Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäkää taukoa e-pillereistä!

Vierailija
19.06.2013 |

Olen 30v nainen ja aloitin e-pillerit jo nuorena raskauden ehkäisyyn ja minulla kesti kauan löytää edes jotenkin sopiva e-pillerimerkki, Yasmine. En osannut yhdistää erilaisia oireita pillereihin vaan jatkoin niiden käyttämistä vuosia. Muutama vuosi sitten jätin pillerit pois eron jälkeen. Laihduin parissa kuukaudessa 5kg (olen ollut aina silti hoikka) ja osittain laihtuminen johtui kyllä erostakin. Mielialani oli tasaisempi ja olin iloisempi ja positiivisempi vaikka olin kokenut juuri yllätyksenä tulleen eron. Paino pysyi koko 2 vuotta alhaalla, aineenvaihduntani palautui todella kiivaaksi mikä se oli ollut nuorena ennen pillereiden aloittamista. Turvotuksia ei ollut ja voin erittäin hyvin. Ainoa miinus oli, että menkat tulivat noin 1,5 kk välein ja niiden alkamisajankohtaa ei voinut hyvin ennustaa. Myös selkääni tuli näppyjä joita ei ollut edes teininä ollut. Makeanhimo lähti ja ruokahalu pieneni. Myös seksihaluni oli ihan erilainen mikä oli tietysti negatiivista sinkkuna.. :) Minusta tuli myös itsevarmempi ja olin taas tasainen oma itseni luoneeltani.

Aloitin uuden suhteen puolivuotta sitten ja aloitin Yasminet uudelleen. Nyt puolivuotta myöhemmin olen 100% varma että kaikki oireeni johtuvat todella e-pillereistä joita en ennen osannut niihin yhdistää. Ruokahalu kasvoi, makeanhimo jatkuvasti. Nestettä kertyi elimistöön parin kilon verran ja vatsa on jatkuvasti turvonnut ja iltaisin kipeä. Iltaisin minulla on levottomat jalat mitä ei ollut koko 2 vuoden aikana. En ole läheskään yhtä seksuaalinen, en kostu yhtä paljon ja herkästi vaikka suhde on vielä tuore. Olen epävarma itsestäni (jopa töissä!), saan itkukohtauksia pienistä asioista ja jopa miesystäväni on huomannut luonteeni muuttuneen: olen temperamenttisempi, suutun pienistä asioista helpommin ja teen pikkujutuista isoja asioita. Tasapainoinen ja iloinen luonteeni on taas kadonnut ja katson itseäni kuin ulkopuolisen silmin. Aineenvaihduntani on hidastunut ja sekin aiheuttaa ummetusta ja vatsan turvotusta sekä kipua.

Lopetin e-pillerit uudelleen muutama viikko sitten ja pikkuhuiljaa olotilani taas kohenee. 2kg on lähtenyt ihan itsestään kahdessa viikossa ja mieliala alkaa olemaan taas tasaisempi. Aineenvaihdunta on käynnistynyt hiljalleen.

Suosittelen kaikille naisille pitämään jossakin vaiheessa tauon e-pillereistä, edes vuoden! Opit tuntemaan normaalikiertosi, opit tuntemaan mitkä oireet voivat johtua pillereistä ja millainen on luonteesi normaalisti ilman ulkopuolelta tulevaa hormonikorvausta. Järkyttävää että jo teineille määrätään e-pillereitä kun oma keho ja hormonituotanto ei ole edes vielä valmis.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos turhat abortit voidaan välttää... Kännissä ne kumit unohtuvat helposti teineiltä ja vähän vanhemmiltakin. Joka asiassa on aina kaksi puolta.

Vierailija
2/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Melianea jotka lopetin jossain välissä yli vuodeksi. Ei mitään muutosta mihinkään suuntaan what so ever. Ei mielialoissa eikä fyysisesti, mitä nyt kuukautiset olivat taas epäsäännöllisemmät ja kivuliaammat. Palasin pillereille mielelläni. Kai se on kiinni siitä, että löytää just itselle sopivan ehkäisytuotteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en varmana pidä taukoa! Saan taas helvetilliset menkkakivut, alavatsakouristukset, superveriset menkat, näppylät ja epäsäännöllisen kierron takaisin. Olen melko varma, että kaikki "haittavaikutuksetkin" ovat olleet pelkästään positiivisia. Painoni on noussut noin kaksi kiloa tämän 6 vuoden pillerikauden aikana, mutta rinnat kasvoivat a-kupista c-kuppiin, että taidan tietää, mihin ne kaksi kiloa menivät. ;) Tunnepuolella ei mitään muutosta tapahtunut, siitä olen varma, sillä mies kovasti syynäsi seksihalujen putoamisen ja mielialamuutoksen riskin takia eikä mitään muutosta havainnut. Eikä muuten kasva edes karvat enää! Varsin mukavaa näin kesäaikaan, kun sääret tarvitsee sheivata noin kuukauden välein.

Vierailija
4/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tietoinen kaikesta tuosta ja syön pillereitä vain saadakseni vielä toisen lapsen. Sit napsautan piuhat poikki kun lapset on tehty!! 

Vierailija
5/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös syönyt Melianea 15-vuotiaasta asti, jossain vaiheessa olin vuoden verran syömättä, ja ainoat erot oli menkoissa (siis että tuli joka kuukausi, ennakoimattomasti, kivuliaasti ja kesti kauan. Melianejen kanssa pidän kuukautisen kerran kolmessa kuukaudessa, tiedän kellontarkasti koska alkaa, kestävät vain pari päivää ja ovat paljon kivuttomammat)

Mä siis aion Melianee syödä aina ja ikuisesti. Mulla on kyllä käyny tuuri varmasti kun en muita pillereitä ole edes joutunut kokeilemaan.

Oon muuten kuullut monelta, jotka Melianea on syönyt, että sopii kaikille. Ei ole oireita ja ongelmia niinkun muissa merkeissä. En tiedä pitääkö paikkaansa mutta mitään negatiivista en ole itse Melianesta kuullut. Jostain syystä näitä kuitenkin määrätään vähemmän kun muita merkkejä?

Vierailija
6/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syönyt myös Melianea monta vuotta. Kiloja tuli pikkuhiljaa, mutta tuskin johtui pillereistä. Ihan vaan söin itseni lihavaksi. Laihdutin kilot kyllä pois ja sekin kävi ihan helposti.

Pidin kerran muutaman kuukauden tauon ja menkat oli kivuliaat ja runsaat, seksinhimo oli aika järkyttävä varsinkin ovulaation aikaan. Aloitin pillerit kuitenkin uudestaan, minulle sopii etten halua seksiä koko ajan ja menkat ovat niukat ja kivuliaattomat.

Jossain vaiheessa aion lopettaa kokonaan, koska olen niitä ottanut jo todella pitkään ja ehkäisytarvetta ei ole.

Vierailija
7/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut Yasmine teki ihan raivotautiseksi. Yasminelle sopi sitten paremmin.

Yasmine teki mut todella turvonneeksi ennen vuotoa, ehkä yhden, parikin vaatekokoa. Jouduin pukeutumaan löysiin kollarihousuihin ja huppareihin... Ja olin ihan räjähdysaltis, saatoin hajottaa herätyskellonkin tuosta noin vaan...

Yasminelle on saman valmistajan, mutta siinä on ilmeisesti minulle sopivampi määrä hormoneja. Yasmine myös pahensi silloista anoreksiaani huomattavasti, kun ne aloitin. Lähtöpaino silloin 17-vuotiaana oli 42 kiloa kun aloitin yasminet, muutaman kuukauden kuluttua kun olin jo 18-vuotias, olin laihduttanut itseni 32-kiloiseksi koska yasminesta tuli niin turvonnut olo. Lihava olo. Inhottava olo.

Tosi yksilöllistä mikä merkki kenellekin sopii, se on niin pienistä eroista kiinni noissa hormonimäärissä.

Nyt en syö mitään pillereitä, mutta en voisi sanoa että mieliala olisi kamalan tasainen ja elämä ruusuilla tanssimista. Aika samanlaista kuin yasminellenkin aikaan.

En mielelläni syö hormonivalmisteita, minkäänlaisia. Laihduttaisin mieluusti kaiken estrogeenin veks kehostani, mutta tiedän ettei se tekisi minulle hyvää.

Vierailija
8/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit nimenomaan eivät suosittele mitään pilleritaukoja, koska juuri ne häiritsevät kehon hormonitoimintaa.

Pillerit eivät "sekoita hormonitoimintaa" tai muuta mystistä, vaan yksinkertaisesti estävät munasolun irtoamisen. Kun pillereiden käyttäminen lopetetaan, niiden vaikutus päättyy nopeasti ja kuukautiskierto palaa normaaliksi useimmiten hyvin pian, yleensä muutamassa kuukaudessa.

Teinien hormonitoiminta on ihan yhtä "valmis" kuin aikuisenkin, vaikka kuukautiskierto ei ehkä olekaan vielä säännöllinen. Paljon pahempi skenaario kuin pillereiden joissain tapauksissa aiheuttamat ikävät sivuvaikutukset olisivat pilleritaukojen aiheuttamat piikit esimerkiksi ei-toivottujen raskauksien määrään. Pillerit kun ovat lähes ainoa yli 99-prosenttisen varma ehkäisymenetelmä.

Vierailija
9/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 15:58"]

Lääkärit nimenomaan eivät suosittele mitään pilleritaukoja, koska juuri ne häiritsevät kehon hormonitoimintaa.

Pillerit eivät "sekoita hormonitoimintaa" tai muuta mystistä, vaan yksinkertaisesti estävät munasolun irtoamisen. Kun pillereiden käyttäminen lopetetaan, niiden vaikutus päättyy nopeasti ja kuukautiskierto palaa normaaliksi useimmiten hyvin pian, yleensä muutamassa kuukaudessa.

Teinien hormonitoiminta on ihan yhtä "valmis" kuin aikuisenkin, vaikka kuukautiskierto ei ehkä olekaan vielä säännöllinen. Paljon pahempi skenaario kuin pillereiden joissain tapauksissa aiheuttamat ikävät sivuvaikutukset olisivat pilleritaukojen aiheuttamat piikit esimerkiksi ei-toivottujen raskauksien määrään. Pillerit kun ovat lähes ainoa yli 99-prosenttisen varma ehkäisymenetelmä.

[/quote]

Pillerit kyllä lopettavat oman hormonituotannon kokonaan joten todellakin häritsevät omaa hormonituotantoa. Ja jos teinistä saakka käyttää e-pillereitä, mistä osaa tunnistaa mitkä luonteenpiirteet kuuluvat itselle ja mitkä on vieraiden hormonien sivuvaikutusta?

Vierailija
10/10 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yasminessa on laktoosia, itse en sitä tämän takia voi syödä (tuvonnut ja kipeä vatsa). Laktoosittomien pillerien kanssa ei ole ongelmaa ja olen ihan yhtä tasapainoinen kuin ennen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä