Sivut

Kommentit (74)

Vierailija

Ongelmia, niin kuin tämäkin muka sukupuoliongelma, voi tehdä, jos niitä ei oikeasti ole. Äidit töihin ja tienaamaan itse lapsilleen ruoka, vaatteet ja terveydenhuolto. Kyllä siinä hömpötykset haihtuvat päästä.

Mokomat naislapset.

Vierailija

Meidän tyttö 4v on niin prinsessaa etten toista tiedä. Miksei saisi olla? Miksi tyttömäiset asiat demonisoidaan?

Vierailija

Meillä on 4v spiderman joka ihan itse on keksinyt tykätä spidermanista vaikka äidin puolesta saisi olla prinsessakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet, jos lapsi parkuu prinsessapuvun perään. 

Eihän siinä nyt mitään ongelmaa ole, sen kun pitää. Ongelma tulee siinä kun tyttö ei halua olla prinsessa vaan merirosvo mutta päiväkodissa määrätään että kyllä sun nyt vaan pitää olla koska olet tyttö, mekko ylle ja kruunu päähän ja ole hiljaa (noin kävi mun tytölle).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Saa sitä itse jakautua siihen jonoon mihin haluaa. Ja 95 prosenttisesti menee sukupuolen mukaan

Joo, sitten kun siihen on opittu. Oli hauska katsoa päiväkerhossa ekana päivänä miten 3-vuotiaat eivät yhtään osanneet vielä luokitella mihin johoon kuuluu (sukupuolen vuoksi) mennä. Moni poika valitsi nukkeleikit (koska se oli uutta, kotona ei ollut nukkeja) ja tytöt ihastuivat parkkitaloon. Päiväkodissa olikin ihan eri meno, henkilökunta ohjeisti mitä pitää leikkiä. Ei noin.

Vierailija

Musta on hämmentävää miten väärin tämän asian voi ymmärtää halutessaan. Ei kai ongelma ole se jos 4v tyttö haluaa ja saa olla prinsessa. Ongelma on se ettei hänelle juuri tarjota vaihtoehtoja. Ja se että 3-vuotias poika "ei saa".

Meillä on isosiskon imussa prinsessoiva pikkupoika ja kyllä hänelle ympäristö tekee selväksi että nyt menee pieleen. Naamiaisissakin pitää naureskella, kaupassa myyjä hohotti kun hyllyn välissä selitin lapselle että ei löydy hänelle oikean mallisia frozen-pikkareita, pakko ottaa nää autot yksiväriset siniset. En mä tuosta omastani ole huolissani, hänelle läheisimmät ovat onneksi avarakatseisempia, mutta kylmää että nuo hohottelijat on ehkä joidenkin äitejä ja isiä.

Esikoinen (tyttö) halusi 3-vuotiaana olla naamiaisissa lohikäärme, ja sai olla. Kaverit ilmoitti että ei voi tulla mukaan leikkii koska vain prinsessat saa. Seuraavana vuonna lapsi oli prinsessa. Fine. Mutta kuka väittää että meillä saisi lapset sukupuoleen katsomatta toteuttaa itseään ja olla mitä tahtoo on kyllä käsittämättömässä puskassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Musta on hämmentävää miten väärin tämän asian voi ymmärtää halutessaan. Ei kai ongelma ole se jos 4v tyttö haluaa ja saa olla prinsessa. Ongelma on se ettei hänelle juuri tarjota vaihtoehtoja. Ja se että 3-vuotias poika "ei saa".

Meillä on isosiskon imussa prinsessoiva pikkupoika ja kyllä hänelle ympäristö tekee selväksi että nyt menee pieleen. Naamiaisissakin pitää naureskella, kaupassa myyjä hohotti kun hyllyn välissä selitin lapselle että ei löydy hänelle oikean mallisia frozen-pikkareita, pakko ottaa nää autot yksiväriset siniset. En mä tuosta omastani ole huolissani, hänelle läheisimmät ovat onneksi avarakatseisempia, mutta kylmää että nuo hohottelijat on ehkä joidenkin äitejä ja isiä.

Esikoinen (tyttö) halusi 3-vuotiaana olla naamiaisissa lohikäärme, ja sai olla. Kaverit ilmoitti että ei voi tulla mukaan leikkii koska vain prinsessat saa. Seuraavana vuonna lapsi oli prinsessa. Fine. Mutta kuka väittää että meillä saisi lapset sukupuoleen katsomatta toteuttaa itseään ja olla mitä tahtoo on kyllä käsittämättömässä puskassa.

Selitäs vähän minkä malliset on oikeat frozen-pikkarit? Meinaatko että olisi pitänyt olla sepalus edessä?

Vierailija

Ei kyllä tarvitse ihmetellä, että tää yhteiskunta on näin suvaitsematon ja ilkeä, kun näitäkin kommentteja lukee. Jos aikuiset ihmiset eivät tajua, mitä asioilla tarkoitetaan, miten voi kuvitella, että mikään kiusaaminen ja roolijaottelu ikinä muuttuu?

Yritetään taas vääntää rautalangasta: kukaan ei ole ottamassa tytöiltä pois prinsessamekkoja. Kukaan ei ole pakottamassa poikia prinsessamekkoihin. On tarkoitus saada kummallekin täysin luonnollinen vapaus valita, ilman että siitä joutuu silmätikuksi tai kiusatuksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Selitäs vähän minkä malliset on oikeat frozen-pikkarit? Meinaatko että olisi pitänyt olla sepalus edessä?

Siinä kaupassa, missä oltiin, oli kovin kapeahaaraisia frozen-pikkareita, ja ajattelin että ne poikapuolisen värkit ei välttämättä asetu haarakiilan taakse nätisti vaan pullahtaa käytössä joltain puolelta ohi ja koko pöksyt lähtee kieroon. Tyttöjen bokserimallisia olisi voinut harkita, mutta en tiedä onko nekään mukavat jos ei ole muotoiltu pilille tilaa - kaveri kokeili aikanaan oman pikkupoikansa kanssa HM:n tyttöjen melkein-lahkeellisia-pikkareita kun oli lasta miellyttävä kuvio, mutta käyttämättä jäi kun lapsi sanoi että puristaa.

Vierailija

Tulin hirveän surulliseksi huomatessani, miten monet kasvattaja-kollegat kommentoivat asiaa eilen somessa. Tiedostin taas entistä selvemmin eläväni kuplassa, kun olin erehtynyt luulemaan, ettei koulutetut lastentarhanopettajat ja luokanopettajat jaa viisivuotiaita sukupuoliperustaisiin ryhmiin esimerkiksi luistelua tai jalkapallon pelaamista varten. Pointti meni monilla ohi kovaa ja korkealta, sellaisiltakin tyypeiltä, joiden koulutuksensa ja työnsä vuoksi toivoisi olevan erityisen medialukutaitoisia ja kriittisiä sukupuolittavia rakenteita kohtaan. 

makethejp

Kuten olen jo aiemmin sanonut: naisia tarvitaan tekniikka- ja teollisuusaloille ja miehiä vastaavasti hoiva- ja opetusaloille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat