Sivut

Kommentit (144)

Vierailija

Samassa tilanteesa tekisin samoin. Esikoinen on jo iso ja vain osa-aikaisessa hoidossa. Mieheni on myös sellaisessa työssä, ettei voi paljoa lastenhoidossa auttaa, jotent tuo olisi omakin ratkaisuni.

Vierailija

No et tee oikein. Kaksivuotias on vielä ihan vauva. Käypä seuraamassa kaksivuotiaiden päivää päiväkodissa. Kakka housussa ja naama räässä siellä tapellaan leluista. Älkää tehkö lapsia jos ette jaksa edellisiäkään hoitaa.

Vierailija

Njooh, minusta 2v. ei tarvitse sen kummallisemmin kontakteja. Ihan leikkipuistot yms. riittävät.

Mutta joo, jos ehdottomasti haluaa lisää huutoa ja kiukuttelua mustasukkaisuuden takia niin siitä vain. Itse en laittaisi tuon ikäistä päiväkotiin, en edes puolikkaaksi.

Käyttäjä2328
Seuraa 
Liittynyt17.7.2016

Tuttuni on perhepäivähoitaja ja hänelle tuli hoitoon vajaa 3-vuotias kun äiti jäi vauvan kanssa kotiin. Olin heillä kylässä samaan aikaan kun lapsi oli hoidossa ja lapsi kysyi hoitajaötaan, miksi äiti ei rakasta enää häntä kun tuo hänet hoitoon ja on vauvan kanssa kotona. Sydäntä riipi kun pieni ihminen ajatteli sellaista. Lapsi oli siis 8 tuntia päivässä hoidossa. Vaihtoivat siten että esikoinen oli vain 4-5 tuntia parina päivänä viikossa ja lapsi alkoi voida paremmin.

Jos viet lapsen hoitoon, niin ei kannata kovin pitkää päivää laittaa päiväkotiin ja kannattaa keskustella lapsen kanssa hoitopaikasta ja siitä, että saa uusia kavereita ja tietenkin tehdä juttuja myös pelkästään esikoisen kanssa niin hänelle ei tule ulkopuolista oloa.

Mutta itse en henkilökohtaisesti veisi lasta hoitoon jos ei olisi pakko. Kotona on lapsen paras paikka.

Kelpo mamma

Meidän poika (2,5v) lähtee myös osa-aikaisesti päivähoitoon ja itse olen kotona yksivuotiaan kanssa. En koe syyllisyyttä ollenkaan, onhan poika kaksi ja puoli päivää arkisin kotosalla. Poika selvästi kaipaa jo enemmän virikkeitä ja varsinkin oman ikäistä seuraa. Olen muutenkin sitä mieltä että viimeistään kolmevuotias pitäisi laittaa osa-aikaisesti hoitoon tai kerhoon että saisi monipuolisemmin sosiaalisia taitoja ja oppiihan päivähoidossakin paljon uusia asioita :) kyllä osa-aikainen äidinhoito on aivan riittävä.

Vierailija

2-vuotias on liian pieni päiväkotiin. Toki joidenkin on pakko laittaa senkin ikäinen päiväkotiin töiden vuoksi, mutta jos toinen vanhempi on kuitenkin kotona, niin ei ole millään tavalla persuteltua laittaa noin pieni päiväkotiin. Isomman lapsen ymmärtäisin, vaikka kyllä sekin saattaa aiheuttaa mustasukkaisuuden ja hylkäämisen tunteita lapselle, jos äiti jää kuitenkin kuitenkin kotiin vauvan kanssa.

Vierailija

Miksi pitää tehdä lisää lapsia jos ei pärjää yhdenkään kanssa? Olisivat edes odottaneet että esikoinen on isompi mutta ei. Tyrkätään pieni lapsi päiväkotiin kun mamma ei pysty eikä jaksa hoitamaan häntä.

Vierailija

Kelpo mamma kirjoitti:
Meidän poika (2,5v) lähtee myös osa-aikaisesti päivähoitoon ja itse olen kotona yksivuotiaan kanssa. En koe syyllisyyttä ollenkaan, onhan poika kaksi ja puoli päivää arkisin kotosalla. Poika selvästi kaipaa jo enemmän virikkeitä ja varsinkin oman ikäistä seuraa. Olen muutenkin sitä mieltä että viimeistään kolmevuotias pitäisi laittaa osa-aikaisesti hoitoon tai kerhoon että saisi monipuolisemmin sosiaalisia taitoja ja oppiihan päivähoidossakin paljon uusia asioita :) kyllä osa-aikainen äidinhoito on aivan riittävä.

Lapsi oppii niitä sosiaalisia taitoja ihan kotihoidossakin. On vain kotona olevan vanhemman viitseliäisyydestä kiinni. Suomi on täynnä leikkipuistoja, kerhoja yms.

Mutta onhan se nyt paljon mukavampaa maata sängyssä vauvan kanssa tekemättä mitään....

lasten kanssa kotona

Meillä esikoinen oli 2v, kun vauva syntyi. Ei olis tullut mieleenkään laittaa isompaa päiväkotiin. Kannattaa selvittää löytyykö asuinpaikastasi perhekahviloita tai muita kerhoja, joissa voit käydä lasten kanssa? Näin minä oon toiminut, niin vanhempi saanut leikkiseuraa ja itse aikuisten seuraa, kun mies on töissä.

Vierailija

Olihan se rankkaa hoitaa yhtä aikaa kaksivuotiasta ja vauvaa. Mutta ei se kauan kestänyt - ja lapsille muodostui aivan uskomattoman hieno sisarussuhde. Tsemppiä kaikille, jotka imettävät ja työntävät pikkuautoa yhtä aikaa!

Vierailija

Käyttäjä2328 kirjoitti:
Tuttuni on perhepäivähoitaja ja hänelle tuli hoitoon vajaa 3-vuotias kun äiti jäi vauvan kanssa kotiin. Olin heillä kylässä samaan aikaan kun lapsi oli hoidossa ja lapsi kysyi hoitajaötaan, miksi äiti ei rakasta enää häntä kun tuo hänet hoitoon ja on vauvan kanssa kotona. Sydäntä riipi kun pieni ihminen ajatteli sellaista. Lapsi oli siis 8 tuntia päivässä hoidossa. Vaihtoivat siten että esikoinen oli vain 4-5 tuntia parina päivänä viikossa ja lapsi alkoi voida paremmin.

Jos viet lapsen hoitoon, niin ei kannata kovin pitkää päivää laittaa päiväkotiin ja kannattaa keskustella lapsen kanssa hoitopaikasta ja siitä, että saa uusia kavereita ja tietenkin tehdä juttuja myös pelkästään esikoisen kanssa niin hänelle ei tule ulkopuolista oloa.

Mutta itse en henkilökohtaisesti veisi lasta hoitoon jos ei olisi pakko. Kotona on lapsen paras paikka.

Itsekin olin aikoinaan päiväkodissa töissä ja sama tapahtui parin alle 3-vuotiaan lapsen kanssa, että äiti toi heidät hoitoon ja olivat kotona sitten vauvan kanssa. Lapset sitten päiväkodissa kysyivät minulta itkusilmässä, että miksei äiti enää rakasta heitä. Kyllä se tuntui kamalalta, mutta vakuutin lapsille, että kyllä äiti vieläkin rakastaa. Mutenkin alle 3-vuotiaiden ryhmässä tuntui siltä, että niiden lasten olisi todellakin ollut parempi olla kotona, mutta ainahan se ei vaan voi olla mahdollista. Vanhempien on oikeastaan turha väittää mitään siitä, että miten heidän lapsensa viihtyvät siellä päiväkodissa, kun eivät ole siellä itse näkemässä.

Vierailija

Kokopäivä hoito kuulostaisi pahalta, mutta puolikas ei. Joka tapauksessa en laittaisi alle 3 v hoitoon jos jompikumpi vanhemmista kotona. Sen ikäinen ei tarvitse vielä seuraa.

Vierailija

Käyttäjä2328 kirjoitti:

2-vuotias kyselee miksi äiti ei rakasta minua. Tosi uskottavaa. No joo jos pph toitottaa että sun äiti ja isä ei rakasta suo niin saa lapsen noin kyselemään

syyspojan äiti

Meille syntyy lokakuussa toinen lapsi, jolla on todettu synnynnäinen vika rakenneultrassa. Meillä on esikoiselle haettu hoitopaikkaa ja kyllä ollaan viemässä päiväkotiin n 10:nä päivänä kuukaudessa. Poika on ollut jo vuoden hoidossa ja siellä saa erilailla virikkeitä ja ohjattua toimintaa ihan erilailla mitä kotona. Eikä kyse ole meillä jaksamisesta vaan ihan lapsen sosiaalisen kehityksen turvaamisesta ja ikäisen seuran saannista.
Minusta päiväkotiin laittaminen tai laittamattomuudesta ei voi te oikein/väärin päätelmää, se on aina tapaus- ja perhekohtaista. Te vanhemmat tiedätte itse mikä on teidän perheelle oikea ratkaisu.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat