Keskustelualueen säännöt

Niska-hartiaseudun ongelmista kärsivät...

Onko kukaan muu huomannut itse tai saanut joltain esim. kiropraktikolta/hierojalta tms. kuulla, että tietynlaiset hartioihin kohdistuvat liikkeet kuntosalilla voivat HUONONTAA hartiaseudun tilannetta?

Kysymys saattaa kuulostaa oudolta, mutta kysynpä kuitenkin! Itselläni kun on tuonsuuntaista kokemusta...

[quote author="Vierailija" time="14.10.2008 klo 10:46"]

Onko kukaan muu huomannut itse tai saanut joltain esim. kiropraktikolta/hierojalta tms. kuulla, että tietynlaiset hartioihin kohdistuvat liikkeet kuntosalilla voivat HUONONTAA hartiaseudun tilannetta?

Kysymys saattaa kuulostaa oudolta, mutta kysynpä kuitenkin! Itselläni kun on tuonsuuntaista kokemusta...

[/quote]
0 0
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Kyllä

Mulle jopa fysiatri sanoi, että punttijumppa on multa kielletty.

[quote author="Vierailija" time="14.10.2008 klo 10:47"]

Mulle jopa fysiatri sanoi, että punttijumppa on multa kielletty.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

En ole tuota,

mutta eräs fysioterapeutti kertoi, että esim. sauvakävely voi pahentaa jumeja, jos ei osaa pitää hartioita rentoina samalla. Jos oikein tekee, niin vaikutus on päinvastainen. Joten en epäile, etteikö jokin kuntosaliliike voisi tehdä vastaavaa.

[quote author="Vierailija" time="14.10.2008 klo 10:47"]

mutta eräs fysioterapeutti kertoi, että esim. sauvakävely voi pahentaa jumeja, jos ei osaa pitää hartioita rentoina samalla. Jos oikein tekee, niin vaikutus on päinvastainen. Joten en epäile, etteikö jokin kuntosaliliike voisi tehdä vastaavaa.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

siis joo pitää paikkansa

Esim ylätaljalla tehty veto niskan taakse on huonompi vaihtoehto kuin sama liike rinnalle vedolla tehtynä. Rinnalle veto kuormittaa suurempaa aluetta selän lihaksistossa, kun taas niskan taakse tehtynä juuri jumissa olevat lihakset kuormittuvat.

Myös pienellä painolla tehdyt pitkät hapottavat sarjat ovat usein huonoja, oli sitten kyseessä mikä liike tahansa.

Kiinnitä huomiota oikeaan suoritustekniikkaan (esim tuo eka liike oikein tehtynä on ihan ok!), hengitykseen, riittävään taukoon liikkeiden välillä sekä sarjojen pituuteen.

Eikä tämä koske ainoastaan kuntosaliharjoittelua, vaan mitä tahansa liikuntaa. Sauvakävelylläkin saa hartiansa tukkoon, jos tekniikka on väärä!

Auttoiko=)?

[quote author="Vierailija" time="14.10.2008 klo 10:50"]

Esim ylätaljalla tehty veto niskan taakse on huonompi vaihtoehto kuin sama liike rinnalle vedolla tehtynä. Rinnalle veto kuormittaa suurempaa aluetta selän lihaksistossa, kun taas niskan taakse tehtynä juuri jumissa olevat lihakset kuormittuvat.

Myös pienellä painolla tehdyt pitkät hapottavat sarjat ovat usein huonoja, oli sitten kyseessä mikä liike tahansa.

Kiinnitä huomiota oikeaan suoritustekniikkaan (esim tuo eka liike oikein tehtynä on ihan ok!), hengitykseen, riittävään taukoon liikkeiden välillä sekä sarjojen pituuteen.

Eikä tämä koske ainoastaan kuntosaliharjoittelua, vaan mitä tahansa liikuntaa. Sauvakävelylläkin saa hartiansa tukkoon, jos tekniikka on väärä!

Auttoiko=)?

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Juu 4, ymmärrän kyllä tuon tekniikan tärkeyden.

Mutta mulle on osteopaatti sanonut samaan tyyliin kuin 2:lle.

Työkaveri vain ei millään usko, että tämä voi olla yksilökohtaista. Että jos on joskus, monien eri asioiden summana (kova treeni/luonnostaan heikot lihakset, veto, kalsiumin kertyminen lihaksiin, magnesiumin puute...) saanut kunnolla hartiansa tukkoon, on parempia välttää tiettyjä juttuja, kuten juuri punttijumppaa. Työkaveri vaan kivenkovaan väittää, että ei muuta kuin treeniä, siitä ne lihakset vahvistuu;)

t. ap

[quote author="Vierailija" time="14.10.2008 klo 11:06"]

Mutta mulle on osteopaatti sanonut samaan tyyliin kuin 2:lle.

Työkaveri vain ei millään usko, että tämä voi olla yksilökohtaista. Että jos on joskus, monien eri asioiden summana (kova treeni/luonnostaan heikot lihakset, veto, kalsiumin kertyminen lihaksiin, magnesiumin puute...) saanut kunnolla hartiansa tukkoon, on parempia välttää tiettyjä juttuja, kuten juuri punttijumppaa. Työkaveri vaan kivenkovaan väittää, että ei muuta kuin treeniä, siitä ne lihakset vahvistuu;)

t. ap

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

Mulla ainakin menee sauvakävelytsäkin hartiat niin jumiin, ettei

paremmasta väliä. En ilmeisesti osaa liikutella keppejä rennosti :-(

[quote author="Vierailija" time="14.10.2008 klo 11:14"]

paremmasta väliä. En ilmeisesti osaa liikutella keppejä rennosti :-(

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0

2, oletko vielä kuulolla?

Oletko saanut mitään ohjeita, miten voisit vahvistaa lihaksia, jos puntit on kielletty?

t. ap

[quote author="Vierailija" time="14.10.2008 klo 11:15"]

Oletko saanut mitään ohjeita, miten voisit vahvistaa lihaksia, jos puntit on kielletty?

t. ap

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
Aihe vapaa
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä