Tuhruvuoto/verinen vuoto ennen kuukautisia. Kokemuksia kaivataan.

Seuraa 
Liittynyt8.9.2015

Ensinnäkin pahoittelen että tulen tänne lapsettomuuspuolelle häiritsemään sillä lapseton en ole. Meillä on jo 2 ihanaa lasta.

Mutta ongelma on sellainen että täältä voisi saada vinkkejä.

Tässä lyhyesti, Olin 17v kun kierto oli 14pvä. Ja aina tuli kunnon viikonmittaiset menkat. Olin 20v kun jätettiin ehkäisy pois. Kuukautiskierto oli 26pvä mutta reilua viikkoa ennen menkkoja alkoi reilu tuhruvuoto. Vuosi meni ja sitten ensimmäisestä terolut kierrosta sai tyttö alkunsa.

Heti tytön synnyttyä annettiin toiselle lupa tulle. En imettänyt ja menkatkin alkoivat heti. Mutta nyt tuhrutti koko kierron ajan. Vuosi meni taas ja ensimmäisestä clomi kierrosta sai sitten poika alkunsa.

Nyt ollaan 6kk toivottu kolmatta. Tuhrua tuli taas koko kierron ajan. Aloin syömään kalaöljy epaa ja nyt tuhru alkaa ( oletetun ) oviksen jälkeen. Pikkuhousunsuojalla pärjää, mutta vuoto on lorahtelevaa ja kirkasta verta.

Enää eivät ole terolutit yms auttaneet. Perusverikokeita on otettu sekä ultrattu useampaan kertaan. Mitään vikaa ei ole löytynyt.

Nyt pitäisi taas varailla lääkäri aikaa.

Mutta olisiko täällä kellään tietoa mistä tämä johtuu ja mikä siihen voisi auttaa.

Lääkärit lähinnä suosittelevat epillereitä. Mutta kun on se raskaushaave....

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Mutta ei siitä nyt kauhean kauaa ole. Ja ihan puhdasta näytti.

Tämä tässä raivostuttavinta on, kun tuhruttaa ja vuotaa muttei mitään vikaa löydy. Ettei voi edes yrittää hoitaa sitä.

Mutta eihän sitä ikinä voi tietää jos seuraava lääkäri olisi viisaampi asian suhteen.

t: marenda

Vierailija

Mulla on ollut 6kk tuhruvuotoa aina 3 päivää ennen kuukautisia. Kävin juuri gynellä, ja kysyin asiasta. Kuulemma vaan ennakoi kuukautisten alkamista. Ei ole mitään syytä huolestua, jos muuten kaikki ok.

Meilläkin on 2 lasta ennestään.

Jostain olen kuullut, että voisi johtua siitä, että keltarauhanen ei toimi kunnolla, ja se voi myös olla syynä siihen, että hedelmöittynyt munasolu ei pysty kiinnittymään. Mutta ainakaan lääkärini mielestä ei kannata syödä mitään hormoonivalmisteita.

Jotkut on raskautuneet nopeasti, kun on alkaneet syödä keltarauhashormonilääkettä.

Vierailija

Hei, mulla alkaa n. vko ennen menkkoja pieni vuoto. Syytä tuhruvuotoon ei ole löytynyt, arvotkin oli normaalit. Luget ovat pitäneet vuodon pois, mutta siitä huolimatta en ole raskautunut (paitsi kerran ja sekin kesken). Mitään endoon viittaavaakaan ei ole löytynyt.

Vierailija

Hei!

En myöskään ole lapseton, minulla on kolme lasta, joista pieni poikamme kuoli tunnin ikäisenä helmikuussa. Kaikki lapset saaneet alkunsa Clomeilla.

Kesän lopussa aloitimme uudestaan yrittämisen. Heinäkuussa vuodin kahden viikon välein, sitten taas Clomeilla pari hyvää kiertoa ja ovulaatio, sitten kolmas Clomikiertossa alkoi taas tuhruttelu ja välivuodot eikä ovista. Nyt sitten kierto ilman clomeja ja turhua on ollut kp14-15 ja tänään kp 25.

Papakoe juuri otettu ja ok. Lapsettomuuslääkäri sanoi että olisi hormoonihäiriö, (minulla on PCO), johtuen lapseni kuolemasta aiheuttuneesta stressista ja traumasta. En tiedä sitten. Pelottaa että on jotenkin nyt hormoonit totaalisesti sekaisin enkä tule pitkään aikaan uudestaan raskaaksi.

T. Enna

Vierailija

Miksi muuten syöt kalaöljyä? Onhan se muuten terveellistä mutta onko siitä apua tuhrutteluun tai lapsettomuuteen?

Enna

Vierailija

Kellään ei ole tainut löytyä kunnollista syytä tuhrutteluun.

Tämä on kyllä turhauttavaa.

Minulla siis tuhruttaa, tai vuotaa ihan kirkasta verta suurimman osan kiertoa. Välillä sitä tulee kokoajan mutta yleensä alkaa oviksen jälkeen.

Kalaöljyä aloin syömään hillittömään väsymykseeni. Ja on muuten auttanut siihen.

Mutta kyllähän ne sanovat että siitä olisi apua myös kuukautisongelmiin. Itse en kyllä vielä ole suurta muutosta huomannut.

On tämäkin. E-pillerithän tähän vaivaan varmasti avun toisivat. Muttakun ei niitä tahdo syödä

Jo pelkästään se että tämä jatkuvat vuotaminen varmasti hidastaa raskaaksi tuloa. Mutta jos ei vauvateko ajatella niin kyllä tämä elämää muutenkin häiritsee kun vuotaa verta jatkuvasti.

Mutta kiitos vastauksista. Ja tseppiä teille muille kovasti. Toivottavasti edes teidän ongelmiin löytyisi apua ja saisitte joku ihana päivä niitä vauvauutisiakin.

Minä elättelen toiveita että seuraava lääkärille kelle raahaudun olisi edellisiä fiksumpi tässä asiassa

t: Marenda

Vierailija

Itselläni se tilanne, että minulla kuukautiset aiemmin olleet todella harvat ja painonpudotuksen johdosta todennäköisesti on nyt alkanut tuhruilu. Eli vuotaa aika tarkalleen 4 viikon välein ja alkaa ihan pienellä vuodolla, jota saattaa olla viikonkin, sitten saattaa pari päivää olla isompaa vuotoa, mutta saattaa pärjätä pikkuhousunsuojilla silloinkin. Myös menkkamaista jomotusta voi noina parina päivänä olla.

Gynellä kävin juuri tuon vuodon takia ja papakin otettiin. Mitään vikaa ei löytynyt ja hän epäili kaiken johtuvan heräilevästä hormoonitoiminnasta. Määräsi teroluteja. En vielä ole niitä aloittanut, mutta nyt olis tarkotus alottaa, kun vaan tietäisin, että mistä päivästä laskisin kierron alkavan...

Eli kait viittaa tuo tuhruilu keltarauhashormonin vajeeseen, korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija

Juu, yleensähän tuo tuhruvuoto viittaa keltarauhashormoonin vajaatoimintaan ja hoituu teroluteilla.

Mutta minulle ei verikokeista ole löytynyt mitään häikkää eivätkä terolutit ole auttaneet.

Vaivakin ollut jo vuosia. Vuodon määrä ja kesto vain vähän vaihdelleet

t: Marenda

Vierailija

Ikävää tuo tuhruttelu, minulla on sitä myös. Alkoi reilu pari vuotta sitten yks kaks. Ensin oli vain pari päivää ennen menkkoja, sitten 3-4 päivää, nyt 5-7 päivää, eli koko ajan lisääntyy. Noin 1,5 v ollaan kohta yritetty pikkukakkosta ilman tärppiä. Tänä syksynä menin tutkimuksiin ja mm. keltarauhashormoni tutkittiin pariin kertaan, arvo oli kummallakin kertaa erinomainen vaikka tiputtelu alkoi päivää paria verikokeen oton jälkeen. (minulle ei löytynyt syytä siihen ettei tärppää)

Viime kesänä sain kaverilta pari clomia ja lugeja ja kokeilin niitä. Se oli ainoa kierto kahteen vuoteen ettei ollut lainkaan tiputtelua!!! Lääkäristä sain sitten alkusyksystä terolutteja mutta ne eivät tiputteluun auttaneet. Sain kaverilta syksymmällä kokeiluun lisää lugeja mutta nekään eivät yksistään vieneet tiputtelua pois. Nyt minulla on ensimmäinen virallinen clomikierto menossa, luget lisänä, eli sain reseptin itselleni. Mielenkiinnolla nyt odotan että onko se nimenomaan clomifen joka auttaa tiputteluun. Voin tulla kertomaan miten kävi, menkkojen pitäisi alkaa joulun tienoilla.

Tsemppiä sulle ja tule sinäkin kertomaan, mitä lääkärissä sanotaan, jos sinne lähiaikoina menet.

Vierailija

Menkat kestivät tälläkertaa 10 päivää!! Oli kahdenpäivän tauko ja nyt vuodan taas.

Aah miten ihanaa. Kaverillani ei tule menkkoja ollenkaan ja naureskellaan että minä ilmeisesti vuodan hänenkin puolestaan.

Oikein hyvää ja rauhaisaa joulua teille.

Vierailija

Minulla on nyt se tilanne että sain ihan terveyskeskulääkäriltä terolut reseptin ja ensikierrosta alan sitten niitä syömään.

Jos ne eivät muutamassa kuukaudessa saa mitään positiivista aikaiseksi niin sitten tarkempiin tutkimuksiin.

Vaikka en kyllä näe että siitä olisi mitään hyötyä. Kun ei tähänkään mennessä ole mitään selvinnyt niin miksi selviäisi nytkään.

Mutta katsellaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Vierailija

minulla tuhrutteli viime kierrossakin, mutta vain ihan hitusen. Ja tuhrut tulivat aina illalla muutama tunti ennen illan lugeannosta. Sain kaverilta ylimääräisiä lugeja, joten aion tässä kierrossa lisätä annostusta hivenen omin päin ja jakaa annostukset aamuun ja iltaan, jolloin uskon tuhruttelun pysyvän poissa. Tulen taas kertomaan miten kävi.

Mietin tuota kesän yhtä kiertoa, jolloin ei tiputellut. Siinä kierrossa sain testiin jonkun haamujen haamun, joten ehkä minulla oli siinä kierrossa kemiallinen.

Terolutit ovat ilmeiseti miedompia kuin luget, joten jos ne eivät sinulla tepsi niin vaadi jotain muuta. Minä kokeilin tuossa syksyllä yhdessä kierrossa teroja, mutta eivät vaikuttaneet tuhrutteluun muuta kuin että se oli enimmäkseen ruskeaa eikä veristä. Voi tietty olla, että olisi pitänyt kokeilla enemmän kuin yksi kierto niillä.

Minä kyllä uskon että minulla kumminkin on jotain keltarauhasongelmaa, vaikka se ei verikokeessa näykään. Jostain syystä se kp21 verikoe on minulla hyvä, mutta sen jälkeen varmaaan luvut romahtavat ja tiputtelu alkaa. Ainakin tässä kierrossa tiputtelu oli SELKEÄSTI vähäisempää lugejen ansiosta, sitä oli tosi vähän. Tosin en sit tiedä onko se alkuperäinen syy kuitenkin ovulaatiossa, että jos se on heikohko (ja sen takia en ole raskautunutkaan 1,5 vuodessa) ja siksi tiputtelee.

Ei kai sitä varmaa syytä koskaan saa selville. Mut tuun tosiaan taas kertomaan miten tämän kierron kans kävi ja auttoiko lugejen ylimääräinen annostelu.

Koralli73 kp 7/25-30 yk19

Vierailija

Luin ketjun pikaisesti läpi, joten en ihan sanasta sanaan muista mitä kaikkea täällä jo luki, mutta endometrioosia ei vissiin ole otettu vielä esille? Endo nimittäin aiheuttaa välivuotoja sekä tiputteluvuotoa ennen kuukautisia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat