millon lähete fysioterapiaan kun 8 kk ei ryömi eikä konttaa?
Onko kenelläkään kokemusta millon saa lähetteen fysioterapiaan kun vauva ei osaa rylmiä, kontata tai nousta istumaan itse? Täällä 8, 5 kk vauva joka ei konttaa, ryömi tai osaa nousta istumaan. Osaa istua todella tukevasti ilman tukea ja myös päästä siitä pois. Pyörii kelloviisarina ympäri ja pakittaa jonkin verran. Pääsee konttausasentoon mutta paljoa tätä ei tee, osannut 1, 5 kk. Seuraava neuvola vasta 12 kk iässä. Pitäiskö ottaa yhteyttä uudestaan? Olisko parempi mennä yksityiselle kun on vakutus ja kunnassa vaan siaisia fysioterapeutteja? Olen jo todella huolissani. Auttakaa please.
Kommentit (35)
Vauvanne taidot kuulostavat ihan normaalilta - toki moni samanikäinen osaa kontata ja suuri osa ryömii. 1-vuotisneuvolassa tulisi osata kontata eli jos vauva ei siihen mennessä konttaa, saatte lähetteen fysioterapeutille.
Kolmen lapsen äiti - lapsista kukaan ei "maailman nopein" karkeamotorisessa kehityksessä
Haloo, on ihan normaalia, ettei tuon ikäinen osaa istua, kontata tai ryömiä, Mulla on 7,5kk vauva, joka peruuttaa ja pyörii ympäri, mutta eteenpäin ei pääse eikä siis osaa itse istuakaan. Just käytiin neuvolassa ja lääkäri sanoi, että on aivan normaalia ja kehitys on ikätasolla. Rentoudu vähän. Mä sanoisin mututuntumalla, että jos 10-kuinen ei pääse vielä eteenpäin niin sitten voi alkaa jo pohtia, onko jossain häikkää - eikä siltikään välttämättä ole. Voihan olla, että lapsesi lähtee suoraan kävelemään vaikka 1-vuotiaana.
Meillä vanhempi lapsi istui paikallaan 9kk asti, ei vaan kiinnostanut, siitä sitten kun lähti liikkeelle, niin meni kummempia harjoittelematta ja 1v neuvolaan jo käveli, eikä paljon enää rattaissa suostunut istumaan sen jälkeen.
Ei esikoinen. Esikoinen konttasi ja seisoi jo huonekalujen tuettuna 7 kk iässä. Tämä kuopus myös muuten kävelee tuettuna tosi hienosti. Niin ikävää katsoa kun haluaisi eteenpäin mutta ei pääse eikä tiedä miten tehdä. On vaan kun rannalle jäännyt kala ja potkii ja huitoo käsillään tosi paljon. Ap
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 20:58"]
Ei esikoinen. Esikoinen konttasi ja seisoi jo huonekalujen tuettuna 7 kk iässä. Tämä kuopus myös muuten kävelee tuettuna tosi hienosti. Niin ikävää katsoa kun haluaisi eteenpäin mutta ei pääse eikä tiedä miten tehdä. On vaan kun rannalle jäännyt kala ja potkii ja huitoo käsillään tosi paljon. Ap
[/quote]
Sitten sun pitäisi tietää että lapset on erilaisia.
No jos jotain haluaa tehdä, niin se istuttaminen ja kävelyttäminen kannattaa lopettaa, ne kehittävät nyt jonkin verran vääriä lihaksia.
Parasta harjoitusta on konttauisien tukeminen. Lapsi lattialle, leluja näköpiiriin, vanhempi sinne lattianrajaan mukaan, niin lapsi viihtyy. Kaikki hyppykiikut, kävelyvaunut jne. pannaan.
No kun esikoinen oli niin nopea niin mietityttää että kuinkas kuopus niin myöhään. Olen itse kävellyt ennen kuin opin ryömimään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 21:09"]
No kun esikoinen oli niin nopea niin mietityttää että kuinkas kuopus niin myöhään. Olen itse kävellyt ennen kuin opin ryömimään.
[/quote]
Ja mikä saasut luulemaan että sun kuopus ei voisi tehdä niin?
Ei istuteta paljoa eikä kyllä kävelytetä kun ehkä kerran päivässä 20 sek kun se on hauskaa. Ei ole mitään sitteriä, kiikkua tai kävelytuolia käytössä. Lattialla ilman sukkia. Ap
Eikö kuopus useinmiten tee nopeammin kuin esikoinen näyttämässä mallia tai enemmänkin haluaa nopeasti mukaan vauhtiin. Ap
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 21:15"]
Eikö kuopus useinmiten tee nopeammin kuin esikoinen näyttämässä mallia tai enemmänkin haluaa nopeasti mukaan vauhtiin. Ap
[/quote]
Vielä tuo ehtii peittoamaan sisaruksensa ja kannattais kävelyttää jos se kerran hyvin sujuu.
Lapsen taidot kuulostaa ihan ikätasoiselta, kun muutoin motoriikka on. Kunnossa niin pelkästä liikkumattomuudesta ollaan huolissaan vasta 9-10kk iässä.
Älkää istuttako lasta vaan pitäkää paljon lattialla, paljain jaloin, ja laittakaa sopivia leluja lähelle mitä sitten kurotella.
Ällös huoli :) meillä ei poika osannut mitään noita, 7 kk ikäisenä meni huonekaluja pitkin ja tasan vuodenikäisenä lähti kävelemään. sitten oppi liiankin hyvin kaikki liikunnalliset taidot, on aikamoinen lahjakkuus urheilulle vielä :) ei tullut mieleenkään fysioterapiat vaikka esikoinen olikin.
Esikoinen ei vielä tasan 10 kk iässä osannut ryömiä, 11 kk jo konttasi. Hyvin on ehtinyt eteenpäin.
Meillä esikoinen lähti ryömimään vasta 9,5kk iässä, konttaamaan 11kk iässä ja käveli kun oli 1v ja 5kk. Arka lapsi on vieläkin. Suostui ajamaan pyörällä ilman apupyöriä eskarin syksyllä. Kysyin toimintaterapeutilta(jolla meidän erityislapsi käy) onko huolta, mutta hän ei ollut huolissaan. Arkuus on luonteenpiirre. Poika on toisaalta taas älykäs.
Neuvolantäti vastaa: meillä Helsingissä katsotaan 8-kuisen kohdalla kokonaistilannetta tarkemmin, jos ei vielä ole liikkumista. Jos muuten normaali motoriikka, liikkumisen "ituja" näkyy (kuten teillä), normaali jäntevyys, voidaan odotella. Jos taas on esimerkiksi muutenkin tavallista vähemmän liikkuva (siis ei pyöri/kääntyile/tartu tai tekee sitä tavallista vähemmän), tai jäykkä, tai veltto, tai hirmuisesti varvastaa tms. niin lähetetään jo tuossa vaiheessa.
Aika moni lähetetään, ja niinkuin tässä seulovassa työssä kuuluukin olla, niistä meidän lähettämistä moni ei olisi sitä oikeastaan tarvinnut, mutta "seuraavalla asteella" eli fysioterapeuttien erikoistuneemmalla vastaanotolla ja arviossa sitten yritetään löytää ne jotka todella hyötyvät tuesta ja avusta tässä vaiheessa. Suurin osa saa asiantuntijan arvion, että "kaikki hyvin" ja joitain vinkkejä miten houkutella vauvaa liikkeelle ja millaisia liikeratoja tukea.
Meillä esikoinen ei ryöminyt, kontannut tai noussut itse istumaan. Käveli kuitenkin jo 10 kk iässä.
Teillä on kaikki ihan hyvin, kun lapsi kuitenkin pyrkii eteenpäin ja osaa peruuttaa jne. Jos ei tekisi mitään niin sitten huolestuisin. Nykyään tuntuu olevan jokin trendi, että joka vauvan pitäisi suunnilleen kävellä jo puolivuotiaana. Minulla on 8-kuinen vauva ja olen ihan tyytyväinen, ettei edes konttaa vielä, peruuttelee vaan ja pyörii. Mitä isompana lähtee liikkeelle, sen enemmän tajuaa puhetta eli sitä enemmän on ehkä järkeä menossa mukana.
Yleensä lasketaan, että vuoden ikäisen pitäisi päästä jotenkin liikkeelle eli ryömiä sujuvasti tai kontata tai kävellä. Toki taitojen lisäksi vaikuttaa myös taitojen aiheet (eli teillä positiivista tuo kontausasentoon nousu, takaperin ryömiminen ja istuminen). Sinuna odottaisin ainakin 10kk ikään ennen kuin hötkyilisin yhtään, senkään jälkeen ei tosiaankaan ole kiirettä.