Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen kuuluu mielestäsi maksaa minun ja tyttäreni juhlapuvut?

Vierailija
22.05.2013 |

Taustaa: Sovittiin miehen kanssa aikoinaan, että pidetään omat rahat jossain määrin. Kumpikin laittaa tietyn summan yhteiselle tilille, josta yhteiset kulut maksetaan. Tuo summa on sitten hieman vaihdellut. se, joka on paremmin palkatussa työssä, on maksanut enemmän. Kumpikin olemme vuorotellen olleet tuossa tilanteessa ja makselleet enemmän. Vaatteet ja muut henkilökohtaiset tavarat on ostettu sitten omista rahoista.

Miehen suvun puolella on ensi kesänä  kahdet lakkiaiset, yhdet valmistujaiset, neljät häät, kahdet ristiäiset, kahdet konfimaatiojuhlat ja yhdet prometheusjuhlat. Miehen suvussa on tapana, että naisilla ei ole koskaan samaa juhlavaatetta toisissa juhlissa. Minun suvussani taas on voi samaa hyvää leninkiä käyttää uudestaan ja uudestaan.

Mielestäni on  järjetöntä, että vaatteita käytetään vain kerran. Sanoin miehelle, että minä pukeudun sitten samoihin vaatteisiin. Toki häihin hieman eri juhlapuku kuin esim. lakkiaisiin ja ristiäisiin. Näihin ei sentään ole iltapukukoodia. Mies pahoitti mielensä. Hänen mielestään on loukkaus, jos en osta uutta pukua minulle ja minun tyttärelleni jokaisiin pippaloihin, Kysyin sitten, että onko hän valmis maksamaan minun ja tyttäreni juhlavaatteet. Mies vastasi, että mehän olemme sopineet, että jokainen ostaa omat vaatteensa....

Mielestäni ei ole reilua, että minun pitäisi ostaa tuhansilla euroilla kolttuja, kenkiä, laukkuja (asusteidenkin pitää olla uudet) yms vain siksi, että hänen suvullaan on sellainen tapa.

Mitä mieltä olet? Tämä on ensimmäinen kerta kun tulee rahasta kiistaa. Järjestelymme on toiminut tähän asti moitteetomasti ja molempia miellyttäen 5 vuotta. (Juhlavaatteita on ollut kaapissani siis tarpeeksi aiempiin tarpeisiin, jotta olen voinut aina pukea jotain "uutta" ylleni.)

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 10:57"]

Kyllä minä ainakin huomaan, jos jollain on juhlissa aina sama asu. Tulee tunne, että hän ei ihmeemmin viitsi panostaa juhlavuuteen.

[/quote]

Kyylä

Vierailija
2/85 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa osallistua kustannuksiin  jos haluaa noudattaa hölmöä tapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kkk

Vierailija
4/85 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 11:29"]

Tämähän on provo, mutta mielenkiintoinen. Kyseessä on kyllä ihan oikeasti vanha maalaissukujen tapa. Lapsuudessani länsisuomalaisella maaseudulla oli tapana hankkia häihin uudet vaatteet, eikä muissakaan sukujuhlissa naiset esiintyneet samassa asussa monta kertaa peräkkäin. Pukuja käytettiin kyllä useampaan kertaan, mutta ei samana vuonna täsmälleen samojen ihmisten ollessa paikalla.

En muista, että säännöistä oltaisiin kotonani välttämättä puhuttu ääneen, mutta tunnistan nämä ne. Kuulin ehkä äitini juttelevan siskoilleen, että nyt tarvitaan taas uutta vaatetta, kun tuli kutsu sinne ja sinne. Maalla järjestettiin silloin tällöin jopa iltapukujuhlia 60-luvulla.

Taustalla on ajatus, että kunnioitetaan juhlaa ja päivänsankareita pukeutumisella. Jos aikuinen nainen kulkee monet juhlat samassa asussa, se viestii, että ei arvosteta tilanteita eikä ole viitsitty panostaa.

Lapset ja vanhukset saivat armoa. Tytöille ja pojille hankittiin uudet vaatteet koulun kevätjuhlaan, ja niillä mentiin koko kesäkauden kaikki juhlat. Samoin koulun joulujuhlaan pukeuduttiin aina uuteen asuun. Vanhusten ei myöskään odotettu hankkivan enää joka tilaisuuteen uutta asua, he pukeutuivat pääasiassa mustaan.

Noudatan aika pitkälle näitä sääntöjä edelleen. Sukujuhlia on sen verran harvakseen, ettei se ole vaikeaakaan. Asuni on harvoin ihan uusi, mutta olennaista on, etteivät sukulaiset ole nähneet juuri sitä yhdistelmää aiemmin.

Ap:lle suosittelen ratkaisuksi kirpputoria, mikäli ongelma on todellinen. Ja mies maksaa.

[/quote]

Juuri näin. Äidilläni oli kaapissa kymmenkunta juhla-asua, joita käytti ja vaihteli koruja, jakkuja, vöitä jne. Koska siihen aikaan ei lihottu ja laihduttu tämän tästä, oli osa vaatteista varmaan yli 20 vuotta vanhoja, mutta hyvästä materiaalista ommeltuina pysyivät kuosissa ja niitä saattoi muunnella vaikka poistamalla hihat tai lisäämällä helmaan röyhelön tms.

Joka kerta juhlissa oli eri asu, mutta uusia vaatteita ei välttämättä ostettu edes kerran vuodessa. Kerskakulutuksesta ei ollut tietoakaan vaan kyse oli siitä, että juhlamieli syntyi juhla-asun "tekemisestä". Joskus riitti uusi jakku, joskus ommeltiin kolttu melkein uudeksi.

Itse huomaan heti, jos joku on samassa asussa monessa juhlassa. En ajattele, että siinäpä säästäväinen henkilö vaan enemmänkin mietin, eikö hän oikeasti halunnut tulla tänne, koska ei viitsinyt nähdä yhtään vaivaa.

[/quote]

JOS mennään oikein vanhoihin aikoihin niin silloin vasta säästettiinkin juhlapuvuissa. Naisen hääpuku oli musta ja sitä käytettiin naimisiin menon jälkeen juhlissa niin kauan kuin se näytti hyvältä,  Sitten puku purettiin ja ommeltiin uudelleen nurja paremmin säästynyt puoli päälle päin. Kun juhlapuku oli musta, se kelpasi häistä hautajaisiin.

Ap, on todella typerää ostaa joka juhlaan  uutta pukua, ei edes joka toiseen tarvitse ostaa uutta päälle. Suosittelen jonkinlaista hihatonta pikkumusta-tyyppistä ratkaisua, joka on muunneltavissa päiväkäyttöön jakun avulla ja iltajuhliin ilman jakkua. Koruja, kenkiä ja muita asusteita vaihtamalla saat itsesi tyylikkääksi vähällä vaivalla. 

Huomaa, että pikkumustan ei nykyään tarvitse olla musta, vaan muutkin värit kelpaavat. Hyvin leikattu kotelomekko on hyvä juhla-asun perusta. 

Vierailija
5/85 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ap:n kysymykseen viitaten: näissä maalaissuvuissa MIEHET kyllä kustansivat kaikki naisten vaatteet, koskapa naisilla ei ollut omaa rahaa ollenkaan, vaikka he useimmiten työskentelivät yhteisessä yrityksessä eli maatilalla. Tästä muistankin suvun naisten keskustelleen: joidenkin miehet olivat pihejä ja heiltä sai ruinata vaaterahoja, joidenkin taas pitivät tosiaan kunnia-asiana, että nainen pukeutuu komeasti. Kampaajalla kävivät kaikki naiset juuri ennen juhlia.  Äitini ompeli osan puvuistaan itse, osan ompeli naapurissa asuva ompelija.

Elämä oli kuitenkin muuten todella vaatimatonta nykypäivään verrattuna. Eikä niitä pukuja heitetty käytön jälkeen minnekään menemään, vaan käytettiin vuosikaudet muunnellen. minulla oli myös useita äidin juhlapuvuista tehtyjä juhlamekkoja.

Minusta on kerskakulutusta se, että joka bileisiin pitää olla uusi toppi ja nuorten naisten vaatetangoissa on vaatteita, joita ei ole käytetty ollenkaan. Kassikaupalla siistejä vaatteita menee kirppareille ja UFFin laatikkoon. Sellaisesta saa täälläkin lukea. Siihen nähden äitini sukupolvi käyttäytyy erittäin ekologisesti. Hehän eivät heitä mitään hukkaan.

Vierailija
6/85 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ilmeisesti menee kaikkiin juhliin samassa puvussa.

Hanki itsellesi kansallispuku. (Käytettynä saa tosi edullisesti.) Sillä voit hyvällä omalla tunnolla mennä kaikkiin juhliin! Jos haluat vaihtelua, laita joku kerta joku vanha mekko ja sitten taas kansalllispuku.

Nimimerkki noin 100 juhlat kansallispuku päällä :-)

Vierailija
7/85 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on täysin järjetöntä ja epäeettistä ostaa joka juhlaan uudet vaatteet. Toisaalta on aika tyypillistä, eikä liioittelua, että aikuisella naisella on 2-3 erilaista juhla-asua (ei siis iltapuvun/juhlapuvun tasoista, vaan cocktail-tyyppistä, esim. 2 lyhyttä juhlamekkoa ja 1 housut+juhlava paita+jakku -ratkaisu). Eli jos sulla on jotain tuonne päin (tai edes 2 eri) niin niitä ja asusteita yhdistelemällä pärjäät hyvin noissa kaikissa kesän juhlissa. Tarkoitan siis pärjäämisellä, että tämä on täyisn sosiaalisten normien ja käytöstapojen mukainen ratkaisu.

Jos mies mukisee tuosta jotain, niin jättäisin sen täysin omaan arvoonsa. Jos ei lopeta, niin sitten tosiaan ilmoitat, että mielellään ostaisit sinulle ja tyttärelle pari asua lisää, mutta rahaa ei nyt ole (tai et halua sitä vaatteisiin niin paljon käyttää), joten hän saa tulla mukaan maksamaan. Jos ei kiinnosta, niin sinä teet kuten itse parhaaksi näet.

Oikeasti olen myös sitä mieltä, että samassakin mekossa voi hyvin mennä kaikkiin juhliin. Tämän tavan soisi yleistyvän, kun katsoo ympäristön tilaa. Mutta nykyään sosiaaliset normit vaativat ehkä asun pientä tuunaamista, jos juhlissa on suunnilleen samat porukat.

Vierailija
8/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin, että tuo sukunne naurettava snobi tapa saa katketa tähän. Ei kai tuollaista voi oikeasti kuitenkaan olla, eihän?

Vierailija
9/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa kamppeet.

Vierailija
10/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa, joka vaatii. Eli tässä tapauksessa miehesi.

Ketä edes kiinnostaa onko ihmisillä samat vaatteet vai ei? Ja tosissaan, jos kiinnostaa, niin sitten ostaa erilaiset.

Mulla ainakin on vain pari juhlamekkoa, jotka on valittu niillä kriteereillä, että eri asusteilla saa hyvinkin juhlavaksi tai sitten vain "siistiksi" juhlavaatteeksi.

Vierailija
11/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:46"]

Vuokraa kamppeet.

[/quote]

No maksaahan sekin. Minullahan on jo juhlakoltut, jotka sopivat kyseisiin juhliin. Samoin tyttärelläni.

Vierailija
12/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:45"]

Minä sanoisin, että tuo sukunne naurettava snobi tapa saa katketa tähän. Ei kai tuollaista voi oikeasti kuitenkaan olla, eihän?

[/quote]

Kysehän on ap:n miehen suvusta.

Vierailija
13/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä nousukastouhua. Menette pukeutuneena mihin haluatte ja ukko ja perhe saavat olla onnellisia seurastanne. 

Vierailija
14/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ne samat. Ja vaihdat vaikka koruja ja kampausta eri juhliin jos haluat. Ihan hullua olla koko ajan uutta ostamassa. Juuri siksi ostan ajattomia juhlavaatteita että ne käyvät tilasuuteen kuin tilaisuuteen ja aina ei tarvi uutta hankkia.

Vierailija
15/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinä voisit ostaa vaikka yhdet uudet vaatteet. Voitko lainata keltään vaatteita ? Jos  miehesi haluaa että sinulla on välttämättä enemmän uusia vaatteita niin maksaa.

Vierailija
16/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:45"]

[/quote]

Kysehän on ap:n miehen suvusta.

[/quote]

Tarkennetaan, minä sanoisin miehelle että "...

Tai sitten samaan pukua värjää, leikkelee ja muokkailee. 

Vierailija
17/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot tietysti, että sinun suvussasi ei ole tapana. Jos ei kelpaa, niin jätät menemättä. Mies menee sitten lapsen kanssa ja huolehtii lapsen vaatetuksesta.

Vierailija
18/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna miehen olla ihan niin pahalla mielellä kuin haluaa, sinun rahat ja sinun päätökset. Jos ei miehelle kelpaa, voi vapaasti kustantaa lisää mekkoja, kenkiä, laukkuja ja timantteja. 

Vierailija
19/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mies sulla on? Oikeasti hei, ei normaalia miestä nyt naisten vaatteet noin paljoa kiinnosta. Pääasia, että on nätit juhlakamppeet ja se riittää 99,9% miehistä ja naisistakin. Eihän naisetkaan painosta miehiä hommaamaan montaa tummaa pukua. (tyyliin: musta, tummanvihreä, tummansininen jne.)

Sinä menet suunnittelemissasi vaatteissa juhliin ja piste. Miehen suku saa olla typerää, jos haluaa. Jopa kuninkaalliset kierrättää joskus kolttuja saati esimerkiksi Halonen ja Haukio. On typeryyttä tuhlata rahaa ylimääräisiin juhla-asuihin. Esimerkiksi itse ostin juuri tytölleni uuden juhlamekon kesäksi ja hehkuin sitä, että mekolle on ainakin kolme käyttökertaa tiedossa: kevätjuhla, yhdet rippijuhlat ja yhdet häät. Tuntuisi ankealta ostaa 50 Euron mekko yhden juhlan takia.

Vierailija
20/85 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

A. Ette lähde juhliin

B. Menette samoissa kuteissa

C. Mies maksaa

D. Yhteiseltä tililtä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi