Kommentit (5)

Vierailija

Aikaiseen aamuheräilyyn kannattaa kokeilla myös lapsen laittamista yöunille AIKAISEMMIN kuin normaalisti. Se voi auttaa yliväsymykseen, ja aamulla unta riittää pidempään. Kannattaa muistaa, että nukkumaanmenon myöhentäminen ei välttämättä pidennä unia aamusta, vaan voi pahentaa tilannetta.

Misuka

Meillä herätään joka aamu neljältä, joskus "vasta" viideltä. Päiväunille on mentävä jo kymmenen aikaan. Illalla nukkumaan klo 19.30-20. On kokeiltu kaikki keinot, myöhäistetty illalla nukkumaanmenoa (ei mitään vaikutusta tai huonompaan suuntaan), myöhäistetty päiväunia (ei muuta vaikutusta kuin että unet lyhenevät ja lapsi väsyneempi), menty aikaisemmin yöunille, lyhennetty päiväunia jne jne. Tätä jatkunut kohta 10kk ja vanhemmat jo aika koomassa, kun vauvavuoden jälkeenkään ei saa tarpeeksi yöunta.Poika siis nyt 1v 8kk. Neuvolasta on turha apuja odottaa, joka kerta samat neuvot jotka jo monta kertaa todettu toimimattomiksi. Nyt siis vain odottelemme, että aika korjaa rytmin ja kuolema kuittaa univelat 😊

Vierailija

Misuka kirjoitti:
Meillä herätään joka aamu neljältä, joskus "vasta" viideltä. Päiväunille on mentävä jo kymmenen aikaan. Illalla nukkumaan klo 19.30-20. On kokeiltu kaikki keinot, myöhäistetty illalla nukkumaanmenoa (ei mitään vaikutusta tai huonompaan suuntaan), myöhäistetty päiväunia (ei muuta vaikutusta kuin että unet lyhenevät ja lapsi väsyneempi), menty aikaisemmin yöunille, lyhennetty päiväunia jne jne. Tätä jatkunut kohta 10kk ja vanhemmat jo aika koomassa, kun vauvavuoden jälkeenkään ei saa tarpeeksi yöunta.Poika siis nyt 1v 8kk. Neuvolasta on turha apuja odottaa, joka kerta samat neuvot jotka jo monta kertaa todettu toimimattomiksi. Nyt siis vain odottelemme, että aika korjaa rytmin ja kuolema kuittaa univelat 😊

kyllä mä myöhentäisin vähän tuota nukkumaanmenoa, eihän tuo rytmi istu ollenkaan elämään: jos haluatte kyläillä/harrastaa yms. iltaisin ja toisaalta saada nukkua normisti noin 7 asti aamulla? Samoin päiväuniaika on vähän hassu, ennen lounasta? ja herää sitten kesken päiväunien ihan koska on nälkä ehkä?

En tiedä mitä neuvolasta on ehdoteltu, mutta jos herää kesken yötä kello 4, niin eikö nukahda, jos saa maitoa tai pääsee vanhempien viereen jatkamaan unia? En nyt ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta itse olen aina pitänyt nukkumisesta ja niin ovat myös lapsemme. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Misuka kirjoitti:

kyllä mä myöhentäisin vähän tuota nukkumaanmenoa, eihän tuo rytmi istu ollenkaan elämään: jos haluatte kyläillä/harrastaa yms. iltaisin ja toisaalta saada nukkua normisti noin 7 asti aamulla? Samoin päiväuniaika on vähän hassu, ennen lounasta? ja herää sitten kesken päiväunien ihan koska on nälkä ehkä?

En tiedä mitä neuvolasta on ehdoteltu, mutta jos herää kesken yötä kello 4, niin eikö nukahda, jos saa maitoa tai pääsee vanhempien viereen jatkamaan unia? En nyt ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta itse olen aina pitänyt nukkumisesta ja niin ovat myös lapsemme. 

En ole se jota lainasit, mutta oletettavasti lounas syödään sitten vain aiemmin. Meilläkin oli tuollainen vaihe, jolloin lounas syötiin 9.30 ja päiväunille klo 10. Ei ne vauvat ja taaperot kelloa tunne. Nämä on vähän sellaisia asioita, että voi olla vaikeaa ymmärtää, jos oma lapsi on todella "hyvä" nukkumaan. Jotkut lapset on todella virkkuja.

Mutta kyllä aamuneljän herätys on tosi aikainen kun puhutaan yli puolitoistavuotiaasta. Varmasti kannattaa vielä yrittää jotain jippoja. Itse mietin, että voisiko jopa kahdet päiväunet auttaa asiaa. Monesti mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä paremmin nukkuu yöllä. Hankala sanoa, selvää on ettei kukaan huvin vuoksi elä tuollaisella rytmillä. Joskus kuitenkin omassa väsymyksessä on tosi vaikea löytää korjaavia toimia tai nähdä metsää puilta. Monilla rytmit korjaantuu hoitoon mennessä, sitäkin kannattaa harkita. Kuitenkin lapselle on tosi tärkeää, että vanhemmat voivat hyvin.

Riittää mulle

4v ei nuku päiväunia. Illalla nukkumaan noin 20.30 ja aamulla nousee 7-9 aikaan. 2,5v nukkuu satunnaiset päiväunet, noin 30-45min. Illalla nukkumaan 20.30 ja aamulla ylös noin 8-9 väliin. 8kk nukkuu päiväunet 12-15 ja illalla vielä 17.30-18 kauneusunet. Illalla nukkumaan noin 21 ja aamulla ylös 7-9 aikaan. Sopii mulle kun kotona vielä ollaan. Katsotaan miten käy kun hoitoura alkaa.

Uusimmat

Suosituimmat