Naiset, yhden oluen tai viinilasin jälkeen saa ajaa autolla

Vierailija

0,5 promillea on rattijuopumuksen raja. Se tarkoittaa 70-kiloisella naisella esim. kolmea olutta 2 tunnin aikana nautittuna. Eli heti näiden kahden tunnin jälkeen promillet ovat rattijuopumusrajassa.

Miksi monet siis meuhkaavat, ettei edes yhden oluen jälkeen saa ajaa koko iltana? Jos 70 kg nainen ottaa oluen, niin kahden tunnin kuluttua alkoholi on palanut elimististöstä kokonaan. Tai vaikka sama nainen vetäisisi oluen vartissa ja mittauttaisi promillet heti, niin silloinkin ne olisivat vain 0,2.

Ja vastaan nyt valmiiksi kun kuitenkin joku alkaa tentata että miksi pitää ottaa jos ajaa: Jos menee vaikka ravintolaan tai kylään, niin moni HALUAA ruoan kanssa ottaa lasin viiniä tai oluen. Ja usein ravintolaan tai kyläpaikkaan mennään autolla. Ei siis tarvitse jättää autoa kotiin tai viinilasillista ottamatta vain siksi, että "kun ajat, et ota".

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Samaa olen ihmetellyt Suomessa, että miksi joillekin se on niin ehdotonta ettei tippakaan jos ajaa. Vaikka tosiaan laki ei mitenkään kiellä lasillisen jälkeen ajamista. Itse otan kyllä viiniä ravintolassa ja sitten ajan kotiin. Joillekin se on ihan kauhistus, ja ehdottavat että pitäisi pari tuntia kävellä jossain että alkoholi palaa. Kaikenlaista...

Vierailija

No mä kyllä tiedän että yhden tai kaksi saa ottaa, mutta oma rajani on nolla. Ihan siitä syystä että en pidä itseäni muutenkaan kovin hyvänä kuskina ja uskon että yksikin vaikuttaa mulla ajokykyyn. Jotkut muut voivat sen yhden ottaa ja huoletta ajaa, ei se ole mikään kauhistus.

Vierailija

Mä olen ollut kuolonkolarissa, joten en pelleile edes 0.1 promillen verran, koska tiedän kuinka raskas ajajan syyllisyys on nollallakin promillella.

Eikä mua kiinnosta tässä asiassa kenenkään muun mielipide kuin omani.

Vierailija

No itselleni se viini tai muu alkoholijuoma ei ole mikään niin iso juttu, ihan yhtä paljon nautin ateriastani ilman. Jätän siis mieluummin ottamatta, kun ajan, siitä ei ainakaan kenellekään pitäisi olla mitään haittaa.

En kuitenkaan kutsu poliisia, jos joku muu on lasillisen juonut ja lähtee ajamaan.

Vierailija

Jos jotain tapahtuu liikenteessä, niin miten vakuutus suhtautuu? Mitä vakuutus korvaa ja kenelle jos ajajalla/syyllisellä on "vain yksi olut juotu."

Vierailija
Vierailija

jos ajan, en ota. en edes sitä lasillista. se ei ole mulle ongelma, miksi se on muille ongelma? 

Ei se varmasti ole kellekään ongelma että joku tekee itse päätöksen että hän ei ota yhtään jos ajaa. Vaan lähinnä se, että me jotka voimme ottaa sen yhden ja ajaa, saamme usein motkotusta toimintatavastamme, vaikkei se ole mitenkään lainvastaista. 

Vierailija

Muistattehan, ettei autolla kannata ajaa myöskään väsyneenä, vihaisena, huutava pikkulapsi kyydissä eikä puhuen puhelimeen edes handsfreen kanssa. Nämä kaikki asiat heikentävät keskittymiskykyä.

Vierailija
Vierailija
Vierailija

jos ajan, en ota. en edes sitä lasillista. se ei ole mulle ongelma, miksi se on muille ongelma? 

Ei se varmasti ole kellekään ongelma että joku tekee itse päätöksen että hän ei ota yhtään jos ajaa. Vaan lähinnä se, että me jotka voimme ottaa sen yhden ja ajaa, saamme usein motkotusta toimintatavastamme, vaikkei se ole mitenkään lainvastaista. 

ei mulle ole ongelma sekään, että muut ottaa ravintolassa sen viini ruuan kanssa, vaikka ovat autolla. mut tietoisesti en itse sellaisen ihmisen kyytiin lähde, mutta sekin on taas minun ongelma, ei sen joka sen viinin on ravintolassa juonut. 

juokaa toki lasillisenne, eihän sitä kiellettykään ole. mutta mä en sitä halua tehdä.

Vierailija

Joissakin maissa raja on jopa 0,8. En todellakaan sitä puolusta enkä kannata. Enkä lähtisi ajamaan edes lähempänä tuota 0,5:ttä, koska silloin on jo huppelissa. Yhden annoksen jälkeen voin kyllä ajaa varsinkin jos vielä hetken odottelen enne lähtöä. Se on täysin laillista ja järjelläkin ajateltuna ok.

Vierailija

ajatteletko ap muita kuin itseäsi. Millaista mallia lapsillekin antaa kunjuo ja lähtee ajelemaan. Ei se lapsi tiedä monta olet juonut eikä sinun tehtäväsi ole lapselle kertoa, että "äiti joi nyt yhden vain ja saa ajaa" 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat