miten saada kontakti masentuneeseen ystävään? :(

Seuraa 
Liittynyt10.1.2015

ystäväni, joka asuu toisessa maassa kärsii vakavasta masennuksesta. olemme yleensä tiiviisti yhteydessä, jopa päivittäin. talven aikana hänestä on tuskin kuulunut mitään. on ollut yli kuukauden taukoja. jossain vaiheessa sain häneen taas yhteyden ja selvisi, että hän oli viettänyt aikaa kotona neljän seinän sisällä. ei kuulemma pystynyt puhumaan kenellekään tai tekemään yhtään mitään tuona aikana. puhuessamme tilanne oli aika samanlainen, mutta sain hänet lupaamaan, että pitäisimme enemmän yhteyttä jatkossa, koska haluan häntä auttaa ja tukea. tiedän myös aina onnistuvani saamaan hänet paremmalle tuulelle, mutta hän on itse sanonut, ettei edes tahdo parempaa oloa.

anyway tilanne on nyt taas se, etten saa häneen mitenkään yhteyttä. olen koittanut soittaa ja hän lyö luuria korvaan. viestejä hän ei lue, vaikka on ollut online facebookissa, whatsappissa jne. kaipaan häntä ja haluaisin niin olla hänen tukenaan. tai edes vain jutella turhanpäiväisiä ja olla puhumatta mistään sen vakavammasta. onko kenelläkään kokemusta miten tuollaisen ihmisen kanssa tulisi toimia? en halua hänen mieltään pahoittaa tai ahdistella. kuitenkin tiedän, että ystävyytemme ja yhteydenpito aina piristää häntä ja tietysti myös itseäni, koska hän on myös hyvä ystävä minulle.

auttakaa?

Kommentit (7)

minä_vain
Seuraa 
Liittynyt10.1.2015

Luuserimies kirjoitti:
Läheppä käymään siellä.

Jos mahollista.

no sekin tässä mietityttää, kun varasin matkan sinne (lähtö kuukauden päästä), mutta en ole edes sen verran saanut häneen yhteyttä, että olisin voinut tämän hänelle kertoa. laitoin toki asiasta viestiä, mutta hän ei ole sitä lukenut. kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ihan naapurimaa ja pelkästään hänet nähdäkseni sinne haluan mennä, joten harmittaa tämänkin takia, etten saa häneen yhteyttä. :(

ap

Saliax
Seuraa 
Liittynyt14.1.2016

Mulla on itselläni ollut keskivaikea masennus ja totuus on, ettei kukaan mua siinä synkimmässä vaiheessa pystynyt auttamaan. En todellakaan halunnut nähdä ketään tai kerätä "ymmärtäväisten" ystävieni sääliä. Sieltä masennuksen keskeltä on taisteltava ihan itse pois. On tietenkin hienoa että haluat auttaa ystävääsi mutta jos hän ei itse apua halua, on reissusi aivan turha.

käyttäjä-11339
Seuraa 
Liittynyt5.9.2015

Hän ei välttämättä masentuneena halua ketään siihen hänen suoja ympäristöön, koloonsa. Voi aiheuttaa hänelle huomattavaakin stressiä, jos hän ajattelee, että pitäisi jollain tavalla saada edes pienintä asiaa järjestettyä vierailun kannalta. Masennus saa työntämään ystäviä ja ylipäätään kaikkia pois luotaan, jopa niin aggressiivisesti, että ajautuu oikeasti riitoihin.

Saatko järjestettyä käyntisi siten, että tapaatte jossain muualla kuin hänen kotonaan? Ja varaudut, ettei hän jaksa kovinkaan paljoa? Luultavimmin jos masennus on pahana, hänelle voi olla raskasta miettiä edes yhtään samaa päivää pidemmälle.

minä_vain
Seuraa 
Liittynyt10.1.2015

käyttäjä-11339 kirjoitti:
Hän ei välttämättä masentuneena halua ketään siihen hänen suoja ympäristöön, koloonsa. Voi aiheuttaa hänelle huomattavaakin stressiä, jos hän ajattelee, että pitäisi jollain tavalla saada edes pienintä asiaa järjestettyä vierailun kannalta. Masennus saa työntämään ystäviä ja ylipäätään kaikkia pois luotaan, jopa niin aggressiivisesti, että ajautuu oikeasti riitoihin.

Saatko järjestettyä käyntisi siten, että tapaatte jossain muualla kuin hänen kotonaan? Ja varaudut, ettei hän jaksa kovinkaan paljoa? Luultavimmin jos masennus on pahana, hänelle voi olla raskasta miettiä edes yhtään samaa päivää pidemmälle.

ymmärrän, että tilanne on niin kuin viestissäsi kuvailet. olen puhunut hänelle sinne menemisestä ja hänestä se on kiva juttu. olen monta kertaa hänelle sanonut, ettei mun vuoksi tarvitse olla mitään muuta, kuin oikeasti sillä hetkellä on. hän esimerkiksi hymyilee aina ja nauraa, mutta olen hänelle sanonut, että mun seurassa ei tarvitse hymyillä, eikä nauraa, jos on oikeasti paska olo. olen itse kärsinyt myös masennuksesta, joten tiedän millaista se on, kun yrittää olla kuormittamatta muita ihmisiä omalla pahalla olollaan. minun piti vierailla hänen luonaan jo muutama viikko sitten, mutta tuli muutos suunnitelmaan. hänestä asia oli silloin ihan ok ja painotin monta kertaa, että ei tarvitse järjestää yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään. voi vaikka maata sängyllä koko sen ajan. ei tarvitse edes puhua. on varmasti totta, että hän mielummin olisi yksin, kuin vastaanottaa vieraita, mutta kuinka kauan voi ihmisen antaa olla ihan yksinään omine synkkine ajatuksineen? :/

ap

käyttäjä-11339
Seuraa 
Liittynyt5.9.2015

Jos hän olisi lähellä, kehottaisin menemään ja yrittämään sopia vaikka lähi kahvilassa tapaamista. Pääsisitte pois maaperältä, jossa hän kokee velvollisuudentuntoaan. Koska menet kauas, se kuulostaa vähän liian pieneltä sinulle ja hänkin varmasti ajattelee niin.

Vaikea sitä on neuvoa muuta kuin yrityksesi päästä hänen luokseen on erinomainen. Kannattaa varautua itse, ettet saa siitä mitään irti. Ehkä se jää vain kahvilassa käyntiin. Tai hänen stressinsä purkautuu ja hän vain provosoi ja suututtaa sinut. Hän kuitenkin tiedostaa sen hyvän tarkoituksen ja välityksen, se lienee hänelle yksi toivonkipinä joita hän tarvitsee.

minä_vain
Seuraa 
Liittynyt10.1.2015

käyttäjä-11339 kirjoitti:
Jos hän olisi lähellä, kehottaisin menemään ja yrittämään sopia vaikka lähi kahvilassa tapaamista. Pääsisitte pois maaperältä, jossa hän kokee velvollisuudentuntoaan. Koska menet kauas, se kuulostaa vähän liian pieneltä sinulle ja hänkin varmasti ajattelee niin.

Vaikea sitä on neuvoa muuta kuin yrityksesi päästä hänen luokseen on erinomainen. Kannattaa varautua itse, ettet saa siitä mitään irti. Ehkä se jää vain kahvilassa käyntiin. Tai hänen stressinsä purkautuu ja hän vain provosoi ja suututtaa sinut. Hän kuitenkin tiedostaa sen hyvän tarkoituksen ja välityksen, se lienee hänelle yksi toivonkipinä joita hän tarvitsee.

Tarkoitus olisi hänen luonaan sillä visiitillä yöpyä, koska hän on tosiaan ainoa ystäväni kyseisessä paikassa ja opiskelijana mulla ei ole rahaa hotelliin. Oon kyllä sanonut, että jos hän ei vastaa puheluihin tai viesteihin, niin sitten mun täytyy tulla paikan päälle ja hän otti asian kyllä rennosti ja sain sen käsityksen, että kyllä mä sinne voin aina halutessani mennä. Mietityttää vaan juuri tuo, ettei voi puheluihin tai viesteihin vastata lainkaan. :(

Uusimmat

Suosituimmat