Jätteistä ja kierrätyksestä

Vierailija

Mua ahdistaa meidän jätteet ja sen määrä ja ahdistusta kompensoidakseni yritän kierrättää mahdollisimman paljon (pahvi, muovi, metalli, lasi, bio). Meidän lähellä ei ole kovin hyviä kierrätysasemia, joten aika paljon saa kikkailla, että homma toimii. Eri asemilla on eri kierrätysmateriaalit, joten aina on joku pussukka autossa odottamassa, että minkä kierrätyspisteen ohi kulloinkin ajetaan.

Toisaalta myöskään meidän keittiö ei ole kovin optimaalinen kaiken kierrätykselle, mutta jotenkin koitan sitä pyörittää.

Ystäväni pitää mua ihan hulluna. Hän sanoo, että kierrätykseni on täysin turhaa. Kaikki jätteet kierrätyksestä huolimatta menee samalle jätteenpolttoasemalle poltettavaksi. Eli kaikki samaan laariin joka tapauksessa ja tulta perään.

Onko se tosiaan näin? Onko mun kierrätykseni ihan turhaa ja tarpeetonta?

Kommentit (4)

Vierailija

Paha sanoa, koska meillä on vain 2 jäteastiaa eli kaatopaikkajäte ja energiajäte. Käytännössä kaikki jäte menee tuohon ekaan astiaan, koska puhdas pahvi ja paperi poltetaan. Ehkä sun jätteet menee jonnekin muualle kuin meidän kaatopaikkajäte.

Vierailija

Käytäntö vaihtelee kunnittain. Parhaan tiedon saat siis ottamalla yhteyttä kuntasi jätehuollosta vastaaviin tahoihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mua ahdistaa meidän jätteet ja sen määrä ja ahdistusta kompensoidakseni yritän kierrättää mahdollisimman paljon (pahvi, muovi, metalli, lasi, bio). Meidän lähellä ei ole kovin hyviä kierrätysasemia, joten aika paljon saa kikkailla, että homma toimii. Eri asemilla on eri kierrätysmateriaalit, joten aina on joku pussukka autossa odottamassa, että minkä kierrätyspisteen ohi kulloinkin ajetaan.

Toisaalta myöskään meidän keittiö ei ole kovin optimaalinen kaiken kierrätykselle, mutta jotenkin koitan sitä pyörittää.

Ystäväni pitää mua ihan hulluna. Hän sanoo, että kierrätykseni on täysin turhaa. Kaikki jätteet kierrätyksestä huolimatta menee samalle jätteenpolttoasemalle poltettavaksi. Eli kaikki samaan laariin joka tapauksessa ja tulta perään.

Onko se tosiaan näin? Onko mun kierrätykseni ihan turhaa ja tarpeetonta?

Ainoastaan silloin kun aikoinaan on ajettu ylös näitä systeemejä missä jätettä on ruvettu polttamaan tai miksi ei nykyäänkin ylösajovaiheessa ( esim. kompostointi) joku laatu saata mennä "samaan paikkaan poltettavaksi" mutta on selvää että ihan samana päivänä ei koko ketjua saada rakennettua vaan on monimutkaista. esim.  pitää järjestää keräys,astiat, kuljetukset, loppukäsittely ja kuitenkin koko ajan jätteen pitää johonkin päätyä.

Kun kikkailet jätteidesi kanssa niin jossain vaiheessa on niin että luonto kiittää kun pistät jäteesi suoraan poltettaviin, etkä laita ylimääräisiä panostuksia tuohon jätteen kuljetukseen. 

Vierailija

Jätteet kannattaa kompostoida luontoon tai polttaa. Silloin niistä ei tule turhia kustannuksia yhteiskunnalle 

Uusimmat

Suosituimmat