Nyt kyllä kehun itseäni. Vältin iltahärdellin.

Vierailija

Palasin töihin hoitovapaalta ja murehdin etukäteen miten illat tulee menemään neljän lapsen kanssa, kun aikaa on rajallisesti ja tekemistä paljon. Otin tavaksi tehdä viikon ruoat viikonloppuna valmiiksi, opettelin käymään kaupassa vain yhden kerran (lauantaina) viikossa ja järkkäsin lapsille sellaiset harrastukset, joihin pystyvät menemään itse (bussilla ja kävellen). Lisäksi tein vankan päätöksen etten murehdi kotitöitä viikolla lainkaan. Teen pakolliset eli täytän ja tyhjennän astianpesukoneen ja keräilen vähän tavaroita paikoilleen. En pese pyykkiäkään kuin viikonloppuna. Hitto miten tyytyväinen oon! Illat on ihanan rauhallisia. Ollaan vaan lasten kanssa, leikitään pihassa ja katsotaan telkkaria ym. Miten mä teinkin ennen niin vaikeaksi kaiken. Suosittelen miettimään omia iltoja uusiksi, jos tuntuu että on aina kiire.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Ethän kumminkaan tee sitten yksin kaikkea viikonloppuisin, vaan perheenjäsenet tekevät osansa? Ettei viikonloppusi mene sitten kokonaan kotitöihi, yksin. :)

Vierailija

Ehditkö viikonloppuisin tekemään muuta kuin käymään kaupassa, kokkaamaan, siivoamaan ja pyykkäämään? Ehdittekö vaikka perheenä käymään missään, vai ollaanko viikonloputkin kotona ja pihapiirissä?

Vierailija

Tottakai muutkin osallistuu kotitöihin viikonloppuna. Mies imuroi kerran viikonlopussa, mä pistän pari koneellista pyykkiä pyörimään, isommat lapset pistää pyykit kuivumaan. Kaupassa käydään niin että mukana on mun lisäksi mies ja kaksi pienintä lasta. Ruoat teen minä ja niissä nyt ei kauaa mene, teen esim. ison kattilallisen keittoa ja ison pataruoan. Siinäpä se. Paljon jää aikaa tehdä muutakin viikonloppuisin. Ennen vanhaan kävin joka toinen päivä kaupassa ja tein ruoan joka päivä, imuroitiin (ihan suotta!) melkein joka päivä.. Ap

Vierailija

Enkä mä tarkoita, että oltaisiin viikolla pelkästään kotona. Isommat lapset käy harrastuksissa ja kavereilla yms. Jäähän meille nyt aikaa kaikelle kivalle tekemiselle ihan eri lailla kun ei mene se aika kokkaillessa ja siivotessa. Ap

Vierailija

Mitä te sitten ennen teitte viikonloppuisin? :) Kuulostat niin mukavan tyytyväiseltä teidän nykyiseen systeemiin, mikä on tietysti hyvä juttu. Tavallaan kuitenkin aikaa on vakiomäärä viikossa ja hommia on vakiomäärä viikossa, joten jos jonnekin tunkee enemmän, siellä on kiireempää tai jostain ottaa pois, se on tehtävä toisaalla. Mutta ymmärrän siis kyllä, että arki-illat ilman jatkuvaa huushollaamista onkin mukavia. 

Vierailija

Kuinka iso kattila ja vuoka teillä on? Ihmettelen että siitä riittää viikoksi ruokaa? Vai oliko siinä siis vaan viikonlopun ruoka ja sitten teet jotain muuta viikolle? Vaikka kuinka tekisin ison satsin esim. makaronilaatikkoa, niin siitä riittää hädin tuskin seuraavaksi päiväksi. No meillä onkin viisi poikaa joista kolme jo teinejä. Ne syövät kuin hevoset.

Pääsääntöisesti noin minäkin teen ja juuri siksi, että voisin itsekin nauttia elämästä ja perheen kanssa yhdessä olemisesta. Pyykkiä kyllä pesen useammin, koska en halua pestä kerralla älyttömän monta koneellista. Ja meillä on kuivuri, johon voi lähes kaiken pyykin laittaa. Ei ehkä kovin ekologista eikä halpaa, mutta inhoan pyykin ripustamista ja koppuraisten vaatteiden viikkaamista ja lisäksi meillä ei ole oikein hyviä tiloja pyykin kuivatukseen. Meillä on kohta edessä muutto isompiin tiloihin ja siellä sovitaan selkeä työnjako kotitöiden suhteen. Teinit saavat mm. siivota itse koko yläkerran (myös vessan) koske he siellä tulevat asumaan. 

Vierailija

Teen kahteen eri vuokaan ruoan, jos teen esim. pataa ja jotain laatikkoa. Kattila on aika iso, voiskohan olla peräti 5 litraa..? Teen sen ihan ääriään myöten täyteen. Kyllä mä ymmärrän, että teini-ikäiset pojat syö varmaan ihan hirveästi. Meillä on kaksi isointa tyttöjä ja kaksi pienintä on poikia. Meilläkin on yleensä kuivuri käytössä mutta nyt se on rikki eikä vielä ole antanut talous myöten ostaa uutta (takuu ei ole enää voimassa). Me ollaan karsittu pyykkäämistä ihan silläkin ettei laiteta joka vaatetta yhden tai kahdenkaan käyttökerran jälkeen pesuun niin kuin ennen tehtiin. Teillä tietty teinipojat hikoo ja tulee pyykkiä enempi. Ap

Vierailija

Hyi hitto, viikko syödään maks. kolmea ruokaa? Kerran viikossa kaupassa, riittääkö hedelmät ja kasvikset teillä viikon hyvinä? Mieletön määrä kerralla ostettavaksi, ei kiitos.

Vierailija

Niin no jokainen tavallaan. Me syödään just noin että max kolmea eri ruokaa ma-pe. Esim. omenat ja appelsiinit säilyy aika kauan, samoin kasvikset säilyy viileässä hyvinä. Mä inhoan ruokakaupassa käyntiä ja siitä tää oikeastaan lähti, kun en halunnut lähteä siihen että pitää töitten jälkeen jaksaa vielä kauppaan. (Joskus jos joku akuutti loppuu, niin mies hakee töistä tullessa.) Ennemmin tehdään niin, että käydään vain sen kerran viikossa vaikka tuleekin koko kärry täyteen ja kantamuksia on paljon. Ap

Vierailija

Meillä teinit tekee arkiruuan. Käyn itsekin kerran kaksi viikossa kaupassa ja suunnittelen ruuat. Teinit tyhjentää apk:n vuorotellen ja vaikka pesen viikollakin pari koneellista, menee koko lauantai pyykkirumbaan ja vielä sunnuntaikin. Toinen teineistä imuroi joka toinen viikko ja minä joka toinen viikko. Toinen taasen pesee vessat joka toinen viikko ja minä sitten joka toinen viikko.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, viikko syödään maks. kolmea ruokaa? Kerran viikossa kaupassa, riittääkö hedelmät ja kasvikset teillä viikon hyvinä? Mieletön määrä kerralla ostettavaksi, ei kiitos.

Sun lasi taitaa aina olla puoliksi tyhjä?

Vierailija

Aika vähän teillä tulee pyykkiä jos 6 hengen taloudessa riittää että pesukone pyörii kaksi kertaa viikossa. Miten iso kone teillä oikein on? Meitä on 5 ja pesukone (7kg) pyörii vähintään 4 kertaa viikossa, usein enemmänkin. Tosin itse en koe pyykkien ripustamista/pois viikkaamista mitenkään isona työnä (kuten en myöskään arkiruuaan tekemistä). Kaikki on asenteista kiinni. Itse puolestani haluan siivota viikolla niin viikonloppuna on vapaata siitä puuhasta :)

Kiva kun te olette löytäneet perheellenne sopivan tyyliin! Niin mekin, vaikkakin kovin erilaisen :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis pakastatko sen ruuan?

Mä pakastan sen ruoan mitä syödään keskiviikosta eteenpäin. Perjantaisin syödään sitä mitä muuta pakkasesta löytyy. Ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat