Pelkään todella pahoin, että tyttäreni käyttää huumeita

Vierailija

Voi kuinka toivoisinkin olevani väärässä tai provo. Kaipaan kovasti apua,vertaistukea, neuvoa, jotakin.

Aikuinen, päälle parikymppinen tyttäreni on alkanut käyttäytymään eri tavalla. Vaikea selittää, mutta yritän nyt parhaani. Hän on kaikinpuolin ollut aina todella helppo ja ihana lapsi. Toi ysejä ja kymppejä, paljon ystäviä ympärillä, ei koskaan ryypiskellyt tai riehunut ulkona tai juhlissa. Oli omistautunut liikuntaharrastukselleen. Olimme hyvin läheisiä.

Yliopiston aloittamisen myötä hän muutti lähellä olevaan suureen kaupunkiin. Syksyllä hän ei tullut paljoa käymään kotona ja ymmärsin, koska opisto ja uudet kaverit veivät paljon aikaa. Nyt viime aikoina, varsinkin lomalla, hän on pyörähtänyt kotona pariin kertaan ja hän on kuin eri ihminen. Olen pistänyt muutamia asioita ylös:

-hän on muuttunut iloisesta ja positiivisesta kärttyisäksi ja äkäiseksi. Ärähtää pienimmistäin asioista ja tuntuu olevan todella “räjähdysherkkä”
-ei kerro uusista ystävistään mitään
-laihtunut huomattavasti
-on välillä jopa viikon tavoittamattomissa:sosiaalisessa mediassa välillä useampia päiviä poissa. Whatsappissa ei ollut käynyt kuuteen päivään, puhelin poissa päältä
-lokakuussa en saanut häneen 3 viikkoon minkäänlaista yhteyttä
-yleinen olemus todella homssuinen : käyttää isoja ja väljiä tummia vaatteita, on väsynyt, tuoksuu oudolle, kasvot näyttävät ihan erilaisilta
-on oudon passiivinen, nukkui 17 tuntia kun tuli kotiin
-ei ole enää kiinnostunut asioista, joista oli ennen kiinnostunut
-salailee paljon asioita. Ei suostu kertomaan esimerkiksi ystävistään mitään tai että mitä hän on koulun lisäksi puuhaillut
-ei ole koskaan kahta päivää pidempään kotona. Täytyy päästä aina käymään opiskelupaikkakunnallaan, vaikka loma on todella pitkä. Ennen koulunalkua, kun hän asui omillaan ja kävi töissä, hän tuli käymään kotona pitkiäkin aikoja kerrallaan.
-unohtelee asioita: ei muista, mitä olen pyytänyt häntä tekemään; ei muista, mihin on jättänyt tavaran. Yleisesti todella hajamielinen.

Tässä muutama. Epäilin masennusta, mutta tyttö kiistää kaiken. Toisella kertaa kysyin suoraan huumeista, tyttö suuttui todella pahasti, ärähti ja huusi.
Olen kysynyt pojaltani että mistä kiikastaa, tietääkö hän mitään. Poika tuntuu olevan vähintään yhtä salamyhkäinen, kiistää tietävänsä mistään mitään. Tilanne kärjistyi niin pahaksi että tutkin tyttäreni laukut läpi mutten löytänyt huumeisiin viittaavaa, löysin vain tupakka-askin.

Tähän voisin vielä sanoa että tyttö on aina ollut naisellinen ja nätti, tykkää laittautua, meikata, pukeutua tyylikkäästi. Perusluonteeltaan erittäin optimistinen, iloinen ja puhelias. Erittäin fiksu, älykäs, ja kiinnostunut aina monista asioista.

En saa tyttäreeni minkäänlaista yhteyttä, vaikka kuinka yritän puhua ja jutella. Saan vastaukseksi vain äkäisiä ärähdyksiä ja murahduksia.

Mieheni luulee tämän olevan jotain masennukseen viittaavaa eikä niinkään huumeisiin, minun mielestäni tämä on taas huumeongelma. Lisäksi luulen että poikani tietää jotakin, sillä kaksikko on hyvin läheinen. En saa pojastani mitään irti. Tämä asia alkaa viedä yöuneni ja ahdistus on näin äitinä erittäin kova. Mieheni on sitä mieltä että ylireagoin ja katsellaan tilannetta jatkossa lisää. Minä taas en voi istua ja odottaa että jotakin peruuttamatonta tapahtuu. Mitä minä voin oikein tehdä?

Sivut

Kommentit (538)

Vierailija

Masennus. Ja jotain kannabista enemmän olisin kyllä huolissani tupakoimisesta. Se vie kyllä hautaan ennen pitkää ja loppu on paskainen.

Vierailija

Alkoholin käyttö aiheuttaa ap:n kuvailemia oireita.

Muistihäiriöt ja passiivisyys sekä väsyneisyys. Alkoholia ei tarvitse käyttää kuin kolmesti viikossa niin pian alkaa näkyä erilaisia oireita.

Vierailija

Kuulostaa masennukselta. Masentunut ihminen ei jaksa pitää itsestä huolta, nukkuu paljon, menettää kiinnostuksensa kaikkeen eikä jaksa pitää yhteyttä läheisiin. Eikä masentunut ihminen tietenkään halua myöntää muulle maailmalle olevansa masentunut, koska stigma. 

En kyllä epäilisi mitään huumeongelmaa tässä vaiheessa. Mikä huumeaine sulla oli oikein mielessä? Niitä kun on vähän joka lähtöön. Varmaan häntä vaan ärsytti sun kuulustelu. 

Mutta tosiaan, jos käytös on noin radikaalisti muuttunut niin epäilisin mielenterveysjuttuja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Masennus. Ja jotain kannabista enemmän olisin kyllä huolissani tupakoimisesta. Se vie kyllä hautaan ennen pitkää ja loppu on paskainen.

Jaa minä olisin kyllä huolissani enemmän mahdollisesta kannabiksen poltosta. Kannabis ihan tutkimusten mukaan voi laukaista vaikkapa psykoosin, masennuksesta ja yleisestä passivoitumisesta puhumattakaan. Yrittäisin ehkä pojan kautta saada selville, tarvitseeko tytär apua. 

Asuuko tytär opiskelija-asunnossa vai vuokralla. Etkö voisi mennä käymään asunnolla?

Olisin minäkin huolissani tuollaisesta muutoksesta.

Vierailija

Huumeiden käytältä kuulostaa,valitettavasti.

Voin omasta kokemuksesta sanoa, että itse vedin kerran piriöverit. En nukkunut neljään päivään ja seuraavalla kerralla otinkin melkein 18 tunnin nokoset. Unirytmi aivan vituillaan. En myöskään voinut pitkiä aikoja kotona käydä koska tarvitsin seuraavan annoksen ja vieroitusoireet alkoivat puskea. Huumeiden tullessa kuvioihin muutuin aivan samalla tavalla : olin kärttyinen, salailin, laihduin ja valehtelin. Minuun ei saanut päiväkausiin yhteyttä koska olin niin huumehuuruissa että puhelin unohtui.

Suosittelen että painostat poikaasi kertomaan mistä kiikastaa. Tuli sellainen fiilis että hän tietää jotakin.

Vierailija

Mä yrittäisin saada tytön juttelemaan kahden kesken. Kertoisin nuo, joita viestissäsikin laitoit. Muutokset, mitä olet nähnyt. Kertoisin huolestani ja sanoisin, että oli tytöllä, mikä tahansa hätänä/pielessä, voi kertoa ja luottaa, että perhe pysyy hänen tukenaan. Jos tämä ei auta, seuraavaksi poika juttutuokiolle. Samat keskustelut kuin tytönkin kanssa ja vetoaisin vielä siihen, että jos pimittää jotain, mikä aiheuttaa vahinkoa tytölle, niin miettisi kaksi kertaa haluaako sellaisen asian omalletunnolleen. Jos nämäkään ei auta, niin soittaisin varmaan johonkin, mistä saisin lisää tietoa huumeiden käytöstä, masennuksesta. Kertoisin nuo muutokset ja yrittäisin saada tukea ammattilaisilta. Tsemppiä! Ymmärrän, mitä äidin huoli voi pahimmillaan olla...

Vierailija

Voi olla myös raiskattu...löysät vaatteet. Ärtyisyyttä. Vetäytyminen. Siitä itsetuhoisuus.

Noi on niin hirveitä asioita ja miten niihin puuttua? Mistäköhän saisi apua?

Hyvä olisi ajoissa puuttua. Aineet vie niin helposti.

Ja on kai fiksu... ettei kotiin tuo aineita.

Veljelleen voisit puhua siitä, että moni on menettänyt sisaruksen, kun on suojellut aineiden käyttöä tai kokeilua.

Minulta meni pikkuveli ihan omien lääkkeiden kokeilussa.
Suru tulee sieluun vieläkin ja siitä on nyt 20vuotta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jaa minä olisin kyllä huolissani enemmän mahdollisesta kannabiksen poltosta. Kannabis ihan tutkimusten mukaan voi laukaista vaikkapa psykoosin, masennuksesta ja yleisestä passivoitumisesta puhumattakaan. Yrittäisin ehkä pojan kautta saada selville, tarvitseeko tytär apua. 

Asuuko tytär opiskelija-asunnossa vai vuokralla. Etkö voisi mennä käymään asunnolla?

Olisin minäkin huolissani tuollaisesta muutoksesta.

Tytär asuu kanssaopiskelijan kanssa vuokralla. Olen miettinytkin että menisin hänen kotonaan käymään.

Syömishäiriötäkin epäilin, mutta tyttö syö kyllä tekemiäni ruokia, eikä näytä oksentavan niitä pois. Mutta ei sekään ole poissuljettu vaihtoehto.

Taidan vielä kysellä pojalta lisää. AP

Vierailija

Kuulostaa kyllä erittäin huolestuttavalta. Millä tavalla poikasi on "salamyhkäinen"? Nimittäin jos hän selailemalla salailee jotain, se voisi viitata huumeisiin. Masennuksesta jos olisi kyse, luulisi olevan pienempi kynnys kertoa asiasta. Huumeet onkin sitten eri juttu. Tsemppiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannabis ihan tutkimusten mukaan voi laukaista vaikkapa psykoosin, masennuksesta ja yleisestä passivoitumisesta puhumattakaan.

Niin voi mikä tahansa päihde, kahvista lähtien, mutta kannabispsykoosi on kyllä todella harvinainen. Passivoitumiset taas ovat lähinnä valistusstereotypiaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat