Kommentit (3)

Nyt jo itsekkin äiti

Oma kokemukseni nuoruudesta: Ei ollut mitään niin loukkaavaa, kuin se että oma vanhempi selasi yksityiseksi tarkoittamia mesekeskusteluja. Vaikkakin tällä tarkoitettiin vain hyvää, ei luotto ole minun puoleltani palautunut koskaan täysin. Syytä huoleen ei (onneksi) ollut. Kytätyksi tuleminen loukkaa syvästi tunteita ja jättää ison railon luottamukseen nuoren puolelta. Toisaalta, jos todella uskoo nuoren olevan vaarassa, se riski on otettava.

Marko "Fobba" Forss

Ihan samaa mieltä kanssasi ja tuo viestien pakolla lukeminen tuleekin olla ihan viimeinen vaihtoehto. Vanhemmalla on myös velvollisuus perustella hyvin kantansa, koska oma kokemukseni on, että lapsi kyllä yleensä ymmärtää yskän, kun asian hänelle hyvin perustelee. Esimerkkinä voin vaikka käyttää tapauksia, joissa olen joutunut kertomaan asiasta seksuaalirikosten uhrien vanhemmille. Lapset vastustavat tätä monesti, mutta kun asian selittää heille, niin monesti sitä ymmärrystä syntyy pikkuhiljaa. Ja vielä kun saa vanhemmat lepytettyä ottamaan asian aikuismaisesti vastaan, niin onpa jopa pari uhria tullut jälkeenpäin kiittelemään, että asiasta kuitenkin kerrottiin vanhemmille. Tilanne kun on tällöin myös lapselle huomattavasti helpompi, kun koko taakkaa ei tarvitse kantaa itse, vaan vanhemmat voivat olla tukena ja turvana.

Vierailija

Marko "Fobba" Forss kirjoitti:
Ihan samaa mieltä kanssasi ja tuo viestien pakolla lukeminen tuleekin olla ihan viimeinen vaihtoehto. Vanhemmalla on myös velvollisuus perustella hyvin kantansa, koska oma kokemukseni on, että lapsi kyllä yleensä ymmärtää yskän, kun asian hänelle hyvin perustelee. Esimerkkinä voin vaikka käyttää tapauksia, joissa olen joutunut kertomaan asiasta seksuaalirikosten uhrien vanhemmille. Lapset vastustavat tätä monesti, mutta kun asian selittää heille, niin monesti sitä ymmärrystä syntyy pikkuhiljaa. Ja vielä kun saa vanhemmat lepytettyä ottamaan asian aikuismaisesti vastaan, niin onpa jopa pari uhria tullut jälkeenpäin kiittelemään, että asiasta kuitenkin kerrottiin vanhemmille. Tilanne kun on tällöin myös lapselle huomattavasti helpompi, kun koko taakkaa ei tarvitse kantaa itse, vaan vanhemmat voivat olla tukena ja turvana.

Vanhempien tehtävä on luoda lapselle elämään turvallisuutta ja se tarkoittaa myös seuraamista hänen ns. yksityiselämäänsä. Katsokaapa mitä lapset ja nuoret kirjoittelevat itsensä vahingoittamisesta cosmon sivuilla. Jotakin on todella pahasti pielessä noiden lasten elämässä ...jos nuo tekstit ovat totta! Huolestunut mummi

Uusimmat

Suosituimmat