Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Itse antaisin asian olla. Kun vanhempasi kommentoivat sormiruokailua voit vaikka vastata jotenkin näin "ajat ovat niin muuttuneet, neuvolan tätikin on niin tyytyväinen Veikon kasvuun ja ruokailuun". Sitten annat heidän itse syöttää lasta niin kuin haluavat. Et voi oikein mikromanageroida miten he hoitavat ruokailutilanteet, jos kuitenkin haluat heiltä lastenvahtiapua. Ei se lusikallakaan syöttäminen ole lapselle haitallista.

Kannattaa muistaa, että vauvat kasvavat ja aika pian lapsi jo osaa syödä itsekkin lusikalla ja tämä ongelma katoaa.

Vierailija

Jos isovanhempia häiritsee sotkuisuus? Kannattaa heidän luonaan syöttää enimmäkseen lusikalla tai ruokia, jotka eivät sotke paljon.
Kerrot heille että ravintoa lapsi saa taatusti tarpeeksi, äidinmaitoa/korviketta menee kuitenkin vielä ainakin vuoden ikään asti hyvin. Jos lapsi syö huonosti ruokaa, ottaa hän maitoa senkin edestä. Ei siis hätää :)

Vierailija

Miten joku kehtaa valittaa siitä, että isovanhemmat ovat eri mieltä noin merkityksettömästä asiasta? Eikö tärkeintä ole, että lapsi ylipäänsä syö jotain. Ihan sama millä tyylillä, vaikka sillä lusikalla. Ja ole nyt hyvä ihminen tyytyväinen, että niitä isovanhempia kiinnostaa olla osa teidän elämää. On niitäkin, joita näkee vaan muutaman kerran vuosikymmenessä.

Väiti
Seuraa 
Liittynyt30.4.2016

Meillä kaikki neljä lasta sormiruokailleet. Soseet ei ole maistuneet oikein yhdellekään lapsista vaan ovat aina syöneet paremmin pieniä paloja. Kun ruoan valkkaa hyvin, ei tukehtumisesta ole vaaraa ja varsinkin kun lapsen ruokailun vahtii hyvin.
Ollaan aina syöty kaikki yhdessä ja kaikki saavat ruokailla rauhassa kun vauvakin keskittyy omaan lautaseen, eikä kenenkään tarvi syöttää vauvaa erikseen.
Lapsemme ovat tottuneet syömään monipuolisesti ja siististi, lopulta. Ovat saaneet rauhassa tutustua eri ruokiin, ruokien koostumukseen ja makuihin, minusta se on suuri etu. Lusikka on otettu mukaan heti kun vauva on itse halunnut, sotkua tulee mutta minusta edut ovat suuremmat. Ja kyllä meillä on kaikki kasvaneet oikein hyvin. Lapset ovat saaneet syödä niin paljon kuin maittaa eikä olla tuputettu.
Jo pieni vauva katsoo isommista mallia tarkasti ja oppivat nopeasti ruokailuvälineiden ja mukien käytön.

Vierailija

Ihan ensimmäiseksi lopettaisin käyttämästä sanoja sormiruoka ja sormiruokailu. Ei siinä sormia syödä vaan silloin syödään sormin.

Toisena asiana lopettaisin valittamasta ja antaisin heidän tehdä miten tahtoo tai sitten alkaisin itse hoitaa lapsiani. Turhaa moukumista jos toiset antaa aikaansa ja vaivaansa hoitaakseen sun lapsia.

Vierailija

Monelle mummolle lastenhoitotaito on se elämän suurin ylpeys. Ja sitten miniä tulee ja papattaa jostain sormiruokailuista ja kantoliinoista ja muista jutuista mistä mummo ei ole ikinä kuullutkaan. Paha mielihän siinä tulee, kun tämä oli se juttu missä minä olin hyvä, ja nyt sinä pilasit senkin.

Jos isovanhemmat hoitavat lasta, ja luotat heidän taitoihinsa, niin älä käskytä äläkä määrää, vaan kiitä ja kehu ja kerro kuinka tärkeitä isovanhemmat ovat lapsille.

Vierailija

Itse olen opettanut molemmat lapset syömään heti sotkematta lusikalla ruokaa. Lapsella oli siis oma lusikka ja minä syötin enemmät ruuat jotta lapsi sai oikeasti ruokaa eikä vain levittänyt sitä pitkin pöytää ja lattiaa.

Sormin syötiin vain sellaisia ruokia mitä muutenkin syödään niin esim. leipää ja hedelmiä.

Keittiö ei ollut koskaan ruokailun jälkeen kuin kaatopaikka ja pommin jäljiltä.

Vierailija

Meillä 10 kk ikäinen syö lusikalla itse sotkematta. Sormiruokailun ongelmana on se, että ruokailuvälineiden käytön oppiminen siirtyy, joten päiväkotiin menee lapsi,  joka ei välttämättä osaa pitää lusikkaa kädessä eikä siellä ole sormiruokaa.

Minusta on helpompaa antaa lapselle lusikka käteen ensimmäisen kiinteän ruuan maistelukerran yhteydessä ja ohjata vähitellen käyttämään sitä itse. 8 kk iässä kaikki 3 lastani ovat tuon taidon osanneet eikä yksikään heistä ole leikkinyt ruualla tai sotkenut lattioita/seiniä. Syöttötuoli ja lautasen ympäristö ovat osoittaneet, että täällä harjoitellaan.

Meillä kyläileville sormiruokailijalasten vanhemmille olen sanonut, että jokainen siivotkoon itse sotkunsa. Puoliksi-imeskeltyjä kurkunpalasia ei ole ilo keräillä lattialta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Monelle mummolle lastenhoitotaito on se elämän suurin ylpeys. Ja sitten miniä tulee ja papattaa jostain sormiruokailuista ja kantoliinoista ja muista jutuista mistä mummo ei ole ikinä kuullutkaan. Paha mielihän siinä tulee, kun tämä oli se juttu missä minä olin hyvä, ja nyt sinä pilasit senkin.

Jos isovanhemmat hoitavat lasta, ja luotat heidän taitoihinsa, niin älä käskytä äläkä määrää, vaan kiitä ja kehu ja kerro kuinka tärkeitä isovanhemmat ovat lapsille.

Otsikon perusteella ei vaan tainnut olla kyse siitä, että vanhemmat puuttuvat isovanhempien lastenhoitotapoihin vaan päinvastoin isovanhemmat puuttuvat vanhempien lastenhoitotapoihin. Totta että molempien pitäisi kunnioittaa toisiaan ja antaa hoitaa lasta tavallaan niin kauan kuin ne tavat eivät ole suorastaan haitallisia, mutta kyllä lapsen asioista lopullinen sana on huoltajilla.

Cbag

isovanhemmat on paskoja meidän lapsi meidän tapa ÄLÄ PUUTU KOSKAAN ellei kysytä apua tms.
se on meidän lapsi meidän tavat sun juna meni jo.
Meillä tapellaan jo sipseistä, lelujen ostoista vaikka olohuone hukkuu jo leluihin oman huoneen lisäksi.
EI AUTA MIKÄÄN EIVÄT KUUNTELE
käymme vain kerran vkossa kun ei jaksa enää, itseppähän valitsitte tai sit otatte ainoastaan lapsen yökylään.

tuntuu jo siltä ei edes ole oma lapsi.
olis pitänyt ns. laittaa kakkoseen ja välttää tää elämän vaikeus.

Vierailija

Mulla sama homma - sormiruokailu on isoisän mielestä sotkuista ruualla leikkimistä. Olen kokenut ne vanhanaikaiset kommentit ahdistavina. Vanhemmat päättää miten lasta kasvatetaan. Isovanhempien luotettava että ovat kasvattaneet omasta lapsestaan järjevän vanhemman. Fiksut isovanhemmat yrittävät ymmärtää. On suuri helpotus kun kaksoset syövät itse eikä tarvitse syöttää, kun on muitakin lapsia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat