Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotiaalla kokeista koko ajan huonoja pisteitä

Vierailija
24.05.2013 |

Meillä on kolmasluokkalainen poika, joka saa kaikista kokeista koko ajan pisteitä alle luokan keskiarvon. Pitäisikö tästä huolestua? Mielestäni poika ei ole ollenkaan tyhmä, mutta pelkään, että hän ei osaa keskittyä koulussa eikä pysty seuraamaan opetusta.

Voiko tälle asialle tehdä mitään vai pitääkö minun tyytyä siihen, että poika nyt ei vaan pärjää koulussa?

Toinen poikamme pärjää koulussa paljon paremmin, ja paljon vähemmällä työllä. Silti välillä tuntuu että tämä toinen oivaltaa tiettyjä asioita paremmin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä: Kotona tukea ja kannustusta. Tehkää pojan läksyjä yhdessä.

Vierailija
2/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhunut asiasta opettajan kanssa, miten hän asian näkee? Minkä verran lapsi tekee läksyjä, keskittyykö niihin? Lukeeko minkä verran kokeisiin ja opiskeletteko yhdessä, kyselettekö koealueesta tms. 

Tokalta kolmannelle luokalle tapahtuu aika iso muutos työn määrässä ja opittavaa tulee kovempaan tahtiin kuin aiemmin. Meillä ainakin kolmas luokka oli sellainen että varmaan olisi numerot tippuneet jos ei olisi aika paljon osallistuttu, nyt nelosella tyttö jo paremmin itse hahmottaa että minkä verran lukemista vaatii että oppii jonkun asian.Mutta kolmosella kuulusteltiin aina ennen kokeita ja usein kun tyttö jo luuli osaavansa, pitikin vielä lukea aika paljon lisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös huono opetaja. Ai niin tätä, ei saa sanoa ääneen, vaikka 50/60% on huonoja. (minulla on ollut useita.)

Vierailija
4/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi pojan koenumeroihin ja motivaatioon, kun löysimme hänelle sopivan opiskelutavan.

Vierailija
5/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukihäiriö suljettu pois?

Jos kaikki on muuten ok lapsella, niin sitten kotona pitää toden teolla alkaa panostamaan opiskeluun. Jos ei läksyt sun muut ole KUNNOLLA tehty ja huolella luettu, niin sitten etuisuuksia lapselta pois kunnes alkaa koulu kiinnostamaan. Koulu ei todellakaan tuosta helpotu, päinvastoin.

Toiset lapset pärjää hyvin, vaikka eivät panostaisi läksyihin. Toisille taas pelkkä tunnilla kuuntelu ei riitä ja silloin pitääkin kotona jaksaa opiskella.

Vierailija
6/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalilla kymmenvuotiaalla pojalla koulujutut ei nappaa, elämässä on paljon muuta tärkeämpää. Normaali terve poika!

Vierailija
7/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 13:09"]

Voi olla myös huono opetaja. Ai niin tätä, ei saa sanoa ääneen, vaikka 50/60% on huonoja. (minulla on ollut useita.)

[/quote]

Tää on toki mahdollista, siis että on huono opettaja. Mutta ongelma oli juuri se että lapsi saa pisteitä jotka on alle luokan keskiarvon. Jos vika olisi opettajassa, ongelma kaiketi koskisi koko luokkaa? Ja ehkä aloittaja olisi osannut nimetäkin sen, ettei lapsi ymmärrä mitä ope yrittää opettaa? 

Mua kiinnostaisi se, mitä kotona tehdään oppimisen tueksi? Siitä kun ap ei kertonut mitään. 

Vierailija
8/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt nämä ensimmäiset luokat ovat tärkeitä koululaisen taitojen hankkimiseksi ja kolmas luokka on suuri muutos edelliseen. Luki-asian tarkistuttaisin minäkin ja jos vain mahdollista, pyytäisin opettajalta yhteistä keskusteluaikaa vielä ennen opettajan lomalle lähtöä, ensi lukuvuotta ajatellen.
Meillä kolmasluokkalaisella oli syksyllä hankaluutta keskittyä kokeessa. Lahjas ja paljon lukeva ja tietävä lapsi. Aktiivinen. Ja poika. Nyt saanut juonesta kiinni paremmin, tietää, että kokeessa pitää lukea kysymykset huolella ja vastata niihin. Kokeisiin valmistaudutaan yhdessä kotona. Lapsellani on onneksi ihana ja vaativa opettaja, joka ei päästä siitä, mistä aita on matalin.

Vierailija
9/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Lukihäiriö on yksi ihan mahdollinen asia, jota olen ajatellut että pitää tutkia. Teemme jo nyt kotona läksyjä yhdessä, olen myös lukenut pojalle esimerkiksi uskonnon kokeeseen koko koealueen läpi ääneen, sillä hänellä on mielestäni parempi kuulo- kuin näkömuisti.

Poika ei ole mikään levoton vipeltäjä vaan pikemminkin haaveilija, joka uppoutuu omiin ajatuksiinsa ja lopettaa opetuksen seuraamisen. Helppo tapaus tietenkin opettajan kannalta: ei metelöi vaikkei kuuntelekaan.

Olen myös vakavissani ajatellut erityisluokkaa, jossa oppilaita olisi vähemmän ja opettajalla enemmän aikaa. Mutta olisiko siellä sen helpompaa opiskella. Vai onko se menoa ojasta allikkoon?

ap

Vierailija
10/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä huono menestys pojan itsensä mielestä johtuu? 

Vierailija
11/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa. Me laitoimme pojalle myös pienen palkinnon hyvin menneestä kokeesta. Okei, ei ihan varmaan kaikkien sääntöjen mukaista, mutta meillä auttoi ehkä osaltaan. Mutta aina olemme korostaneet kotona, että tärkeintä, että tekee parhaansa.

Tsemppiä ap:lle ja pojalle, toivottavasti tuki löytyy.

Vierailija
12/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh. Puolet luokan oppilaista saa aina luokan keskiarvoa huonommat pisteet. Valot päälle siellä kotona.

Vierailija
13/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei taida aivan ymmärtää, miten keskiarvo toimii.

"George W. Bush on huolissaan saatuaan tietää, että puolet yhdysvaltalaisista on keskimääräistä tyhmempiä."

Vierailija
14/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-v. poikani on monella tavalla älykäs, mutta koulunkäynti ei nappaa vaan yhtään. Toisaalta on kehittynyt hoksaavaiseksi ja nopeasti oppivaksi osin ehkä siksi, että on saanut aika omapäisesti etsiä jo alle kouluikäisenä tietoa kiinnostavista asioista, oli vähän sellainen tiedemiestyyppi, mutta ongelmia tuleekin heti, kun on vaan pakko tehdä jotakin, vaikkei kiinnosta. Vertailun vuoksi olin itse tunnollinen tyttö, joka teki hyvin sen, mitä vaadittiin, vapaa-ajan olin aivot narikassa. Pärjäsin koulussa hyvin, mutta arvata saattaa, en muuten kehittynyt kovin älykkääksi :( Eli en nyt sinänsä kauhean huolissani olisi arvosanoista, jos eivät ole HUONOJA. Kun perusasiat oppii ja oppisi vielä pitämään ne mielessään pysyvämmin, se riittää jatkoon ihan hyvin.

Vierailija
15/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että meillä pojan koulumenestys laski kolmosella mutta nyt nelosluokalla on mennyt paremmin. Ehkä se on jonkinlainen vaihe ja niinkuin muutkin sanovat, kolmosella tulee paljon uutta. Meillä läksyt tehdään heti koulun jälkeen. Tai sitten syödään ensin koska nälkäsenä homma ei toimi. Pelaako sun poika tietokonetta? Se tappaa aivosoluja :) Tai siis lapset ei pysty ajattelemaan omilla aivoillaan ku niille on koko ajan luotu valmis fantasiamaailma missä ne on aktiivisina mukana. Tavalliset asiat ei enää kiinnosta, kun yliluonnolliset asiat on kiehtovampia.. Ja sitten meilläki tehdään läksyjä ja luetaan kokeisiin yhdessä aikuisten kanssa.

Vierailija
16/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä numeroita poika on saanut ja mitä ap odottaa?

Vierailija
17/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas luokka on vaikea, ykkösen ja kakkosen voi vielä porskuttaa jotenkin läpi. Yleensä, kolmosella hyviä numeroita nappaavat klaaravat hyvin läpi ala-asteen. 

Kotona pitää opettaa, ohjata ja tukea. Erittäin tärkeää että ette jätä poikaa yksin selviytymään kouluhaasteista olipa menestymättömyyden syy mikä hyvänsä. 

Opettajan morkkaus tai arviointi ei auta. Häntä ei myöskään välttämättä kauheasti kiinnosta poikanne tulevaisuus. Te voitte itse siihen vaikuttaa. 

Vierailija
18/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi auttaa ja ne auttajat on vanhempia. Itse autan kahta lasta. Toisella kehitysvamma ja toisella äidinkielen oppimisvaikeus. Kokeissa kyllä pärjää, jos on se tieto. Kuopus menee kolmannelle luokalle ja kyllä minä joudun lukemaan hänelle koealuetta ja tenttaamaan vastauksia. Hänellä luetun ymmärtämisen vaikeus. Vanhemmilta on pakko saada apua, mutta ilmeisesti kaikki vanhemmat ei sitä apua ole valmiit antamaan. Vasta yläasteella saa äänikirjat. Kuopuksella myös keskittymisvaikeuksia. Kuopus on tämä terve poika.

Vierailija
19/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 13:46"]

, olen myös lukenut pojalle esimerkiksi uskonnon kokeeseen koko koealueen läpi ääneen, sillä hänellä on mielestäni parempi kuulo- kuin näkömuisti.

[/quote]

Sitä minkälainen oppimistyyli / muistityyli pojallasi on, voit itse testata jollain netistä löytyvällä oppimistyylitestillä. Googleta oppimistyylitesti tai eri oppimistyylejä, joita ovat visuaalinen oppimistyyli (näköaistiin perustuva), auditiivinen oppimistyyli (kuuloon perustuva) ja kinesteettinen oppimistyyli (tuntoaistiin ja tekemiseen perustuva). Testien yhteydessä on vinkkejä, millaiset opiskelutekniikat soveltuvat parhaiten millekin oppimistyylille.

Ja jos tuo ääneen lukeminen toimii lapsellesi, niin hän voi alkaa vähitellen lukemaan kokeeseen itse ääneen. Ei lukemisen tarvi olla hiljaista, vaan ääntä saa tuottaa itsellekin. Siinä saa samalla sekä näköaisti että kuuloaisti stimulaatiota, ja oppimista tapahtuu kahta kautta samanaikaisesti.

Vierailija
20/32 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:19"]

9 jatkaa. Me laitoimme pojalle myös pienen palkinnon hyvin menneestä kokeesta. Okei, ei ihan varmaan kaikkien sääntöjen mukaista, mutta meillä auttoi ehkä osaltaan.

[/quote]

Moni tuota käyttää ja saa käyttää, jos haluaa. Kokeista palkitsemista (esim. rahalla) on myös pienesti tutkittu, eikä siitä todettu olevan mitään hyötyä. Päätelmä oli, että ulkoinen palkinto ei auttanut oppimisessa, koska oppiminen edellyttää sisäistä halua oppia. Sitä ei raha pysty antamaan.

Mutta ainahan tutkimuksista huolimatta keino toimii jollain yksilöillä. Se raha saattaa tuoda myös sisäisen motivaation tai ainakin auttaa siinä. Ja varmasti moni haluaa antaa rahaa jostain ansiosta mieluummin kuin että vain ilman syytä jakaisi rahaa lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi