Miten te oikeasti tyhmät pärjäätte elämässä?

Vierailija

Meitä oikeasti tyhmiä, tumpeloita ja hidasälyisiä löytyy myös, koska ihmisiä on moneen junaan. Miten te olette pärjänneet?

Kommentit (15)

Vierailija

Ap et voi olla kauhean tyhmä, kun sen itsekin myönnät. Itse olen kömpelö ja hidas, mutta sijoitun äo-hajonnassa varmaan siihen keskiarvon tuntumaan. Todella tyhmät (äo:lla mitattuna) eivät nimittäin osaa arvioida itseään kriittisesti eivätkä pidä itseään tyhminä, päinvastoin. Tunnen muutaman vatipään, jotka pitävät itseään neroina ja suorastaan jumalasta seuraavina, kun eivät osaa suhteuttaa omaa osaamistaan tai arvioida kykyjään realistisesti.

Vierailija

Mutta tyhmä, tumpelo ja hidasälyinen on eri asioita.

Minä olen tumpelo. Ihan rehellisesti täysin kädetön hihanroikuttaja. Mä en kuitenkaan ole tyhmä, joten minä elätän itseni tutkimustyöllä ja pärjään oikein hyvin, ansaitsen noin kaksi kertaa suomalaisen keskitulon verran. Mulla on työkaveri, joka on rehellisesti sanottuna todella hidas, mutta sekään ei ole tyhmä ja sekin pärjää ihan kivasti, vaikka ei sentään ihan niin kivasti kuin minä. Mulla on täti, joka on tyhmä. Ihan oikeasti siis älyltään rajoitteinen. Se on asianajanana Helsingissä. Sen elämässä ei oleuuta vikaa kuin sttä se on katkera ja ikävä ihminen ja siksi aika yksinäinen - eikä koskaan tule tajuamaan, että se on ihan oma syy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap et voi olla kauhean tyhmä, kun sen itsekin myönnät. Itse olen kömpelö ja hidas, mutta sijoitun äo-hajonnassa varmaan siihen keskiarvon tuntumaan. Todella tyhmät (äo:lla mitattuna) eivät nimittäin osaa arvioida itseään kriittisesti eivätkä pidä itseään tyhminä, päinvastoin. Tunnen muutaman vatipään, jotka pitävät itseään neroina ja suorastaan jumalasta seuraavina, kun eivät osaa suhteuttaa omaa osaamistaan tai arvioida kykyjään realistisesti.

Juuri näinhän se on.

Vierailija

Huonosti. Mä olen ollut vuosia miehen elättinä ja nyt kun ilmoittauduin työkkäriin, tajusin etten tule saamaan varmaan koskaan kunnon työtä. En meinaa voi mennä kouluun, koska siellä pitäisi opiskella myös matikkaa, äikkää jne. En tulisi ikinä selviämään niistä läpi. Ja ensimmäinen asia mitä mun käskettiin tekemään työkkärissä, oli kouluun hakeminen. Onneksi en päässyt sinne, koska olisi ollut äärimmäisen noloa "näyttää" muille oma tyhmyys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vanha sanonta:"Elämässä ei ihmisen välttämättä tarvitse olla älykäs, voidakseen silti toimia viisaasti"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Mä olen ollut vuosia miehen elättinä ja nyt kun ilmoittauduin työkkäriin, tajusin etten tule saamaan varmaan koskaan kunnon työtä. En meinaa voi mennä kouluun, koska siellä pitäisi opiskella myös matikkaa, äikkää jne. En tulisi ikinä selviämään niistä läpi. Ja ensimmäinen asia mitä mun käskettiin tekemään työkkärissä, oli kouluun hakeminen. Onneksi en päässyt sinne, koska olisi ollut äärimmäisen noloa "näyttää" muille oma tyhmyys.
Kirjoitat virheettömästi ja selkeästi, ja osaat arvioida tilannettasi, joten et ole lähellekään tyhmää. Itsetuntosi kaipaisi vähän kohentamista, mutta tyhmää kuvaa sinusta en saa.

Uskokaa pois, ei tänne ketjuun kukaan oikeasti pösilö tule. Ne on joissain nerouskeskusteluissa korostamassa erityislahjakkuuttaan.

Vierailija

Minä olen kait tyhmä. En menesty äo-testeissä, opin hitaasti ja se vaatii keskimääräistä enemmän töitä. Olen panostanut alueisiin joihin voin vaikuttaa, eli korvannut puuttuvan älyn ahkeruudella ja kehittänyt sosiaalisia taitoja. Näillä eväillä pärjää ihan hyvin elämässä. Olen pöljyydestä huolimatta tietääkseni oikein pidetty ihminen sekä työyhteisössä että ystäväpiirissä.

Vierailija

Mitenhän tietäisin, olenko tyhmä. Keskiarvo koulussa ollut aina n. 7,6 - 8,2. Koen olevani hidas oppija. Tarvitsen kertausta, jos haluan jonkin jäävän päähän. Autokoulussa tarvitsin ties kuinka monta lisätuntia ennen inssiä. Olen käynyt lukion, mutta tuntuu, ettei päähän ole jäänyt mitään, että kaikki on unohtunut.

On niitä minua tyhmempikin, mutta en osaa arvioida, mihin kohtaan sijoittaisin itseni kaikkiin muihin verrattuna. Lukiossa muut näytti osaavan kaiken, mutta kun minulla ei ollut kavereita, en tiennyt muiden todellista osaamista varmuudella. Yllätyin, kun kirjoituksissa ei tullut yhtään M:ää huonompaa.

Olen ollut monta vuotta työtön luuseri. Muuten menee hyvin, mutta vähän hävettää olla tällainen turha ihminen, joka ei vastaa "vaatimuksiin".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Viisautta on niin montaa erilaista.

Tyhmän vastakohta on älykäs, viisaan vastakohta on oppimaton. Viisaus yleensä lisääntyy iän myötä, älykkyys ei.
Älykkyyttä on toki montaa erilaista. (Viisauttakin, mutta tässä ketjussa oli kai kyse älystä tai sen puutteesta.)

Noloahan Se On

Vierailija kirjoitti:

Dunning-kruger efektiksi tätä ilmiötä kutsutaan. Henkilö siis yli-arvioi omat kykynsä ja osaamisensa aivan ylä-kanttiin ja yli realistisen arvion.

Uusimmat

Suosituimmat