Keskustelualueen säännöt

KIIREESTI: Kertokaa miten jänis kannattaa valmistaa ruoaksi!

Mulla on nyljetty ja riiputettu jänis keittiönpöydällä, mitä ihmettä mä sille teen?
Jossain ohjeessa käsketään liottaa sitä etikassa?!? Onko tarpeellista?

[quote author="Vierailija" time="22.02.2009 klo 21:05"]

Mulla on nyljetty ja riiputettu jänis keittiönpöydällä, mitä ihmettä mä sille teen?
Jossain ohjeessa käsketään liottaa sitä etikassa?!? Onko tarpeellista?

[/quote]
5 1
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Herkullista jäniskastiketta

Ei tarvi uittaa jänistä etikassa. Olen laittanut nyljetyn jänilsen paistopussiin ettei kuivu ja leivinuuniin. Vähän suolaa vain ripsautellut päälle. Matala lämpö, korkeintaan 150 astetta ja muutama tunti. Kun liha on pehmeää ja irtoaa hyvin luista niin pois uunista. Jäähtyneestä jäniksestä irrottelet lihat. Keität ruskean peruskastikkeen ja lihat sinne. Loraus vaikka ruokakermaa ja korkeintaan vähän mustapippuria muttei välttämättä tarvi sitäkään. Suola riittää. Keitetyt perunat kaveriksi ja nälkä saa kyytiä. Nam!

[quote author="Vierailija" time="22.02.2009 klo 21:22"]

Ei tarvi uittaa jänistä etikassa. Olen laittanut nyljetyn jänilsen paistopussiin ettei kuivu ja leivinuuniin. Vähän suolaa vain ripsautellut päälle. Matala lämpö, korkeintaan 150 astetta ja muutama tunti. Kun liha on pehmeää ja irtoaa hyvin luista niin pois uunista. Jäähtyneestä jäniksestä irrottelet lihat. Keität ruskean peruskastikkeen ja lihat sinne. Loraus vaikka ruokakermaa ja korkeintaan vähän mustapippuria muttei välttämättä tarvi sitäkään. Suola riittää. Keitetyt perunat kaveriksi ja nälkä saa kyytiä. Nam!

[/quote]
0 0

Ihan reilu kylmässä vedessä liottaminenkin riittää.

I´tse olen syönyt kahdella eri tavalla valmistettua jänistä,

-eli liotettu jänis laitetaan uunipataan suolan, pippurin, sipulin, porkkanan (tai muiden haluttujen mausteiden) kanssa. Vähän vettä mukaan ja mahdollisesti voita pinnalle. Kansi kiinni ja uuniin. Paistetaan kunnes liha irtoaa hyvin luista (reilu paistoaika)

- tai sitten oma suosikkini eli kuivapaisti. Liotettu jänis keitetään kattilassa edellä mainittujen mausteiden kanssa kypsäksi. Kypsät lihat revitään luista irti ja paistetaan pannulla voissa suolan ja pippurin kanssa "kuivaksi". Keitinvedestä saa hyvän kastikkeen jänikselle eli muista säästää.

[quote author="Vierailija" time="22.02.2009 klo 21:24"]

I´tse olen syönyt kahdella eri tavalla valmistettua jänistä,

-eli liotettu jänis laitetaan uunipataan suolan, pippurin, sipulin, porkkanan (tai muiden haluttujen mausteiden) kanssa. Vähän vettä mukaan ja mahdollisesti voita pinnalle. Kansi kiinni ja uuniin. Paistetaan kunnes liha irtoaa hyvin luista (reilu paistoaika)

- tai sitten oma suosikkini eli kuivapaisti. Liotettu jänis keitetään kattilassa edellä mainittujen mausteiden kanssa kypsäksi. Kypsät lihat revitään luista irti ja paistetaan pannulla voissa suolan ja pippurin kanssa "kuivaksi". Keitinvedestä saa hyvän kastikkeen jänikselle eli muista säästää.

[/quote]
0 0

KIITOS TEILLE

Ihanat kanssa sisaret!

Tämä on ensimmäinen jänis mitä olen laittamassa ja mitä tulen syömään. Ei aavistustakaan millaista jänispaisti pitäisi olla tai miltä jäniksen liha maistuu.

[quote author="Vierailija" time="22.02.2009 klo 21:44"]

Ihanat kanssa sisaret!

Tämä on ensimmäinen jänis mitä olen laittamassa ja mitä tulen syömään. Ei aavistustakaan millaista jänispaisti pitäisi olla tai miltä jäniksen liha maistuu.

[/quote]
0 0

Ai niin, piti vielä kysyä, että pitääkö sydän ja henkitorvi poistaa ennen

kypsennystä ja jos pitää, kuinka ne saa parhaiten pois?

[quote author="Vierailija" time="22.02.2009 klo 21:50"]

kypsennystä ja jos pitää, kuinka ne saa parhaiten pois?

[/quote]
0 0

VAstasuuden varalle yksi resepti lisää. SUklaa jänis

Paloittele jänis ensi alkuun. Parasta tulee kun ruskista palat ensin voissa ja sitten laitat uuniin punaviinin ja lihaliemen sekoitukseen puolet ja puolet. Lisäät sinne myös juureksia (sipulia, porkkanaa ja lanttua) sekä mausteet (4 katajan marjaa, rosmariinia oksa ja muutama oksa tinjamia) anna hautua n. 1 1/2 - 2 h. Siivilöi liemi erilliseen kattilaan ja keitä kastiketta kokoon jonkin aikaa. Mausta sen jälkeen 2 rkl tummaa suklaata ja pippurilla ja suolalla ja lisää lopuksi rkl mustaherukkahyytelöä. Irrota liha luista ja lisää ne kastikkeeseen anna lihan lämmitä ja tarjoile riisin tai perunan tai uunijuuresten kanssa

[quote author="Vierailija" time="24.02.2009 klo 16:24"]

Paloittele jänis ensi alkuun. Parasta tulee kun ruskista palat ensin voissa ja sitten laitat uuniin punaviinin ja lihaliemen sekoitukseen puolet ja puolet. Lisäät sinne myös juureksia (sipulia, porkkanaa ja lanttua) sekä mausteet (4 katajan marjaa, rosmariinia oksa ja muutama oksa tinjamia) anna hautua n. 1 1/2 - 2 h. Siivilöi liemi erilliseen kattilaan ja keitä kastiketta kokoon jonkin aikaa. Mausta sen jälkeen 2 rkl tummaa suklaata ja pippurilla ja suolalla ja lisää lopuksi rkl mustaherukkahyytelöä. Irrota liha luista ja lisää ne kastikkeeseen anna lihan lämmitä ja tarjoile riisin tai perunan tai uunijuuresten kanssa

[/quote]
1 1

Katsoppa reseptejä italialaisilta

ruokasivuilta, hakusana coniglio tai lepre

[quote author="Vierailija" time="24.02.2009 klo 19:16"]

ruokasivuilta, hakusana coniglio tai lepre

[/quote]
0 0

Minä olen poistanut henkitorven

ja sydämen, ei ole tullut mieleenkään jättää niitä, mutta en ole satavarma, poistavatko muut ne. Olen paloitellut jäniksen ennen uuniin laittamista, aina sitä oppii uutta.

[quote author="Vierailija" time="24.02.2009 klo 19:31"]

ja sydämen, ei ole tullut mieleenkään jättää niitä, mutta en ole satavarma, poistavatko muut ne. Olen paloitellut jäniksen ennen uuniin laittamista, aina sitä oppii uutta.

[/quote]
0 0

Pane palasiksi

Ja uuniin, ei se muuta kaipaa.

[quote author="Vierailija" time="24.02.2009 klo 19:33"]

Ja uuniin, ei se muuta kaipaa.

[/quote]
0 0

jänistä

Olen metsästänyt ja laittanut ruuaksi kymmeniä jäniksiä, ja monenlaista reseptiä on tullut kokeiltua.
Suosikkejani ovat tuo jo aiemmin kerrottu jäniskastike, joka vaatii ehdottomasti sen kerman ja mielellään reilu loraus.
Toinen suosikki on yksinkertainen uunijänis. On helppo tehdä ja hyvää tulee.
Teen sen näin:
- paloittelen jäniksen
- laitan kourallisen tai pari sianlihapaloja uunivuoan pohjalle
- lihaliemikuutio + vettä uunivuokaan + sipuli renkaiksi leikattuna + isohko köntti oikeata voita kaveriksi + suolaa hyppysellinen
- paloiteltu jänis sianlihojen päälle
- paistan uunissa kunnes lihat irtoaa luista
- erottelen luut pois ja pienin isot lihaosat pienemmiksi
- sekoitan sianlihat ja jäniksenlihat keskenään.
- paistan kokonaan kypsäksi ja annan nesteen hävitä niin että vuoassa päälimmäiset lihat vähän ruskistuvat ja kuivahtavat.
Tähän perunamuusi kaveriksi ja puolukkasurvos tai hyytelö. Juomaksi jos on kotikaljaa ja tuoretta ruisleipää kaveriksi niin eipä siitä ruoka paljon parane.

Muutamia vinkkejä jäniksen käsittelyyn jotka olen kokenut hyväksi.

- Nylje jänis tuoreeltaan, nahka lähtee helpommin irti ja mahdolliset osumien aiheuttamat hyytymäkohdat voi poistaa samalla niin ei pääse isompia alueita pilaantumaan. Halkaise lantioluu keskeltä jo tässävaiheessa, saat sen viimeisenkin peräsuolenpätkän varmasti pois, se muuten saattaa ekakertalai
- riiputus nyljettynä, jos on tuollanen jääkaappi olosuhteet niin useita vuorokausiakin voi riiputtaa, saa todella murean lihan
- paloittele jänis riiputuksen jälkeen,
* tällöin et tarvitse niin isoa paistoastiaa ja
*saat kaikki epäpuhtaudet sisältäkin pois.
*Kyljet+kylkiluut voi leikata vaikka kokonaan pois, niissä ei ole kuitenkaan syömistä, pelkkiä kalvoja vain.

[quote author="Vierailija" time="24.02.2009 klo 20:27"]

Olen metsästänyt ja laittanut ruuaksi kymmeniä jäniksiä, ja monenlaista reseptiä on tullut kokeiltua.
Suosikkejani ovat tuo jo aiemmin kerrottu jäniskastike, joka vaatii ehdottomasti sen kerman ja mielellään reilu loraus.
Toinen suosikki on yksinkertainen uunijänis. On helppo tehdä ja hyvää tulee.
Teen sen näin:
- paloittelen jäniksen
- laitan kourallisen tai pari sianlihapaloja uunivuoan pohjalle
- lihaliemikuutio + vettä uunivuokaan + sipuli renkaiksi leikattuna + isohko köntti oikeata voita kaveriksi + suolaa hyppysellinen
- paloiteltu jänis sianlihojen päälle
- paistan uunissa kunnes lihat irtoaa luista
- erottelen luut pois ja pienin isot lihaosat pienemmiksi
- sekoitan sianlihat ja jäniksenlihat keskenään.
- paistan kokonaan kypsäksi ja annan nesteen hävitä niin että vuoassa päälimmäiset lihat vähän ruskistuvat ja kuivahtavat.
Tähän perunamuusi kaveriksi ja puolukkasurvos tai hyytelö. Juomaksi jos on kotikaljaa ja tuoretta ruisleipää kaveriksi niin eipä siitä ruoka paljon parane.

Muutamia vinkkejä jäniksen käsittelyyn jotka olen kokenut hyväksi.

- Nylje jänis tuoreeltaan, nahka lähtee helpommin irti ja mahdolliset osumien aiheuttamat hyytymäkohdat voi poistaa samalla niin ei pääse isompia alueita pilaantumaan. Halkaise lantioluu keskeltä jo tässävaiheessa, saat sen viimeisenkin peräsuolenpätkän varmasti pois, se muuten saattaa ekakertalai
- riiputus nyljettynä, jos on tuollanen jääkaappi olosuhteet niin useita vuorokausiakin voi riiputtaa, saa todella murean lihan
- paloittele jänis riiputuksen jälkeen,
* tällöin et tarvitse niin isoa paistoastiaa ja
*saat kaikki epäpuhtaudet sisältäkin pois.
*Kyljet+kylkiluut voi leikata vaikka kokonaan pois, niissä ei ole kuitenkaan syömistä, pelkkiä kalvoja vain.

[/quote]
1 0

Ajoin kerran Afrikassa yöllä jäniksen yli.

Pysähdyttiin katsomaan. oliko kuollut tai vain vahingoittunut. Kuollut oli ja siististi, joten siinä sitten tien vieressä työstin sen lihoiksi. Työvälineenä oli puukko. Koska oltiin kylään menossa vähän syrjemmälle, mukana oli monelaista ruokatarviketta (ei ollut supermarketteja siellä päin). Nyljetyt ja verettömät palat survoin kannelliseen muovirasiaan, joka oli mukana. Mukaan kaadoin oliiviöljyä, halpaa brandyä, valkosipulinkynsiä, tuoretta timjamia ja basilikaa omasta puutarhasta ja suolaa.
Yön tunteina tultiin perille kyläpaikkaan, ja jänisloota pääsi jääkaappiin. Seuraavana päivän pyyhkäisin ylimääräiset nesteet lihoista pois ja käärin palat luineen alumiinifolioon ja työnsin uuniin. Läpikypsäksi paistettiin niin että luut irtoilivat.

Muistan sen aterian loppuelämäni ajan - se oli jumalaista ruokaa!

[quote author="Vierailija" time="24.02.2009 klo 21:38"]

Pysähdyttiin katsomaan. oliko kuollut tai vain vahingoittunut. Kuollut oli ja siististi, joten siinä sitten tien vieressä työstin sen lihoiksi. Työvälineenä oli puukko. Koska oltiin kylään menossa vähän syrjemmälle, mukana oli monelaista ruokatarviketta (ei ollut supermarketteja siellä päin). Nyljetyt ja verettömät palat survoin kannelliseen muovirasiaan, joka oli mukana. Mukaan kaadoin oliiviöljyä, halpaa brandyä, valkosipulinkynsiä, tuoretta timjamia ja basilikaa omasta puutarhasta ja suolaa.
Yön tunteina tultiin perille kyläpaikkaan, ja jänisloota pääsi jääkaappiin. Seuraavana päivän pyyhkäisin ylimääräiset nesteet lihoista pois ja käärin palat luineen alumiinifolioon ja työnsin uuniin. Läpikypsäksi paistettiin niin että luut irtoilivat.

Muistan sen aterian loppuelämäni ajan - se oli jumalaista ruokaa!

[/quote]
0 0

Kai te lauleskelette tätä samalla:

Jänis istui maassa torkkuen, torkkuen,
mikä sull' on jänönen,
kun et enää hyppele,
hyppää pois, hyppää pois, hyppää pois.
2.
Jänikselle tuli tohtori,
antoi sille lääkettä,
sekä kylmää käärettä,
käärettä, käärettä, käärettä.
3.
Jänis pisti päänsä pensaaseen.
Jokos terve olet nyt,
lääkkeisihin kyllästyt,
kyllästyt, kyllästyt, kyllästyt.
4.
Jänis pieni puikki pakohon.
Käpälät sen oivat on,
hyppy aivan verraton,
verraton, verraton, verraton.
5.
Varo metsäkoiraa jänönen,
koira siit' on iloinen,
kun et enää hyppele.
Hyppää pois, hyppää pois, hyppää pois.

[quote author="Vierailija" time="24.02.2009 klo 21:45"]

Jänis istui maassa torkkuen, torkkuen,
mikä sull' on jänönen,
kun et enää hyppele,
hyppää pois, hyppää pois, hyppää pois.
2.
Jänikselle tuli tohtori,
antoi sille lääkettä,
sekä kylmää käärettä,
käärettä, käärettä, käärettä.
3.
Jänis pisti päänsä pensaaseen.
Jokos terve olet nyt,
lääkkeisihin kyllästyt,
kyllästyt, kyllästyt, kyllästyt.
4.
Jänis pieni puikki pakohon.
Käpälät sen oivat on,
hyppy aivan verraton,
verraton, verraton, verraton.
5.
Varo metsäkoiraa jänönen,
koira siit' on iloinen,
kun et enää hyppele.
Hyppää pois, hyppää pois, hyppää pois.

[/quote]
0 1

ÄLKÄÄ

nostako tällaisia kamalia ketjuja, please! Ihmisen ahneus näköjään voittaa kaiken, oksettava ruokalaji :(

[quote author="Vierailija" time="15.12.2012 klo 11:32"]

nostako tällaisia kamalia ketjuja, please! Ihmisen ahneus näköjään voittaa kaiken, oksettava ruokalaji :(

[/quote]
0 9

Paljon eettisempää se on

jänistä tai muuta riistaa syödä kuin vaikkapa broileria.

[quote author="Vierailija" time="15.12.2012 klo 11:57"]

[quote]

[/quote]

jänistä tai muuta riistaa syödä kuin vaikkapa broileria.

[/quote]
8 1
Aihe vapaa
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä