Koko ajan älytön jano

Vierailija

Mikä ihme voi olla syynä tajuttomaan janoon jatkuvasti? Juon varmaankin noin 5 litraa vettä päivässä, ja jos ei ole koko ajan vesipulloa lähellä, suu kuivuu ja tulee heikko olo...

Olen itse testannut aamusokerin sellaisella mittarilla, eikä viitteitä diabeteksestä ollut, mutta voiko tuollaiseen luottaa?

Kommentit (6)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä lääkärillä.

Tuntuu vaan turhalta mennä valittamaan lääkäriin, että janottaa, jos ei mitään löydykkään... ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vaan turhalta mennä valittamaan lääkäriin, että janottaa, jos ei mitään löydykkään... ap

No eikös se ole silloin paras mahdollinen lekurikäynti?

Vierailija

Kokeile mitata pari kertaa niin, että ensin ennen ateriaa, sitten 2 h aterian jälkeen. Jos erotus on yli 2 yksikköä, voi olla kyse diabeteksesta. Niitä on muitakin kuin tyypit 1 ja 2 (joidenkin tutkijoiden mielestä alzheimer on tyyppi 3 ja vastikään on löydetty tyyppi 4, jota on hoikilla aikuisilla, lisäksi on väliaikaiset diabetekset (mm raskaus ja joidenkin lääkkeiden indusoima, nämä paranevat yleensä kun raskaus tai lääkitys päättyy), ja vielä on epätyypillisiä diabeteksia, tässä yksi niistä: http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkist...), joten oireetkin vaihtelevat.

PS. 5 litraa päivässä on pitkällä aikavälillä sydämelle haitaksi (elektrolyytit laimenee, sydän voi pettää, yleinen kuolinsyy anorektikoilla), eli kannattaa käydä lääkärissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No eikös se ole silloin paras mahdollinen lekurikäynti?

On tietenkin, mutta pitävät minua kuitenkin hulluna kun valitan jostain janosta:D ap

Vierailija

Paitsi diabetes myös diabetes insipidus aiheuttaa kovaa janoa! diab. insipiduksella ei ole "sokeritaudin" kansss mitään tekemkstä vaan aivolisäkkeen hormonin vasopressiinin.
DI aiheuttaa kovaa janoa mutta myös kovaa pissaamista.
Tuo jano-ongelma ei ole mikään turha käynti vaikka mitään ei löytyisikään. Ehdotan, että ennen lääkäriin menoa mittaat parin päivän juomiset ja pissaamiset. (Veskiin kannu mukaan, lorotat ensin kannuun ja katsot vkrtsamäärän).

Uusimmat

Suosituimmat