava huomata, että osa täällä on ihan fiksuja :)

Lainaus:
että joillakin ihmisillä on niin helppo ja yksinkertainen elämä, että pystyy tekemään ongelman toisten ihmisten imetyksestä. Huomaa, että tällaisilla ihmisillä ei ole oikeita ongelmia ollut elämässään. Sen sijaan, että kerrottaisiin omia kokemuksia imettämisestä ja sen vaikutuksesta oman äitiyden kokemiseen, aletaan arvostella toisten toimia. Oikeaa hiekkalaatikkomeininkiä, vaikea uskoa, että tuollaista tekstiä tulee äidin näppikseltä. Omalla kohdallani imetys ONNISTUI, vaikka en imettänyt suositusten mukaisesti. Vauva joutui vaikean synnytyksen ja kiireellisen sektion jälkeen teholle, jossa vietti elämänsä ensimmäiset päivät. Itse pumppasin maitoa pumpulla, mutta maito ei kunnolla noussut, eikä se koskaan riittänytkään ainoaksi ravinnoksi vauvallemme. Meille oli itsestään selvää tämän takia, että vauva saa rintamaidon ohella korviketta, ja tällä reseptillä on kasvanut terve ja toimelias poika. Osittaisimetin vuoden verran ja olen erittäin tyytyväinen onnistuneeseen imetykseeni. Jos joku kokee, että olen epäonnistunut, niin se ongelma on vain hänen korviensa välissä. Elämä opettaa, tässäkin asiassa.

Vierailija - 4.2.2010 13:54  (41/101)

Mä imetin molempia vain 3 kk ja luovuin,

koska en halunnut/viitsinyt. Eipä se mua enää hetkauta suuntaan tai toiseen.

Vierailija - 4.2.2010 14:01  (42/101)

on ja ei.

Oikeasti tärkeintä on pitää huolta lapsestaan, niin tekee hyvä äiti - imetti tai ei. Jokainen äiti itse tietää tekeekö parhaansa ja kaikkensa, joten hyvää äitiyttä ei voi määritellä kukaan muu kuin äiti itse. Tapaukset, joissa lapsi oikeasti jätetään heitteille, ovat sitten erikseen, koska äidissä on jotakin vikaa silloin.

Mutta ulkopuoliset määrittävät hyvää äitiyttä usein ulkoisista tekijöistä käsin. Tällaisia ovat imetys, lapsen vaatteet, äidin ulkonäkö, lapsen hoitojärjestelyt jne. Onhan se tälläkin palstalla huomattu, että teet niin tai näin, aina se on väärinpäin jonkun mielestä.

Minä en imettänyt esikoistani, ja olin kuulemma huono äiti, kun en sitä tehnyt. En osannut enkä saanut apua ja tukea, jota olisin tarvinnut. Minä myös palasin opiskeluihin/töihin esikoiseni ollessa 9kk, ja mieheni jäi kotiin hoitovapaalle. Olin kuulemma taas huono äiti, koska palasin työelämään lapseni ollessa niin pieni. Lisäksi olin nuori ja typerä, ja siksi huono äiti, kun käytin kestovaippoja, muiden vanhoja vauvan vaatteita ja tarvikkeita, en juuri pitänyt huolta itsestäni ja laihduin alipainoiseksi. Esikoisellani oli koliikki ja monen moisia vaivoja, ja jouduin valvomaan ensimmäiset puoli vuotta käytännössä kaikki yöt. Taas olin huono äiti, kun nukuin päivällä, enkä siivonnut ja laittanut ruokaa, en passannut miestäni ja "pakotin" hänet osallistumaan vauvan hoitoon.

Toista lastani olen nyt imettänyt 10kk, eikä tämäkään ole hyvä. Jatkuvasti kysellään, koska aion lopettaa, aionko imettää kouluikään asti. Imetyksen katsotaan sitovan minut täysin vauvan hoitoon, joten en kuulemma anna miehelleni mahdollisuutta osallistua siihen ja olen kuulemma liian kiinnittynyt vauvaani. Jäin vähän aikaa sitten hoitovapaalle, ja sitäkin arvostellaan - kauanko aion "loisia kotona miehen elätettävänä?" Kuopukseni on ns. helppo vauva, ja olen oikeasti saanut nukkua yöni hyvin jo monta kuukautta, joten jaksan siivota, tehdä ruokaa, pitää kodin kunnossa, harrastaa ja käydä lasten kanssa vaikka missä, sekä huolehtia itsestäni. Nyt olenkin "suorittaja" ja "perfektionisti", joka kuulemma uupuu kohta täysin. Lisäksi olen itsekeskeinen, koska pidän itsestäni huolta, aikahan on pois lapsiltani.

Vierailija - 4.2.2010 14:04  (43/101)

aloitan aiheen vierestä,

että ei ne vauvat ennenkään nälkään kuolleet vaikka äidiltä maitoa ei olisi tullutkaan...

en usko että monikaan 15-20v kiittää että oletpa äiti todella hyvä äiti kun imetit taaperoksi asti, eiköhän se hyvä äitiys tule jostain muualta kuin tissistä

Vierailija - 4.2.2010 14:11  (44/101)

Pitääkö äitiydessäkin olla joku mitta?

Pitääkö kaikesta aina kilpailla? Hyvä juttu jos imetys onnistuu. Jos ei onnistu, niin onneksi on pullot.

Onko suvaitsemattomuus sitten hyvää äitiyttä?

Vierailija - 4.2.2010 21:45  (45/101)

Nimenomaan

On se nyt kumma, kun pitää tuomita muita naisia sillä perusteella, imettikö vai ei. Tässä alkaa väkisinkin miettiä, onko omassa äitiydessänne jotain pahasti vialla, jos mittaatte sitä vain imetyksen turvin? Jääkö teidän lapsenne sitten mahdollisesti paitsi kaikesta muusta, kun keskitytte vain imetyksen onnistumiseen? Kaikenlaisten asioiden väkipakolla yrittäminen ei ole kenellekään hyvästä, ei edes vastasyntyneelle vauvalle, koska äidin paineet/stressi tuskin jää heijastumatta myös lapseen.

On myös äitejä, joiden vauva ei jaksa imeä maidon noustessa (on esimerkiksi niin huonokuntoinen) ja täten lasta syötetään esim. ensin nenämahaletkusta ja myöhemmin pullosta mm. tehovalvonnassa. Terveenä ja hyväkuntoisena syntyneiden lasten vanhemmat tuskin ajattelevat, että on toinenkin vaihtoehto aloittaa elämänsä kuin terveenä kymmenen pisteen lapsena. On kummallista, että juuri nämä äidit, joilla ei ole ollutkaan minkäänlaisia ongelmia lapsen terveyden/imetyksen, yms. suhtein, syyllistävät eniten sairaiden/heikkokuntoisten/imetyksessä epäonnistuneiden lasten äitejä.

Oletteko miettineet, miltä teistä tuntuisi, jos ette olisikaan saaneet alatiesynnytyksessä lasta rinnallenne, saati sitten edes kunnolla nähdä vilausta lapsestanne, kun lapsi jo kiidätettäisiin pois?!? Miltä teistä tuntuisi, jos lapsenne syntyisi siniharmaana, eikä edes alkaisi hengittää ilman raskasta elvytystä heti syntymän jälkeen? Miltä teistä tuntuisi, jos ei olisi varmaa, onko lapsenne saanut hapenvajauksen ja sen seurauksena aivovaurion? Miltä teistä tuntuisi syöttää lastanne nenämahaletkun kautta ensimmäiset viikot? Ajattelisitteko todella siinä tilanteessa vain imetyksen onnistumista ja mittaisitte äitiyttänne sen kautta? Todellako? Enpä usko.

Nimim. 4 pisteen vauva
Todella onnellinen epäonnistunut imettäjä ja ihanan tytön äiti.

Vierailija - 4.2.2010 21:47  (46/101)

Kuka helvetin Pauliina Seppälä?

Onko toimitus ihan sekaisin? Ettekö tajua, että tällaisilla kyselyillä vaan lisäätte äitien paineita?

vai toimitusko se täällä aina päivät läpeensä provoileekin? Nyt se selitys taisikin tulla... Click

Vierailija - 4.2.2010 21:49  (47/101)

On teilläkin melkoinen journalistinen

taso siellä toimituksessa, kun nettipalstojen perusteella ne juttunne teette. En ole koskaan ostanut lehteänne, käynyt vain tällä palstalla. Nyt jää lehdet kyllä lukematta.

Hävettääkö teitä edes?

Vierailija - 4.2.2010 22:09  (48/101)

Olisi minustakin ollut mukava imettää.

Lainaus:
... vaikka itsestäni onkin ollut mukava imettää.

Mutta ei se vain onnistunut. 2kk täysimetin ja lapsen kasvukäyrä laski ja laski. 2,5kk alettiin osaimetys, mutta maito väheni ja väheni vaikka koitin väenvängällä pitää lisämaidon määrän tosi pienenä. Silti maito väheni, vaikken lisännyt pulloa! Lopulta imetys aiheutti niin suuren ahdistuksen ja stressin, että päätin lopettaa. Se oli tosi raskas päätös, mutta nyt kun lapsi on 4kk ja imetyksen lopettamisesta vajaa kuukausi on jo helpompi hyväksyä tilanne tällaisena.

Mutta joo, ei imetys ole hyvän äitiyden merkki, minusta ei edes vaikkei äiti imettäisi yhtään.

Vierailija - 4.2.2010 22:14  (49/101)

Vitsi, niin samoja ajatuksia!

Lainaus:

Omalla kohdallani imetys ONNISTUI, vaikka en imettänyt suositusten mukaisesti.

Minäkään en tahdo sanoa imetystäni epäonnistuneeksi, vaikka täysimetin vain sen vajat 3kk ja osaimetin sinne 3,5kk ikään. En tahdo kokea tätä epäonnistumisena, vaan onnistuin tällä tavalla.

(Toisaalta toivon saavani joskus toisen lapsen ja ehkä saavani imettää häntä kauemmin, mutta jos onnistun imettämään vähemmän aikaa ei sekään haittaa)

Vierailija - 4.2.2010 22:16  (50/101)

NO EI

TOSIAANKAAN! eiköhän ne ole perustarpeiden tyydyttäminen, hellyys, hoiva, rakkaus...

Vierailija - 4.2.2010 22:58  (51/101)

Jos imetys ei suju, sitten siirrytään pulloruokintaan ja sillä hyvä.

Minusta on aivan idioottimaista ruveta mittaamaan äitiyttä jollain imetyksellä tai sen puutteella, kuka pystyy viiden vuoden tai kymmenen vuoden päästä arvioimaan, onko jotain lasta imetetty vauvana vai ei...
Huomaa miten hyvin asiat nykyihmisillä ovat, kun tuollaisesta asiasta tehdään jotain syyllisyyskyselyitä... Kai se on kuitenkin lähinnä tarkoitus saada sille vauvalle ravintoa jotta se pysyisi hengissä ja kasvaisi terveeksi lapseksi ja aikuiseksi ja pärjäisi elämässään hyvin. Sillä, onko saanut maitoa tissistä tai pullosta, ei oikeasti ole asiaan mitään merkitystä. Click
Edellinen 1   2  Seuraava  Viimeinen

» Aihe vapaa

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot