Niska-hartiaseudun ongelmista kärsivät...

Vierailija

Onko kukaan muu huomannut itse tai saanut joltain esim. kiropraktikolta/hierojalta tms. kuulla, että tietynlaiset hartioihin kohdistuvat liikkeet kuntosalilla voivat HUONONTAA hartiaseudun tilannetta?



Kysymys saattaa kuulostaa oudolta, mutta kysynpä kuitenkin! Itselläni kun on tuonsuuntaista kokemusta...

Kommentit (6)

Vierailija
Viesti

mutta eräs fysioterapeutti kertoi, että esim. sauvakävely voi pahentaa jumeja, jos ei osaa pitää hartioita rentoina samalla. Jos oikein tekee, niin vaikutus on päinvastainen. Joten en epäile, etteikö jokin kuntosaliliike voisi tehdä vastaavaa.

Vierailija
Viesti

Esim ylätaljalla tehty veto niskan taakse on huonompi vaihtoehto kuin sama liike rinnalle vedolla tehtynä. Rinnalle veto kuormittaa suurempaa aluetta selän lihaksistossa, kun taas niskan taakse tehtynä juuri jumissa olevat lihakset kuormittuvat.



Myös pienellä painolla tehdyt pitkät hapottavat sarjat ovat usein huonoja, oli sitten kyseessä mikä liike tahansa.



Kiinnitä huomiota oikeaan suoritustekniikkaan (esim tuo eka liike oikein tehtynä on ihan ok!), hengitykseen, riittävään taukoon liikkeiden välillä sekä sarjojen pituuteen.



Eikä tämä koske ainoastaan kuntosaliharjoittelua, vaan mitä tahansa liikuntaa. Sauvakävelylläkin saa hartiansa tukkoon, jos tekniikka on väärä!



Auttoiko=)?

Vierailija
Viesti

Mutta mulle on osteopaatti sanonut samaan tyyliin kuin 2:lle.



Työkaveri vain ei millään usko, että tämä voi olla yksilökohtaista. Että jos on joskus, monien eri asioiden summana (kova treeni/luonnostaan heikot lihakset, veto, kalsiumin kertyminen lihaksiin, magnesiumin puute...) saanut kunnolla hartiansa tukkoon, on parempia välttää tiettyjä juttuja, kuten juuri punttijumppaa. Työkaveri vaan kivenkovaan väittää, että ei muuta kuin treeniä, siitä ne lihakset vahvistuu;)



t. ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat