Keskustelualueen säännöt

Pahin/ärsyttävin kielioppivirhe?

-kaikki yhdyssanavirheet

-enääN

-opiskelia, ompelia jne

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:33"]

-kaikki yhdyssanavirheet

-enääN

-opiskelia, ompelia jne

[/quote]
4 0
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Se, että kirjottaa "jne." ilman pistettä.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:36"]

[/quote]
3 0

Tuohon listaan lisäksi: kumpa, empä jne.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:39"]

Tuohon listaan lisäksi: kumpa, empä jne.

[/quote]
2 0

Auts, olen syyllistynyt tähän. Joskus en vain viitsi ja joskus en tiedä miten yhdistäisin sen pisteen muiden välimerkkien kanssa.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:39"]

[/quote]

Auts, olen syyllistynyt tähän. Joskus en vain viitsi ja joskus en tiedä miten yhdistäisin sen pisteen muiden välimerkkien kanssa.

[/quote]
2 0

Ylipäätään kaikki kielioppivirheet mainoksissa ja pakkauksissa ärsyttävät. Niissä on valtavasti yhdyssanavirheitä.

Sitten on englannin kielestä kopioitu tyyli, jota näin kerran elokuvajulisteessa; Dome Karukoski elokuva. Kun pitäisi olla "Dome Karukosken elokuva". Englannin kielessähän voidaan sanoa "a Dome Karukoski film". Ohjaajan nimi oli eri, mutta ymmärrätte pointin. Englannin kielestä lienee peräisin yleistyvä tapa unohtaa väliviiva yhdyssanoista. "Samsung televisio".

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:41"]

Ylipäätään kaikki kielioppivirheet mainoksissa ja pakkauksissa ärsyttävät. Niissä on valtavasti yhdyssanavirheitä.

Sitten on englannin kielestä kopioitu tyyli, jota näin kerran elokuvajulisteessa; Dome Karukoski elokuva. Kun pitäisi olla "Dome Karukosken elokuva". Englannin kielessähän voidaan sanoa "a Dome Karukoski film". Ohjaajan nimi oli eri, mutta ymmärrätte pointin. Englannin kielestä lienee peräisin yleistyvä tapa unohtaa väliviiva yhdyssanoista. "Samsung televisio".

[/quote]
7 0

Se, kun ei osata seuraavaa: Ruveta tekemään ja alkaa tehdä. Mua oikeasti korpeaa, kun aikuiset ihmiset "rupeaa tehdä", " tai "alkaa tekemään".

Se, kun ei osata seuraavaa: Ruveta tekemään ja alkaa tehdä. Mua oikeasti korpeaa, kun aikuiset ihmiset "rupeaa tehdä", " tai "alkaa tekemään".

[/quote]
10 2

se että puhutaan että, "voidaan maaLAA tämä seinä valkoiseksi.."

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:42"]

se että puhutaan että, "voidaan maaLAA tämä seinä valkoiseksi.."

[/quote]
14 1

Kummallista, mielestäni kyllä painoin pistettä. :D

Ehkä se ei sit tullu, ku vauva pyöri tossa sylissä äsken...

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:46"]

[/quote]

Kummallista, mielestäni kyllä painoin pistettä. :D

Ehkä se ei sit tullu, ku vauva pyöri tossa sylissä äsken...

[/quote]
0 4

Viime aikoina on jostain syystä alettu käyttää sanaa ASEMESTA, ihan virallisissakin yhteyksissä, esim. lehdissä. Eli sanotaan "laitoin taikinaan maidon asemesta vettä" vaikka oikea sana olis aseAsta. Mulla nousee niskavillat joka kerta tuosta...

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:51"]

Viime aikoina on jostain syystä alettu käyttää sanaa ASEMESTA, ihan virallisissakin yhteyksissä, esim. lehdissä. Eli sanotaan "laitoin taikinaan maidon asemesta vettä" vaikka oikea sana olis aseAsta. Mulla nousee niskavillat joka kerta tuosta...

[/quote]
2 2

Objektivirheet = anna minulle sen kirjan. Ikävä kyllä  todella yleinen virhe Pohjanmaalta kotoisin olevilla, eivätkä opi sitten millään. 

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:53"]

Objektivirheet = anna minulle sen kirjan. Ikävä kyllä  todella yleinen virhe Pohjanmaalta kotoisin olevilla, eivätkä opi sitten millään. 

[/quote]
2 1

Asemesta on oikein sanottu, se on vain vanhanaikaista kieltä.

"

Usein vanhahtavat tai muuten erikoiset ilmaisut ärsyttävät lukijoita. Moni esimerkiksi ihmettelee sanaa ”asemesta” (merkityksessä ’asemasta, sijasta’) ja kenties pitää sitä vir­heel­li­se­nä­kin. Vaikka sana on periaatteessa aivan käypää kieltä, sitä on ehkä paras välttää. Sama koskee vaihtoehtoista sanaa ”asemasta”, koska jotkut haluaisivat korjata sen sanaksi ”asemesta”. Voihan tilalla käyttää aivan hyvin vaikkapa sanaa ”sijasta”."

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/3.1.html

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:53"]

Asemesta on oikein sanottu, se on vain vanhanaikaista kieltä.

"

Usein vanhahtavat tai muuten erikoiset ilmaisut ärsyttävät lukijoita. Moni esimerkiksi ihmettelee sanaa ”asemesta” (merkityksessä ’asemasta, sijasta’) ja kenties pitää sitä vir­heel­li­se­nä­kin. Vaikka sana on periaatteessa aivan käypää kieltä, sitä on ehkä paras välttää. Sama koskee vaihtoehtoista sanaa ”asemasta”, koska jotkut haluaisivat korjata sen sanaksi ”asemesta”. Voihan tilalla käyttää aivan hyvin vaikkapa sanaa ”sijasta”."

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/3.1.html

[/quote]
3 1

Väliviivan väärä käyttö numeroiden kanssa, tyyliin 3-vuotta, 2-laatikkoa

Vaatteen vuorin taivuttaminen vuoreksi

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:54"]

Väliviivan väärä käyttö numeroiden kanssa, tyyliin 3-vuotta, 2-laatikkoa

Vaatteen vuorin taivuttaminen vuoreksi

[/quote]
11 1

Englannin kielestä lienee peräisin yleistyvä tapa unohtaa väliviiva yhdyssanoista. "Samsung televisio".

Netissä tuo saatetaan tehdä ihan tarkoituksella, hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Google-löydettävyyden kannalta on parempi lukea "Samsung televisio" kuin että lukisi "Samsung-televisio". GOogle saattaa tulkita tuon jälkimmäisen yhdeksi ja siten vaikeaksi sanaksi, jota käyttäjät ei välttämättä etsi.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:55"]

Englannin kielestä lienee peräisin yleistyvä tapa unohtaa väliviiva yhdyssanoista. "Samsung televisio".

[/quote]

Netissä tuo saatetaan tehdä ihan tarkoituksella, hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Google-löydettävyyden kannalta on parempi lukea "Samsung televisio" kuin että lukisi "Samsung-televisio". GOogle saattaa tulkita tuon jälkimmäisen yhdeksi ja siten vaikeaksi sanaksi, jota käyttäjät ei välttämättä etsi.

[/quote]
0 0

Tarkoititko asemasta vai todellakin aseasta??

Oikea sana on "asemesta", vaikka se kuulostaakin todella hupsulta, jos on ikänsä asunut sellaisella murrealueella, jossa sana sanotaan "asemasta".

Minäkin opin tämän vasta yläasteella.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:51"]

[/quote]

Oikea sana on "asemesta", vaikka se kuulostaakin todella hupsulta, jos on ikänsä asunut sellaisella murrealueella, jossa sana sanotaan "asemasta".

[/quote]
3 0

Sydämmet

nytten

"osti veneen, mikä oli lahonnut pohjasta" (pitäisi sanoa joka).

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:57"]

Sydämmet

nytten

"osti veneen, mikä oli lahonnut pohjasta" (pitäisi sanoa joka).

[/quote]
9 0

enääN

luonNta

kuulLostaa

"Ketä"-sanan käyttäminen "kuka"-sanan tilalla.

Pilkun jälkeen laitetaan sana "kun", vaikka lauseyhteyteen kuuluisi "että". Tätä on lähiaikoina näkynyt tosi paljon tv-tekstityksissä.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:59"]

enääN

luonNta

kuulLostaa

"Ketä"-sanan käyttäminen "kuka"-sanan tilalla.

Pilkun jälkeen laitetaan sana "kun", vaikka lauseyhteyteen kuuluisi "että". Tätä on lähiaikoina näkynyt tosi paljon tv-tekstityksissä.

[/quote]
5 1

[/quote]

Siis asemesta on oikein vai? Mä en usko tuota. Sitä paitsi, se on ollut niin kauan kuin itse muistan, virallisissa teksteissä AINA asemAsta. Mutta viime aikoina se on alkanut esiintyä myös tuossa asemEsta-muodossa.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 16:15"]

[/quote]

Siis asemesta on oikein vai? Mä en usko tuota. Sitä paitsi, se on ollut niin kauan kuin itse muistan, virallisissa teksteissä AINA asemAsta. Mutta viime aikoina se on alkanut esiintyä myös tuossa asemEsta-muodossa.

[/quote]
1 7

Joo, toi KETÄ on ihan megaärsyttävä! Ketä keittää kahvia? Ketä haluaa jätskiä? Ketä tietää monelta matsi alkaa?

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH 

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 16:17"]

Joo, toi KETÄ on ihan megaärsyttävä! Ketä keittää kahvia? Ketä haluaa jätskiä? Ketä tietää monelta matsi alkaa?

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH 

[/quote]
9 2
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 16:18"]

20, olet nyt kyllä väärässä, asemesta on oikein.

http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/olen-t%C3%B6rm%C3%A4nnyt-jonkin-asemasta-puhuttaessa-muotoon-jonkin-asemesta

[/quote]
7 0

AsemAsta = 5 000 000 + tulosta Googlessa
AsemEsta = 150 000 tulosta Googlessa

Eli...

AsemAsta = 5 000 000 + tulosta Googlessa
AsemEsta = 150 000 tulosta Googlessa

Eli...

[/quote]
2 5

Ohom nyt vasta huomasin tuon, siis tarkoitin tietenkin asemAsta enkä aseasta...

-sama

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 16:20"]

[/quote]

Ohom nyt vasta huomasin tuon, siis tarkoitin tietenkin asemAsta enkä aseasta...

-sama

[/quote]
0 0

Ks. mun vastaus nro 23...

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 16:22"]

20, olet nyt kyllä väärässä, asemesta on oikein.

http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/olen-t%C3%B6rm%C3%A4nnyt-jonkin-asemasta-puhuttaessa-muotoon-jonkin-asemesta

[/quote]

Ks. mun vastaus nro 23...

[/quote]
0 0

23, tuo johtunee siitä, että asemasta-sanaa käytetään myös puhuttaessa asemarakennuksista, poliittisesta asemasta jne. Asemesta-sanaa taas vain "sijasta" -sanan synonyyminä.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 16:23"]

23, tuo johtunee siitä, että asemasta-sanaa käytetään myös puhuttaessa asemarakennuksista, poliittisesta asemasta jne. Asemesta-sanaa taas vain "sijasta" -sanan synonyyminä.

[/quote]
8 0
Aihe vapaa
Keskustelualueen säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä