Eri vaatinukset kodin siisteydestä miehen kanssa

Vierailija

Kotitöiden jako on ollut meillä aina riidanaiheena. Meillä on todellakin erilaiset vaatimukset kodin siisteystasosta, se mikä miehelle kelpaa saa mulla veren kiehumaan ja miestä syö se että mä käytän melkein joka hetken kotona ollessani puuhailuun ja järjestelyyn...ja toki nurisen miehelle joka sohvalla sitcomeja toljottaa.

Ongelma on se, että miehen mielestä joka viikko ei tarvitse imuroida, ruokapöydällä voi olla läjä muuta tavaraa (esim lasten läksykirjat) ruoan ajan, pöytää ei tarvitse siivota edes samana päivänä, tai jos siivoaa, tarkoitttaa se astioiden kasaamista tiskipöydälle (vaikka koneessa tiskipöydän alla on valmiiksi likaiset odottelemassa) ja tyhjät maitopurkit tms voi jättää pöydälle. Lisäksi hänestä on ihan turhaa kerätä päivittäin vauvan levittämät lelut paikoilleen, nostaa sohvan koristetyynyt kohdilleen tai ympäriinsä jätetyt vaatteet niedä naulaan/pyykkiin. Hänen mielestään koululaiset siivoavat omat jälkensä ja jos lasten huoneeseen kantaa muihin huoneisiin levälleen jääneitä tavaroita, voi ne jättää lattialle/koulupöydälle tms (alakouluikäiset lapset)

Sanomattakin lienee selvää ettei lattioita miehen mielestä kai ikinä tarvitse pestä, kylppäristä riittää kun vessanpöntön pesee kerran viikossa (tämän hän tekee ihan oma-aloitteisesti)

Pyykkiä mies toki pesee pari kertaa viikossa, pyykkitelinettä tosin on ihan turha kai välissä tyhjentää. Kun mennään suihkuun, nostetaan teline eteiseen.

Ok, olen kotona vauvan kanssa, ja tietenkin teen isomman osan kotitöistä. Mutta tämmöstä tämä on ollut silloinkin kun molemmat olivat töissä, ja oikeastaan silloinkin kun mies oli työttömänä...

Niin joo, hiukan eri käsitys meillä on vauvan kanssa olemisestakin. Koko päivän tosiaan minä touhuan ja hoidan kotia ja vauvaa. Illalla kun pyydän että mies katsoo lasta sea aikaa että käyn vessassa rauhassa/suihkussa /siivoan/autan isompia lapsia läksyissä tms. Melkein poikkeuksetta vauva konttaa perääni itkien ja saan "palauttaa" parkuvan vauvan sohvalla löhöävälle miehelle.

Että tämmöstä. Kylläpä mieltä kevensi kun sai kirjoittaa tämän.
Ja joo-o seurustelun alussa mies vakuutti pitävänsä siisteydestä ja järjestyksestä, aika kyllä opetti minkälainen on mutta tilanteet ovat kärjistyneet vasta lasten tulon myötä kun hommaa on jo tosi paljon 😒

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

Erohan tuossa on järkevin vaihtoehto. Jos kodin ja lastenhoitovastuun jakaminen ei onnistu, niin kyllä saisi mies olla jollain muulla saralla aika ylivertainen, etten lähtisi pohtimaan muita vaihtoehtoja. Siinä ne realiteetit sitten hänelle iskee, kun huomaa, että ne omat jäljet ja lasten sotkut pitääkin ihan itse siivota  - jos siis se lastenhoito siinä vaiheessakaan kiinnostaa.

Meillä on ollut riitaa siivoamisesta, mutta sitten teimme sopimuksen, että mies ottaa lastenhoitovastuusta puolet (lasten takia, ei minun) ja maksaa lasten menot niin pitkään kun kotityöt ei kiinnosta. Tosin mies itsekin tunnustaa, että on laiskistunut ja että kyseessä on suurempi kysymys kuin muutaman hiekanmurun väliaikainen sijainti. 

Vierailija

Siivota pitäisi siistimmän osapuolen standardien mukaan. Jonkun tutkimuksenkin olen nähnyt. Kai löytyis jos jaksais googlata.

Vierailija

Jos miehelle riittää siivous joka kolmas viikko hän siivoaa joka kolmas viikko, sinä loput nurisematta (tai hankit siivoojan).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siivota pitäisi siistimmän osapuolen standardien mukaan...

Paras varmaan, että jokainen siivoaa omaa vaatimustasoaan tyydyttävällä tavalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hmm pitäisikö se sit vaan hyväksyä, ettei miehet niitä kotitöitä tee, vai?

Se on luultavasti parempi vaihtoehto kuin ainainen kitinä. Johtaako se sitten siihen että niitä miehiä ei perheissä sitten enää tarvita, on sitten taas toinen asia.

Vierailija

"Hänen mielestään koululaiset siivoavat omat jälkensä ja jos lasten huoneeseen kantaa muihin huoneisiin levälleen jääneitä tavaroita, voi ne jättää lattialle/koulupöydälle tms (alakouluikäiset lapset)"

Olen kyllä tismalleen samaa mieltä, koululaisten KUULUU siivota jälkensä.

Vierailija

Voi kun siivoiskun joka kolmas viikko! Mutta sehän ois ihan turhaa kun mä oon paikat pitänyt kunnossa ne 2 viikkoa ennen sitä..

Lasten takiakin harmittaa. Kiva tuoda kavereita kylään kotiin jossa tyhjät maitopurkit ja ruokalautaset jääneet pöytään ja mies röhnöttää sohvalla telkkari huutaen. Itse tulen kodista jossa ei juurikaan siivottu ja kärsin siitä todella paljon. Miehen Lapsuudenkodissa äitinsä oli kotiäitinä ja piti paikat tiptop kunnossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Hänen mielestään koululaiset siivoavat omat jälkensä ja jos lasten huoneeseen kantaa muihin huoneisiin levälleen jääneitä tavaroita, voi ne jättää lattialle/koulupöydälle tms (alakouluikäiset lapset)"

Olen kyllä tismalleen samaa mieltä, koululaisten KUULUU siivota jälkensä.

Kyse ei nyt ole siitä, kuuluuko niin tehdä vaan siitä, että miehen mielestä asia tapahtuu automaattisesti ilman, että kukaan muistuttaa. Samaan aikaan hän itse ei laita tavaroita paikalleen tai siivoa - pieni ristiriita?

Vierailija

Toki on kiva että sellaienn yleissiisteys on, ettei nyt roskat kävele ovella vastaan, mutta mun mielestä yhteisessä kodissa ei voi vaatia että asunto on kiiltävä ja putipuhdas jos se ei ole toiselle tärkeää. Eli siis molempien tulisi joustaa vaatimuksissaan.

Vierailija

Enemmän kuin siivousstandardit mua huolettaisi ja ärsyttäisi tuossa miehessä se, etteikö se tee mitään muuta kuin istuu sohvalla tuijottamassa älyttömiä tv-ohjelmia? En oikein keksi mitään syytä, miksi moisen koristuksen haluaisin kotiini passattavaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hmm pitäisikö se sit vaan hyväksyä, ettei miehet niitä kotitöitä tee, vai?

Muistan ajan kun tuli tiskaamisesta kinaa. Minua häiritsi tiskamattomat astiat. Päätin sitten että minä pistän asian  kuntoon ja alan tiskaamaan.

Minä tiskasin ja vaimo kilvan sotki astioita tarkoituksena näyttää että en voi onnistua. Aina kun oli tiskit hoidettu niin vaimo keittiöön vääntämään kakkua, vanukasta, piirasta, salaattia ja mitä vaan keksikään että varmasti oli mahdollismman paljon satkua kippoa ja kuppia likaisena.

Sitten ajettelin että pidä  ....kele tiskisi. Nykyään tiskaan enää kun lapset tulee käymään kotona.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat