Kohtuuton kotiintulosääntö?

Vierailija

Lukiolainen haluaisi jäädä suoraan koulun jälkeen kaverien kanssa kaupungille ja valittaa että olen aivan mielipuoli natsi sääntöjen kanssa. Olen vaatinut että tulee ensin kotiin, syödään perheen yhteinen ateria ja sen jälkeen voi kysyä luvan lähtemiseen. Onko tuo mielestänne täysin kohtuutonta?

Kommentit (13)

Vierailija

On kohtuutonta! Ehdottomasti. 

Kyseessä on vähintään 16-vuotias. Tämän ikäisen tulee saada päättää omista menoistaan tietyissä rajoissa ja tällaiset päivällä tapahtuvat shoppailureissut kuuluvat näiden rajojen sisään. 

Vierailija

Tämä on täysin kohtuullinen sääntö alakoululaiselle, mutta ei lukiolaiselle. Mutta provohan tämä tietenkin on.

Vierailija

Itselläni oli oman kylän lukioon 10km ja bussilla pääsi kaksi kertaa päivässä koululle ja takaisin. Jos myöhästyi tai halusi tulla myöhemmin, joutui ensin menemään bussilla n. 12km isomman kaupungin keskustaan ja sieltä toiselle puolelle omaa kuntaa 10km, jotta pääsi kotiin. 

Jos olisin joutunut tulemaan ensin kotiin, olisi minun pitänyt matkustaa kavereiden luo toisen kaupungin kautta, johon uppoaa bussilla hyvinkin tunti, koska vuoroja ei mennyt samalla tavalla kuin kaupungin sisällä. 

Minusta on kohtuutonta vaatia, että joka ikinen päivä täytyy tulla ensin kotiin, toki joskus on varmasti mukava syödä yhteinen ateria (ja oletteko edes kaikki kotona siihen aikaan kun lukiolainen pääsee kotiin vai joutuuko hän odottamaan "lähtölupaa"? 

Lukiolainen on kuitenkin jo niin iso, että osaa huolehtia omista syömisistään niin, ettei kuole nälkään ja syö kun tulee kotiin. 

Vierailija

Minusta jo tuo, että lukiolaisen pitää kysyä lupa iltapäivällä kaverien kanssa menoon, kuulostaa umpinatsilta. Ilta ja yö, joo, mutta iltapäivällä!

Vierailija

Ettekö voi sopia että tiettyinä päivin tuo päivällinen, jonain sitten vaikka illallinen. Lukiolainen on jo sen ikäinen että pitäisi antaa jo hieman enemmän vapauksia ja keskustella ehkä näistä säännöistä yhdessä. Kohtahan se on jo täysi-ikäinen ja päättää ihan itsenäisesti omista menoistaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ettekö voi sopia että tiettyinä päivin tuo päivällinen, jonain sitten vaikka illallinen. Lukiolainen on jo sen ikäinen että pitäisi antaa jo hieman enemmän vapauksia ja keskustella ehkä näistä säännöistä yhdessä. Kohtahan se on jo täysi-ikäinen ja päättää ihan itsenäisesti omista menoistaan.

Juuri täytti 19 ja sen jälkeen alkoi tuosta valittaa. Kaverit kuulemma saa mennä ja tulla ihan vapaasti. Mutta meillä niin kauan kuin asuu vanhempien luona noudatetaan yhteisiä sääntöjä.

eipakollinen336

Höhö, on kohtuutonta, mutta lapsesi ei kuitenkaan ole erityisen välkky.

Ainahan voi selittää jäävänsä tekemään ryhmätöitä tai mennä kirjastoon hakemaan tietoa esseetä tai muuta kirjoitelmaa varten. Se tapahtuu (tai ainakin minun lukioaikana) tapahtui koulupäivän jälkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juuri täytti 19 ja sen jälkeen alkoi tuosta valittaa. Kaverit kuulemma saa mennä ja tulla ihan vapaasti. Mutta meillä niin kauan kuin asuu vanhempien luona noudatetaan yhteisiä sääntöjä.

Ööö...mä oon kuvitellu olevani aika natsi, mut en taida ollakaan!!! Mun 17v lukiolainen kyllä saa mennä koulun jälkeen kaverille. Arkisin kotiintuloaika 21, vkl sopimuksen mukaan, yleensä 23, joitain poikkeuksia on ollu. (J. Harvoin kyllä on vkl missään menossakaan)

Sen oon sanonu, että niin kauan kun mun maksaman katon alla asuu, o ilmoitusvelvollinen, eli täysi ikäisenäkin odotan ilmoitusta jos vaikka jääkin yöksi jonkun luo tai viipyy aamuun asti. Kyllä mekin miehen kanssa ilmoitetaan, jos kotiintulosuunitelmat muuttuu!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan asu kauan tuollaisten natsien kanssa. Kyllä tuon ikäisen pitää saada itse päättää menemisistään.

Vierailija

Sun lapses on täysi-ikäinen ja sää kehtaa määräillä jostain kotiintuloajoista. Ja vielä keskellä päivää. Kuten tuolla joku aiemmin sanoi, ilmoitusvelvollisuus on aina jos asuu jonkun muun kanssa, mutta et kyllä voi ruveta ton ikäiselle määräämään kotiintuliaikoja.

Uusimmat

Suosituimmat