Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Kaunis ajatus, mutta kenellä oikeasti on mahdollisuus kutsua kotiinsa koko 20 lapsen päiväkotiryhmä ja lisäksi ne muut kaverit ja serkut ja ketä näitä nyt on?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus, mutta kenellä oikeasti on mahdollisuus kutsua kotiinsa koko 20 lapsen päiväkotiryhmä ja lisäksi ne muut kaverit ja serkut ja ketä näitä nyt on?

Mielestäni on ok kutsua ryhmästä vaikkapa 5 kaveria, mutta ei ole ok kutsua koko ryhmää yhtä lukuun ottamatta. Edes tällainen ei ole kaikille vanhemmille selvää.

Vierailija

Nyiyaikana problematisoidaan ihan tavallisetkin asiat. 

Lapseni ovat jo aikuisia ja heidän lapsuusaikanaan synttäreille kutsuttiin kaverit. Oli hyvin epätavallista kutsua jokin ryhmä vain ryhmän olemassaolon vuoksi. 

Tämä tarkoitti päiväkodista tai koululuokasta esim. seitsemää lasta. Siihen päälle pihakavereita tai harrastuskavereita, niin jo oli tupa täynnä. 

Missään tapauksessa ei minulla ole velvollisuutta kestitä lapselleni ehkä epämiellyttäviä ihmisiä kotonani eikä lapsellani ole heitä velvollisuus kutsua. 

Vierailija

Meille on aina kutsuttu koko ryhmä tai kaikki tytöt. Kutsuttu on myös esim kiusaaja jne. Se on osa kasvatustyötä.

Vierailija

Tekopyhiä ja todellisuudesta vieraantuneita kirjoituksia lasten synttäreistä; on kutsuttava 30 lapsen eskariryhmä kokonaan tai et kutsu ketään, koska lapset näkevät viimeistään juhlissa, että kaikki 30 eivät olekaan paikalla. Koulussa tilanne pahenee, kun osa kavereista on rinnakkaisluokilla, silloin juhlijoita on jo 75. Voi käydä niinkin, että synttärisankarin kodissa on vähemmän neliöitä kuin vieraita, mutta kaikki on kutsuttava ettei kenellekään tule paha mieli. Syntymäpäiväsankarille voi olla myös vaikea paikka, jos myös se pahin kiusaaja ja painajaisten aiheuttajakin on kutsuttava pilaamaan juhlat.
Miten me selvisimmekään, koko edellinen sukupolvi, traumatisoitumatta siitä, että emme olleet kaikkien päiväkoti-, eskari- ja koulukavereidemme syntymäpäiväjuhlissa.

Vierailija

Jaetaan kutsut päiväkodissa tai ei, lapset puhuvat synttäreistä sekä etu- että jälkikäteen. Kyllä se kaikille selviää, ketkä oli juhlimassa ja ketkä ei. Kiusaamiseen pitää puuttua, etenkin synttärikutsulla kiristämiseen ja kaupankäyntiin.

Koko ryhmän kutsuminen ei ole suurimmalle osalle mahdollista - loppuu tila, raha tai hermot. Itse ainakin myönnän, etten pärjäisi koko pk-ryhmän kanssa edes paria tuntia, kun siellä on joukossa lähes kielitaidottomia maahanmuuttajia ja kotoperäisiä ADHD-veijareita. Itse en myöskään halua viedä lastani kotisynttäreille perheeseen, jota en lainkaan tunne tai jossa tiedän olevan merkittäviä sosiaalisia ongelmia (esim. vanhemmat hakevat lasta pk:sta voimakkasti viinalle lemuten).

Vierailija

Meidän pojan luokalla opettajan poika kiristi muita "ei kutsu syntyäreille jos et tee sitä ja tätä".

Me ollaan kutsuttu ketä on haluttu kutsua. Ei kaikkia luokkatovereita yms.

Osa vanhemmista kutsuu kaikki mahdolliset, koska haluavat niitä lahjoja...säälityävää.

Jo aikuisten äiti

Juuri eilen mietin samaa...miksi tästäkin pitää tehdä haloo? Kautta aikojen on joku jäänyt ilman kutsua ja olisihan kauheaa joutua kutsumaan koko eskariryhmä vain sen takia ettei kenellekkään tule paha mieli. Ei sillekkään, joka minua kiusaa, eristää ryhmästä ja nimittelee koko ajan...nyt hän tulee synttäreilleni vain siksi, että koko ryhmä kuuluu kutsua.

Vierailija

Minä teen joka päivä onnelliseksi vain yhden ihmisen, enempään en kykene. Lapsen synttäripäivänä se onnellinen on synttärisankari, joka tasan tarkkaan saa päättää, ketä kutsutaan ja ketä ei. Päiväkotiryhmä  ja sen LTO ei ole mikään minun kodissani päättävä ryhmä, tänne tulevat ne lapset, jotka lapseni haluaa. Jos yhtä ei kutsuta, voi se LTO miettiä, miten toimia, että seuraaville synttäreille tuokin lapsi saa kutsun.

Yhteiskunta tunkeutuu näköjään lapsiperheiden kotiin tälläkin tavoin eli etukäteen päättämällä, miten perhe saa lasta juhlia, jos lapselle on päiväkotipaikka haettu.

Eikö olisi fiksumpaa, että päiväkotiryhmä juhlisi synttärit siellä päiväkodissa omalla tavallaan ja perheen kotona tai juhlapaikassa olisi sitten synttärisankarin näköiset juhlat niille, jotka hän halusi kutsua?

Vierailija

Lapset ovat valinneet itse, ketä kutsuvat. Tytöt yleensä tyttöjä, poika poikia. Jos näyttää käyvän niin, että yhtä tai kahta ei kutsuttaisi luokan tytöistä, niin siihen on puututtu. Jos lapsi saa kutsun, katsotaan pääseekö eli olemmeko kotosalla viikonloppuna. Jos ei pääse, ilmoitan, jos pääsee, ilmoitan senkin.

Onneksi asumme maalla, niin ei ole kovin suuret luokat eikä päiväkotiryhmätkään olleet. Emme tee lahjapussukoita, saavat sitten lahjansa kun heillä on omat synttärit. Lapsemme eivät ipise ja murjota lahjoista, joita saavat. Kerran on tullut vieraiden lähdön jälkeen sanomista ja sekin johtui siitä, että yhden perheen lapset toivat kahtena peräkkäisenä synttärinä saman kirjan. Ehkä se enemmän nauratti, kuin laittoi murjottamaan. Enkä järjestä mitään ohjelmaa, muuta kuin kakkuhetki. Aina on lapsilla aika kulunut hyvin ja itse kehittelevät leikkejä. 

Vierailija

Kai on sanomattakin selvää, että jos luokalla on vaikka 6 tyttöä, niin he kaikki kutsutaan tytön synttäreille?!?Eikä vain viittä, tai sitten kutsutaan heistä vain 3 tms. mutta niin, ettei nyt yhtä jätetä ulkopuolelle!Maalaisjärkeä saa käyttää! Jos on 20 tyttöä niin ei kai kenenkään rahkeet siihen riitä! Ja mikäli joku ryhmästä on kiusaaja, niin kyllä se kiusaaja ihan itse ymmärtää miksei tule kutsutuksi!

Vierailija

Ihan älytön ajatus, että koko koululuokka tai päiväkotiryhmä pitäisi kutsua synttäreille vain siksi ettei osalle tule paha mieli. Meillä tokaluokkalaisella on poikia luokallaan 9. En missään tapauksessa halua/jaksa valvoa noin montaa kohtalaisen villiä lasta omassa kodissani. Järki käteen tässä asiassa. Riittää, että lapsi saa kutsua muutaman kaverin, mutta huomioin että kutsumatta jää myös useampi kuin yksi. Ja päivänselvää on se, että lapsi opetetaan kunnioittamaan toisia niin, ettei esim. muilta saaduilla kutsuilla leveillä tai rehvastella toiselle, joka ei kutsua saanut. Poika on saanut kutsuja muiden synttäreille, mutta ei todellakaan jokaisen luokkakaverin ja sekin on ihan ok.

70-luvun lapsi 2000-luvun äiti

Samaa juuri ajattelin. Itselläni ei ainakaan ole mahdollista kutsua 25-30 kaveria pienehköön kotiin, saatikka sitten ulkoistetuille 15,-/lapsi synttäreille. Kyllä kaikki tuntuu nykyään olevan perin vaikeaa, jopa niinkin iloinen asia kuin lapsen syntymäpäivä.
Kun näitä lapsenkasvatusartikkeleita lukee, tuntuu siltä että vanhemmille asetetaan hirveän korkeita paineita, vähän joka asiassa.
Elämän perusasioista, perheestä, lapsen kasvatuksesta, raskaudesta, synnytyksestä ... On tehty tänäpäivänä liian monimutkainen asia. Äidit on kautta aikojen synnyttäneet ja kasvattaneet lapsia, miten kaikesta tehdään tänäpäivänä niin vaikeaa.

monenkertainen äiti

Samaa mieltä. Kenellä on varaa ja tilaa kutsua päiväkotiryhmää, kun tottakai muitakin kavereita esim. pihakavereita halutaan kutsua? Ei tietenkään ole oikein jättää vain yhtä tai kahta kutsumatta. Ei minunkaan lapsia ole aina kutsuttu koulu- tai päiväkotikavereiden synttäreille. Tottakai se harmittaa, mutta lapsen pitää tottua myös pettymyksiin. Myös pettymykset kasvattavat. Olen selittänyt lapselle, että päivänsankari ei varmaan saanut kutsua kuin tietyn määrän kavereita ja joskus on  päivänsankari itsekin sanonut jo saman lapselleni. Painotan myös lapselleni, että sekä omista että toisen synttäreistä ei saisi puhua päiväkodissa juuri siksi, että kutsumattomia harmittaa. Monet lapset niistä kyllä suureen ääneen kailottavat. Jos kutsuja ei saa jakaa päiväkodissa, menee kutsujen välittäminen vaikeaksi. Minulla ei ainakaan ole kovinkaan monen vanhemman yhteystietoja ja harvoin niitä näkee samaan aikaan päiväkodilla.

Vierailija

Mun lapsella on ollut aikanaan päiväkodissa pari hyvää kaveria ja päiväkodin ulkopuolella lisää kavereita. Olisiko siis pitänyt kutsua kaikki päiväkotiryhmän tytöt tai jopa koko ryhmä (parikymmentä lasta) sen sijaan, että päiväkodista kutsuttiin pari ja muita kavereita 2-4? Kukaan tuskin tuosta on tullut syrjityksi.

Ihan sama nyt koulussa, en todellakaan ala kutsumaan 15 tyttöä (koko luokan tytöt) saati 28 oppilasta (koko luokka), kun lapsella on kavereita luokan ulkopuolellakin. Viimeksi tyttö kutsui 7 parasta kaveriaan synttäreille, näistä sattui 4 olemaan luokkakavereita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat