Vakuutusyhtiö ja lentoyhtiö yrittävät tuhota meidät! APUA

Vierailija

Olemme parikymppinen, tavallinen ja järkevä, pariskunta, olemme jo vuosia säästäneet rahaa matkusteluun ja muutama omatoiminen onnistunut matka on tullut säästöillä tehtyä. Voitte uskoa että nuorten opiskelijoiden säästäminen on oikeasti ollut hyvinkin tiukkaa välillä mutta aina matka on ollut upea palkinto sinnikkäästä "penninvenytylsestä".

Lähdimme viime kuussa jälleen uudelle muutaman viikon matkallemme kohteena Thaimaa. Hoidimme asiat hyvin etukäteen, myös matkavakuutuksen.

Olimme ottaneet menopaluulennot Helsinki-Bangkok yhtiöltä Etihad Airways. Matkalla oli kaksi välilaskua. Lentojen hinnat olivat yhteensä kaikkiaan meiltä kahdelta reilut 800euroa. Viimeinen välilasku oli Abu Dhabissa josta lennon oli määrä lentää Bangkokiin. Lennot olivat olleet myöhässä sekä miesystävälläni oli ripuli. Kävi niin onnettomasti että myöhästyimme Abu Dhabissa Bangkokin koneesta. Juoksimme vessasta lähtöportille ja virkailijanainen ja mies sulkivat portin nenämme edestä yhtään valehtelematta asiaa. Näimme kun portti siis suljettiin. He sanoivat että olemme minuutin myöhässä ja emme pääse koneeseen koska se on lentoyhtiön periaate että on aivan sama onko kyseessä yksi minuutti vai puolituntia. Se oli kauhea paikka. Epätoivo iski.

Hyväksyimme kuitenkin tämän kohtalomme ja päätimme ottaa selvää mitä voimme tehdä. Menimme Etihad Airwaysin tiskille ja kerroimme tilanteen "maamme myyneinä" ja kohtalomme hyväksyneinä. 2 virkailijanaista tokaisivat etteivät voi meitä auttaa ja Etihadilla ei ole velvollisuutta meitä lennättää enää Bangkokiin ilmaiseksi tai millään alennuksellakaan. Olimme järkyttyneitä. Kuulemma heidän lentoyhtiössään on periaatteita ja yksi niistä on että minkäänlainen matkasairauskaan ei ole syy mikä oikeuttaa yhtiön puolesta mihinkään hyvityksiin ja jos haluamme Bangkokiin saamme itse maksaa lentomme sinne.

Myönnän itse vetäytyneeni itkeä tihrustamaan johonkin penkille kun mies yritti rauhoitella minua. Menimme tiskille uudelleen tämänkin hyväksyneinä. Kysyimme kosksa Etihadin seuraava kone lähtisi Bangkokiin. Virkailija tiuskaisi että voitte ihan itse mennä johonkin tilaan jossa on ilmainen wifi ja selvittää ja ostaa aikataulut omatoimisesti.
Mielestäni tämä oli jo melkoisen tylyä käytöstä.
Päädyimme lopult ostamaan omasta pussistamme 1030eurolla lennot Abu Dhabi-Bangkok. Otetaan lukuun se seikka että alkuperäiset menopaluut Hki-BKk olivat +800e/2hlö.
Vietimme sitten Abu Dhabin kentällä jumissa ehkä 14-16tuntia? Se oli aika koettelemus.
Varmistimme tällä välin useaan kertaan että onko laukkumme vastassa meitä Bangkokissa. Meitä toppuuteltiin uskomaan että laukku on perillä ja he hoitavat asian kyllä ja uskokaa jo.

Bangkokissa laukkua ei näkynyt. Lentokenttävirkailija korvat punaisina kertoo että laukku on Abu Dhabin kentällä eikä kukaan ollut kuulemma hoitanut laukkuamme koneeseen. Kuulemma saamme laukkumme samana iltana Bangkokiin iltakoneen mukana.
Laukku tuli perille 13h päästä ja jouduimme tästä syystä ostamaan Bangkokista ensimmäiseksi puhtaat alushousut :D ja hygieniatarvikkeita.
Olimme aika väsyneitä tästä koettelemusten matkasta.

Olimme yhteydessä puhelimitse vakuutusyhtiöömme ja sieltä luvattiin että korvaisivat tämän 1030euroa jolla jouduimme ostamaan uudet lennot ja pitivät lentoyhtiön toimia törkeinä.

Jatkoimme lomaa Thaimaata bussilla kierrellen ja siirryimme Vietnamin puolelle aikeena viettää loppuloma siellä ennen paliuta Suomeen Bangkokista.

Jatkuu...

Sivut

Kommentit (388)

Vierailija

Saimme pari päivää sitten tietää että Etihad Airways on peruuttanut paluulippumme Suomeen. Puhelimitse virkailija kertoi että koska emme käyttäneet kaikkia menolipun lentopätkiä on koko paluulippumme mitätöity. Kerroimme tilanteen. Virkailija kertoi että tämä on jälleen lentoyhtiön periaate ja meitä ei koneeseen oteta. Kerroimme että maksoimme heidän firmansa seuraavan mahdollisen lennon Bangkokiin omasta pussista ja oli täysi onnettomuus kun myöhästyimme minuutin menomatkalta koneesta. Se ei kuulemma muuta asiaa. Mutta jos haluamme saamme samat paikkamme koneesta kun maksamme ennakkoon Etihad Airwaysille noin tuhannen euroa!!

 Tässä kohtaa lomamme meni virallisesti pilalle.
Jatkuu vielä ...

Vierailija

Soitimme vakuutusyhtiöön. Sieltä luvattiin että jos soitamme seuraavana aamuna klo 9 Suomen aikaa saamme heti puhua asian matkavahinko-käsittelijän kanssa ja meillä on täysi oikeus  saada saman puhelun aikana tietää korvaako vakuutus kotiinpaluumme/uudet liput, ja nainen sanoi että antaa sanansa siittä meille.

Soitimme eilisaamuna vakuutukseen klo 9 Suomen aikaan. Ilmoitettiin että etuuskäsittelijät ovat sulkeneet linjat 2päiväksi, palatkaa ensiviikolla asiaan. Kerroimme tilanteen (mielessämme nyrkkiä puiden) ja saamamme eilisen lupauksen. Pahoiteltiin jos meille on joku luvannut sellaista mutta ikävä kyllä lupausta ei nyt voida pitää.

Soitimme, pöyristyneinä ja umpi paniikissa, kuluttaja-asiamiehelle joka piti nyt vakuutuksen käytöstä törkeänä ja lupasi ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja painostaa heitä ottamaan meihin yhteys.

Ei mennyt aikaakaan kun vakuutushenkilö soitti. Keskustelimme tilanteemme ja vakuutustyöntekijä koki että vakuutuksen tulee korvata kärsimämme vahingot. Lupasi soitella vielä myöhemmin ja vahvistaa asiat.

Kun soitto tuli myöhemmin oli eri ääni kellossa
Kuulemma ei ole mahdollista että lentoyhtiö voisi kieltäytyä ottamasta meitä paluulennolöe ja he eivät näin ollen paluutamme korvaa.
Sanoimme että lentoyhtiöstä selkeästi sanottiin että koska myöhästyimme yhdeltä menolennon osalta koko paluulippumme on mitätöity täten ja se on heidän käytäntönsä.
Vakuutusyhtiö ei tätä uskonut. Hän sanoi että meidän tulee hankkia Etihad Airwaysilta kirjalliset todisteet tästä ja toimittaa vakuutusyhtiöön ennenkuin he ottavat asiaa käsittelyynsä ja on silti mahdollista että vakuutus ei korvaa tätä.
Selitimme että lentoyhtiö on ollut kokoajan melko haluton auttamaan meitä missään kohtaa ja että sinne ei ole saanut kovin hyvin yhteyttä.
Lisäksi emme pysty ostamaan uusia paluulippuja koska meille ei ole rahaa sellaisiin
Joten tarvitsemme vakuutukselta päätökswn pikimmiten asiaan.
Vakuutusmies totesi että on meidän vastuulla keinolla tai toisella saada lentoyhtiöltä kirjallinen selvitys ja toimittaa se heille ja heille ei ole merkitystä kuinka sen saamme käsiimme.
Vakuutustyöntekijä lisäsi etteivät he korvaa puhelinlaskuamme joka on aiheutunut vakuutukseen soittelusta/puheluiden vastaanottamisesta vakuutusyhtöltä koskien tätä korvausasiaa. Saimme jo ensimmäisen laskun 137e koskien alkureissun soittoa ja seuraava lasku on arviolta 2-3 kertaa suurempi. Kuulemma eivät korvaa soittoa myöskään lentoyhtiöön.
Selitimme miehelle että heille ei voi hoitaa asioita kuin soittamalla joten miten siitä voidaan meitä rangaista ja lentoyhtiö ei hoida sähköisesti henk.koht.asioita vaan kirjallisen selvityksen pyytäminen edellyttää puhelinpalvelussa jonotusta/soittoa.

Olemme siis nyt tässä tilanteessa ja täysin neuvottomia. Mitä oikein voimme tehdä?
Olemme 2 tavallista ihmistä jotka halusivat lähteä kivalle lomalle lomalle. Loma on täysin pialla ja itse olen vain itkenyt pari päivää saamatta nukuttua miten näin voi tapahtua
Kukaan ei ole kertaakaan pahoitellut meille mitään asiaa tai ottanut vastuuta. Mitä ihmettä voimme tehdä?

Kirjoitin tarinamme tänne koska olemme täysin neuvottomia. Kyllä varmasti meillä pitäisi jotain oikeuksia olla tai taho jola meitä auttaa! :(

Vierailija

Valitan, olette heikoilla. Miksi ihmeessä olitte kumpikin myöhässä portille jos miehellä oli ripuli/ hän oli vessassa?(Myöhäistä nyt mutta silti.)

Ei auta kuin yrittää saada paluumatkarahat jostain lainaksi, vakuutus & lentoyhtiöt voittaa aina.

Vierailija

Vakuutusyhtiömme siis maksoi lentomme Bangkokiin jo koska Etihad Airwaysin lentojwn myöhästymisen lisäksi kyseessä oli matkasairaus josta on todiste.
Vakuutusyhtiö ei kuitenkaan aio korvata paluuta koska eivät usko että lentoyhtiö voi kieltäytyä ottamasta meitä koneeseen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vastuu on yksinomaan tridän. Lentoyhyiöllä eikä vakuutusyhtiöllä ole velvoitteita tulla asiassa vastaan. Näin se vaan menee.

Vakuutusyhtiöllä on velvotteita ja sen he ovat itsekin sanoneet. Mutta kyse on nyt yksinomaam siittä että eivät aio maksaa paluulippujamme koska eivät usko että lentoyhtiö ei aio päästää meitä koneeseen.

Vierailija

Ootteko tosissanne? Jos helsingin keskustassakaan bussikuski kattoo vaan kylmästi perään kun ovet on jo suljettu ja hän on lähdössä, niin mitä te oikeasti kuvittelitte? Kyllä siinä portin auettua on se tietty aika, joka on ilmoitettu, kun koneeseen on siirryttävä. Lentokentillä ja lentoyhtiöillä on tiukat säännöt. Jos te lähdette matkalle, niin ottakaa selvää asioista, älkää syytelkö tai vaatiko muilta mitään. Siis miten voi ees myöhästyy oikeesti noin tärkeästä asiasta???

Vierailija

Niin, säännöt ovat sääntöjä. Jos yhden kohdalla aletaan joustamaan, joudutaan joustamaan kaikkien muidenkin kohdalla. Siellä portilla PITÄÄ olla ajoissa. Ja jos ei ilmaannu lennolle, poistetaan ko. henkilöiden laukut koneesta.
Koittakaa lainata rahat joltain tai ottakaa vaikka pikavippi tilille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Valitan, olette heikoilla. Miksi ihmeessä olitte kumpikin myöhässä portille jos miehellä oli ripuli/ hän oli vessassa?(Myöhäistä nyt mutta silti.)

Ei auta kuin yrittää saada paluumatkarahat jostain lainaksi, vakuutus & lentoyhtiöt voittaa aina.


Aivan... Toinen olisi mennyt portille selittämään asiaa ja olisi jo pelkällä selittelyllä saanut sen tarvittavan 30s lisäaikaa ja ehtineet koneeseen.

Vierailija

Ikänä juttu teidän kannalta mutta jos olette olleet kentällä ohjeen mukaisesti pari tuntia aikaisemmin niin vaikka miehesi olisikin ripuloinut vessassa niin sinä olisit kyllä voinut portille mennä kertomaan tilanteen. Toinen juttu onkin se, että jutusta jäi sellainen vaikutelma että sinä tihrustit itkua ja miehesi kykeni kuitenkin hoitamaan asioita kun myöhästyminen oli tapahtunut joten ei ihan hirveän sairaalta vaikuta vaan jotenkin minulle jää lukemani perusteella kuva että te ette vaan olleet ajoissa portilla kun teitte jotakin muuta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat