Palkkatuella töihin, paljonkohan saan käteen?!

Vierailija

Olisko kellään tietoa taikka kokemuksia. Minusta maksetaan täysi tuki työnantajalle mutta mitä minä saan liksaa? Vaikuttaako palkan suuruuteen tunnit, työpäivien lukumäärä kuukaudessa, vai miten lasketaan? Jostain kuulin että olisi jotain 1300 euroa ja siitä verot? Jos näin niin eipä ole tuntipalkka juuri mitään kun teet esim. 8 tuntista päivää?

Kiitos kaikille vastaajille :)

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

No minun työnantaja saa sen täyden tuen eli n. 1350 e. Bruttopalkkani on n. 1070, vaihtelee kalenterin arkipäivien määrän mukaan. Työ 20 h / viikko. Ihan hyvä palkka työttömyyskorvaukseen verrattuna, tuohon saa asumistukea lisäksi ja yh:na vielä toimeentulotukeakin joskus.

Vierailija

Ap jatkaa. Olen menossa yhteen haastatteluun ja jos oikein ymmärsin niin tunteja ei tule kuin ehkä jotain päälle 20 viikossa? Siitä kun otat verot pois niin eipä paljoa naurata :( Sekin vielä kun on huonot yhteydet, pitäisi periaatteessa olla oma autokin... Eihän tonnin liksalla mitään autoa voi pitää!

Hitto että ottaa kupoliin kun haluaisin päästä töihin mutta kun en voi miinuksellekkaan pistää talouttani.

Vierailija

Miten pääsee palkkatuella töihin? Miten tuo systeemi menee, onko palkkatuettuun työhön jotkin kriteerit esim työttömyysajan pituudesta tai koulutustaustasta tms?Muakin kiinnostaisi...

Vierailija

Ei ole mitään määrättyä palkkatuki palkkaa. Voit saada joko juuri ja juuri sen verran, että määräykset täyttyvät tai sitten vaikka 5000 euroa, tuohonkin palkkaan voi palkkatukea saada. Kuitenkin ainakin ennen oli määräys, että bruttopalkka ei saa olla palkkatukea pienempi, paitsi kolmannella sektorilla, jossa palkkatuella voi kustantaa kaikki palkkakustannukset, myös sivukulut. 

Itse olin työkkärissä aikoinaan ja sain taulukkopalkkaa, mutta nykyään niitä taulukoita ei kai enää ole. Palkkani oli yksi palkkaluokka alempi kuin vakinaisilla samasta työstä. Lisät tulivat kuitenkin muillakin. 

Vierailija

Palkan pitää olla vähintään alan TES:n mukainen tuntipalkka. Sillä ei ole merkitystä kuinka paljon yritys palkkatukea saa. Sinun palkkasi on se minkä sovit työnantajasi kanssa.

Vierailija

Niin kuin onkin jo sanottu, palkka voi olla vaikka mitä. Se voi olla ihan normaali palkka, ja työnantaja saa siihen sitten tukea. Palkkatuki lajeja on erillaisia, osaan lasketaan työnantajakustannukset ja osaan ei.  Korkein korotettu palkkatuki on 61,67e/pvä. Työnantaja voi saada maksimissaan 1418,41e/kk. Tukea maksetaan palkkaan asti, siis jos palkka jää alle tuon (osaan ne kustannukset voidaan laskea mukaan) Sitten on vielä asetuksia ja poikkeuksia. Osa yrityksistä maksaa kyllä ihan asiallista palkkaa, eli ei se palkka välttämättä huono ole.

Vierailija

Palkkatukipaikan palkka on ihan sama, saatiin tukea tai ei. Nykyisin palkkatukipaikkoja ei edes saisi olla, koska ideana on työllistää työtön, ei tukea työnantajaa ja se palkkatuki maksetaan siksi, että työttömän/vasta-alkajan työpanos ei vastaa ammattilaisen osaamista.

Korkeinta korotettua palkkatukea maksetaan vain pitkäaikaistyöttömistä, joiden työntekoa haittaavat yleensä mielenterveys-, elämänhallinta- ja osaamattomuusongelmat. Muista maksetaan noin 32 e/pv.

10 voisi vähän kertoa asetuksista ja poikkeuksista. Nykylainsäädäntö ei niitä tunne.

Vierailija

Minä saan palkkaa 3800 e/kk, työnantaja pallkkatukea noin 30 e/pv. Käteen minulla jää palkastani noin 2600 e/kk. Olen akateeminen, vasta-valmistunut ja alle 30 v Työsuhde on voimassa toistaiseksi.

Vierailija

Säälittävät markan yhdistykset käyttää palkkatukirahoja hyväkseen. ite yhdistyksellä ei ole latin latia laittaa palkkoihih, joten otetaan työkkäristä pitkäaikaistyötön maksimi palkkatuella ja vuodeksi kun tukea sen aikaa maksetaan. työ ei ikinä jatku sen vuoden jälkeen, vaikka miten hyvin tekisit.

yhdistykset maksaa juuri ja juuri sen verran kuin palkkatukisummasta palkaksi saa. sitten tehdään jotain osa-aikaisia sopimuksia kun kokopäivä palkkoihin ei rahat riitä. lomapalkkoja ja lomien määräytymisiä kierretään ja rikotaan liki joka kohteessa. ihmiset ei edes tiedä eivätkä viitti ottaa selvää, että mikä se oikea tes:n mukainen palkka edes olisi. ollaan vaan tyytyväisiä riistosopimuksiin.

kaveri meni kaupungin huippupaikkaan töihin, palkkatukirahat haettiin hyväksi firmaan ja sitten neuvoteltiin vielä lisää rahaa palkaksi., eka 12kk tulee työkkäristä toista tonnia ja sitten toiset 12kk työkkäri maksaa palkkatukea jotain 500 euroa. Pelkällä tukirahalla ei tietysti suostunut töihin, vaan työnantaja laittoi monta tonnia vielä omaa rahaa lisäksi. Kaveri jatkaa siellä edelleen, vaikka tukirahat on jo loppuneet aikoja sitten.

muista nyt ap neuvotella kunnon palkka itsellesi äläkä suostu mihinkään 1000 bruttoon ja 800 netto. siitä ei tule kukaan mikskään. itse työstä et voi ilman karenssia kieltäytyä, jos lupaavat tes:n vähimmäispalkan maksaa.

palkkatukirahaa myönnetään kaikille työttömille harkinnan mukaan. jos ollut yli 500 päivää työttömänä on oikeus korkeimpaan summaan. pienemmän tuen 500 euroa voidaan myöntää jo vähän aikaa työttömänä olleelle.

ja sitten lasketat sen palkkaveroprosentin sellaiseksi, että siitä ei tule turhaa maksettua veroa, jos  homma on vaan osa-aikaista tonnilla puuhastelua.

Vierailija

oppisopimusopiskelijana työnantajani saa palkkatuen sillä ehdolla että töitä on 32h/viikko. määrästä ei minulla ole mitään tietoa. palkkani on kuitenkin tessin mukainen. kesällä käteen jäi helposti 1500euroa mutta talvella kun tunnit vähenee niin jäädään alle 1300euron..

Vierailija

"Korkeinta korotettua palkkatukea maksetaan vain pitkäaikaistyöttömistä, joiden työntekoa haittaavat yleensä mielenterveys-, elämänhallinta- ja osaamattomuusongelmat".

Mulla ei tietääkseni ole mitään muita ongelmia kuin se että olen ollut pidempään työtön. Tällä alueella on paljon työttömyyttä. Hakijoita on joka paikkaan ihan hirmusesti...

Ap

Vierailija

Tarkoitin noilla asetuksilla sosiaalisia yrityksiä ja ryhmäpoikkeusasetuksia joissa on erillainen tapa laskea se tukisumman määrä. Korkein korotettu palkkatuki on yli 500päivää työttömänä olleille, sama oppisopimuksissa, siis tietyssä tukilajissa.

Esim. kaverini oli töissä korkeimmalla korotetulla palkkatuella, eikä hänellä todellakaan ole mainitsemiasi ongelmia. Aikoinaan vaan väärälle alalle opiskeli. Pääsi muuten sitten töihin tuon 2vuoden palkkatukijakson jälkeen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat