Päteekö pikkulasten äidit oikeasti nykyään sillä mitä merkkiä taaperon haalari on? :D

Vierailija

Mun lapset on jo toisella kymmenellä ja kyllä heidän vauva-taaperoaikaan oli parempaakin tekemistä kuin metsästää jotain tiettyä haalarimerkkiä. No olihan silloinkin vähän sellaista että oli noloa jos vauva omisti pelkästään äitiyspakkauksen haalarin, ja Reimatec oli jotenkin in taaperoilla, mutta tavallisia markettivaatteita ne Reimatkin oli.

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

Samaa olen ihmetellyt nyt kun sain esikoiseni. Lapselle opetetaan pienestä pitäen materialismiin. Onneksi näin ei ole joka perheessä.

Vierailija

Tuskin se on enemmistö äideistä jotka niistä merkeistä kohkaa. Ehkä ne on vaan äänekkäitä (ja ahkeria somettajia). Hassu ilmiö kyllä.

Vierailija

Älä ny ku pitää MOLOA olla. No siinäs sitten ostavat teinilleen kuukauden välein uutta merkkilaukkua, kun vuitton on niin out vaikka jotkut mallit lienee klassikon asemassa.

Vierailija

Ei ole joka perheessä. Kokemukseni mukaan varsinkin varakkaat perheet pitävät noita merkkejä aika toissijaisina, vaikka heillä joskus on selvästi kalliimpia tuotteita. Köyhyydestä nousseet tai siinä rajalla olevat pitävät haalaria tärkeänä, se kun on siitä pienestä persoonasta melkein ainoa näkyvä osa ison osan vuodesta. Haluavat tuntea kuuluvansa joukkoon, hinnalla millä hyvänsä. Harmittaa lasten puolesta jos merkkituotteisiin menee ne rahat, joilla voisi vaikkapa käydä jossain perheen kanssa tai syödä viikon terveellisesti. Lapsille noille asioilla ei ole väliä, varsinkaan jos aikuiset eivät niitä korosta.

-Päiväkodin lastenhoitaja

Vierailija

Nyt on tullut äidiksi se sukupolvi, joka on kasvatettu ensisijaisesti kuluttajiksi. Perhevapailla se korostuu, kun muut roolit elämässä helposti jäävät vähän vähemmälle. Ihminen, joka on tottunut ilmentämään itseään kuluttamisen kautta, kokee tärkeäksi myös äitiyden ilmentämisen kuluttamisen kautta.

Ei se ole sen kummempaa. Media ja mainonta ovat tehneet tehtävänsä. Nyt nähdään mitä jatkuva mainostulva ja itsensä brändääminen on vaikuttanut siihen miten äitinä ollaan.

Vierailija

Merkillä ei ole väliä, vaan laadulla. Pitää olla lämmin, vedenpitävä, hengittävä ja mielellään hyvännäköinen ja kivan tuntuinen päällä, helppo leikkiä, helppo pukea ja vesipesun kestävä.

Vierailija

Minusta tästä on ollut puhetta jo ainakin 10 vuotta. Samoin rattaiden ja vaunujen kanssa, niillä on niin hienot nimetkin nykyään. Luulin joskus, että puhuttiin autoista, mutta kyse olikin jostain rattaista. Ennen sanottiin, että meillä on Emmaljungat tai Briot, eikä semmoista pitkää litaniaa, ei tule edes mieleen niitä fiineimpiä nimiä :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on jo toisella kymmenellä ja kyllä heidän vauva-taaperoaikaan oli parempaakin tekemistä kuin metsästää jotain tiettyä haalarimerkkiä. No olihan silloinkin vähän sellaista että oli noloa jos vauva omisti pelkästään äitiyspakkauksen haalarin, ja Reimatec oli jotenkin in taaperoilla, mutta tavallisia markettivaatteita ne Reimatkin oli.

Se on katsos täti tuo internet, mikä on tuonut merkkivaatteet peräkyläläistenkin ulottuville. Ja mitä siinä on pätemistä, jos pukee lapsen merkkivaatteisiin? Itse satsaan laatuun, jollain merkeillä laatu on vain parempaa kuin toisilla. Ei 80- ja 90-luvuilla paljon vesipilareista välitetty, sama se mikä rytky sillä muksulla oli päällä. Sateeseen kuului kastuminen ja pakkaseen kylmeneminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole joka perheessä. Kokemukseni mukaan varsinkin varakkaat perheet pitävät noita merkkejä aika toissijaisina, vaikka heillä joskus on selvästi kalliimpia tuotteita. Köyhyydestä nousseet tai siinä rajalla olevat pitävät haalaria tärkeänä, se kun on siitä pienestä persoonasta melkein ainoa näkyvä osa ison osan vuodesta. Haluavat tuntea kuuluvansa joukkoon, hinnalla millä hyvänsä. Harmittaa lasten puolesta jos merkkituotteisiin menee ne rahat, joilla voisi vaikkapa käydä jossain perheen kanssa tai syödä viikon terveellisesti. Lapsille noille asioilla ei ole väliä, varsinkaan jos aikuiset eivät niitä korosta.

-Päiväkodin lastenhoitaja

Varmaan vähempivaraisilla mietitään myös haalarin jälleenmyyntiarvoa. Ne parhaat kun saa sitten vuoden käytön jälkeen vielä kaupaksi. Varakkaiden perheiden lapset saavat noita myös lahjaksi, jolloin siitä ei tule semmoinen numero. 

Vierailija

Kotiäidillä ainakin on aikaa metsästää noita ihan harrastusmielessä.
Itse en merkkiä niinkään katso vaan vaatteen ominaisuudet merkitsee enemmän ja usein kalliimmissa ne ovat kohdallaan. Jos on rahaa niin voi ostaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Merkillä ei ole väliä, vaan laadulla. Pitää olla lämmin, vedenpitävä, hengittävä ja mielellään hyvännäköinen ja kivan tuntuinen päällä, helppo leikkiä, helppo pukea ja vesipesun kestävä.

Eiköhän melkeinpä merkki kuin merkki täytä nuo kriteerit nykypäivänä. (Enpä ole muuten koskaan nähnyt haalaria joka ei kestäisi vesipesua...)

Kyllä nykylapsilla on helppoa :) Mä ulkoilin 2-3-vuotiaana villakangastakissa, vähän isompana mulla oli tikattu vanuvuorinen puku. Eka haalari tais olla lasketteluhaalari 12-vuotiaana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Se on katsos täti tuo internet, mikä on tuonut merkkivaatteet peräkyläläistenkin ulottuville. Ja mitä siinä on pätemistä, jos pukee lapsen merkkivaatteisiin? Itse satsaan laatuun, jollain merkeillä laatu on vain parempaa kuin toisilla. Ei 80- ja 90-luvuilla paljon vesipilareista välitetty, sama se mikä rytky sillä muksulla oli päällä. Sateeseen kuului kastuminen ja pakkaseen kylmeneminen.

Kyllä jo 90-luvun alussa hinta ja laatu kulkivat käsikädessä. Itse ostin lapsille laadukkaat  eli kalliit haalarit ihan sillä, että niissä lapsi pysyi lämpimänä ja kuivana. Yksi vuosi ajattelin säästää ja ostin halvan haalarin, mutta se kastui heti läpi ja kului nopsaan niin puhki, että saman talven aikana piti ostaa toinen.

Sama oli rukkasten kanssa. Hyvät kestivät talven, jopa kaksi, halvat hajosivat pahimmillaan jo viikon kuluttua ostamisesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuossa olet kyllä väärässä. Tuolloin esim. sateeseen osattiin varautua kunnon sadeasuin ja saaappain. Nykyisin on iso ongelma esim. partioleireillä kun luullaan että ne kosteussuojatut vaatteet ja kengät kestää esim. rankksadetta aamusta iltaan. Ei kestä.

80-90-luvuilla ei myöskään soitettu itkien äidille että on kylmä ja pyydetty hakemaan kotiin. Silloin osattiin varautua säähän kuin säähän. Voi olla että se sitten tarkoitti villahousuja ja kaksia tumppuja päällekkäin, mutta eipä ollut kylmä.

Vierailija

Miksi lasta ei saisi pukea hyvin? Kaikille vaan halpaa markettikamaa, ettei kenellekään tule paha mieli. Siinä vaiheessa kannattaa kasvattaa omaa itsetuntoa, jos vieraan lapsen merkkivaatteet herättävät kateutta. Itse en tunne ketään joka "pätisi" lapsen pukemisella, mutta me ollaankin kyllä aikuisia ihmisiä jotka ymmärtää että toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Heh. Minkäikäinen mahdat olla? Nettiä käytin jo -93 ja lapsilleni tilasin vaatteita nettikaupoista jo vauva-ajoista lähtien. Ei se nyt niin uusi asia ole ;)

ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat