Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

mumma kirjoitti:
Paras nukkumapaikka vastasyntyneelle on äidin vieressä, äidin ihon tuoksussa, lähellä tuttuja ääniä.

No ei tasan tarkkaan oo, sillä kun äitikin nukahtaa ja vauva vierellään, niin vauvalla on vaara jäädä äitinsä alle ja tukehtua, jos ja kun äiti nukkuessa kääntää vaikkapa kylkeään. Äidin nukkuessa äidin käsikin voi mennä vahingossa vauvan hengityselimien päälle, ja muuta ei tarvita.

Vierailija

Sylissä pitäminen on toki tärkeää, ja imetys äidin sylissä, mutta en itse ainakaan suosittele yön aikana imettää makuullaan vauva vierellä, sillä itselleni ainakin kävi kerran niin, että kun nostin vauvani vierelle tissimaidolle imemään parivuoteeseemme, ja olin todellakin väsynyt, ja eikös käynyt niin, että nukahdin, ja ykskaks säpsähtäen heräsin, ja pelästyin kyllä aivan kamalasti, vaikka mitään ei käynytkään, vaan vauvakin nukkui siinä vierellä mieheni ja minun välissä parivuoteella.

Eli turvallisinta on imettää niin että vauva on sylissä ja tyynyllä voi tukea imetysasentoaan rennoksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
mumma kirjoitti:
Paras nukkumapaikka vastasyntyneelle on äidin vieressä, äidin ihon tuoksussa, lähellä tuttuja ääniä.

No ei tasan tarkkaan oo, sillä kun äitikin nukahtaa ja vauva vierellään, niin vauvalla on vaara jäädä äitinsä alle ja tukehtua, jos ja kun äiti nukkuessa kääntää vaikkapa kylkeään. Äidin nukkuessa äidin käsikin voi mennä vahingossa vauvan hengityselimien päälle, ja muuta ei tarvita.

Höpö höpö. Kyllä äiti havahtuu, jos vauvalla on hätä. Paitsi jos käyttää alkoholia jtn lääkkeitä jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mumma kirjoitti:

Höpö höpö. Kyllä äiti havahtuu, jos vauvalla on hätä. Paitsi jos käyttää alkoholia jtn lääkkeitä jne.

No ei todellakaan havahdu. Aina silloin tällöin on näitä tapauksia, jossa äiti on tukehduttanut vauvansa vahingossa, kun on nukahtanut imettäessään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sylissä pitäminen on toki tärkeää, ja imetys äidin sylissä, mutta en itse ainakaan suosittele yön aikana imettää makuullaan vauva vierellä, sillä itselleni ainakin kävi kerran niin, että kun nostin vauvani vierelle tissimaidolle imemään parivuoteeseemme, ja olin todellakin väsynyt, ja eikös käynyt niin, että nukahdin, ja ykskaks säpsähtäen heräsin, ja pelästyin kyllä aivan kamalasti, vaikka mitään ei käynytkään, vaan vauvakin nukkui siinä vierellä mieheni ja minun välissä parivuoteella.

Eli turvallisinta on imettää niin että vauva on sylissä ja tyynyllä voi tukea imetysasentoaan rennoksi.

Voi sitä riittävän väsyneenä nukahtaa istualleenkin ja lysähtää vauvan päälle. Yleensä äiti ei käänny vauvan päälle nukkuessaan, jos ei ole humalassa tai syönyt lääkkeitä. Itselläni oli kyllä turvallisempi olo nukahtaa parisänkyyn vauvan viereen kuin nukahtaa vauva sylissä. Toki suurin ongelma lienee univelka.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mumma kirjoitti:

No ei todellakaan havahdu. Aina silloin tällöin on näitä tapauksia, jossa äiti on tukehduttanut vauvansa vahingossa, kun on nukahtanut imettäessään.

Periaatteessa moni särkylääke eli huume tekee monista vainoharhaisia ja ylivarovaisia. Nämä kuuluvat haittavaikutuksiin ja niihin liittyy unettomuus tai ohut uni. Eli voi olla jopa mahdollista että ne lääkkeet tai huumeet voivat pelastaa vauvan. Ei nämä ole niin yksiselkoisia.

T: Lääkäri opiskelija

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yleensä äiti ei käänny vauvan päälle nukkuessaan, jos ei ole humalassa tai syönyt lääkkeitä. Itselläni oli kyllä turvallisempi olo nukahtaa parisänkyyn vauvan viereen kuin nukahtaa vauva sylissä. Toki suurin ongelma lienee univelka.

Mikään tutkimus ei kyllä todista tuollaista väitettä että lääkkeet tai huumeet saisivat äidin kääntymään vauvan päälle tai lisäisivät kääntyilyä unissa.

Haluaisin vain oikaista tämän että lääkityksellä, juovuksissa, huumeissa oleva äiti on yhtä vaarallinen kuin kovassa univelassa oleva äiti.

Tiedetään että kova väsymys on verrattavissa päihtymykseen.

T: lääkäri opiskelija

Vierailija

Istuin koliikkivauvan kanssa yöt keinutuolissa. Joskus heräsin siitä, onneksi vauva edelleen sylissä. Ilmeisesti joku vaisto pitää äidin kiinni vauvassa tai toisinpäin. Turvallisempaa olisi ollut sängyssä, mutta vauva piti olla liikkeellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä äiti ei käänny vauvan päälle nukkuessaan, jos ei ole humalassa tai syönyt lääkkeitä. Itselläni oli kyllä turvallisempi olo nukahtaa parisänkyyn vauvan viereen kuin nukahtaa vauva sylissä. Toki suurin ongelma lienee univelka.

Mikään tutkimus ei kyllä todista tuollaista väitettä että lääkkeet tai huumeet saisivat äidin kääntymään vauvan päälle tai lisäisivät kääntyilyä unissa.

Haluaisin vain oikaista tämän että lääkityksellä, juovuksissa, huumeissa oleva äiti on yhtä vaarallinen kuin kovassa univelassa oleva äiti.

Tiedetään että kova väsymys on verrattavissa päihtymykseen.

T: lääkäri opiskelija

En ole edellinen, mutta muistan lukeneeni, että vauvan nukkuessa tukahduttaneet olisi aina olleet jonkin lääkkeen tai alkoholin vaikutuksen alaisena. Ehkä silloin nukkuu sikeämmin, eikä herää niin helposti. Ehkä se on ollut vain perhepeti propakandaa.

Vierailija

Pahaa pelkään, että vanhat 'vahingossa' tukehdutetut lapset ovat olleet niitä, jotka vain ovat olleet loppuun väsyneelle torpan nuorelle emännälle liikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kylläpähän nämä "vahingossa" tukahduttajat ovat olleet päissään tai huumeissa/lääkkeissä.

Missäs tälläiset todisteet ovat?

Sinä nyt väität ja syyllistät niitä äitejä ja vanhempia jotka ovat vahingossa tukahduttaneet vauvansa perhepedissä. Syytät heitä. Se on aika paksua puhetta.

Yhtä hyvin minä voisin syyllistää että lihavat vanhemmat tukahduttavat vauvoja eniten.

Totuushan on että kyse on vain huonoa tuuria. Kenties suurin syy on huono patja.

Eräässä Amerikkalaisessa tutkimuksessa jonka (Blombserk ja Stevellsson) päähavainto oli että vesisängyt ovat suurin syy siihen että ihmisiä tukehtuu kuoliaaksi unissaan.

Vierailija

Minä olen meinannut kierähtää vauvan päälle, onneksi mies oli hereillä ja huomasi sen. En ollut juonut alkoholia tai napsinut mitään lääkkeitä eikä minulla myöskään ollut univelkaa. Nukuin vain tosi sikeästi.

Siksi meillä on lapset nukkuneet omissa sängyissään, ihan varuiksi vain.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat