Synnytyksen jälkeinen osasto aika

Vierailija

Eli nyt viikkoja kasassa 39+0 ja kävin tänään äippäpolilla kontrollissa, jossa päätettiin laittaa käynnistettäväksi ballongilla keskiviikkona. Koko raskauden aikana ei oikeastaan ole ollut synnytyspelkoa, tänään ehkä hieman, kun ymmärsin, että nyt se on oikeasti edessä. Kuitenkin tänään ollut koko päivän kovia ahdistuskohtauksia, koskien osasto aikaa. Olen seota ajatuksesta, että joudun olemaan osastolla parhaassa tapauksessa montakin päivää, yksin. Mies on tietysti paikalla niin paljon kuin vain saa sairaalan puolella, mutten tunnu kestävän ajatusta siitä, että jään sinne yksin ainakin öiksi.

Olen joskus nuorempana joutunut nuoriso kotiin, voisiko ahdistus juontaa juurensa siitä? Sitten se tärkeämpi kysymys, miten voisin rauhoittaa tämän ahdistuksen? Tai onko muilla ollut jonkinlaisia "erikois" järjestely mahdollisuuksia tällaisissa tilanteissa? Synnytyspaikkana on Seinäjoen keskussairaala ja odotan esikoista. Olisin kiitollinen vastauksista, on oikeasti todella paha olla!

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Et ole yksin <3 Ihanat hoitajat ja mikä parasta: tuore vauva <3 aika menee kuin siivillä kun saat vauvaa tuijottaa. Nauti,se on ainutlaatuista

Vierailija

Voisi kuvitella, että tuo ahdistus johtuu juuri noista nuoruuden kokemuksistasi. Mä oon muuten synnyttänyt Seinäjoella ja esikoisen kohdalla olin osastolla käynnistyksessä, ja viihdyin hyvin. Kätilöt olivat tosi kivoja. Se prena (eli ennen synnytystä sairaalassa olevien osasto) on ihan siinä samassa paikassa kuin synnytyssalitkin. Sun kannattaa puhua niille kätilöille siitä, että sua ahdistaa, se jo varmasti helpottaa. Yöllä saat unilääkettä (mäkin sain). Voit liikkua sairaalan alueella kyllä, mä pääsin jopa kaupungille. Voi  tietenkin olla, että ballongin kohdalla on enemmän rajoituksia.

Vierailija

Olisiko mahdollista päästä perhehuoneeseen? Ei kyllä ole tätä päivää tuo systeemi, että isät ajetaan yöksi kotiin. Onneksi alkaa olla jo vaihtoehtoja, perhehuoneiden määriä lisätään ja erilaiset hotellimuotoiset jutut tulevat varmaan Pirkanmaan ulkopuolellekin lähivuosi(kymmeni)na. 

Vierailija

Niin, ja vierihoito-osasto (jolla ollaan synnytyksen jälkeen) oli ainakin mun mielestä tosi kiva paikka, ei ole juuri muita kuin hyviä muistoja sieltä.

-

Seinäjoella on tosi vähän perhehuoneita (tai siis varsinaista perhehuonetta ei ole, mutta sellainen voidaan järjestää tav. huoneesta), mutta semmoista voi kyllä pyytää. Perustelut auttavat asiaa! Mäkin olin esikoisen kohdalla perhehuoneessa, kun olin tosi huonossa kunnossa. Mutta prenalla ei ole kyllä mahdollisuutta perhehuoneeseen, ainoastaan sitten synnytyksen jälkeen!

3

Vierailija

En tiedä lohduttaako, mutta luultavasti vauva vie öisinkin huomiosi ja aikasi niin, ettet ehdi liikaa murehtia. Itseäni osastoaika ahdisti myös paljon. Pahinta oli vierailuajan päättyessä, jolloin piti itkeä tirauttaakin. Onneksi vauva piti kiireisenä. Tsemppiä!

Vierailija

Olen itsekin pitänyt paikan kätilöistä, yhtä lukuun ottamatta. Mutta pelkään nimenomaan sitä yksin jäämistä sinne, myös ennen synnytyksen käynnistymistä. Perhehuoneesta kysyin tänään mutta eihän sitä toki vielä voi tietää, saako sen sitten kun vauva on syntynyt. Seinäjoella on vain kaksi perhehuonetta, joten onko muilla ollut mahdollisuus johonkin ns. erikois perhehuoneeseen, jos varsinaiset ovat olleet varattuna?

Entä olisikohan tuolla mitenkään mahdollista pystyä puhumaan mies jäämään sairaalaan yöksi myös ennen käynnistymistä? Matkakin on ikävä ajaa monena päivänä sairaalasta kotiin ja taas takaisin, jos käynnistymisessä kestää. -ap

Vierailija

Kylläpäs mä muuten luin hyvin tämän aloituksen, kun lähinnä mielessä oli käynnistykseen liittyvä osastolla oleminen... Onneksi tuli kommentoitua synnytyksen jälkeistäkin aikaa. Mun piti täyttää neuvolassa sellainen lomake vierihoito-osastoa varten, ja siinä mainitsin sen perhehuoneen. Jos et ole sitä lomakkeeseen maininnut, kannattaa kysyä neuvolassa asiasta tai ilmoittaa siitä heti, kun menet käynnistykseen. Perhehuone on ihan mahdollista saada, jos osastolla vain on tilaa!

3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin pitänyt paikan kätilöistä, yhtä lukuun ottamatta. Mutta pelkään nimenomaan sitä yksin jäämistä sinne, myös ennen synnytyksen käynnistymistä. Perhehuoneesta kysyin tänään mutta eihän sitä toki vielä voi tietää, saako sen sitten kun vauva on syntynyt. Seinäjoella on vain kaksi perhehuonetta, joten onko muilla ollut mahdollisuus johonkin ns. erikois perhehuoneeseen, jos varsinaiset ovat olleet varattuna?

Entä olisikohan tuolla mitenkään mahdollista pystyä puhumaan mies jäämään sairaalaan yöksi myös ennen käynnistymistä? Matkakin on ikävä ajaa monena päivänä sairaalasta kotiin ja taas takaisin, jos käynnistymisessä kestää. -ap

En oikeasti usko, että onnistuu sairaalaan jääminen yöksi ennen synnytystä, siellä prenalla on aika vähän osastopaikkoja, ja osastolle voi tulla potilaita vuorokauden ympäri. Mutta kannattaa tosiaan puhua kätilöille tuosta pelosta, he kyllä osaavat auttaa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs mä muuten luin hyvin tämän aloituksen, kun lähinnä mielessä oli käynnistykseen liittyvä osastolla oleminen... Onneksi tuli kommentoitua synnytyksen jälkeistäkin aikaa. Mun piti täyttää neuvolassa sellainen lomake vierihoito-osastoa varten, ja siinä mainitsin sen perhehuoneen. Jos et ole sitä lomakkeeseen maininnut, kannattaa kysyä neuvolassa asiasta tai ilmoittaa siitä heti, kun menet käynnistykseen. Perhehuone on ihan mahdollista saada, jos osastolla vain on tilaa!

3

En ainakaan muista täyttäneeni mitään tuollaista lappua. Kaipa se selviää vain kysymällä keskiviikkona :) Olisiko siis mahdollista saada perhehuone jo keskiviikkona, kun odotellaan käynnistymistä? Matkaa tulee kuitenkin 40km per suunta, ikävä sitäkään on rullata edes takaisin ja tosiaan tuo ahdistukseni on todella kova sairaaloita ym. samanlaisia paikkoja kohtaan.

Olen huomannut, että kun mietin viikonloppuna siltä kantilta, että saadaan perhehuone jossa odotetaan synnytyksen käynnistymistä ja mies saa olla koko ajan vierellä tukena, olin ihmeellisen rauhallinen ja luottavaisin mielin ja melkein jopa innoissani menossa synnyttämään. Sitten tunteet muuttuivat tähän, kun tajusin, että taidan joutua jäämään yksin synnytykseen asti.

Pelkään myös, että jos synnytys käynnistyy yöllä, ehtiikö mies paikalle, kun matkassa kestää näillä ilmoilla. Miten muuten synnytyksen jälkeen, jos ei saa perhehuonetta, miehen pitää lähteä kotiin mihin aikaan? Muita vierailijoita ei minulle ole tulossa, kun olemme vasta muuttaneet paikkakunnalle, joten muista vierailuajoista ei ole iloa minulle. -ap

2x äiti

Perhehuoneen saa vasta synnytyksen jälkeen, jos saa. Miksi synnytys pitäisi käynnistää? Muistathan että käynnistykseen ei ole pakko suostua, tai voit kysyä lääkäriltä vielä lisää perusteluja. Osastolla on kahden hengen huoneet joissa wc (paremmin kuin monessa muussa sairaalassa). Itseä kuitenkin ahdisti silti aivan hirvittävän paljon koko sairaalassa olo, ei saatu perhehuonetta. Ainakin sitten kun saat vauvan syliin ja viereesi, pidä hänet siinä, iholla. Ekat yöt on tosi rankkoja, varsinkin jos vielä sairaalakin ahdistaa, mutta siitä selviää. Jos synnytys käynnistetään ja joudut osastolle jo ennen toimintaa ja sua ahdistaa valtavasti, kannattaa vain vaatia tukihenkilön saamista paikalle. Helpottaa nimittäin sitten kaikkien hommaa jos sinä, eli synnyttäjä saadaan rennoksi.

Oletko miettinyt doulaa? Kiire tulisi, mutta voisit hyvällä tuurilla sellaisen vielä saada mukaan. 

Onnea kovasti synnytykseen, mieti vauvaasi! :)

Vierailija

Tämä on parasta tässä palstassa. Heti ollaan ihmettelemässä että miksi muka pitää käynnistää, ei tarvitse suostua, vaikka ei tilanteesta tiedetä yhtään mitään.  Uskomattomia asiantuntijoita :-D

Vierailija

Kaksi lasta olen synnyttänyt, ja molempien kohdalla ei pitänyt osastoajasta ollenkaan. Yleensähän siellä ollaan nykyään pari yötä, mutta meidän molemmat pojat ovat olleet hieman ennenaikaisia, joten öitä on ollut muutama enemmän.
Mitään kamalaahan tuolla ei tapahdu, mutta epämukavaahan se on. Ja koko ajan kätilöt kyttäilemässä.
Joku on nauttinut sairaala-ajasta ja valmiista ruoista. Minusta se ruoka jo itsessään masensi. Kun olisi kaivannut maistuvaa ruokaa väsyneenä. Ja ikävää oli katsoa, kun muita kotiutettiin ja odottaa "tuomiota" siitä, milloin itse pääsee kotiin päivästä toiseen.

Silti, sen kestää. Pyydä perhehuone. Ekan kohdalla sen saimme, vaikka oli vuoden kiireisin synnytysaika.
Toisen kohdalla en pyytänyt, koska isä joutui olemaan esikoisen kanssa kotona. Jaetussa huoneessa nukkuminen ei sitten onnistunut, mikä vaan pahensi oloa. Kotiin oli ihana päästä :).

Vierailija

Lievittäisikö sun ahdistusta se, että on ihan normaalia pelätä synnytystä, jännittää osastoaikaa ja kokea se osastoaika ahdistavana? Sussa ei ole mitään epänormaalia, vaan käyt läpi täysin luonnollista ja tavallista prosessia. Sinua voisi jännittää ja ahdistaa vaikka sinulla olisi ollut täydellinen lapsuus ja nuoruus. Mikään ei ole vialla, ei sinussa eikä olosuhteissa. Synnytys vaan on aivan poikkeuksellinen tapahtuma naisen elämässä.

Minä olen inhonnut osastoaikaa sydämeni pohjasta molemmissa synnytyksissä. En kestä yhtään sitä, että pitää sopeutua laitosrytmiin; että kun kahden vuorokauden synnyttämisen jälkeen pääsee viimein nukkumaan neljältä aamuyöllä, joku repii sängystä ylös kello 7 "aamutouhuun ja vauvanhoidon opetteluun". Siinä tilassa sitä miettii paljonko saa sakkoa ja pistää hoitajan työntämään aamutouhut sanonko mihin.

Olen pitänyt osastolla omia vaatteitani, samoin lapsella on ollut omat vaatteet. Olen ottanut lapselle omat tuttipullot ja maidot mukaan kaiken varalta, koska kuulin kauhutarinoita siitä että lapsia ja äitejä itketetään ja valvotetaan koska lapselta on pantattu lisämaitoa. Kaikki on hoitohenkilökunnalle aivan ok, pitää vaan muistaa hyvä hygienia, se että omia vaatteita ei saa hukata eikä pistää yleiseen pyykkiin ja että oma käytös ei saa aiheuttaa lisävaivaa muille.

Osasto ei ole vankila, sieltä pääsee pois kun haluaa. Oma minuus tai itsemääräämisoikeus ei siellä mihinkään häviä, sinusta tai vauvasta ei tule osaston omaisuutta. Mihinkään ei saa painostaa, jos joku tulee tomerasti ja hopulla ehdottelemaan jotain josta ei ole samaa mieltä, on aina oikeus sanoa, että mietin tämän asian rauhassa ja teen sitten vasta päätökseni. 

Onnea vauvasta ja onnea synnytykseen!

Vierailija

Voisitko ainakin käydä osastolla tutustumassa paikkoihin, jos et ole vielä käynyt? Sekin ehkä vähän auttaa kun tietää minne on menossa ja mikä on päivärutiini. Ennen synnytystä ei tuskin ole mahdollista että miehesi saisi yöpaikan sairaalalta, koska se on eri osasto kuin synnytyksen jälkeen, eli sinne ei voida ottaa ylimääräisiä viemään vuodepaikkoja. Sen sijaan sinulle saattaa sattua vaikka tosi mukava huonekaveri, eli et varsinaisesti joutuisi olemaan yksin. Kannattaa kertoa peloistaan ja jännityksestään ääneen, myös mahdolliselle huonekaverille voit sanoa että sairaalassa yöpyminen jännittää ja on epämukavaa olla. Jos pystyt liikkumaan ok, niin osastolla saa kyllä taaperrella ihan miten huvittaa, voi ottaa läppärin mukaan ja käydä yhteistiloissa syömässä, niin ei tule ihan mökkihöperö. Koita asennoitua niin, että olet siellä omasta vapaasta tahdostasi ja vauvasi ja itsesi hyväksi.

Jos ajomatka on miehelle pitkä, eikä perhehuoneita ole tarjolla, niin yksi vaihtoehto on ottaa miehelle ko. kaupungista hotellihuone yöksi tai pariksi synnytyksen jälkeen. Toki se maksaa, mutta kyllä sen vauvan tultua kuluja tulee muutenkin, eikä tuossa asiassa ehkä kannata pihistellä, jos sille on oikeasti tarvetta. Vaikka olisi kuinka hyvät perustelut, niin perhehuone tai edes mikään varajärjestely ei ole mahdollinen, jos tilaa vain ei kerta kaikkiaan ole.

MUTTA: nuo ovat vain pari päivää ja niiden tarkoitus on pitää sinut ja vauva hengissä. Jos kaikki on hyvin, pääsette aika pian kotiin. On tosin mahdollista että sinä ja/tai vauva tarvitsee sairaalahoitoa pidempäänkin, koska synnytykset ovat aina omanlaisiaan, mutta jos on ollut normisynnytys ja teillä asiat ok, niin ei siellä osastolla pidetä yhtään pidempään kuin on oikeasti tarve.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat