Kommentit (6)

Arka

Hei! Kaipaisin vielä täsmennystä pehmeisiin juustoihin. Ovatko ne siis kautta linjan kiellettyjä, vaikka olisivat kotimaisia, pastoröituja ja isolta tunnetulta valmistajalta? Tästä tuntuu olevan liikkeellä kahdenlaista ohjeistusta. Itse uskalsin aluksi syödä esimerkiksi edellä mainitut kriteerit täyttävää fetaa, raejuustoa ja tuorejuustoa, mutta lopulta olen tullut niidenkin kanssa varovaiseksi. Nyt uskallan syödä esim. fetaa enää vain uuniruoissa, ja tämä rajoittaa jo yllättävän paljon lakto-ovo-kasvissyöjän ruokailua työpaikkaruokaloissa ja ravintoloissa. Kaipaisin siis selkeää, perusteltua kannanottoa tähän. Tuntuu, että pehmeistä juustoista mainitaan aina esimerkkinä homejuustot, mutta ovatko siis muut pehmeät juustot yhtä lailla riskialttiita?

Raskausajan syömisten vahtiminen alkaa käydä työstä, kun todella miettii riskejä kaikessa mahdollisessa. En oikein uskalla käydä ravintoloissa, kun mietin, etten oikeastaan voi olla varma esimerkiksi kasvisten kunnollisesta pesusta kuin silloin, kun teen sen huolella itse. Olen alkanut miltei pelkäämään kutsuja kylään, kun on niin hirveää miettiä, miten voi luottaa kenenkin ruuanvalmistushygieniaan. Tiedän, että tällainen pelko on varmasti monen mielestä jo ylimitoitettua, mutta todella haluaisin, että jos jokin tässä raskaudessa menee pieleen, en joutuisi syyttämään siitä itseäni.

Goldfish

Juustoja voi syödä jos maito on pastoröity. Mutta toisaalta ei haittaa, vaikka olisi syömättä. Itse pidin "dieetin" missä jätin kaikki juustot pois niin ei tule ainakaan turhia kaloreita. Saan kalsiumin maidosta, rahkasta ja raejuustosta.

Vierailija

Goldfish kirjoitti:
Juustoja voi syödä jos maito on pastoröity. Mutta toisaalta ei haittaa, vaikka olisi syömättä. Itse pidin "dieetin" missä jätin kaikki juustot pois niin ei tule ainakaan turhia kaloreita. Saan kalsiumin maidosta, rahkasta ja raejuustosta.

Toivottavasti saat kalsiumia myös muualta, koska maitotuotteiden kalsium on ihmiselle yhtä tyhjän kanssa. Miksi ihmiset, jotka ovat näin ravintotietoisia, että välttelevät raskauden aikana kuitenkin joitain tuotteita, eivät kuitenkaan tiedä pohjimmiltaan paljoakaan. Tai viitsi ottaa selvää, kun maitopropagandaa varsinkin ne neuvolat ovat pienestä asti toitottaneet.

Vierailija

Evira sanoo näin raskaana oleville pehmeistä juustoista (vaikka valmistettu pastöroidusta maidosta):

Ei suositella kuumentamattomina. Liste-riabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuu-mennuksessa, mutta ei pakastettaessa ei-kä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyt-tää kuplivan kuumiksi kuumennettuina.

Arka

Niin siis listeriahan voi periaatteessa päätyä tuotteeseen vielä esim. pakkausvaiheessa, mihin ei pastörointi auta. Esim. Valiohan kuitenkin testaa tarkasti listeriaa, mutta lienee sitten vain itse ratkaistava, pitääkö sitä riittävänä vakuutuksena. Tuota lähinnä hain. (Kovissa juustoissa taas ilmeisesti bakteerit eivät elä samalla tavalla, joten niissä ei ole samanlaista vaaraa kuin pehmeissä.)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat