Kun järjestät juhlat, miten paljon kyselet kutsuttavilta sopivaa aikaa?

Vierailija

Tarkoitan juhlilla tässä pieniä perhejuhlia, vaikkapa lasten synttäreitä, tupareita tai omia 3-kymppisiä. Ei siis mitään suuria virallisia juhlia. Kun kutsuttavat ovat isovanhempia, sisaruksia ja heidän perheitä, kummeja ja heidän perheitä ja ystäväperheitä, soitteletko kaikille ja kysyt, mikä olisi heille sopiva ajankohta? Vai päätätkö vaan, että synttärit on la klo 16 ja ne tulee, joille ajankohta sopii?

Suvussani on muutama henkilö, jotka tekee tätä soittelua ja sitten säädetään viikkotolkulla sitä ajankohtaa, kun aina jollekin tulikin jotain ja hän ei pääsekään. Välillä tämä ärsyttää, koska sitten ikäänkuin on varattuna joku ajankohta tai kaksikin, kun ei ole vielä varmaa, keille mikäkin sopii. Jos ilmoitan, että se ja se päivä ei käykään mulle, alkaa kauhea sumplailu koko porukan kanssa siitä, löytyykö yhteinen aika vai ei. Itse en odota, että vaikkapa minun työesteen takia koko tilaisuus pitäisi siirtää. Nyt on käynyt myös niin päin, että kun minä järkkään juhlat, eräs loukkaantui, kun heiltä kysytty, mikä aika sopii ja nyt ilmoitettu aika ei heille sovi. Meillä on kutsuttavissa vuorotyöläisiä, paljon harrastavia (jotka ei peru harrastustreenejä juhlien takia) ja monella tapaa aktiivisia ihmisiä. Jos alan etsiä kaikille sopivaa ajankohtaa, sitä ei löydy koskaan. Minusta on ihan ok, että joku ei vaan pääse mukaan, tulee sitten seuraavalla kerralla. Ja jos joku ei vaikka halua mukaan, niin hänellä on mahdollisuus kieltäytyä eikä sitten väkisin etsitä sopivaa aikaa, vaikka toista ei ehkä koko juttu kiinnosta. Ymmärrän, että tilaisuutta siirretään, jos merkittävä osa vieraista ei pääse paikalle, mutta en sitä, että jokaisen treenit ja menot pitäisi huomioida aikataulua suunniteltaessa.

Vähän sekava sepustus, ymmärsittekö ja mitä mieltä olette?

Kommentit (9)

Vierailija

Kuulostaa tosi raskaalta. Ihan kuin koittaisi saada kaveriporukkaa läjään ;)

Auttaisko jos laittaisi kutsut jo 2 kk ennen? Niin vuorotyöntekijätkin ehtii toivoa vp?

Vierailija

Vain ristiäisiä varten olen kysynyt muutamilta henkilöiltä, että käykö aiottu päivä heille. Muuten olen päättänyt päivät yhdessä miehen kanssa sen mukaan, miten meille juhlien järjestäminen sopii. EI kyllä olekaan ollut paljon kovin tähdellisiä juhlia, siis semmoisia, joihin pitäisi saada laajalti väkeä, asutaan kaukana suvuista, joten eivät sukulaiset kovin paljon käyneet lasten synttäreillä, kun lapset olivat pieniä.

Vierailija

Tuttu ongelma. Kun ajankohtaa on säädetty oikein urakalla ja lyöty se lukkoon, alkaakin seuraava vaihe: "parempia" menoja alkaa ilmetä yhdellä jos toisellakin ja kohta aletaankin ehdottaa, että eikö voitaisi miettiä uutta ajankohtaa että kaikki pääsevät mukaan. Raivostuttavaa.

Mielestäni ihan hyvä idea on ilmoittaa riittävän ajoissa juhlien ajankohta ja yrittää ajatella itselle että muille mahdollisimman sopiva ajankohta. Mukaan pääsevät sitten todennäköisesti mahdollisimman monet, koska onhan sekin mahdollista, että tulee esim. sairastumisia tai muuta akuuttia eli todennäköisesti joku joutuu jäämään pois joka tapauksessa.

Vierailija

Yleensä jo oman perheen kesken on niin vähän kaikille käyviä vaihtoehtoja, että en ala enää vierailta kyselemään. Tulee ne, jotka pääsee. 

Joskus olen kysynyt etukäteen joltakulta, jonka AINAKIN haluan mukaan tilaisuuteen, ja ilmoittanut ajan sitten vasta muille.

Vierailija

En kysele yhtään. Sopimisista ja säätämisistä huolimatta löytyy aina jollekin joku muu meno. Lapsen synttärit on sunnuntaina klo 13.00, sopi se vieraille tai ei eikä meillä ole erikseen seuraavalla viikolla mitään varjosynttäreitä niille, jotka "piipahtavat käydessään kaupassa" tai "tulevat kahville ennen kuin menevät harrastukseensa". Toki käydä saa, mutta juhlia ei ole uusiksi.

Vierailija

Täysin mahdoton yhtälö alkaa kysymään jokaiselta. Kun me järjestämme juhlat, vaikka kyse olis pienemmistä kissanristiäisistä, päätämme meille sopivan ajankohdan, kutsumme kutsuttavat ja juhlat juhlitaan niiden kanssa jotka kynnelle kynenvät. Eikä tästä kukaan loukkaannu.

Jos tuohon ap:n kuvailemaan rumbaan lähtis, ei tulis koksaan järjestettyä mitään. 

Vierailija

Meillä vietetään usein la tai su juhlia koska silloin lapset ei ole koulussa. Usein ajoitetaan sunnuntai klo 15 aikoihin juhlat niin mahdolliset aamutyöläiset ehtii kuitenkin mukaan. :)

Vierailija

Onpa todella rasittavaa, tuohan on täysin mahdoton tehtävä! Minä järjestän omat juhlat silloin kun haluan ja minulle sopii. Jos ei jollekin sovi, niin olkoon tulematta. Ei kaikkia voi miellyttää, aina on joku, joka ei pääse. En kyllä tiedä ketään, joka kysyisi muiden aikatauluja. Ja uusintajuhlia tms. ei ole eli jos ei pääse kun on kutsuttu, ei tarvii tulla juhlien toivossa "joku muu ilta pistäytymään".

Vierailija

Juhlien järjestäjä päättää ajankohdan ja toimittaa kutsut hyvissä ajoin sekä pyytää kutsuun vastauksen myös sen verran ajoissa, että ehtii valmistaa / tilata tarjoilun. Ne tulevat, kenelle aika sopii, muut saavat nuolla näppejään.

Meillä oli aikanaan muuan vanhempien tuttava, joka ei koskaan suostunut tulemaan silloin, kun oikea juhlapäivä oli, vaan aina vasta seuraavana päivänä "rääppiäisiin". Äitimuorilla oli välillä pinna aika tiukalla tuon tuttavan kanssa, mutta pyrki olemaan näyttämättä, sillä kyseessä oli kuitenkin hyvä naapuri. Syy siihen, että tämä naapuri halusi aina tulla eri aikaan oli vääränlainen vaatimattomuus tyyliin "Mitä minä silloin, kun teillä on sukulaisia ja muita vieraita, joita en tunne". Jos olisikin ollut jotain arvovieraita, mutta ihan tavallisia ja samanlaisia ihmisiä kuin naapurikin. No saihan hän tietysti suuremman huomion, kun ei yleensä ollut muita vieraita. Tänä päivänä tuollaista tyyppiä kutsuttaneen introvertiksi.

Uusimmat

Suosituimmat